REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dobry czas na inwestycje w firmę

REKLAMA

Rozmowa z Pawłem Sienkiewiczem, Dyrektorem Departamentu Produktów Kredytowych Deutsche Bank Polska.

Rynek kredytów konsumenckich w Polsce nieco przyhamował, ale nie we wszystkich segmentach. Gdzie rośnie?

REKLAMA

Obecnie mamy do czynienia z wyraźnym trendem dotyczącym spadku liczby kredytobiorców przy jednoczesnym wzroście średniej wartości udzielonego kredytu. Widać więc, że na kredyty gotówkowe w mniejszym niż kiedyś stopniu decydują się osoby zainteresowane niższymi kwotami, co jest po części efektem programu 500+. Rośnie natomiast rynek kredytów wysokokwotowych. Korzystają z nich klienci średnio zamożni i zamożni, a także – w coraz większym zakresie – mikroprzedsiębiorcy.

Skąd taki wzrost zainteresowania kredytami gotówkowymi wśród małych firm?

W Polsce blisko 10 proc. małych i średnich firm to przedsiębiorstwa prowadzone przez osoby wykonujące wolny zawód. Tak jak w każdej działalności, również i w tej konieczne są inwestycje. Zakup nowego sprzętu, modernizacja gabinetu, rozszerzenie dotychczasowej działalności czy zwiększenie skali biznesu wiążą się często z dużymi kosztami. A tymczasem nie każdy przedsiębiorca może je finansować z własnych środków. Widać to również w sondażach. W badaniu przeprowadzonym przez nas w tym roku wśród przedstawicieli wolnych zawodów, jako główne bariery dla rozwoju własnej firmy wymieniali oni mocną konkurencję (47 proc.) oraz właśnie brak wystarczającego kapitału (24 proc.). Ten drugi czynnik został zauważony również przez ekspertów Komisji Europejskiej jako hamulec dla uwolnienia potencjału tego sektora. Kredyty pomagają pokonać obie bariery.

Mikroprzedsiębiorcy to dobra grupa docelowa?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku Deutsche Bank oferta kredytów gotówkowych jest przygotowywana przede wszystkim pod kątem przedstawicieli wolnych zawodów oraz klientów zamożnych. I tu – jak już wspomniałem wcześniej - potrzeby związane z finansowaniem są znaczne. Widać to chociażby po średniej wartości udzielanych przez nas kredytów, która obecnie wynosi ok. 80 tys. zł, przy średniej na rynku 16 tys. zł. Myślę, że już teraz pod względem cen oraz dostępnych kwot nasza oferta jest jedną z najlepszych na rynku. Kredyty gotówkowe na cele indywidualne udzielane są w kwocie do 200 tys. zł na okres nawet 10 lat. Z kolei dla przedstawicieli wolnych zawodów mamy dwa specjalne rozwiązania. Jeden to kredyt inwestycyjny do 400 tys. zł, który można przeznaczyć na rozwój działalności lub refinansowanie innych zobowiązań. Drugi to Biznes Hipoteka dla Profesjonalistów. Jest skierowany do reprezentantów zawodów zaufania publicznego prowadzących firmę w formie jednoosobowej działalności bądź spółki osobowej. Mogą oni liczyć na finansowanie nawet do 4 mln zł. Koncentrujemy się też na jak najbardziej efektywnym dotarciem do klientów. Z ich punktu widzenia coraz ważniejszą kwestią jest to, aby kredyt pozyskać jak najszybciej i przy jak mniejszej liczbie procedur i wizyt.

Jak wygląda kwestia kredytów dla małych i średnich przedsiębiorstw?

Na rynku obserwujemy obecnie stosunkowo niewielki popyt na kredyty firmowe.  Banki są gotowe ich udzielać, ale przedsiębiorcy niekoniecznie chcą finansować swoje inwestycje kredytem. Natomiast te, które już chcą inwestować, często realizują projekty z własnych środków.  Wynika to m. in. z tego, że firmy rozbudowały w poprzednich latach swoje moce produkcyjne i na razie nie widzą konieczności ich zwiększania. Inwestycje wstrzymuje też niepewność związana z koniunkturą gospodarczą w Polsce i na świecie. Dlatego, mimo że większość firm dysponuje odpowiednim zaple­czem finansowym, czeka na poja­wienie się nowych możliwości. Tym bardziej, że konkursy ze starej perspektywy UE już się zakończyły, a z nowej dopiero startują — na razie w ograni­czonej skali. Dlatego przedsiębiorcy przede wszystkim akumulują kapitał pod przy­szłe inwestycje. Tymczasem rynek kredytów dla przedsiębiorstw jest obecnie bardzo konkurencyjny. Marże nie rosną w znaczący sposób, a banki dostosowują się do potrzeb firm, kładąc nacisk na relacyjność i indywidualnie dopasowane rozwiązania, które w przypadku klientów biznesowych są niezwykle istotne.

Czym Deutsche Bank chce konkurować, jeśli chodzi o kredyty dla małych i średnich firm?

Naszą przewagą jest m.in. to, że cały czas udzielamy kredytów inwestycyjnych nawet na 15 lat w złotych, euro i dolarach, co nie jest w Polsce sytuacją oczywistą. Oprócz szerokiej oferty kredytowej banku korzystamy także z programów unij­nych — w ubiegłym roku np. z programu KFW (niemiecki bank państwowy), który miał za zadanie poprawić efektywność energetycz­ną firm. W Polsce takie dofinansowanie było możliwe tylko za pośrednictwem Deutsche Bank. Dzięki globalnej współpracy z KFW po­zyskaliśmy dla polskich firm pieniądze na pre­ferencyjne kredyty. Jeśli pojawią się kolejne takie programy, zamierzamy w nich uczestni­czyć. Nadal będziemy współpracowali z EBI, EFI i BGK w ramach oferty programów po­mocowych.

Paweł Sienkiewicz - Dyrektor Departamentu Produktów Kredytowych Deutsche Bank Polska

Artykuł powstał we współpracy z

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA