REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Okulary dla pracownika – rozliczenia podatkowe i rachunkowe

Subskrybuj nas na Youtube
Okulary dla pracownika – rozliczenia podatkowe i rachunkowe. /fot. Fotolia
Okulary dla pracownika – rozliczenia podatkowe i rachunkowe. /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawcy często finansują pracownikom zakup okularów korygujących. Najczęściej realizują w ten sposób obowiązek wynikający z przepisów prawa pracy. Rzadziej zakupy okularów korygujących finansują dobrowolnie.

W związku z takimi działaniami pracodawców pojawiają się pytania o możliwość zwolnienia od podatku przychodu osiąganego z tego tytułu przez pracownika, zaliczenia poniesionych przez pracodawców wydatków do kosztów uzyskania przychodów oraz o skutki w VAT. W raporcie przedstawiamy odpowiedzi na pytania, jakie w tej sprawie wpłynęły do redakcji. W artykule uwzględniliśmy stanowisko organów podatkowych oraz przedstawiliśmy zasady ewidencji w księgach rachunkowych nabywania i przekazywania pracownikom okularów.

REKLAMA

Pracodawca ma obowiązek zapewnienia okularów korekcyjnych pracownikom użytkującym w czasie pracy monitor ekranowy co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy. Prawo do refundacji kosztów zakupu okularów przysługuje także pracownikowi zatrudnionemu w niepełnym wymiarze czasu pracy. Jednak warunkiem tego jest praca przy monitorze ekranowym minimum przez 4 godziny dziennie.

Zobacz serwis: Kadry

UWAGA!

Praca przy monitorze ekranowym to także praca przy komputerze przenośnym, tzw. laptopie (stanowisko GIP z 21 grudnia 2012 r. w sprawie finansowania przez pracodawcę zakupu okularów dla pracujących na laptopach).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Orzeczenie lekarskie o konieczności używania okularów korekcyjnych przez pracownika

REKLAMA

Pracodawca zapewnia okulary korygujące wzrok na podstawie orzeczenia lekarskiego o konieczności ich używania przez pracownika. Jest ono wystawiane w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej, w wyniku badań wstępnych, okresowych lub kontrolnych (dalej: badania profilaktyczne), na które pracownika kieruje pracodawca.

Potrzebę stosowania okularów korygujących wzrok do pracy przy monitorze ekranowym określa lekarz okulista w ramach badań profilaktycznych. Następnie w orzeczeniu lekarskim kończącym badania profilaktyczne lekarz przeprowadzający te badania stwierdza m.in. konieczność stosowania okularów korygujących wzrok. Lekarz przeprowadzający badania pracownika w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej powinien posiadać specjalizację w dziedzinie medycyny pracy (lub medycyny przemysłowej, morskiej i tropikalnej, kolejowej, transportu, lotniczej lub higieny pracy). Ani lekarz rodzinny, ani inny z zakresu medycyny ogólnej, bez specjalizacji, nie może orzekać i przeprowadzać badań profilaktycznych. Zatem zaświadczenie od takiego lekarza w sprawie okularów nie jest podstawą do zapewnienia ich pracownikowi i wypłaty refundacji.

Przekazanie pracownikowi okularów albo zwrot wydatków poniesionych przez niego na ten cel

Przepisy nie określają, w jaki sposób pracodawca powinien zrealizować obowiązek zapewnienia pracownikom okularów korygujących wzrok. Przepisy nie wskazują także wysokości dofinansowania do okularów zakupionych przez pracownika we własnym zakresie. Oznacza to, że do decyzji pracodawcy pozostawiono uregulowanie tych spraw w aktach/dokumentach wewnętrznych, np. w regulaminie wynagradzania, w oddzielnym zarządzeniu czy uchwale organu zarządzającego bądź w drodze konsultacji z pracownikami lub ich przedstawicielami.

Pracodawca określa sposób zaopatrzenia pracownika w okulary. Może to zrobić poprzez:

● wydanie pracownikowi zaleconych okularów korygujących wzrok,

● pozostawienie w gestii pracownika zakupu zaleconych okularów i dokonanie zwrotu poniesionych na ten cel wydatków.

Pracodawca może ustalić, że zwrot wydatków na zakup okularów nie będzie limitowany. Wówczas pracownikowi będzie przysługiwał zwrot całości wydatków na zakup okularów wynikających z faktury zakupu. Pracodawca może też wyznaczyć maksymalną kwotę zwrotu. Ustalając limit refundacji, warto więc zorientować się w rynkowych cenach szkieł, oprawek i usług w zakładach optycznych na terenie działania firmy. Kwota dofinansowania powinna bowiem pokrywać koszt okularów (przynajmniej średniej jakości), spełniających podstawowe standardy, oraz robociznę.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes cały artykuł: Okulary dla pracownika – rozliczenia podatkowe i rachunkowe

W artykule m.in.:

  • Czy w związku z zakupem okularów przez pracodawcę dla pracownika powstaje po jego stronie opodatkowany przychód
  • Czy w związku ze zwrotem pracownikowi kwoty wydatkowanej na zakup okularów powstaje u niego opodatkowany przychód
  • Czy zwolnione od podatku są przychody z tytułu zapewnienia okularów kasjerom
  • Czy przychód z tytułu zapewnienia pracownikowi szkieł kontaktowych korzysta ze zwolnienia od podatku
  • Czy wydatki na zakup okularów oraz soczewek dla pracowników można zaliczać do kosztów uzyskania przychodów
  • Czy z faktury dokumentującej zakup okularów lub soczewek korygujących dla pracownika pracodawca może odliczyć VAT
  • Czy finansując zakupy okularów dla pracowników, należy opodatkowywać VAT ich nieodpłatne przekazanie
  • Jak ująć w księgach rachunkowych zwrot pracownikowi wydatków dotyczący zakupu okularów (szkieł) korekcyjnych

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

REKLAMA

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA

Polskie sklepy internetowe nie wykorzystują możliwości sprzedaży produktów w innych krajach - do zyskania jest wiele

43% sklepów internetowych nie prowadzi sprzedaży zagranicznej, a 40% posiada wyłącznie polską wersję językową. Tracą przez to ogromną możliwość rozwoju, bo w przypadku firm e-handlowych stawiających na globalizację z obrotów poza krajem zyskuje się średnio o 25% wyższe przychody.

Tego zawodu nie zastąpi AI. A które czeka zagłada? Ekspert: Programiści są pierwsi w kolejce

Sztuczna inteligencja na rynku pracy to temat, który budzi coraz większe emocje. W dobie dynamicznego rozwoju technologii jedno jest pewne – wiele profesji czeka poważna transformacja, a niektóre wręcz znikną. Ale są też takie zawody, których AI nie zastąpi – i to raczej nigdy. Jakie branże są najbardziej zagrożone? A gdzie ludzka praca pozostanie niezastąpiona? O tym mówi Jan Oleszczuk - Zygmuntowski z Polskiej Sieci Ekonomii.

REKLAMA