Motywowanie nowego pracownika
REKLAMA
REKLAMA
Wbrew pozorom moment zatrudnienia nie jest wcale zwieńczeniem całej procedury rekrutacyjnej. O sukcesie można mówić dopiero wtedy, gdy nowa osoba zdecyduje się związać z firmą na dłużej. Rolą lidera zespołu jest doprowadzenie do jak najszybszej jej aklimatyzacji. Według badań Wynhurst Group, aż 22 proc. zmian kadrowych ma miejsce w ciągu pierwszych 45 dni pracy. Chcąc uniknąć podobnego zjawiska w własnej firmie warto wprowadzić w życie kilka zasad.
REKLAMA
Szybkie wdrażanie
Przystosowanie się do nowego miejsca pracy, ludzi i obowiązków zawsze wymaga czasu. W ostatnich latach popularna stała się tzw. „teoria 90 dni”. Zakłada ona, że do pełnej adaptacji pracownika potrzeba około trzech miesięcy. Jest to okres decydujący o tym, czy będzie on chciał kontynuować współpracę. Najważniejsze jest, aby nowo zatrudniony jak najszybciej poczuł się pełnoprawnym członkiem zespołu. Pierwszy dzień warto poświęcić na zapoznanie ze stanowiskiem pracy, załogą, kulturą organizacyjną oraz zakresem obowiązków. Coraz częściej pracodawcy decydują się na przydzielenie opiekuna, czyli kogoś, kto wdroży w szczegóły działania firmy. Jego zadaniem jest m.in. budowa koleżeńskich relacji z początkującym pracownikiem. Oprowadzenie po biurze czy wspólne wyjście na lunch z pewnością pomoże nawiązać dobre relacje. Osoba ta powinna pracować na podobnym stanowisku, dzięki temu będzie mogła dzielić się swoimi doświadczeniami i wiedzą.
Nigdy nie lekceważ ryzyka wypalenia zawodowego
Wizja kariery
Jedną z najważniejszych rzeczy jest klarowne przedstawienie możliwości rozwoju i awansu. Trudno oczekiwać, że ktokolwiek będzie zmotywowany do coraz bardziej wytężonej pracy, jeśli nie zobaczy przed sobą jasno określonego celu. Powszechną praktyką jest wytyczanie tzw. ścieżki kariery, czyli wskazania poszczególnych etapów wiodących do wyższego stanowiska. Ułatwienie zdobywania nowych umiejętności powinno okazać się przekonujące do przedłużenia współpracy. Firma ze swojej strony może zapewnić ciekawe pakiety szkoleń, kursów lub studiów podyplomowych. – Solidny i ambitny specjalista będzie chciał nieustannie zwiększać swoje kwalifikacje. Pracodawca, chcąc zatrzymać eksperta w swoim zespole, musi mu to umożliwić – mówi Natalia Burtan z HRwizard. Czytelne warunki awansu i perspektywa rozwoju sprawią, iż pracownik zwiąże swoje plany zawodowe z danym przedsiębiorstwem.
Systemy motywacyjne dla pracowników
Szeroki wachlarz profitów
Nie tylko atrakcyjna pensja, ale też konkretne zasady uzyskania podwyżki stanowią bodziec do solidnej pracy. Widząc przed sobą szanse na coraz lepsze zarobki, pracownik nie będzie zainteresowany propozycjami konkurencji. Przyznawanie premii lub nagród za zwieńczone sukcesem zadania to oczywiste rozwiązania stosowane na zmotywowanie podwładnych. Do dobrych praktyk należy zagwarantowanie dodatkowych profitów. System opieki zdrowotnej, programy emerytalne, karnety do klubów fitness czy służbowy samochód to zaledwie kilka propozycji bonusowych świadczeń. Zapewnienie komfortu pracy oraz dostępu do różnorodnych form wypoczynku to coraz częściej stosowane formy pozapłacowego nagradzania za skuteczność. Wszystkie te działania mają na celu przekonanie pracownika, iż przełożonym rzeczywiście na nim zależy i że stanowi on ważne ogniwo w strukturze firmy.
Motywująca atmosfera
Skuteczny menedżer powinien zawsze mieć na uwadze psychologiczne aspekty pracy. Wymierne korzyści może przynieść badanie opinii personelu. Zebrania mające na celu wymianę spostrzeżeń i uwag pozwolą uniknąć ewentualnych nieporozumień – radzi Natalia Burtan. Regularny kontakt przyczyni się nie tylko do wzrostu efektywności, ale także do zbudowania lepszych relacji między przełożonymi i podwładnymi. Miłym zwyczajem jest wręczanie drobnych upominków z okazji urodzin, imienin czy ślubu. Indywidualne podejście do każdego pracownika sprawi, że zacznie on odczuwać pewien rodzaj przywiązania w stosunku do firmy. Dzięki temu wzrośnie prawdopodobieństwo, iż będzie on chciał przedłużyć okres współpracy.
Dobroczynny wpływ snu na pracę
Rozpoczynając pracę każdy liczy, iż dzięki niej będzie mógł zrealizować swoje ambicje. Jeśli te oczekiwania nie zostaną spełnione może pojawić się rozczarowanie i zniechęcenie. W takiej sytuacji pracownik często decyduje się szukać kolejnej szansy w konkurencyjnym przedsiębiorstwie. Sztuką oraz wielkim wyzwaniem jest utwierdzenie go w przekonaniu, że praca w danej firmie to najlepsza droga do osiągnięcia zawodowego sukcesu.
Autor: HRwizard
REKLAMA
REKLAMA