REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zwiększyć motywację pracowników?

Subskrybuj nas na Youtube
Jak zwiększyć motywację pracowników/fot.Fotolia
Jak zwiększyć motywację pracowników/fot.Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Motywowanie pracowników należy do najważniejszych funkcji każdego pracodawcy. Każdy szef powinien stworzyć zgrany zespół, doceniać i przede wszystkim słuchać. Poniżej 5 nietypowych, ale sprawdzonych sposobów na motywowanie pracowników w firmie.

O ile spadające bezrobocie i rosnące zarobki to bardzo dobra wiadomość dla pracowników, dla pracodawców jest to wyraźny sygnał, że zwykła premia i kilka słów pochwały już nie wystarczą, aby odpowiednio zmotywować ludzi do pracy. Co jeszcze można zrobić? Prezentujemy 5 nietypowych, ale sprawdzonych sposobów!

REKLAMA

REKLAMA

- Odpowiednie zmotywowanie pracowników to dla pracodawcy gwarancja ich zaangażowania, lojalności i profesjonalizmu – mówi Adam Mistela, trener umysłu. – W obecnej sytuacji na rynku to niezwykle istotna kwestia. Szczególnie w większych miastach można zauważyć, że popyt na pracę rośnie o wiele szybciej niż podaż – podkreśla.

Te tendencje doskonale widać w statystykach. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego, w pierwszej połowie roku bezrobocie w Polsce wyniosło ok. 10 proc., ale resort pracy już zapowiada, że ta liczba będzie maleć. GUS podaje także, że co kwartał o kilka procent wzrasta przeciętne miesięczne wynagrodzenie. To powoduje, że pracownicy mają coraz większą możliwość wyboru. W efekcie, aż 60 proc. zatrudnionych deklaruje chęć zmiany pracy.

Rekomendowany produkt: Jak zarobić pieniądze - 45 pomysłów na własną firmę (książka)

W takiej sytuacji niewielka premia czy kilka spotkań integracyjnych mogą nie wystarczyć, aby zmotywować do pracy. Co jeszcze można zrobić?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na początku zmotywuj siebie do zmiany!

- Pierwszym, chociaż najtrudniejszym krokiem jest krytyczne spojrzenie na swoje błędy – uważa Adam Mistela, który od wielu lat przeprowadza szkolenia motywujące w firmach. 

Potknięć jest jednak prawdopodobnie tyle samo co rodzajów firm, dlatego nie ma gotowych rozwiązań. Dobrym pomysłem jest szczera rozmowa z pracownikami. Dodatkowo, możesz zaprosić na nią trenera, który pomoże Ci wyciągnąć wnioski.

O co możesz zapytać pracowników? Przede wszystkim o organizację firmy, co im przeszkadza, co chcieliby zmienić. Uważnie słuchając, zyskasz nie tylko szacunek jako szef, ale także będziesz wiedział co poprawić.

Zobacz: Co zrobić, aby menedżerowie lepiej motywowali podwładnych?

Później zorganizuj warsztaty motywujące!

REKLAMA

Po szczerej rozmowie czas na wdrożenie zmian! Jednak do przeprowadzenia rewolucji potrzebny jest zgrany zespół. O ile wraz ze wzrostem zatrudnienia w sektorze prywatnym (obecnie jest to ok. 65 proc.) w wielu branżach normą stały się różnego rodzaju szkolenia zawodowe, to doskonalenie kompetencji społecznych nadal jest rzadkością. Warto zaskoczyć swoich pracowników i zorganizować profesjonalne warsztaty.  

- Istnieje wiele ćwiczeń, które mogą poprawić nawet najbardziej nieprzyjemną atmosferę w pracy – podkreśla Adam Mistela. – Wiele z nich opiera się na improwizacji i metodach wykorzystywanych przez aktorów. Dzięki nim, przestajemy rozważać wszystkie wyspowiadane słowa i wykonywane gesty, wychodzimy ze swojej strefy komfortu i możemy budować nowe, lepsze relacje – wyjaśnia.

Nie należy jednak nikogo zmuszać do udziału w warsztatach. Osoby negatywnie nastawione będą demotywować innych.

Zaufaj pracownikom! 

Kolejnym sposobem na zmotywowanie pracownikom jest obdarzenie ich zaufaniem i poczuciem bezpieczeństwa. Może nie zdajesz sobie z tego sprawy, ale ta umiejętność jest obecnie jedną z najbardziej pożądanych cech wśród liderów! Z takim szefem każdy chciałby przecież pracować, prawda?

Zobacz również: Jak motywować sprzedawców do efektywnej sprzedaży?

Wzajemne zaufanie można budować latami lub wspomagając się warsztatami z profesjonalistami. Podobnie jak w przypadku budowania relacji, wsparciem będą ćwiczenia wykorzystujące techniki teatralne i improwizacyjne.

I koniecznie ich doceniaj!

Aby zmotywować pracownika należy go także docenić. Przy każdym, nawet najmniejszym sukcesie, nie można żałować słów pochwały. Z poczuciem satysfakcji pracuje się o wiele lepiej!

Ale co zrobić gdy pracownik popełni błąd? Unikaj stwierdzeń „Jesteś beznadziejny”, albo „Po co Cię zatrudniłem?”. Zamiast tego powiedz: „Następnym razem zrób inaczej” – wtedy pracownik sam zadba o to, aby w przyszłości nie było podobnych potknięć.

Pozwól na życie poza pracą!

Praca, pracą, ale co z życiem prywatnym? Wbrew pozorom to właśnie pracodawcy powinno zależeć na tym, aby jego pracownicy zachowywali równowagę pomiędzy pracą, a rodziną czy rozrywkami.

Dobrym pomysłem jest zachęcanie do aktywności fizycznej (według WHO powinno być to co najmniej 2,5 godz. tygodniowo, ale nie zaszkodzi więcej!), wykazywanie zainteresowania pasjami, wysyłanie na urlop. Dlaczego? Wypoczęty i szczęśliwy pracownik będzie bardziej zmotywowany i lepiej wykona powierzone mu zadania.  

Motywacja gwarantowana

- Zaletą powyższych metod jest przede wszystkim łatwość ich realizacji – podsumowuje Adam Mistela. – Chwalić i doceniać możesz przecież zacząć już dzisiaj – radzi.

Zobacz: Jak utrzymać zaangażowanie w pracy?

Decydując się na taką rewolucję nie należy się zniechęcać gdy coś nie wychodzi. Nawet jeżeli efekty na początku będą niewielkie, zespół z pewnością doceni Twoje starania.

Autorka: Patrycja Grzybowska

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA