REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Społeczna odpowiedzialność biznesu - wolontariat kompetencji

Zuzanna Taraszewska
PR-imo public relations
Społeczna odpowiedzialność pracodawców - wolontariat kompetencji
Społeczna odpowiedzialność pracodawców - wolontariat kompetencji
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Coraz więcej przedsiębiorców angażuje się zarówno w rozwiązywanie problemów społecznych, jak i wolontariat kompetencji. Obecnie blisko dwie trzecie dużych i średnich przedsiębiorstw zna koncepcję społecznie odpowiedzialnego biznesu, a więcej niż połowa wpisuje działania CSR w formalną strategię przedsiębiorstwa.

Dane płynące z rynku (na podstawie raportu KPMG w Polsce i Forum Odpowiedzialnego Biznesu) są więcej niż pozytywne. Aż 77 proc. firm potwierdza, że działalność biznesowa zgodna z koncepcją CSR (z ang. Corporate Social Responsibility) ma korzystny wpływ na wyniki finansowe przedsiębiorstwa, a ponad połowa (52 proc.) zauważa efekty w postaci poprawy wizerunku. Co trzeci przedsiębiorca deklaruje też, że stosowanie zasad odpowiedzialnego biznesu wywołuje wzrost akceptacji organizacji ze strony otoczenia.

REKLAMA

Społecznie odpowiedzialni za kwalifikacje absolwentów

Mimo że nadal najczęstszymi aktywnościami, podejmowanymi przez polskie firmy w ramach działań CSR, są inicjatywy na rzecz ochrony środowiska, rozwoju lokalnych społeczności oraz edukacji w zakresie konsumpcji, coraz częściej słychać także o wolontariacie kompetencji. To narzędzie uznawane przez 75 proc. firm za jedno z najlepszych do dzielenia się wiedzą (badanie Engage przeprowadzone wśród firm z 11 krajów).

Dlaczego warto inwestować w zdrowie pracowników?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie bez powodu wolontariat kompetencji zajmuje coraz mocniejszą pozycję wśród działań CRS. Będąc skutecznym sposobem na zwiększanie jakości nauczania, stanowi konkretną odpowiedź na rosnące potrzeby pokolenia X i Y. To ważne, bo jak wynika z sondażu CBOS, tylko 38 proc. studentów uważa, że dyplom uczelni ma dużą wartość dla pracodawcy. Dodatkowe inicjatywy na rzecz wzrostu kompetencji praktycznych uczniów i studentów są więc niezwykle istotne.

- Studenci oraz uczniowie techników od lat zgłaszają nam już nie tylko chęci, ale i potrzebę udziału w bezpłatnych akcjach, pozwalających poznać narzędzia wykorzystywane w biznesie od strony praktycznej - mówi Anna Dyl z Fundacji Rozwoju Talentów. Jak dodaje: - Dziś to wolontariat kompetencji staje się ważnym obszarem społecznej odpowiedzialności biznesu. Stąd pomysł na program „Akademia Talentów”, polegający na bezpłatnym dzieleniu się wiedzą z uczniami oraz studentami.

Taka akcja to korzyści nie tylko dla uczniów. Pamiętajmy, że dzięki działaniom CSR i ich odpowiedniej promocji, przedsiębiorstwo buduje swój odpowiedzialny i zaangażowany społecznie wizerunek. Wzmacnia przewagę konkurencyjną, będąc lepiej postrzeganym przez otoczenie i klientów. Przyciąga do pracy lepszych kandydatów.

Dlaczego warto wdrożyć system zarządzania pracownikami?

Na działaniach CSR korzystają także pracownicy/wykładowcy. Z jednej strony integruje się ich do realizacji wspólnych celów, z drugiej – daje narzędzia do podnoszenia motywacji i budowania przywiązania do firmy. Przyszli wykładowcy przechodzą bowiem odpowiednie szkolenia, ucząc się przygotowywania programów szkoleń i metod ich prawidłowej realizacji. Zdobywają też wiedzę pozwalającą rozpoznawać i określać potrzeby rozwojowe uczestników warsztatów oraz nawiązywać z nimi pozytywne relacje, co w dłuższej perspektywie korzystnie wpływa na przywiązanie młodych ludzi do danej organizacji.

Dla kogo wolontariat kompetencji?

W ramach wolontariatu kompetencji menedżerowie mogą dzielić się wiedzą z dowolnych obszarów. Dla przykładu pracownicy działów rekrutacji i HR prowadzą zajęcia, które pozwalają przyszłym specjalistom ds. personalnych poznać narzędzia selekcyjne, testy osobowości, prowadzić sesje Assessment/Development Center i wykorzystywać inne, praktyczne instrumenty potrzebne w tym zawodzie. Z kolei dział PR i marketingu może dzielić się wiedzą dotyczącą kluczowych obszarów z dziedziny promocji i reklamy. Wyszkolić przyszłych marketingowców i PR-owców z zakresu np. mediów społecznościowych, pozycjonowania, wideo marketingu, content marketingu, systemów reklamowych w sieci, marketing mobile czy analityki internetowej. Innym przykładem może być dział IT, którego pracownicy dzielą się wiedzą na temat języków programowania, przygotowując przyszłą kadrę programistów.


Oni są społecznie odpowiedzialni

W akcje CRS-owe angażuje się m.in. Imperial Tobacco Polska SA. Jak mówi Marta Laskowska, specjalista ds. zarządzania wiedzą: - W ramach „Akademii Talentów” nasi koordynatorzy z działu utrzymania ruchu, wcześniej uczestniczący w szkoleniu Train The Trainer, będą bezpłatnie dzielić się wiedzą techniczną z wybranymi uczniami poznańskich i podpoznańskich szkół ponadgimnazjalnych o profilu technik-mechanik, technik-mechatronik i technik-elektronik oraz studentami z Politechniki Poznańskiej. W efekcie przygotujemy do wejścia na rynek pracy kilkadziesiąt osób, które po ukończeniu warsztatów będą mogły ubiegać się o posady na konkretnych stanowiskach, takich jak operator maszyn, operator mechanik, młodszy elektronik czy technik utrzymania ruchu. Po 30-godzinnych warsztatach uczestnicy będą posiadali nie tylko odpowiednią wiedzę merytoryczną, ale przede wszystkim nabędą umiejętności praktyczne, najbardziej wartościowe z punktu widzenia przyszłego pracodawcy.

Społecznie odpowiedzialny biznes prowadzi również Amica Wronki SA. Przedsiębiorstwo znalazło się na 12. miejscu rankingu firm najwięcej wydających na działalność społeczną, opracowanym przez stowarzyszenie Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Jak mówi Jolanta Tupaj, menedżer HR Amica Wronki SA: - Od wielu lat współpracujemy z uczelniami i szkołami ponadgimnazjalnymi, chociaż zdarza się, że odwiedzają nas również uczniowie szkół gimnazjalnych, a nawet przedszkolaki. Wolontariat kompetencji odbywa się więc na wielu poziomach, zaczynając od praktyk uczących zawodu, przez warsztaty i szkolenia prowadzone przez naszych pracowników, po konkretną współpracę z uczelniami przy projektach biznesowych. Z jednej strony pokazujemy uczniom i studentom praktyczne wykorzystanie wiedzy zdobywanej w szkole i na uczelni, z drugiej uświadamiamy jak ważne w miejscu pracy jest połączenie teorii z umiejętnym posługiwaniem się kompetencjami miękkimi.

Jak zwiększyć motywację pracowników?

Jak widać, programy wolontariatu kompetencji to akcje skierowane do firm o wysokim poczuciu odpowiedzialności społecznej. Rozumiejących, że niezbędne jest połączenie teorii z praktyką. To inicjatywy dla tych przedsiębiorców, którzy mają świadomość roli, jaką na rynku pracy odgrywa proces dzielenia się wiedzą. Z kolei dla samych uczestniczących to niepowtarzalna szansa na uzupełnienie informacji teoretycznych o praktyczne umiejętności. Za darmo.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża handlowa w letargu. Co czwarta firma obawia się mniejszych zamówień, a co druga wysokich cen

Branża handlowa w Polsce jest jedyną, która nie wyszła nawet na krótko z kryzysu w ciągu minionych dwóch lat. Menadżerowie nie widzą wciąż sprzyjających okoliczności do prowadzenia biznesu w handlu – ani teraz, ani w najbliższej przyszłości.

Budownictwo narzeka na brak kredytów i sięga po faktoring, to za sprawą coraz wyższych nieregulowanych na czas wzajemnych zobowiązań

Wskaźniki koniunktury poprawiają się i coraz więcej firm prognozuje poprawę płynności. Ale szukające finansowego wsparcia przedsiębiorstwa z budownictwa nie zawsze mogą liczyć na przychylność banków w staraniach o kredyt. Stały się za to klientem numer jeden dla firm faktoringowych. Dotyczy to zwłaszcza mikrofirm.

Pieniądze z KPO. Kto zyska, a kto może stracić?

W ramach KPO do Polski trafiło już 7 mld euro. Czy optymizm inwestycyjny sprawi, że w Polsce na każdym kroku będzie plac budowy, a inflacja znów poszybuje w górę? Które firmy mogą rekordowo zyskać? A kto straci?

Finansowanie ze środków UE. Z jakich programów mogą korzystać przedsiębiorcy z MŚP?

Z jakich programów finansowania może skorzystać przedsiębiorca w 2024 roku? Unia Europejska kontynuuje swoje zaangażowanie we wsparcie przedsiębiorców z MŚP. Stawia na różnorodne programy i ułatwienia, które mają na celu stymulowanie innowacyjności, wzrostu gospodarczego oraz konkurencyjności firm w UE.

REKLAMA

Od 12 czerwca zapłacisz okiem za zakupy. W których sklepach?

12 czerwca w pięciu salonach Empik w całej Polsce rozpoczyna się pilotażowy program płatności biometrycznych. To innowacyjne rozwiązanie opiera się na fuzji biometrii tęczówki oka i twarzy. Dostawcą tej technologii jest polski fintech PayEye, we współpracy z Planet Pay. Program jest pierwszym tego rodzaju w Europie i działa w ramach programu Mastercard Biometric Checkout.

Będzie zakaz nowych licencji na transport międzynarodowy, zablokuje zakładanie jednoosobowych firm

Planowany przez Ministerstwo Infrastruktury pomysł zakazu wydawania licencji dla transportu międzynarodowego może okazać się dużym problemem dla polskich przewoźników. To praktycznie zakaz zakładanie nowych jednoosobowych firm. Ponadto blokada zakupu nowych ciężarówek.

Mikrofirmy budowlane mogą się pożegnać z kredytami?

Przeterminowane zaległości firm budowlanych to już ponad półtora miliarda złotych. Większość zadłużonych przedsiębiorców to mikrofirmy. Prognozowana poprawa płynności wcale nie oznacza, że firmy mogą liczyć na kredyty bankowe.

Rewolucja w handlu internetowym. Szczegółowe dane trafią do skarbówki

Szczegółowe informacje o transakcjach internetowych, w tym wynajmu mieszkań, będą przekazywane do Urzędu Skarbowego. Dodatkowo, konta na platformach takich jak Allegro, OLX czy Vinted mogą zostać zablokowane, a wypłaty wstrzymane - informuje "Gazeta Wyborcza".

REKLAMA

Połowa konsumentów deklaruje, że wybierze firmę wspierającą odpowiedzialny rozwój zamiast tej, która nie podejmuje takich działań

Inwestowanie ESG (Environmental, Social, Governance), czyli społeczna odpowiedzialność biznesu może być odpowiedzią na pościg za wynikami. Celem działalności firm powinno być dziś nie tylko osiąganie dobrych wyników finansowych, widocznych w raportach kwartalnych, ale także budowanie otoczenia społecznego, ochrona środowiska czy wspieranie ważnych inicjatyw. To istotne dla wielu inwestorów instytucjonalnych, jak również detalicznych, którzy wybierają inwestycje online mające na uwadze środowisko i otoczenie społeczne.

Co robią małe firmy gdy kontrahent nie płaci. Zaległe płatności sięgnęły już 10 miliardów złotych

Ponad połowa firm wysyła wezwania do zapłaty, 47 proc. negocjuje z dłużnikiem, a co 5. zleca odzyskanie należności kancelarii prawnej – tak najczęściej postępują małe i średnie przedsiębiorstwa, kiedy kontrahent im nie płaci.

REKLAMA