Kategorie

Finanse i rozwój

5 lip 2021
1 sie 2021
Zakres dat:
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak firmy MŚP oceniają wpływ pandemii na ich branże? [BADANIE]

Co czwarta firma MŚP uważa, że pandemia pomoże rozwinąć ich branżę, a w produkcji – co druga. Tak wynika z 8. edycji Barometru COVID-19, realizowanego przez EFL.

Nowa tarcza antykryzysowa okiem prawnika

Czy rozwiązania proponowane w nowej tarczy antykryzysowej są korzystne dla sektora MŚP? Jakie wątpliwości mogą wzbudzać niektóre z instrumentów walki z negatywnymi konsekwencjami COVID-19? Rozwiązania z kolejnej tarczy antykryzysowej komentuje apl. adw. Adam Ziębicki z kancelarii Chałas i Wspólnicy.

Jak rozwijać przedsiębiorstwo transportowe - sposoby na finansowanie w 2020 r.

Rok 2020 jest szczególnie trudny dla branży transportowej. Koronawirus, pakiet mobilności, Green Deal - wszystko to znacząco wpływa na transport. Jak w tym ciężkim okresie rozwijać i inwestować w przedsiębiorstwo transportowe? Jak uzyskać odpowiednie dofinansowanie dla firmy?

Umorzenie pożyczki dla mikroprzedsiębiorcy bez wniosku

Tarcza antykryzysowa 4.0 zniosła obowiązek składania wniosku o umorzenie pożyczki dla mikroprzedsiębiorców. Mikropożyczka wynosi 5000 zł i udzielana jest na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej.

Tarcza Antykryzysowa 3.0: pożyczka 5000 zł dla mikroprzedsiębiorców

Tarcza antykryzysowa 3.0 daje możliwość skorzystania z pożyczki w wysokości 5000 zł dla mikroprzedsiębiorców. Jakie są warunki otrzymania i umorzenia pożyczki? Jak złożyć wniosek o pomoc?

Małe i średnie firmy w dobie epidemii COVID-19 - kto zyskał, kto stracił

Linia podziału między przedsiębiorstwami z sektora MŚP, które ucierpiały z powodu koronawirusa, a tymi dla których nie miał on wpływu albo wręcz polepszył ich sytuację ekonomiczną przebiega mniej więcej w połowie. 49% badanych przedsiębiorców z sektora mikro, małych i średnich firm przyznaje, że ich aktualna sytuacja ekonomiczna jest zła. Z drugiej strony, prawie ¼ właścicieli firm z sektora MŚP ocenia, że ich aktualna sytuacja ekonomiczna jest dobra lub bardzo dobra. Drugie tyle mówi, że ich sytuacja nie jest ani dobra, ani zła. Choć aktualną sytuację najlepiej oceniają przedstawiciele średnich firm, to bardziej optymistycznie w przyszłość patrzą najmniejsi przedsiębiorcy. To wnioski płynące z najnowszego ogólnopolskiego, przekrojowego badania Krajowego Rejestru Długów „KoronaBilans MŚP”.

Pomoc publiczna w czasie pandemii na podstawie obecnych rozwiązań prawnych

Wiele rozwiązań w zakresie pomocy publicznej dla firm jest dostępnych już dziś. Podpowiadamy, komu przysługuje wsparcie i jak się o nie ubiegać.

Pod koniec roku rośnie zainteresowanie faktoringiem

Poprawienie wyników finansowych pod koniec roku utrudnia okres świąteczny. Od 21 grudnia biznes zamiera. Wydłuża się czas oczekiwania na przelew. Z tych powodów w IV kwartale zainteresowanie faktoringiem rośnie o ponad 11%.

Finanse na rozwój biznesu - crowdfunding udziałowy czy venture capital?

Duża efektywność zbiórek prowadzonych za pośrednictwem platform crowdfundingowych skutkuje tym, że coraz więcej firm rozważa taką formę finansowania. Efekt końcowy zależy tu od wielu czynników. Jednym z nich jest odpowiednie nagłośnienie procesu emisji. W jego promocji, aktywnie uczestniczą więc zarówno firmy szukające środków, jak i same platformy, na których odbywa się zbiórka. Często podkreślane są wszystkie zalety crowdfundingu, rzadziej słychać o tym, że projekt nie zrealizował celu lub wręcz zupełnie się nie udał. Tymczasem finansowanie społecznościowe obarczone jest sporym ryzykiem i może nie być satysfakcjonujące, ani dla firmy szukającej wsparcia, ani dla jej inwestorów. Czy zamiast niepewnej zbiórki wśród dużego grona drobnych inwestorów lepiej postawić na współpracę z jednym profesjonalnym partnerem? Jaki rodzaj finansowania będzie lepszym źródłem środków na rozwój biznesu?

Kredyt dla Profesjonalistów [PORADNIK]

Przedstawiciele wolnych zawodów – Profesjonaliści - nie są skazani na finansowanie swojej działalności gotówką lub drogim kredytem gotówkowym. Na rynku pojawiają się oferty dla adwokatów, notariuszy, lekarzy czy freelancerów, które są względnie tanie i pomogą w rozwoju działalności.

Unijne dofinansowania z Banku Gospodarstwa Krajowego

Od 15 października innowacyjni przedsiębiorcy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw mogą składać kolejne wnioski o dofinansowanie z Banku Gospodarstwa Krajowego. Dotacja z unijnych środków może sięgnąć aż 6 mln zł.

Jak bronić się przed niesolidnymi dłużnikami i unikać przeterminowanych należności

Przeterminowane, czy opóźnione płatności są znaczącym problemem gospodarki, który dotyka zarówno większe firmy, jak i tych mniejszych przedsiębiorców. Niepłacący na czas klienci i kontrahenci są problemem już dla 6 na 10 firm w Polsce. Początkowo jedna, dwie nieopłacone faktury nie niosą ze sobą negatywnych skutków, ale w dłuższym czasie konsekwencje zatorów płatniczych potrafią być bardzo dotkliwe dla firm. To z kolei przekłada się na brak środków na bieżącą działalność, rozwój czy inwestowanie w nowe technologie oraz zatrudnianie nowych pracowników, a w przypadku firm w najcięższej sytuacji – nawet wypadnięcie z rynku.

Getin Noble Bank: Jednym z naszych priorytetów jest jakość obsługi

Niezależnie czy Klient Getin Noble Banku wybiera korzystanie z placówki, aplikacji mobilnej czy bankowości internetowej – w każdym przypadku jakość obsługi jest tak samo wysoka. Zadowolony Klient jest najlepszym ambasadorem marki, dlatego Bank niezmiennie umieszcza jakość obsługi na liście swoich priorytetów. Kolejne nagrody i wyróżnienia przyznawane przez Klientów i niezależnych ekspertów potwierdzają tylko słuszność tej strategii, a Bank cały czas dba o to, żeby taki poziom utrzymać. M.in. systematycznie udoskonala narzędzia wspierające obsługę Klienta. Jakość obsługi to ciągły proces, na który składa się wiele czynników i który wymaga pracy, uważnej obserwacji oraz konsekwencji. To m.in. łączenie i wdrażanie najlepszych praktyk z rynku, opinii Klientów i praktycznych wskazówek pracowników. To również systematyczne monitorowanie i prowadzenie badań dotyczących jakości obsługi we wszystkich dostępnych kanałach sprzedaży. Cel jest jeden - jak najwięcej zadowolonych Klientów, bo to oni budują̨ opinię o marce.

Procedury compliance – obowiązki i korzyści dla przedsiębiorców

Zarządzenie przedsiębiorstwem stanowi nie lada wyzwanie zarówno pod względem prawnym jak i organizacyjnym. Bardzo ważne jest wypracowanie odpowiednich mechanizmów pozwalających uniknąć różnego rodzaju zagrożeń. Z pomocą w tym zakresie przychodzą procedury compliance. Co dokładnie oznacza to słowo oraz jakie korzyści niesie ze sobą wprowadzenie stosownych procedur w Państwa organizacji?

To tracisz wybierając freelancera zamiast biura tłumaczeń technicznych

Niesprawiedliwe i krzywdzące jest, gdy ktoś twierdzi, że tłumacze pracujący jako freelancerzy są gorsi od firm zajmujących się dostarczaniem usług tłumaczeniowych. Oczywiście różnice między tymi dwoma typami dostawców są znaczące, to, który wariant jest lepszy akurat dla Ciebie zależy od tego, czego potrzebujesz, wymagasz i oczekujesz. Przypomnij sobie słowa Napoleona Hilla „wygrywa tylko ten, kto ma jasno określony cel i nieodparte pragnienie, aby go osiągnąć” czy Eurypidesa, który mawiał, że „sukces jest wynikiem właściwej decyzji”. Niemniej żaden wybór nie będzie dobry jeśli nie będzie świadomy. Zanim podejmiesz decyzję o tym, komu powierzysz tłumaczenia techniczne powinieneś mieć jasny obraz wszystkich minusów i strat związanych z współpracą z wolnym strzelcem. W tym wszystkim jedno jest pewne, najlepsza inwestycja to taka, która jest nastawiona na długotrwały związek zrodzony z obustronnej sympatii. Co tracisz wybierając freelancera zamiast biura tłumaczeń? Oto wszystko, co powinieneś wiedzieć.

Poradnik przedsiębiorcy: Na co zwrócić uwagę biorąc kredyt firmowy?

Kredyt firmowy często umożliwia firmom rozwój przedsiębiorstwa. Na co jednak należy zwrócić szczególną uwagę, decydując się na wzięcie kredytu?

Pożyczka na rozwój dla małych firm - wnioski do 5 listopada 2018

Do 5 listopada trwa nabór wniosków o przyznanie "Pożyczki na rozwój". To niskooprocentowany kapitał na inwestycje od Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP).

Wsparcie dla 400 innowacyjnych firm

Wsparcie dla start-upów priorytetem resortu przedsiębiorczości. Na zastrzyk finansowy może liczyć nawet czterysta innowacyjnych firm.

Obligacje hybrydowe

Czym są obligacje hybrydowe, co je wyróżnia od innych typów długu a także jakie są ryzyka po stronie obligatariuszy - m.in. na te pytania odpowiedzi udziela Grzegorz Namiotkiewicz, partner zarządzający w kancelarii Clifford Chance.

Prawidłowy wybór biegłego rewidenta oraz zawarcie umowy o badanie sprawozdania finansowego

Każda jednostka sporządzająca sprawozdanie finansowe może je poddać badaniu przez biegłego rewidenta. Niektóre podmioty są do tego zobligowane z mocy ustawy o rachunkowości. Niepoddanie badaniu sprawozdania finansowego przez biegłego rewidenta podlega grzywnie albo karze ograniczenia wolności.

40 euro kary za opóźnienie w zapłacie faktury

Za opóźnienie w płatności faktury choćby o 1 dzień możemy otrzymać 40 euro kary. Kara ta jest naliczana niezależnie od odsetek za zwłokę.

Wybrane zagadnienia wynikające z projektu nowelizacji ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu cz. I

W dniu 26 czerwca 2017 r. minął termin na implementację Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/849 w sprawie zapobiegania wykorzystywaniu systemu finansowego do prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu (…). Obecnie trwają prace nad nowelizacją ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (dalej jako ustawa o p.p.p.f.t.). Procedowany projekt implementuje do polskiego porządku prawnego szereg nowości, które w istotny sposób zmieniają dotychczasowy system przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.

Zestawienie zmian w kapitale (funduszu) własnym

Sporządzenie zestawienia zmian w kapitale (funduszu) własnym jest obowiązkowe dla jednostek, których sprawozdania finansowe podlegają badaniu przez biegłego rewidenta. Po zatwierdzeniu sprawozdania jest ono publikowane łącznie z innymi jego elementami.

Towary w księgach rachunkowych

Towary stanowią element zapasów i są ujmowane w bilansie w grupie aktywów obrotowych. Zgodnie z ustawą o rachunkowości są to towary nabyte w celu odsprzedaży w stanie nieprzetworzonym. Na dzień nabycia zapasy rzeczowych składników obrotowych ujmuje się w księgach rachunkowych według cen nabycia. Jeżeli koszty związane z zakupem nie są istotne, jednostki mogą też wyceniać towary w cenie zakupu.

Mała ustawa o innowacyjności - zmiany od 2017 roku

W dniu 23 listopada 2016 r. Prezydent Andrzej Duda podpisał pierwszą z ustaw mających na celu poprawę innowacyjności polskiej gospodarki, tzw. małą ustawę innowacyjną. Zmiany zaczęły obowiązywać 1 stycznia 2017 r. Nowe rozwiązania mają służyć podniesieniu poziomu innowacyjności w Polsce, poprawie funkcjonowania polskiej gospodarki oraz nauki.

Zasady zaliczania nieściągalnych wierzytelności do kosztów uzyskania przychodów

Wiele firm w związku z prowadzoną działalnością prędzej czy później napotyka problem braku terminowego regulowania należności. Wierzyciel/podatnik może jednak zrekompensować sobie straty z tego tytułu poprzez utworzenie odpisu aktualizacyjnego albo odpisanie nieściągalnej wierzytelności.

Nowe standardy zarządzania budżetem

Prowadzenie rzetelnej analizy wydatków i przychodów firmy mało kiedy jest zadaniem rozpalającym entuzjazm osób nią zarządzających i prowadzących jej statystyki finansowe. Budżetowanie bez wątpienia jest czasochłonnym i pieczołowitym procesem, a prognozowanie przyszłego stanu przedsiębiorstwa, jego aktywów, kapitałów, kosztów i przychodów najczęściej kojarzone jest ze stertą faktur i nieskończonymi ciągami cyfr wpisanych do komórek Excela. Upowszechnienie nowych technologii i rozwój sektora IT spowodowały, iż zaczęły pojawiać się nowe możliwości i narzędzia, z których pomocą czynności te można w znacznym stopniu uprościć.

Jak ewidencjonować w pkpir wydatki gotówkowe po zmianach?

W 2017 r. z 15 000 euro do 15 000 zł został obniżony limit wartości transakcji zawieranych między przedsiębiorcami, za które płatność może następować gotówką. Oznacza to, że przedsiębiorcy znacznie częściej są zobowiązani do dokonywania i przyjmowania płatności związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą za pośrednictwem rachunku płatniczego.

Główne miary kosztowe i operacyjne w controllingu kosztowym

Nowoczesny controlling kosztów wymaga wypracowania kryteriów wyboru i integracji narzędzi zarządzania kosztami w spójny system. Controlling kosztów jest integralną częścią szeroko rozumianego systemu controllingu i zyskuje na znaczeniu w przedsiębiorstwach, które dążą do zwiększonego udziału w rynku poprzez poprawę produktywności, wydajności, jakości oferowanych produktów oraz optymalizacji kosztów.

Jak rozliczyć wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów rozpoznawane z opóźnieniem

W kwietniu 2016 r. dokonaliśmy wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Przez pomyłkę nie uwzględniliśmy go w deklaracji VAT-7 za kwiecień 2016 r. (w miesiącu wystawienia faktury przez unijnego dostawcę). Czy wykazując wstecznie podatek należny z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia w deklaracji VAT-7 za kwiecień możemy również w tej deklaracji podatek ten odliczyć?

Gdzie i w jaki sposób szukać oszczędności w firmie?

Obecnie coraz więcej mówi się o rozsądnym wydawaniu pieniędzy. Temat oszczędzania dla większości z nas kojarzy się przede wszystkim z gospodarowaniem finansami osobistymi, warto jednak spojrzeć nań również z perspektywy przedsiębiorstw i zastanowić się, gdzie i w jaki sposób szukać mądrych oszczędności w firmie. Prezentujemy pięć sposobów, które pozwalają firmie obniżyć rachunki.

Kondycja polskich przedsiębiorców

Ministerstwo Rozwoju w dniu wczorajszym opublikowało raport o przedsiębiorczości w Polsce. Jak wynika z raportu wyniki gospodarcze można uznać za dobre. Odnotowano wzrost gospodarczy na poziomie 3,6% (jest to jeden z lepszych wyników Unii Europejskiej).

Dobry czas na inwestycje w firmę

Rozmowa z Pawłem Sienkiewiczem, Dyrektorem Departamentu Produktów Kredytowych Deutsche Bank Polska.

Nawet zyskowne firmy mogą zbankrutować bez dbania o płynność finansową

Nawet jeżeli firma może się pochwalić zyskiem netto, a nie potrafi na bieżąco zarządzać płynnością finansową - ryzykuje upadłością. Zdaniem ekspertów Deloitte najważniejszymi celami finansowymi firm są w równym stopniu tak zwiększanie zysku netto, jak i dbanie o zachowanie płynności finansowej.

Skok na głęboką wodę, czyli kobieta w świecie wolnych zawodów

Kobiety wykonujące wolne zawody i prowadzące własne firmy wbrew pozorom nie mają łatwego życia. Roczne urlopy macierzyńskie czy wakacje bez komórki i laptopa są nie dla nich. 44 proc. profesjonalistek za największe wyzwanie w zawodowej pracy uważa zapewnienie sobie stałych dochodów. W zamian dostają jednak niezależność i poczucie, że same kształtują swój los.

Błędny przelew - czy można odzyskać pieniądze?

Przepisy prawa pozwalają na odzyskanie pieniędzy przelanych złemu odbiorcy. W praktyce jednak szanse na taki zwrot mogą być znikome. Warto zatem dokładnie sprawdzać dane, które wpisujemy w rubrykach przelewu.

Factoring – sposób na płynność finansową firmy

Usługa factoringu, to jedna z najdynamiczniej rozwijających się usług finansowych, pozwalających na realne wsparcie firmy. Faktoring to usługa, która pozwala przedsiębiorcom poprawić płynność finansową oraz zwiększyć obroty. Przedsiębiorcy z reguły nie mają czasu na zapoznanie się ze wszystkimi możliwościami, jakie oferuje im rynek finansowy. Dlatego coraz więcej instytucji finansowych i pośredników na bieżąco analizuje sytuację Klienta i dobiera dla niego optymalne rozwiązanie.

Gwarancje kredytowe na wdrażanie innowacji dla małych firm

Do 31 grudnia 2016 r. mikro-, małe i średnie firmy mogą się ubiegać o gwarancje kredytowe na wdrażanie innowacji. Budżet programu wynosi 250 mln zł, co pozwoli na uruchomienie kredytów w wysokości blisko 420 mln zł. Tego typu instrumenty będą się cieszyć coraz większym zainteresowaniem przedsiębiorstw. W Europie Zachodniej około 15 kredytów na 100 jest udzielanych z poręczeniem czy gwarancją. W Polsce ich udział jest znacznie niższy.

Biznes hotelowy w Polsce osiąga rekordowe zyski

W ostatnich latach sektor hotelarski w Polsce przeżywa obecnie swój najlepszy okres. Wskazuje na to wyraźnie dynamika wzrostu wskaźników rynkowych. Inwestorzy związani z rynkiem intensyfikują swoje działania.

Jak zminimalizować skutki blokady rachunku bankowego firmy?

Prokuratura może wydać postanowienie o blokadzie rachunku bankowego z uwagi na otrzymanie zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa prania brudnych pieniędzy lub gromadzenia środków w celu finansowania terroryzmu. Jak długo może trwać taka blokada? Jakie działania może podjąć przedsiębiorca?

Odsetki w transakcjach handlowych

Od 1 stycznia 2016 r. znowelizowano przepisy stanowiące podstawę prawną naliczania odsetek cywilnoprawnych. Nowelizacja objęła m.in. Kodeks cywilny oraz ustawę o terminach zapłaty w transakcjach handlowych. Przed obliczeniem wartości odsetek należy dokonać wyboru właściwego aktu prawnego. Nie jest to łatwe. Ponadto nowelizacja w wielu sytuacjach prawdopodobnie ukształtuje na nowo sposób orzekania przez sądy o odsetkach ustawowych. Należy też liczyć się z problemami wynikającymi z konieczności stosowania przepisów przejściowych.

Skutki błędów i nadużyć w fakturowaniu dla rozliczeń VAT

Błędy w fakturowaniu zdarzają się każdemu. Trudno uchronić się przed nimi nawet bardzo doświadczonej osobie. Dlatego jeżeli taki błąd już wystąpi, ważne jest, aby sprawnie go wyeliminować, najlepiej w sposób niepowodujący żadnych negatywnych konsekwencji podatkowych.

Jak dokumentować otrzymane zaliczki?

Podstawowa zasada w ustawie o VAT przewiduje, że podatnik, który otrzymuje zaliczkę, musi rozliczyć VAT i wystawić fakturę zaliczkową. Od tej zasady występuje kilka wyjątków. W niektórych sytuacjach to podatnik decyduje, czy wystawi fakturę zaliczkową. Natomiast brak obowiązku wystawiania faktur końcowych, gdy zaliczki pokrywają 100% ceny, nie oznacza zakazu wystawiania zerowych faktur końcowych.

Rozwój branży kosmetycznej w Polsce - trzy filary sukcesu

W ostatnich latach rynkowe triumfy święci polska branża kosmetyczna. Niewątpliwie wpływają na to rodzime tradycje tej gałęzi biznesu oraz rosnąca popularność internetowych poradników makijażowych. Ale szczególne znaczenie – zwłaszcza dla rozwoju eksportu kosmetyków – ma rządowe wsparcie branży. Dobrze to udowodniły niedawne targi Cosmoprof w Bolonii, gdzie Polska miała swój narodowy pawilon.

Wybrane zagadnienia wynikające z projektu nowelizacji ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu cz.II

Obecnie trwają pracę nad projektem ustawy implementującej. Poniżej omówione zostaną nowe regulacje dotyczące weryfikacji informacji o kliencie i osobach z nim związanych oraz publicznego rejestru beneficjentów rzeczywistych.

Rejestracja kart pre-paid: problem ochrony danych osobowych

Nowy projekt ustawy antyterrorystycznej zakłada, iż każda karta sim oferowana w modelu pre-paid będzie podlegała rejestracji. Takie rozwiązanie będzie wymuszało na przedsiębiorcach oferujących takie karty zawarcie z operatorami umów powierzenia przetwarzania danych osobowych.

Sprzedaż towaru za pośrednictwem firmy komisowej

Firmy coraz częściej wykorzystują umowę komisu do sprzedaży towarów handlowych, np. książek, obuwia itd. Umowa ta wymaga stosowania szczególnych zasad rozliczeń w podatkach i ewidencji księgowej komitenta. Przedstawiamy zasady opodatkowania takiej transakcji podatkami VAT i dochodowym oraz proponowaną ewidencję księgową.

Jak sporządzić PIT-11 i PIT-8C za 2015 r.?

Płatnicy podatku m.in. od przychodów ze stosunku pracy lub działalności wykonywanej osobiście i podmioty dokonujące wypłaty należności z innych źródeł, np. zasiłków chorobowych lub macierzyńskich zleceniobiorcom, są zobowiązani do sporządzenia i przekazania odpowiednio PIT-11 lub PIT-8C podatnikom i właściwym dla nich urzędom skarbowym. Mają na to czas do 29 lutego 2016 r. Od 1 stycznia 2016 r. do korekty tych formularzy nie jest wymagane uzasadnienie przyczyn jej dokonania.

Jak wystawić fakturę po otrzymaniu zapłaty?

Otrzymałem zapłatę na podstawie faktury pro forma. Jak powinienem wystawić fakturę po otrzymaniu zapłaty? Co powinienem wpisać w miejscu, w którym na fakturze podaje się sposób zapłaty, skoro zapłatę już otrzymałem?

Wycena pozycji wyrażonych w walutach obcych w sprawozdaniu finansowym za 2015 r.

Jednostki, które przeprowadzają operacje w walutach obcych, muszą je wyceniać oraz ujmować w księgach rachunkowych w polskich złotych. Przeliczeniu na walutę polską podlegają wszystkie wyrażone w walucie obcej aktywa i zobowiązania – na bieżąco oraz na dzień bilansowy.