REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zwiększyć motywację pracowników?

Subskrybuj nas na Youtube
Jak zwiększyć motywację pracowników/fot.Fotolia
Jak zwiększyć motywację pracowników/fot.Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Motywowanie pracowników należy do najważniejszych funkcji każdego pracodawcy. Każdy szef powinien stworzyć zgrany zespół, doceniać i przede wszystkim słuchać. Poniżej 5 nietypowych, ale sprawdzonych sposobów na motywowanie pracowników w firmie.

O ile spadające bezrobocie i rosnące zarobki to bardzo dobra wiadomość dla pracowników, dla pracodawców jest to wyraźny sygnał, że zwykła premia i kilka słów pochwały już nie wystarczą, aby odpowiednio zmotywować ludzi do pracy. Co jeszcze można zrobić? Prezentujemy 5 nietypowych, ale sprawdzonych sposobów!

REKLAMA

REKLAMA

- Odpowiednie zmotywowanie pracowników to dla pracodawcy gwarancja ich zaangażowania, lojalności i profesjonalizmu – mówi Adam Mistela, trener umysłu. – W obecnej sytuacji na rynku to niezwykle istotna kwestia. Szczególnie w większych miastach można zauważyć, że popyt na pracę rośnie o wiele szybciej niż podaż – podkreśla.

Te tendencje doskonale widać w statystykach. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego, w pierwszej połowie roku bezrobocie w Polsce wyniosło ok. 10 proc., ale resort pracy już zapowiada, że ta liczba będzie maleć. GUS podaje także, że co kwartał o kilka procent wzrasta przeciętne miesięczne wynagrodzenie. To powoduje, że pracownicy mają coraz większą możliwość wyboru. W efekcie, aż 60 proc. zatrudnionych deklaruje chęć zmiany pracy.

Rekomendowany produkt: Jak zarobić pieniądze - 45 pomysłów na własną firmę (książka)

W takiej sytuacji niewielka premia czy kilka spotkań integracyjnych mogą nie wystarczyć, aby zmotywować do pracy. Co jeszcze można zrobić?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na początku zmotywuj siebie do zmiany!

- Pierwszym, chociaż najtrudniejszym krokiem jest krytyczne spojrzenie na swoje błędy – uważa Adam Mistela, który od wielu lat przeprowadza szkolenia motywujące w firmach. 

Potknięć jest jednak prawdopodobnie tyle samo co rodzajów firm, dlatego nie ma gotowych rozwiązań. Dobrym pomysłem jest szczera rozmowa z pracownikami. Dodatkowo, możesz zaprosić na nią trenera, który pomoże Ci wyciągnąć wnioski.

O co możesz zapytać pracowników? Przede wszystkim o organizację firmy, co im przeszkadza, co chcieliby zmienić. Uważnie słuchając, zyskasz nie tylko szacunek jako szef, ale także będziesz wiedział co poprawić.

Zobacz: Co zrobić, aby menedżerowie lepiej motywowali podwładnych?

Później zorganizuj warsztaty motywujące!

REKLAMA

Po szczerej rozmowie czas na wdrożenie zmian! Jednak do przeprowadzenia rewolucji potrzebny jest zgrany zespół. O ile wraz ze wzrostem zatrudnienia w sektorze prywatnym (obecnie jest to ok. 65 proc.) w wielu branżach normą stały się różnego rodzaju szkolenia zawodowe, to doskonalenie kompetencji społecznych nadal jest rzadkością. Warto zaskoczyć swoich pracowników i zorganizować profesjonalne warsztaty.  

- Istnieje wiele ćwiczeń, które mogą poprawić nawet najbardziej nieprzyjemną atmosferę w pracy – podkreśla Adam Mistela. – Wiele z nich opiera się na improwizacji i metodach wykorzystywanych przez aktorów. Dzięki nim, przestajemy rozważać wszystkie wyspowiadane słowa i wykonywane gesty, wychodzimy ze swojej strefy komfortu i możemy budować nowe, lepsze relacje – wyjaśnia.

Nie należy jednak nikogo zmuszać do udziału w warsztatach. Osoby negatywnie nastawione będą demotywować innych.

Zaufaj pracownikom! 

Kolejnym sposobem na zmotywowanie pracownikom jest obdarzenie ich zaufaniem i poczuciem bezpieczeństwa. Może nie zdajesz sobie z tego sprawy, ale ta umiejętność jest obecnie jedną z najbardziej pożądanych cech wśród liderów! Z takim szefem każdy chciałby przecież pracować, prawda?

Zobacz również: Jak motywować sprzedawców do efektywnej sprzedaży?

Wzajemne zaufanie można budować latami lub wspomagając się warsztatami z profesjonalistami. Podobnie jak w przypadku budowania relacji, wsparciem będą ćwiczenia wykorzystujące techniki teatralne i improwizacyjne.

I koniecznie ich doceniaj!

Aby zmotywować pracownika należy go także docenić. Przy każdym, nawet najmniejszym sukcesie, nie można żałować słów pochwały. Z poczuciem satysfakcji pracuje się o wiele lepiej!

Ale co zrobić gdy pracownik popełni błąd? Unikaj stwierdzeń „Jesteś beznadziejny”, albo „Po co Cię zatrudniłem?”. Zamiast tego powiedz: „Następnym razem zrób inaczej” – wtedy pracownik sam zadba o to, aby w przyszłości nie było podobnych potknięć.

Pozwól na życie poza pracą!

Praca, pracą, ale co z życiem prywatnym? Wbrew pozorom to właśnie pracodawcy powinno zależeć na tym, aby jego pracownicy zachowywali równowagę pomiędzy pracą, a rodziną czy rozrywkami.

Dobrym pomysłem jest zachęcanie do aktywności fizycznej (według WHO powinno być to co najmniej 2,5 godz. tygodniowo, ale nie zaszkodzi więcej!), wykazywanie zainteresowania pasjami, wysyłanie na urlop. Dlaczego? Wypoczęty i szczęśliwy pracownik będzie bardziej zmotywowany i lepiej wykona powierzone mu zadania.  

Motywacja gwarantowana

- Zaletą powyższych metod jest przede wszystkim łatwość ich realizacji – podsumowuje Adam Mistela. – Chwalić i doceniać możesz przecież zacząć już dzisiaj – radzi.

Zobacz: Jak utrzymać zaangażowanie w pracy?

Decydując się na taką rewolucję nie należy się zniechęcać gdy coś nie wychodzi. Nawet jeżeli efekty na początku będą niewielkie, zespół z pewnością doceni Twoje starania.

Autorka: Patrycja Grzybowska

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA