REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie zalety ma mediacja gospodarcza?

Subskrybuj nas na Youtube
Mediacja nie jest skoncentrowana na koniecznym rozwiązaniu problemu, ale na umożliwieniu komunikacji między stronami.
Mediacja nie jest skoncentrowana na koniecznym rozwiązaniu problemu, ale na umożliwieniu komunikacji między stronami.

REKLAMA

REKLAMA

Prowadząc działalność gospodarczą przedsiębiorca nieraz będzie musiał stawiać czoła rozmaitym trudnościom, tymi rozgrywającymi się na wokandzie sądowej. Przyczyną takiej sytuacji jest wciąż popularne przekonanie, że proces sądowy jest jedynym i skutecznym rozwiązaniem dla powstałych sporów między przedsiębiorcami. Czy jednak na pewno?

Mediacja jako alternatywa

Kiedy w naszych relacjach z handlowym partnerem bądź kontrahentem pojawiają się pierwsze rysy, warto rozważyć czy w imię dalszych relacji biznesowych nie zdecydować o rozpoczęciu mediacji, zamiast wnosić pozew do sądu. Wbrew powszechnym przekonaniom pozasądowa sprawiedliwości jest równie skuteczna, a co więcej nie skazuje strony na przewlekłość postępowania i ponoszenie dużych kosztów.

REKLAMA

REKLAMA

Zalety mediacji

Mediacja jest postępowaniem pozaprocesowym, uregulowanym w Kodeksie postępowania cywilnego i odbywa się w obecności niezależnej osoby trzeciej- mediatora. Mediator nie jest sędzią, ale osobą, której obydwie strony powinny zaufać. Według licznych standardów obowiązujących mediatorów, zwraca, się uwagą, że mediator powinien podkreślać swoją bezstronność (niezależność od stron) oraz neutralność, co do przedmiotu sporu. Oznacza to, że podczas spotkania mediator nie powinien, co do zasady wskazywać sposób rozwiązania sporu a skoncentrować się na równej komunikacji stron. Mediacja nie zawsze sprawia, że strony znajdą rozwiązanie problemu, ale daje im szanse na czytelne i jasne określenie swoich racji.

Mediacja nie jest skoncentrowana na koniecznym rozwiązaniu problemu, ale na umożliwieniu komunikacji między stronami

Przeczytaj: Jaka jest różnica między postępowaniem pojednawczym, a mediacją

REKLAMA

Kolejnym istotnym aspektem jest oszczędność czasu i pieniędzy. Stawki mediatorów często mogą być negocjowane, co pozwala znacznie obniżyć koszty. Przedsiębiorcy dużą uwagę przywiązują do czasu- szybkie wyjaśnienie sprawy pozwala uniknąć reputacji na rynku i wyjaśnienia sytuacji, co do możliwości dalszej współpracy. Niestety postępowanie sądowe w Polsce wciąż cierpi na przewlekłość, uniemożliwiając szybkie rozwiązanie sporu. W takim przypadku mediacja może okazać się trafnym wyborem; zazwyczaj po 1-3 spotkaniach dochodzi do rozwiązania a przynajmniej zdefiniowania podstawowych kwestii.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mediacja, co powinien podkreślać mediator na każdym kroku, jest całkowicie dobrowolna i to strony decydują o przystąpieniu jak i odstąpieniu, kiedy w ich odczuciu nie ma szans na porozumienie. Dobrowolność oznacza również sposób opracowywania rozwiązania konfliktu, gdzie żadna z stron nie powinna być zmuszana do przyjęcia określonego rozwiązania.

Co więcej, strony mediacji nie muszą się obawiać że przekazywane informacje wydostaną się poza spotkanie mediacyjne. Kodeks postępowania cywilnego gwarantuje, że są one niejawne, a mediatora obowiązuje dyskrecja. Informacje uzyskane poprzez spotkania mediacyjne nie będą mogły być wykorzystane jako dowody w ewentualnym postępowaniu sądowym.

Polecamy serwis Windykacja

Mediacja zawsze skuteczna?

Pomimo licznych przewag mediacji nad postępowaniem sądowym, należy sobie zdać sprawę, że nie każda sprawa będzie nadawała się do mediacji. Podkreśla się, że w stosunkach gospodarczych stronom zazwyczaj zależy na kontynuowaniu dalszej współpracy i nawiązywaniu dalszych relacji biznesowych. W przypadku, gdy problem jest przedmiotowy, istnieje szansa na osiągnięcie porozumienia.

Niestety, gdy strony sprowadzają problem do kwestii podmiotowej, tj. do konfliktu między stronami, bądź osobami reprezentującymi strony, porozumienie może być trudne do osiągnięcia a nawet niemożliwe. Nawet, jeśli strony nie potrafią się porozumieć w kwestii konfliktu, swobodna formuła mediacji może im pozwolić na rozwiązanie innych, pobocznych problemów. W przyszłości strony będą mogły wrócić do próby rozwiązania problemu a nawet zorientowania się, że jego istota leży gdzie indziej.

Michał Zdrojewski

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

REKLAMA

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA