REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Procedury compliance – obowiązki i korzyści dla przedsiębiorców

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Beata Kielar-Tammert
Radca prawny wpisany na Listę Radców Prawnych przy Okręgowej Izbie Radców Prawnych we Wrocławiu. Właścicielka Kancelarii Prawnej www.bktkancelaria.pl, autorka wielu artykułów o tematyce prawniczej publikowanych w czasopismach, na blogu oraz w mediach społecznościowych, specjalizująca się w prawie Unii Europejskiej, prawie gospodarczym i prawach cudzoziemców.
W języku polskim compliance oznacza „przestrzeganie, „zgodność”/Fot. Shutterstock
W języku polskim compliance oznacza „przestrzeganie, „zgodność”/Fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zarządzenie przedsiębiorstwem stanowi nie lada wyzwanie zarówno pod względem prawnym jak i organizacyjnym. Bardzo ważne jest wypracowanie odpowiednich mechanizmów pozwalających uniknąć różnego rodzaju zagrożeń. Z pomocą w tym zakresie przychodzą procedury compliance. Co dokładnie oznacza to słowo oraz jakie korzyści niesie ze sobą wprowadzenie stosownych procedur w Państwa organizacji?

Compliance – co to takiego?

W języku polskim compliance oznacza „przestrzeganie, „zgodność”.Compliance jest to więc dziedzina wiedzy zajmująca się minimalizacją ryzyka braku zgodności działań przedsiębiorstwa z:

REKLAMA

- przepisami prawa,

- regulacjami wewnętrznymi, czy

- przyjętymi przez organizację standardami postępowania.

W praktyce jest to zapewnienie zgodności prowadzonej przez dane przedsiębiorstwo działalności operacyjnej z krajowymi i międzynarodowymi wymogami prawa oraz przepisami branżowymi, regulacjami i standardami wewnętrznymi, jak również zasadami etyki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W sposób syntetyczny compliance można również wyjaśnić przy pomocy definicji pochodzącej z książki Bartosza Makowicza „Compliance w przedsiębiorstwie”, Wolters Kluwer Polska, 2011r., która zakłada, że „compliance jest to taki sposób organizacji przedsiębiorstwa, który redukuje do minimum ryzyko wystąpienia wszelkich nieprawidłowości”.

Celem wprowadzania procedur compliance jest przede wszystkim zapobieganie stratom finansowym przedsiębiorstwa lub utracie jego reputacji.

Na compliance należy spojrzeć z perspektywy wewnętrznej oraz zewnętrznej. Sprowadza się to do tego, że compliance funkcjonuje w dwóch płaszczyznach:

- wewnątrz organizacji , gdzie oznacza szereg kodeksów i regulacji do przestrzegania których zobowiązany jest każdy pracownik czy współpracownik, edukację w postaci szkoleń uświadamiających, wprowadzanie wewnętrznych regulaminów i procedur organizacyjnych.

- na zewnątrz organizacji oznacza dobre praktyki wobec kontrahentów i instytucji prawnych, lojalność kontraktową, ochronę danych osobowych, zapobieganie malwersacjom finansowym.

Polecamy: Pracownicze plany kapitałowe - nowe obowiązki pracodawców i płatników

Compliance oficer – kim jest i czym się zajmuje?

REKLAMA

W wielu przedsiębiorstwach, w szczególności instytucjach finansowych takich jak banki, funkcjonują całe działy compliance. W innych przedsiębiorstwach wystarczające jest stworzenie stanowiska tzw. compliance officer. Specjalistów compliance officer zatrudniają zwłaszcza przedsiębiorstwa produkcyjne, farmaceutyczne czy producenci żywności. W mojej ocenie, w każdej branży, w której konieczne jest przestrzeganie odpowiednich procedur, konieczne jest obecnie powołanie stanowiska compliance officer. Funkcję tą można przyrównać do tzw. „wewnętrznego policjanta”, czy też „nadzorcy” w organizacji. Compliance officer bada, czy wszystkie zasady są przestrzegane.

Praca compliance officera polega przede wszystkim na minimalizowaniu ryzyka braku zgodności działań przedsiębiorstwa z regulacjami prawnymi, normami, bądź zestawami zaleceń, w celu zapobiegania stratom finansowym lub utracie reputacji.

Poniżej przedstawiam przykładowy katalog działań stanowiących zakres obowiązków compliance officer:

- troszczy się o unikanie konfliktu interesów,

- dba o właściwe postępowanie z informacjami poufnymi,

- dba o przestrzeganie procedur ochrony danych osobowych w przedsiębiorstwie,

- przeciwdziała praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu,

- weryfikuje przestrzeganie prawa w zakresie zawieranych umów,

- sprawuje nadzór nad zgodnością z prawem działalności budżetowej (VAT, podatek dochodowy),

- pełni doradztwo w zakresie stosowania nowo wprowadzanych oraz obowiązujących przepisów prawa i standardów rynkowych dla jednostek organizacyjnych,

- współpracuje z kancelariami prawnymi, które oferują instytucjom finansowym audyt prawny oraz opracowują poszczególne procedury w firmie,

- przeciwdziała mechanizmom korupcyjnym w przedsiębiorstwie.

Oczywiście są to jedynie przykłady zadań compliance officer. Zakres obowiązków na tym stanowisku będzie bardzo mocno uzależniony od wielkości oraz zakresu działania danego przedsiębiorstwa.

Zagrożenia z obszaru compliance

Wyjaśniliśmy już Państwu, co oznacza compliance oraz jaka jest rola compliance officer. W celu uzyskania pełnego obrazu omawianej problematyki poniżej przedstawiamy ryzyka przed którymi procedury compliance powinny chronić Państwa przedsiębiorstwo. Oczywiście poniższe wyliczenie jest przykładowe i uzależnione od rodzaju i profilu działalności danego przedsiębiorstwa.

Ryzyka:

- nieprzestrzegania przepisów FATCA (Foreign Account Tax Compliance Act – to ustawa uchwalona w 2010 r. przez Kongres Amerykański. Ma na celu ułatwienie amerykańskim organom podatkowym ściganie podatników amerykańskich ukrywających swoje dochody przed fiskusem za pośrednictwem kont zlokalizowanych za granicą),

- nieprzestrzeganie przepisów podatkowych,

- brak weryfikacji kontrahentów w kontekście przepisów o podatku VAT,

- korupcja,

- konflikt interesów,

- uczestniczenie w procederze prania brudnych pieniędzy,

- stosowanie praktyk ograniczających konkurencję,

- naruszanie praw pracowniczych czy praw człowieka,

- nieprzestrzeganie norm związanych z ochroną środowiska naturalnego,

- nieposiadanie wystarczającej ochrony majątku firmy i informacji poufnych,

- naruszanie ładu korporacyjnego.

Korzyści wynikające z wprowadzenia procedur compliance

Korzyści, jakie uzyska Państwa przedsiębiorstwo z wprowadzenia procedur compliance są oczywiście związane bezpośrednio z wyżej wymienionymi zagrożeniami. Przeprowadzając audyt compliance oraz tworząc od podstaw odpowiednie procedury, można uniknąć wielu problemów w przyszłości.

Dzięki skutecznemu wprowadzeniu procedur compliance w Państwa organizacji:

- zaobserwują Państwo spadek ilości nadużyć,

- skuteczniej będą Państwo identyfikować ryzyka oraz podejmować trafniejsze decyzje we wszystkich obszarach działalności,

- przedsiębiorstwo będzie działać efektywniej z uwagi na wdrożenie odpowiednich procedur,

- świadomość dotycząca ryzyka ułatwi podejmowanie odważnych decyzji biznesowych, np. wprowadzanie nowych produktów i usług,

- będą mogli Państwo szybciej reagować na wstępujące zagrożenia – jeszcze zanim staną się poważnym problemem,

- wzrośnie wycena wartości Państwa przedsiębiorstwa, co w rezultacie może zwiększyć wartość jej notowań,

- wzrośnie zaufanie Państwa inwestorów, pracowników i klientów, co pozytywnie wpłynie na reputacje Państwa przedsiębiorstwa.

Podsumowanie

REKLAMA

Pragnę podkreślić, że w mojej ocenie rola compliance będzie w najbliższym czasie zyskiwać na znaczeniu. Jeżeli jeszcze nie wprowadzili Państwo stosownych procedur w swoich organizacjach, to jest to dobry moment, by podjąć odpowiednie działania w tym zakresie. Oczywistym jest, że różne ryzyka wymagają różnych sposobów zarządzania nimi, dlatego procedury compliance powinny być dostosowane do specyfiki przedsiębiorstwa. Nie ma w mojej ocenie jednego, uniwersalnego i jedynie prawidłowego modelu systemu zarządzania zgodnością. Warto więc skorzystać z pomocy specjalistów w celu wypracowania sprawnego mechanizmu, który będzie wspierał Państwa organizację.

W zakresie compliance nasza Kancelaria prowadzi dla Państwa szkolenia zarówno z zakresu szeroko pojmowanego zarządzania ryzykiem w przedsiębiorstwie celem zapoznania się z tą tematyką, jak również szkolenia poaudytowe ze sposobów przestrzegania poszczególnych procedur dedykowane osobno dla kadry menadżerskiej oraz osobno dla pozostałych pracowników firmy w zależności od ilości procedur, w których będą uczestniczyć na co dzień.

Ważnym elementem wdrażania compliance jest audyt, który przeprowadzamy z udziałem specjalistów biegłego rewidenta oraz radcy prawnego. Wynikiem audytu jest raport zawierający wskazania na temat głównych zagrożeń oraz bardzo szczegółowe zalecenia pokontrolne.

Opracowanie procedur compliance następuje systematycznie począwszy od obszarów, wymagających natychmiastowej ingerencji. Po przygotowaniu procedur następuje ich wdrażanie w przedsiębiorstwie również poczynając od tych, które wymagają najwięcej uwagi i które zapobiegają ryzykom w najobszerniejszy sposób.

Polecamy serwis: Prawo dla firm

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

Ponad 156 mln zł na zagraniczną ekspansję firm! PARP ogłasza wyniki naboru "Promocja marki innowacyjnych MŚP"

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) opublikowała wyniki naboru w konkursie „Promocja marki innowacyjnych MŚP”, realizowanym w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG). Wsparcie trafi do 183 projektów na łączną kwotę ponad 156 mln zł, które pomogą polskim przedsiębiorstwom w promocji produktów i usług na rynkach międzynarodowych.

Kim jest rzecznik patentowy i jak wspiera przedsiębiorców?

Do 5 września trwa nabór na aplikację rzecznikowską. To ścieżka kariery m.in. dla absolwentów kierunków prawniczych, technicznych i ścisłych. Problem w tym, że wielu studentów nie ma świadomości, że taki zawód zaufania publicznego istnieje i jaka jest jego rola. W Polsce jest dziś 1 tys. rzeczników patentowych.

Weto prezydenta dla ustawy wiatrakowej a weto dla ustawy o deregulacji w energetyce

Jakie znaczenie ma weto prezydenta dla ustawy wiatrakowej? Najbardziej poszkodowani są mieszkańcy posiadający domy w bezpośrednim sąsiedztwie farm wiatrowych. Mieli otrzymać nawet do 20 tys. zł do podziału dla mieszkańców posiadających nieruchomości w promieniu 1 km od turbiny. Natomiast bardziej problematyczne dla rozwoju OZE jest weto dla Ustawy o deregulacji w energetyce.

REKLAMA

Poławianie pereł. W jaki sposób łączyć technologię z autentycznością, by pozyskiwać jak najlepszych kandydatów?

Wyobraź sobie świat, w którym rekrutacja to już nie tylko „polowanie” na talenty, lecz dynamiczny ekosystem przewidywania i kreowania przyszłości organizacji. To scena, na której algorytmy AI nie tylko analizują CV, ale z chirurgiczną precyzją tropią osoby, które za moment zmienią rolę. Czy rekruterzy są gotowi na to, by wykorzystać potencjał AI mądrze, z korzyścią zarówno dla firmy, jak i kandydata?

Fundusz Bezpieczeństwa i Obronności oraz Spółka Specjalnego Przeznaczenia. Ważne zmiany dla polskiej gospodarki i przedsiębiorców [PROJEKT]

W obliczu dynamicznych zmian geopolitycznych i rosnących zagrożeń dla stabilności europejskiej, Polska podejmuje zdecydowane kroki w kierunku wzmocnienia swojej odporności. Jednym z najważniejszych elementów tej strategii jest powołanie Funduszu Bezpieczeństwa i Obronności – inicjatywy, która nie tylko odpowiada na wymogi Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), ale także stanowi istotny element w budowaniu nowoczesnej, bezpiecznej i innowacyjnej gospodarki.

Dlaczego warto posiadać konto bankowe za granicą?

Wielu przedsiębiorców w Polsce skupia się na bieżącym prowadzeniu biznesu, dbając o sprzedaż, marketing czy rozwój produktów. Jednak nie zawsze równie dużą wagę przykładają do kwestii związanych z bezpieczeństwem finansowym firmy. W praktyce to właśnie sprawy bankowe i podatkowe mogą przesądzić o stabilności przedsiębiorstwa, a nawet o jego być albo nie być.

Jak chronić tajemnicę przedsiębiorstwa transportowego? Co zrobić w przypadku naruszenia poufności?

Współczesny rynek transportowy charakteryzuje się rosnącą konkurencją, wysoką dynamiką zmian oraz presją na efektywność kosztową. Przedsiębiorstwa działające w tym sektorze muszą nie tylko inwestować we flotę, nowoczesne technologie i kwalifikacje pracowników, ale także skutecznie chronić informacje, które stanowią o ich przewadze rynkowej.

REKLAMA

Tańsze tankowanie od września – ORLEN wprowadza nową promocję dla kierowców

Od 1 września 2025 roku na stacjach ORLEN w całej Polsce rusza nowa akcja promocyjna. Kierowcy mogą liczyć na zniżki nawet do 20 zł przy jednym tankowaniu, a co ważne – promocja obowiązuje codziennie, przez cały miesiąc. To kontynuacja wakacyjnych rabatów, ale w nieco innej, bardziej elastycznej formie.

Czy firmy wolą pozyskiwać nowych klientów czy utrzymywać relacje ze starymi?

Trzy czwarte firm w Europie planuje zwiększyć wydatki na narzędzia lojalnościowe, jak karty podarunkowe. W Polsce tylko 4% firm B2B stawia na budowanie relacji w marketingu, co – zdaniem ekspertów – jest niewykorzystanym potencjałem, zwłaszcza przy rosnących kosztach pozyskania klientów.

REKLAMA