Strony samodzielnie kształtują w umowie o pracę wysokość wynagrodzenia za pracę, w zakresie przyznanej im autonomii, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa pracy i zasadą swobody umów wynikającą z Kodeksu cywilnego. Swoboda ta nie jest jednak absolutna. Aby nie narazić się na spór z ZUS w zakresie zasadności ustalenia pracownikowi pensji w danej wysokości, pracodawca powinien określić wynagrodzenie w godziwej wysokości, tj. właściwe, odpowiednie, rzetelne, uczciwe i sprawiedliwe, biorąc pod uwagę obowiązujące stawki czy pracowników wykonujących tę samą lub podobną pracę.
    
                            
    
        
        
    
    
        Zatrudnienie pracownika w trakcie miesiąca ma wpływ na wysokość jego wynagrodzenia. Jeżeli wynagrodzenie jest określone w stałej miesięcznej stawce, wówczas zostanie ono pomniejszone o kwotę, która przysługiwałaby za dni, w których pracownik nie był zatrudniony. Jeżeli nowo zatrudniony pracownik choruje i nie nabył prawa do świadczenia chorobowego, to jego wynagrodzenie jest pomniejszane o kwotę przysługującą za część miesiąca, podczas której chorował.
    
                            
    
        
        
    
    
        Wdrożenie rozwiązań klasy talent management to nierzadko duże wyzwanie nie tylko dla samego działu HR, lecz także dla całej organizacji. Wiele procesów w obszarach tzw. miękkiego HR-u, które od momentu wystartowania systemu informatycznego będą w nim wspierane, przechodzą często proces weryfikacji oraz standaryzacji. Argumentów (również zaadresowanych do zarządu) za tym, aby podjąć się takiego wyzwania, jest wiele. Jak brzmią?
    
                            
    
        
        
    
    
        Z firmy odchodzi kluczowy pracownik. Miał dostęp do istotnych informacji technicznych, technologicznych, organizacyjnych i handlowych firmy, w tym do strategii, listy klientów, stosowanej polityki cenowej itp. I istnieje niebezpieczeństwo, że pracownik ten przejdzie do konkurencyjnej firmy. W jaki sposób można przeciwdziałać niekorzystnym skutkom odejścia pracownika w sferze tajemnic przedsiębiorstwa?
    
                            
    
        
        
    
    
        Pracodawca ma prawo skorzystać z możliwości odwołania pracownika z urlopu tylko w wyjątkowych sytuacjach. Są to sytuacje, których nie można było przewidzieć w chwili rozpoczęcia urlopu, np. awaria, niespodziewana kontrola. Firmy, które skorzystają z prawa odwołania pracownika z urlopu, powinny pamiętać, że ponoszą koszty, które pracownik poniósł w związku z odwołaniem.
    
                            
    
        
        
    
    
        Przedmiotem rozważań Sądu Najwyższego było zdarzenie, któremu uległa jedna z pracownic szkoły opuszczając miejsce swojej pracy. Pracownica opuszczając szkołę, poślizgnęła się na schodach należących bezpośrednio do szkoły i upadając, doznała urazu stawu skokowego. Sądy I i II instancji stwierdziły, że pracownica w chwili wypadku znajdowała się poza miejscem świadczenia pracy i nie pozostawała do dyspozycji pracodawcy, w związku z czym wydarzenie nie spełnia przesłanek do uznania za wypadek przy pracy. Sąd Najwyższy wyraził swoje stanowisko w przedmiotowej sprawie.