REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Okulary dla pracownika – rozliczenia podatkowe i rachunkowe

Subskrybuj nas na Youtube
Okulary dla pracownika – rozliczenia podatkowe i rachunkowe. /fot. Fotolia
Okulary dla pracownika – rozliczenia podatkowe i rachunkowe. /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawcy często finansują pracownikom zakup okularów korygujących. Najczęściej realizują w ten sposób obowiązek wynikający z przepisów prawa pracy. Rzadziej zakupy okularów korygujących finansują dobrowolnie.

W związku z takimi działaniami pracodawców pojawiają się pytania o możliwość zwolnienia od podatku przychodu osiąganego z tego tytułu przez pracownika, zaliczenia poniesionych przez pracodawców wydatków do kosztów uzyskania przychodów oraz o skutki w VAT. W raporcie przedstawiamy odpowiedzi na pytania, jakie w tej sprawie wpłynęły do redakcji. W artykule uwzględniliśmy stanowisko organów podatkowych oraz przedstawiliśmy zasady ewidencji w księgach rachunkowych nabywania i przekazywania pracownikom okularów.

REKLAMA

Pracodawca ma obowiązek zapewnienia okularów korekcyjnych pracownikom użytkującym w czasie pracy monitor ekranowy co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy. Prawo do refundacji kosztów zakupu okularów przysługuje także pracownikowi zatrudnionemu w niepełnym wymiarze czasu pracy. Jednak warunkiem tego jest praca przy monitorze ekranowym minimum przez 4 godziny dziennie.

Zobacz serwis: Kadry

UWAGA!

Praca przy monitorze ekranowym to także praca przy komputerze przenośnym, tzw. laptopie (stanowisko GIP z 21 grudnia 2012 r. w sprawie finansowania przez pracodawcę zakupu okularów dla pracujących na laptopach).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Orzeczenie lekarskie o konieczności używania okularów korekcyjnych przez pracownika

REKLAMA

Pracodawca zapewnia okulary korygujące wzrok na podstawie orzeczenia lekarskiego o konieczności ich używania przez pracownika. Jest ono wystawiane w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej, w wyniku badań wstępnych, okresowych lub kontrolnych (dalej: badania profilaktyczne), na które pracownika kieruje pracodawca.

Potrzebę stosowania okularów korygujących wzrok do pracy przy monitorze ekranowym określa lekarz okulista w ramach badań profilaktycznych. Następnie w orzeczeniu lekarskim kończącym badania profilaktyczne lekarz przeprowadzający te badania stwierdza m.in. konieczność stosowania okularów korygujących wzrok. Lekarz przeprowadzający badania pracownika w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej powinien posiadać specjalizację w dziedzinie medycyny pracy (lub medycyny przemysłowej, morskiej i tropikalnej, kolejowej, transportu, lotniczej lub higieny pracy). Ani lekarz rodzinny, ani inny z zakresu medycyny ogólnej, bez specjalizacji, nie może orzekać i przeprowadzać badań profilaktycznych. Zatem zaświadczenie od takiego lekarza w sprawie okularów nie jest podstawą do zapewnienia ich pracownikowi i wypłaty refundacji.

Przekazanie pracownikowi okularów albo zwrot wydatków poniesionych przez niego na ten cel

Przepisy nie określają, w jaki sposób pracodawca powinien zrealizować obowiązek zapewnienia pracownikom okularów korygujących wzrok. Przepisy nie wskazują także wysokości dofinansowania do okularów zakupionych przez pracownika we własnym zakresie. Oznacza to, że do decyzji pracodawcy pozostawiono uregulowanie tych spraw w aktach/dokumentach wewnętrznych, np. w regulaminie wynagradzania, w oddzielnym zarządzeniu czy uchwale organu zarządzającego bądź w drodze konsultacji z pracownikami lub ich przedstawicielami.

Pracodawca określa sposób zaopatrzenia pracownika w okulary. Może to zrobić poprzez:

● wydanie pracownikowi zaleconych okularów korygujących wzrok,

● pozostawienie w gestii pracownika zakupu zaleconych okularów i dokonanie zwrotu poniesionych na ten cel wydatków.

Pracodawca może ustalić, że zwrot wydatków na zakup okularów nie będzie limitowany. Wówczas pracownikowi będzie przysługiwał zwrot całości wydatków na zakup okularów wynikających z faktury zakupu. Pracodawca może też wyznaczyć maksymalną kwotę zwrotu. Ustalając limit refundacji, warto więc zorientować się w rynkowych cenach szkieł, oprawek i usług w zakładach optycznych na terenie działania firmy. Kwota dofinansowania powinna bowiem pokrywać koszt okularów (przynajmniej średniej jakości), spełniających podstawowe standardy, oraz robociznę.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes cały artykuł: Okulary dla pracownika – rozliczenia podatkowe i rachunkowe

W artykule m.in.:

  • Czy w związku z zakupem okularów przez pracodawcę dla pracownika powstaje po jego stronie opodatkowany przychód
  • Czy w związku ze zwrotem pracownikowi kwoty wydatkowanej na zakup okularów powstaje u niego opodatkowany przychód
  • Czy zwolnione od podatku są przychody z tytułu zapewnienia okularów kasjerom
  • Czy przychód z tytułu zapewnienia pracownikowi szkieł kontaktowych korzysta ze zwolnienia od podatku
  • Czy wydatki na zakup okularów oraz soczewek dla pracowników można zaliczać do kosztów uzyskania przychodów
  • Czy z faktury dokumentującej zakup okularów lub soczewek korygujących dla pracownika pracodawca może odliczyć VAT
  • Czy finansując zakupy okularów dla pracowników, należy opodatkowywać VAT ich nieodpłatne przekazanie
  • Jak ująć w księgach rachunkowych zwrot pracownikowi wydatków dotyczący zakupu okularów (szkieł) korekcyjnych

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA