REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Okulary dla pracownika – rozliczenia podatkowe i rachunkowe

Subskrybuj nas na Youtube
Okulary dla pracownika – rozliczenia podatkowe i rachunkowe. /fot. Fotolia
Okulary dla pracownika – rozliczenia podatkowe i rachunkowe. /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawcy często finansują pracownikom zakup okularów korygujących. Najczęściej realizują w ten sposób obowiązek wynikający z przepisów prawa pracy. Rzadziej zakupy okularów korygujących finansują dobrowolnie.

W związku z takimi działaniami pracodawców pojawiają się pytania o możliwość zwolnienia od podatku przychodu osiąganego z tego tytułu przez pracownika, zaliczenia poniesionych przez pracodawców wydatków do kosztów uzyskania przychodów oraz o skutki w VAT. W raporcie przedstawiamy odpowiedzi na pytania, jakie w tej sprawie wpłynęły do redakcji. W artykule uwzględniliśmy stanowisko organów podatkowych oraz przedstawiliśmy zasady ewidencji w księgach rachunkowych nabywania i przekazywania pracownikom okularów.

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawca ma obowiązek zapewnienia okularów korekcyjnych pracownikom użytkującym w czasie pracy monitor ekranowy co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy. Prawo do refundacji kosztów zakupu okularów przysługuje także pracownikowi zatrudnionemu w niepełnym wymiarze czasu pracy. Jednak warunkiem tego jest praca przy monitorze ekranowym minimum przez 4 godziny dziennie.

Zobacz serwis: Kadry

UWAGA!

REKLAMA

Praca przy monitorze ekranowym to także praca przy komputerze przenośnym, tzw. laptopie (stanowisko GIP z 21 grudnia 2012 r. w sprawie finansowania przez pracodawcę zakupu okularów dla pracujących na laptopach).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Orzeczenie lekarskie o konieczności używania okularów korekcyjnych przez pracownika

Pracodawca zapewnia okulary korygujące wzrok na podstawie orzeczenia lekarskiego o konieczności ich używania przez pracownika. Jest ono wystawiane w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej, w wyniku badań wstępnych, okresowych lub kontrolnych (dalej: badania profilaktyczne), na które pracownika kieruje pracodawca.

Potrzebę stosowania okularów korygujących wzrok do pracy przy monitorze ekranowym określa lekarz okulista w ramach badań profilaktycznych. Następnie w orzeczeniu lekarskim kończącym badania profilaktyczne lekarz przeprowadzający te badania stwierdza m.in. konieczność stosowania okularów korygujących wzrok. Lekarz przeprowadzający badania pracownika w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej powinien posiadać specjalizację w dziedzinie medycyny pracy (lub medycyny przemysłowej, morskiej i tropikalnej, kolejowej, transportu, lotniczej lub higieny pracy). Ani lekarz rodzinny, ani inny z zakresu medycyny ogólnej, bez specjalizacji, nie może orzekać i przeprowadzać badań profilaktycznych. Zatem zaświadczenie od takiego lekarza w sprawie okularów nie jest podstawą do zapewnienia ich pracownikowi i wypłaty refundacji.

Przekazanie pracownikowi okularów albo zwrot wydatków poniesionych przez niego na ten cel

Przepisy nie określają, w jaki sposób pracodawca powinien zrealizować obowiązek zapewnienia pracownikom okularów korygujących wzrok. Przepisy nie wskazują także wysokości dofinansowania do okularów zakupionych przez pracownika we własnym zakresie. Oznacza to, że do decyzji pracodawcy pozostawiono uregulowanie tych spraw w aktach/dokumentach wewnętrznych, np. w regulaminie wynagradzania, w oddzielnym zarządzeniu czy uchwale organu zarządzającego bądź w drodze konsultacji z pracownikami lub ich przedstawicielami.

Pracodawca określa sposób zaopatrzenia pracownika w okulary. Może to zrobić poprzez:

● wydanie pracownikowi zaleconych okularów korygujących wzrok,

● pozostawienie w gestii pracownika zakupu zaleconych okularów i dokonanie zwrotu poniesionych na ten cel wydatków.

Pracodawca może ustalić, że zwrot wydatków na zakup okularów nie będzie limitowany. Wówczas pracownikowi będzie przysługiwał zwrot całości wydatków na zakup okularów wynikających z faktury zakupu. Pracodawca może też wyznaczyć maksymalną kwotę zwrotu. Ustalając limit refundacji, warto więc zorientować się w rynkowych cenach szkieł, oprawek i usług w zakładach optycznych na terenie działania firmy. Kwota dofinansowania powinna bowiem pokrywać koszt okularów (przynajmniej średniej jakości), spełniających podstawowe standardy, oraz robociznę.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes cały artykuł: Okulary dla pracownika – rozliczenia podatkowe i rachunkowe

W artykule m.in.:

  • Czy w związku z zakupem okularów przez pracodawcę dla pracownika powstaje po jego stronie opodatkowany przychód
  • Czy w związku ze zwrotem pracownikowi kwoty wydatkowanej na zakup okularów powstaje u niego opodatkowany przychód
  • Czy zwolnione od podatku są przychody z tytułu zapewnienia okularów kasjerom
  • Czy przychód z tytułu zapewnienia pracownikowi szkieł kontaktowych korzysta ze zwolnienia od podatku
  • Czy wydatki na zakup okularów oraz soczewek dla pracowników można zaliczać do kosztów uzyskania przychodów
  • Czy z faktury dokumentującej zakup okularów lub soczewek korygujących dla pracownika pracodawca może odliczyć VAT
  • Czy finansując zakupy okularów dla pracowników, należy opodatkowywać VAT ich nieodpłatne przekazanie
  • Jak ująć w księgach rachunkowych zwrot pracownikowi wydatków dotyczący zakupu okularów (szkieł) korekcyjnych

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA