REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dlaczego warto wdrożyć system zarządzania pracownikami?

Subskrybuj nas na Youtube
Dlaczego warto wdrożyć system zarządzania pracownikami? /fot. Fotolia
Dlaczego warto wdrożyć system zarządzania pracownikami? /fot. Fotolia
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Wdrożenie rozwiązań klasy talent management to nierzadko duże wyzwanie nie tylko dla samego działu HR, lecz także dla całej organizacji. Wiele procesów w obszarach tzw. miękkiego HR-u, które od momentu wystartowania systemu informatycznego będą w nim wspierane, przechodzą często proces weryfikacji oraz standaryzacji. Argumentów (również zaadresowanych do zarządu) za tym, aby podjąć się takiego wyzwania, jest wiele. Jak brzmią?

Przedstawiamy siedem obszarów, w których wdrożenie systemu wspierającego zarządzanie pracownikami może przynieść korzyści.

REKLAMA

1. Rekrutacja

REKLAMA

Rynek pracownika staje się rzeczywistością i wkracza w prawie wszystkie branże. Specjalistów brakuje nie tylko w branży IT, lecz także handlu czy produkcji. Rosną więc wyzwania związane ze znalezieniem właściwego kandydata. Zwłaszcza, że nawet pomyślnie zakończona rekrutacja nie gwarantuje sukcesu. Jak wynika z „Monitora Rynku Pracy” Randstad, rotacja pracowników w Polsce jest nie tylko najwyższa w Unii Europejskiej, lecz także najwyższa w pięcioletniej historii badania w naszym kraju. Zdarza się, że pracownik rezygnuje ze stanowiska zaledwie po kilku dniach pracy tylko dlatego, że w międzyczasie znalazł lepszą posadę lub w skrajnym przypadku jego oczekiwania co do zadań, które są mu stawiane, rozmijają się z tym, co wyobrażał sobie podczas aplikacji. Kluczowe dla rekrutacji stają się więc czas i precyzja w komunikacji z kandydatem.

System informatyczny może pomóc w rekrutacji na kilka sposobów. Po pierwsze, pomaga stworzyć lub zmodyfikować opisy stanowisk i wymagań niezbędnych do skutecznego wykonywania pracy. To niezmiernie ważne – pozwala uniknąć niedopasowania kompetencyjnego, wpływa na satysfakcję z pracy, a w konsekwencji na efektywność. Firma dokładnie wie, kogo szuka, może zaplanować, kogo będzie potrzebowała w przyszłości, a potencjalni kandydaci wiedzą, czego będzie się od nich oczekiwać. Po drugie, system zbiera dane o kandydatach, a następnie ułatwia selekcję i dobór najlepszego z nich, często wykorzystując także informacje zawarte w sieciach społecznościowych. Zastosowanie systemu IT ogranicza więc koszty i skraca czas rekrutacji.

2. Ocena

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Każdy doświadczony HR-owiec wie, jaką wagę mają oceny pracownicze. To właśnie na ich podstawie podejmowane są dalsze działania rozwojowe w kontekście samego pracownika (szkolenia, awans, zmiana stawki), ale i całej organizacji (zarządzanie strukturą organizacyjną, optymalizacja zatrudnienia). Problem w tym, że tradycyjne ocenianie za pośrednictwem kartki i ołówka czy skomplikowanych arkuszy kalkulacyjnych rzadko prowadzi do uzyskania przydatnych wniosków. W firmie zatrudniającej kilkuset pracowników może dojść do sytuacji, w której od momentu rozpoczęcia procesu oceny pracownika do momentu jej zakończenia mijają miesiące. A jeżeli w danej organizacji zaplanowanych jest kilka różnych ocen w różnych obszarach, cała organizacja może dostać „zadyszki” spowodowanej koniecznością analizy zebranych danych i zaproponowania adekwatnych działań doskonalących organizację i pracownika.

Jest jeszcze jedna ważna rzecz: w firmach pracują dziś różne pokolenia i oceny muszą uwzględniać potrzeby każdego z nich. Oznacza to, że potrzebna jest fundamentalna zmiana podejścia do realizacji rozmów okresowych. Dziś muszą one uwzględniać również interesy pracownika. Być tworzone z myślą o nim – ocena szybka, przyjazna i regularna to ocena właściwa. W praktyce da się ją przeprowadzić, wprowadzając standaryzację wyłącznie wtedy, gdy proces oceny zostanie opracowany od początku i będzie realizowany przy wykorzystaniu narzędzi informatycznych. Olbrzymia ilość danych generowanych przez procesy i analizy działów HR wymaga rozwiązania, które przekształci suche liczby i fakty w wartościowe informacje. Od zawsze wsparciem dla człowieka w tym obszarze były maszyny i zawarte w nich algorytmy – a w rezultacie opakowane w systemy informatyczne specjalizujące się w poszczególnych zakresach.

3. Szkolenia i rozwój

Rozwój pracownika i stałe podnoszenie jego kompetencji jest jak wiosłowanie pod prąd. Dopóki wiosłujesz, płyniesz. Jeśli przestaniesz, cofasz. Wiele firm to dostrzega, dlatego inwestycje w rozwój kwalifikacji rosną. Niestety, wiele wskazuje na to, że budżety często się marnują, a szkolenia nie przynoszą oczekiwanych efektów. Tylko 40 proc. respondentów badanych przez Deloitte uznało, że ich organizacja jest „gotowa” lub „w pełni gotowa” w obszarze szkoleń i rozwoju w 2015 roku. Zresztą, już kilka lat temu PARP, który z Uniwersytetem Jagiellońskim badał rynek szkoleniowy w Polsce, wskazywał, że inwestując kapitał w swoich pracowników, przedsiębiorcy nie myślą strategicznie. „Najczęściej popełnianym przez pracodawców błędem jest brak zgodności pomiędzy tematyką szkoleń a umiejętnościami i kwalifikacjami w rzeczywistości potrzebnymi w pracy” – alarmowali autorzy raportu.

Szkolenia i rozwój to duże pole do popisu dla systemów IT. Umożliwiają one nie tylko tworzenie map szkoleniowych na podstawie szczegółowych profili każdego pracownika, lecz także pozwalają ocenić skuteczność procesu szkoleniowego. To o tyle istotne, że dziś mało kto sprawdza, czy pracownicy uczestniczyli we właściwych szkoleniach i czy ich efektywność wzrosła. Jeszcze większe problemy sprawia zaplanowanie i zaproponowanie takich działań rozwojowych, które pozwoliłyby przygotowywać organizację na wyzwania bliższej i dalszej przyszłości. Powodem jest zazwyczaj brak informacji, danych wyjściowych niezbędnych do tego, by podjąć racjonalne decyzje. System ich dostarcza. Dobrym przykładem może być Grupa Maspex Wadowice, w której wdrożony system wspiera proces diagnozy potrzeb szkoleniowych pracowników, ułatwia zarządzanie budżetem, szkoleniami oraz pozwala na ocenę efektywności całego procesu rozwojowego. Innym przykładem może być jeden z największych w Polsce agentów handlingowch, świadczący kompleksową obsługę portom lotniczym, gdzie kluczową rolę odgrywa wyspecjalizowana kadra wymagająca ciągłego podnoszenia kwalifikacji i recertyfikacji. Wsparcie systemu informatycznego zdecydowanie usprawniło tam proces kontrolny oraz realizacyjny w obszarze zarządzania szkoleniami.

Kolejne obszary, w których wdrożenie systemu wspierającego zarządzanie pracownikami może przynieść korzyści to:

4. Motywacja

5. Korporacyjny feedback

6. Dopasowanie do stanowiska

7. Optymalizacja zatrudnienia

Dowiedz się więcej czytając cały artykuł Siedem powodów, dla których warto wdrożyć system zarządzania pracownikami w INFORLEX.PL Biznes.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tego zawodu nie zastąpi AI. A które czeka zagłada? Ekspert: Programiści są pierwsi w kolejce

Sztuczna inteligencja na rynku pracy to temat, który budzi coraz większe emocje. W dobie dynamicznego rozwoju technologii jedno jest pewne – wiele profesji czeka poważna transformacja, a niektóre wręcz znikną. Ale są też takie zawody, których AI nie zastąpi – i to raczej nigdy. Jakie branże są najbardziej zagrożone? A gdzie ludzka praca pozostanie niezastąpiona? O tym mówi Jan Oleszczuk - Zygmuntowski z Polskiej Sieci Ekonomii.

Branża handlowa traci coraz więcej na kradzieżach w sklepach. Jak handlowcy rozwiązują ten problem

Zmorą branży handlowej wciąż są kradzieże sklepowe. Nasiliły się one w okresie wysokiej inflacji, ale teraz nie słabną w oczekiwanym tempie. Kradzieży z powodów ekonomicznych jest mniej, natomiast rozzuchwalili się złodzieje kradnący dla zysku.

Nadchodzi czas pożegnań z papierowymi fakturami. Wszystko co trzeba wiedzieć o e-fakturowaniu i KSeF

Krajowy System eFaktur powstał by ułatwić życie przedsiębiorcom, ale jest też nowym obowiązkiem, którego przestrzeganie narzuca prawo. Firmy, które nie będą przestrzegać jego zasad, muszą liczyć się z dotkliwymi karami, wynoszącymi nawet 100% kwoty podatku z faktury wystawionej poza KSeF.

Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

REKLAMA

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

REKLAMA

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

REKLAMA