REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zwiększyć motywację pracowników?

Subskrybuj nas na Youtube
Jak zwiększyć motywację pracowników/fot.Fotolia
Jak zwiększyć motywację pracowników/fot.Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Motywowanie pracowników należy do najważniejszych funkcji każdego pracodawcy. Każdy szef powinien stworzyć zgrany zespół, doceniać i przede wszystkim słuchać. Poniżej 5 nietypowych, ale sprawdzonych sposobów na motywowanie pracowników w firmie.

O ile spadające bezrobocie i rosnące zarobki to bardzo dobra wiadomość dla pracowników, dla pracodawców jest to wyraźny sygnał, że zwykła premia i kilka słów pochwały już nie wystarczą, aby odpowiednio zmotywować ludzi do pracy. Co jeszcze można zrobić? Prezentujemy 5 nietypowych, ale sprawdzonych sposobów!

REKLAMA

REKLAMA

- Odpowiednie zmotywowanie pracowników to dla pracodawcy gwarancja ich zaangażowania, lojalności i profesjonalizmu – mówi Adam Mistela, trener umysłu. – W obecnej sytuacji na rynku to niezwykle istotna kwestia. Szczególnie w większych miastach można zauważyć, że popyt na pracę rośnie o wiele szybciej niż podaż – podkreśla.

Te tendencje doskonale widać w statystykach. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego, w pierwszej połowie roku bezrobocie w Polsce wyniosło ok. 10 proc., ale resort pracy już zapowiada, że ta liczba będzie maleć. GUS podaje także, że co kwartał o kilka procent wzrasta przeciętne miesięczne wynagrodzenie. To powoduje, że pracownicy mają coraz większą możliwość wyboru. W efekcie, aż 60 proc. zatrudnionych deklaruje chęć zmiany pracy.

Rekomendowany produkt: Jak zarobić pieniądze - 45 pomysłów na własną firmę (książka)

REKLAMA

W takiej sytuacji niewielka premia czy kilka spotkań integracyjnych mogą nie wystarczyć, aby zmotywować do pracy. Co jeszcze można zrobić?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na początku zmotywuj siebie do zmiany!

- Pierwszym, chociaż najtrudniejszym krokiem jest krytyczne spojrzenie na swoje błędy – uważa Adam Mistela, który od wielu lat przeprowadza szkolenia motywujące w firmach. 

Potknięć jest jednak prawdopodobnie tyle samo co rodzajów firm, dlatego nie ma gotowych rozwiązań. Dobrym pomysłem jest szczera rozmowa z pracownikami. Dodatkowo, możesz zaprosić na nią trenera, który pomoże Ci wyciągnąć wnioski.

O co możesz zapytać pracowników? Przede wszystkim o organizację firmy, co im przeszkadza, co chcieliby zmienić. Uważnie słuchając, zyskasz nie tylko szacunek jako szef, ale także będziesz wiedział co poprawić.

Zobacz: Co zrobić, aby menedżerowie lepiej motywowali podwładnych?

Później zorganizuj warsztaty motywujące!

Po szczerej rozmowie czas na wdrożenie zmian! Jednak do przeprowadzenia rewolucji potrzebny jest zgrany zespół. O ile wraz ze wzrostem zatrudnienia w sektorze prywatnym (obecnie jest to ok. 65 proc.) w wielu branżach normą stały się różnego rodzaju szkolenia zawodowe, to doskonalenie kompetencji społecznych nadal jest rzadkością. Warto zaskoczyć swoich pracowników i zorganizować profesjonalne warsztaty.  

- Istnieje wiele ćwiczeń, które mogą poprawić nawet najbardziej nieprzyjemną atmosferę w pracy – podkreśla Adam Mistela. – Wiele z nich opiera się na improwizacji i metodach wykorzystywanych przez aktorów. Dzięki nim, przestajemy rozważać wszystkie wyspowiadane słowa i wykonywane gesty, wychodzimy ze swojej strefy komfortu i możemy budować nowe, lepsze relacje – wyjaśnia.

Nie należy jednak nikogo zmuszać do udziału w warsztatach. Osoby negatywnie nastawione będą demotywować innych.

Zaufaj pracownikom! 

Kolejnym sposobem na zmotywowanie pracownikom jest obdarzenie ich zaufaniem i poczuciem bezpieczeństwa. Może nie zdajesz sobie z tego sprawy, ale ta umiejętność jest obecnie jedną z najbardziej pożądanych cech wśród liderów! Z takim szefem każdy chciałby przecież pracować, prawda?

Zobacz również: Jak motywować sprzedawców do efektywnej sprzedaży?

Wzajemne zaufanie można budować latami lub wspomagając się warsztatami z profesjonalistami. Podobnie jak w przypadku budowania relacji, wsparciem będą ćwiczenia wykorzystujące techniki teatralne i improwizacyjne.

I koniecznie ich doceniaj!

Aby zmotywować pracownika należy go także docenić. Przy każdym, nawet najmniejszym sukcesie, nie można żałować słów pochwały. Z poczuciem satysfakcji pracuje się o wiele lepiej!

Ale co zrobić gdy pracownik popełni błąd? Unikaj stwierdzeń „Jesteś beznadziejny”, albo „Po co Cię zatrudniłem?”. Zamiast tego powiedz: „Następnym razem zrób inaczej” – wtedy pracownik sam zadba o to, aby w przyszłości nie było podobnych potknięć.

Pozwól na życie poza pracą!

Praca, pracą, ale co z życiem prywatnym? Wbrew pozorom to właśnie pracodawcy powinno zależeć na tym, aby jego pracownicy zachowywali równowagę pomiędzy pracą, a rodziną czy rozrywkami.

Dobrym pomysłem jest zachęcanie do aktywności fizycznej (według WHO powinno być to co najmniej 2,5 godz. tygodniowo, ale nie zaszkodzi więcej!), wykazywanie zainteresowania pasjami, wysyłanie na urlop. Dlaczego? Wypoczęty i szczęśliwy pracownik będzie bardziej zmotywowany i lepiej wykona powierzone mu zadania.  

Motywacja gwarantowana

- Zaletą powyższych metod jest przede wszystkim łatwość ich realizacji – podsumowuje Adam Mistela. – Chwalić i doceniać możesz przecież zacząć już dzisiaj – radzi.

Zobacz: Jak utrzymać zaangażowanie w pracy?

Decydując się na taką rewolucję nie należy się zniechęcać gdy coś nie wychodzi. Nawet jeżeli efekty na początku będą niewielkie, zespół z pewnością doceni Twoje starania.

Autorka: Patrycja Grzybowska

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA