REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie są koszty arbitrażu w postępowaniu sądowym?

Według taryfikatora znajdującego się na stronie Międzynarodowego Sądu Polubownego opłata rejestracyjna za wszczęcie arbitrażu wynosi 200,00 zł.
Według taryfikatora znajdującego się na stronie Międzynarodowego Sądu Polubownego opłata rejestracyjna za wszczęcie arbitrażu wynosi 200,00 zł.

REKLAMA

REKLAMA

Jedną z licznych zalet alternatywnych metod rozstrzygania sporu jest niewątpliwie możliwość znacznego zaoszczędzenia pieniędzy. W postępowaniu sądowym musimy być przygotowani do długiego procesowania się, ponosząc opłaty sądowe i koszty reprezentacji procesowej. Arbitraż natomiast pozwala na ograniczenie kosztów, przy czym decydująca jest wartość przedmiotu sporu. Ile zatem zapłacimy decydując się na arbitraż?

Przedsiębiorca decydujący się na arbitraż powinien zdawać sobie sprawę, że będzie musiał ponieść następujące opłaty:

REKLAMA

  • opłata rejestracyjna,
  • opłata arbitrażowa.

Według taryfikatora znajdującego się na stronie Międzynarodowego Sądu Polubownego opłata rejestracyjna za wszczęcie arbitrażu wynosi 200,00 zł natomiast opłata arbitrażowa jest zależna od wartości przedmiotu sporu.

Stawki są są prezentowane w odpowiednich przedziałach:

  • do 10.000,00 PLN – 1.200,00 PLN;
  • od 10.001,00 do 25.000,00 PLN – od pierwszych 10.000,00 PLN – 1.200,00 PLN, a od nadwyżki ponad 10.000,00 PLN - 6%;
  • od 25.001,00 PLN do 50.000,00 PLN - od pierwszych 25.000,00 PLN – 2.100,00 PLN, a od nadwyżki ponad 25.000,00 PLN - 5%;
  • od 50.001,00 PLN do 100.000,00 PLN - od pierwszych 50.000,00 PLN – 3.350,00 PLN, a od nadwyżki ponad 50.000,00 PLN - 4%;
  • od 100.001,00 do 1.000.000,00 PLN - od pierwszych 100.000,00 PLN – 5.350,00 PLN, a od nadwyżki ponad 100.000,00 PLN - 3%;

Przeczytaj także: Jakie zalety ma mediacja gospodarcza?

  • od 1.000.001,00 do 10.000.000,00 PLN - od pierwszego 1.000.000,00 PLN – 32.350,00 PLN, a od nadwyżki ponad 1.000.000,00 PLN - 0,6%;
  • od 10.000.000,00 PLN do 100.000.000,00 PLN - od pierwszych 10.000.000,00 PLN - 86.350,00 PLN, a od nadwyżki ponad 10.000.000,00 PLN - 0,4%;
  • powyżej 100.000.000,00 PLN - od pierwszych 100.000.000,00 PLN – 446.350,00 PLN, a od nadwyżki ponad 100.000.000,00 PLN - 0,1%.

REKLAMA

Pan Tomasz w związku z sporem z innym przedsiębiorcą postanowił rozpocząć arbitraż. Jako że wartość przedmiotu sporu wynosi 25.000 PLN, Pan Tomasz będzie musiał ponieść opłatę rejestracyjną w wysokości 200 PLN oraz opłatę arbitrażową w wysokości 2100 PLN. Razem opłaty wyniosą 2300 PLN.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto zwrócić uwagę, że przy porównywalnej wartości przedmiotu sporu w procesie sądowym koszty wyniosłyby 1250 PLN za samą opłatę stosunkową nie licząc opłat za pozew, pisma procesowe i koszty związane z ewentualną apelacją lub kasacją. Należy zauważyć, że arbitraż dzięki swojemu odformalizowaniu i jednoinstancyjności pozwala na ograniczenie kosztów do określonego i niezbędnego minimum.

Polecamy serwis Spółki

W zależności od określonej instytucji arbitrażowej koszty mogą się różnić. Ponadto strony w klauzuli arbitrażowej same mogą ustalić wysokość wynagrodzenia arbitrów jeśli powołany jest arbitraż ad hoc.

Michał Zdrojewski

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Posiadanie własnej firmy to plan na przyszłość ponad 80 proc. młodych w wieku 8-14 lat

    Młode pokolenie już zarabia. Ma też sprecyzowane plany dotyczące tego, co chce robić w przyszłości. I tak, 81 proc. osób z Polski w wieku 8-14 lat chce posiadać przedsiębiorstwo, prowadzić małą firmę albo mieć poboczny biznes. Pracę dla kogoś innego wybrałoby natomiast 11 proc. badanych.

    Szef OPZZ: dodatkowe niedziele handlowe w grudniu zaskoczeniem dla pracowników

    Wprowadzenie dodatkowych niedziel handlowych jest zaskoczeniem dla pracowników, którzy niemal w ostatniej chwili dowiadują się, że muszą stawić się do pracy 10 i 17 grudnia - powiedział PAP przewodniczący Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych Piotr Ostrowski.

    Nawet 130 - z tylu różnych aplikacji SaaS korzystały firmy w 2022 r.

    Rosnący poziom cyfryzacji i powszechny model pracy rozproszonej niesie duże wyzwania związane z ochroną danych poufnych i wrażliwych. W 2022 r. firmy korzystały przeciętnie nawet ze 130 różnych aplikacji SaaS. Jak zapewnić ochronę danych poufnych w tak rozbudowanym środowisku?

    Jak karty podarunkowe mogą uchronić przed poświątecznym spadkiem sprzedaży

    Karta podarunkowa jako narzędzie generowania przychodów? Jak najbardziej. Specjaliści od marketingu nie mają wątpliwości, że nowoczesne technologie wykorzystywane w kartach mogą być kluczem do zwiększania lojalności klientów i zapewniania stałego źródła dochodów. 

    REKLAMA

    Zaskakujący rok na giełdzie. Czego spodziewać się na ostatniej prostej 2023 r.?

    To był zaskakujący rok dla rynków, wyjątkowo pomyślny. Zwłaszcza biorąc pod uwagę widmo recesji, które groziło nam jeszcze na jego początku. Czy ostatnie tygodnie roku znów są obiecujące dla giełdy?

    Branża gastronomiczna chętnie korzysta z nowych technologii. Kody QR zamiast tradycyjnego menu będą już standardem?

    Nowe technologie napędzają branżę gastronomiczną. Usprawniają pracę, zmniejszają marnowanie produktów, ułatwiają kontakt z klientem. Rozwój będzie postępował i digitalizacja to jeden z najważniejszych kierunków w rozwoju tego biznesu.

    Firmy nie są zainteresowane ulgą B+R? A może nie wiedzą, że mogą skorzystać

    Ulga B+R. Dane dotyczące wybranych ulg z rozliczenia PIT za 2022 rok są zaskakujące. W porównaniu z rokiem wcześniejszym, skorzystano z ponad 36% mniej odliczeń zmniejszających podstawę opodatkowania z tytułu kosztów uzyskania przychodów, poniesionych na działalność badawczo-rozwojową. Jak komentują to eksperci?

    Wzrost płacy minimalnej: pracodawcy będą ciąć koszty a pracownicy stracą zapał do pracy?

    Wzrost płacy minimalnej w 2024 r. będzie wyzwaniem dla przedsiębiorców. Niektórzy eksperci prognozują, że paradoksalnie może wpłynąć negatywnie na nastroje pracowników i spowodować kolejne podwyżki. 

    REKLAMA

    Akcje, obligacje, giełda, rynek kapitałowy – komentarz rynkowy - listopad 2023 r. Jak rynek zareagował na wynik wyborów?

    W listopadowym komentarzu rynkowym eksperciVIG/C-QUADRAT TFI sprawdzają jak zachowują się obligacje korporacyjne oraz skarbowe w aktualnym otoczeniu makroekonomicznym; zastanawiają się, czy rynki akcji mogą kontynuować wzrosty z początku listopada. A także analizują jak wynik wyborów przełożył się na krajowy rynek akcji. 

    Złota jesień dla branży reklamowej. Politycy dali zarobić. Nowe trendy w bilboardach

    Politycy zapewnili polskiej branży reklamowej w 2023 roku owocne jesienne zbiory. W przypadku reklamy outdoor przychody wzrosły o 25% w porównaniu z anabolicznym okresem minionego roku. To dla tego segmentu rynku dobry znak, choćby dlatego, że niebawem czekają nas dwie kampanie wyborcze. Jednak najważniejsze dla branży reklamy jest to, że nie musi ona “wisieć” na pasku polityków. Nadal tę formę reklamy najczęściej wybierają firmy z sektora handlowego. To on stoi za najbardziej kreatywnymi rozwiązaniami i inwestycjami w cyfrową część reklamy zewnętrznej. 

    REKLAMA