REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Postępowanie gospodarcze, Prawo konkurencji

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Wyłączenia grupowe – porozumienia wertykalne

Porozumienia wertykalne zawierane są między dwoma lub więcej przedsiębiorcami, działających na różnych szczeblach obrotu. Przedmiotem porozumień wertykalnych są warunki zakupu, sprzedaży lub odsprzedaży towarów. W jakich okolicznościach korzystają one z wyłączeń grupowych?

Wyłączenia grupowe – porozumienia kooperacyjne

Rada Ministrów może, w drodze rozporządzenia, wyłączyć spod zakazu praktyk ograniczających konkurencję określone rodzaje porozumień. Wyjątki te określa się mianem wyłączeń grupowych. Z takiego przywileju korzystają m. in. porozumienia kooperacyjne.

Kilka słów o wyłączeniach grupowych

Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów upoważniła Radę Ministrów do stworzenia autonomicznego katalogu porozumień, które będą wyłączone spod zakazu praktyk ograniczających konkurencję. Skąd ten przywilej i w jaki sposób Rząd tworzy taką listę?

Porozumienia przedsiębiorców - porozumienia dyskryminacyjne i przetargowe

Porozumienia dyskryminacyjne i przetargowe to kolejne rodzaje praktyk ograniczających konkurencję. O ile działania dyskryminacyjne są stosunkowo powszechne, ale i łatwe do wykrycia, o tyle zawieranie porozumień przetargowych jest uważane za wybitnie naganne.

REKLAMA

Porozumienia przedsiębiorców - porozumienia kontyngentowe i podziałowe

Porozumienia kontyngentowe i podziałowe to kolejne praktyki ograniczające konkurencję typu hard. Oznacza to, że są one uważane za najniebezpieczniejszy rodzaj wpływania na konkurencję i oczywiście są one zagrożone największymi sankcjami.

Porozumienia przedsiębiorców - porozumienia cenowe i kondycjonalne

Porozumienia cenowe i kondycjonalne należą do najpoważniejszych praktyk ograniczających konkurencję. Z uwagi na to, że cena i jakość w największym stopniu kształtują wybory konsumenckie, UOKiK dba o to, by tego typu porozumienia były odpowiednio sankcjonowane.

Formy porozumień ograniczających konkurencję

Przedsiębiorcy, zawierający porozumienie ograniczające konkurencję zwykle mają świadomość jego nielegalnego charakteru. Z tego względu takie porozumienia nie zawsze przyjmują formę tradycyjnych umów…

Na czym polega obowiązek informacyjny przedsiębiorcy

Konsument jest niewątpliwie stroną chronioną w obrocie jednostronnie profesjonalnym. Ze względu na to jednym z podstawowych obowiązków przedsiębiorcy wobec klientów jest tzw. obowiązek informacyjny.

REKLAMA

Jakie sankcje grożą za zawarcie zakazanego porozumienia

Bezwzględna nieważność, kara pieniężna, roszczenie odszkodowawcze i obowiązek przywrócenia stanu poprzedniego – takie sankcje grożą za zawieranie porozumień ograniczających konkurencję.

Jak skorzystać z leniency programme

Leniency w tłumaczeniu z języka angielskiego oznacza „złagodzenie, pobłażliwość” – tak właśnie traktowani są przedsiębiorcy, którzy zdecydują się na ujawnienie przed Prezesem UOKiK istnienia kartelu ograniczającego konkurencję. Jak skorzystać z możliwości darowania lub znacznego obniżenia kary?

Leniency Programme – program darowania kar

Leniency Programme to program wprowadzony przez obwieszczenie Komisji Unii Europejskiej w sprawie darowania lub obniżania kar pieniężnych w sprawach kartelowych. Z założenia ma pomagać w wykrywaniu zmów przedsiębiorców.

Czy porozumienia ograniczające konkurencję są zawsze zabronione

Zakaz porozumień ograniczających konkurencję ma charakter względny. Oznacza to, że pod pewnymi warunkami wskazane powyżej zachowania są dopuszczalne, a nawet pożądane pod względem gospodarczym.

Na czym polega zakaz porozumień ograniczających konkurencję

Jednym ze sposobów ochrony warunków zdrowej konkurencji jest zakaz porozumień ograniczających konkurencję. Czym są takie porozumienia i czy faktycznie zawsze szkodzą konkurentom?

Czym są niedozwolone klauzule umowne

W momencie podpisywania umowy między konsumentem, a przedsiębiorcą zwykle to ten drugi jest na silniejszej pozycji. Wiele firm stosuje tzw. wzory umów, obowiązujące wszystkich kontrahentów i nie podlegające negocjacjom. Jednak czy przedsiębiorcy mają pełną wolność przy układaniu postanowień umownych?

Jak wygląda naruszenie zbiorowych interesów konsumentów

Prawo zabrania przedsiębiorcom stosowania praktyk, która naruszają zbiorowe interesy konsumentów. Czym zatem są te praktyki? Jak definiować „zbiorowy interes konsumenta”?

Czym jest rynek właściwy

W przepisach dotyczących ochrony konkurencji często pojawia się pojęcie „rynek właściwy”. Co kryje się pod tym pojęciem i co się z nim wiąże?

Dlaczego konkurencja jest chroniona

Pierwsze regulacje dotyczące prawa konkurencji pojawiły się już w XIX wieku. W Polsce takie prawo pojawiło się nieco później – w latach 30. ubiegłego wieku. Dziś ochrona konkurencji jest jednym z priorytetów – dlaczego?

Kiedy można domagać się sprostowania protokołu rozprawy?

Z przebiegu rozprawy sądowej sporządza się protokół. Czasem zdarza się, że w protokole protokolant sądowy nie zapisał ważnych faktów, które podała strona postępowania sądowego lub twierdzenia te zostały zapisane nieprecyzyjnie lub niejasno. W takich przypadkach można domagać się od sądu sprostowania protokołu rozprawy.

Kiedy można domagać się wyłączenia biegłego?

Biegli są powoływani przez sąd lub na wniosek strony postępowania, jeżeli do rozstrzygnięcia sprawy potrzebna jest specjalistyczna wiedza, np. z rachunkowości. Czasami biegły podlega wyłączeniu od udziału w sprawie i nie może sporządzić opinii. W jakich wypadkach i w jakim terminie można żądać wyłączenia biegłego?

Czym jest nieuczciwa reklama

Jest wiele rodzajów stosowanej przez przedsiębiorcę reklamy, która może stanowić czyn nieuczciwej konkurencji. Jaka zatem reklama w świetle ustawy o zwalczania nieuczciwej konkurencji jest czynem nieuczciwej konkurencji?

Wniesienie skargi na przewlekłość postępowania sądowego lub egzekucyjnego

Jeśli przedsiębiorca złożył skargę na przewlekłość postępowania prowadzonego przez sąd lub komornika, może domagać się odszkodowania za opieszałość tych organów. Jakiego odszkodowania można domagać się w takim postępowaniu? Jakie orzeczenia wydaje sąd w takim postępowaniu i czy są one zaskarżalne? Warto też wiedzieć, co można zrobić w razie przegrania takiej sprawy.

Przykłady czynów nieuczciwej konkurencji

Czynem nieuczciwej konkurencji jest działanie lub zachowanie przedsiębiorcy, podjęte w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, które narusza bądź tylko zagraża interesom innego przedsiębiorcy. Działanie takie jest szkodliwe i bezprawne. Jakie są przykłady czynów nieuczciwej konkurencji?

Kiedy mówimy o nieuczciwej konkurencji

Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji reguluje całość problematyki zapobiegania i zwalczania nieuczciwej konkurencji.  Co zatem jest czynem nieuczciwej konkurencji i jakie obowiązki ustawa ta nakłada na przedsiębiorców?

Kiedy oznaczenie przedsiębiorstwa może wprowadzać w błąd

Nazwa przedsiębiorcy nie może wprowadzać w błąd. Czynem nieuczciwej konkurencji jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta. Takim czynem jest w szczególności wprowadzające w błąd oznaczenie przedsiębiorstwa.

Skutki utraty statusu przedsiębiorcy przed i po wniesieniu pozwu

Postępowanie sądowe z udziałem przedsiębiorców są rozpoznawane przez sądy w trybie odrębnym, przewidzianym dla spraw gospodarczych. Czasami jednak zdarza się, że jedna lub obie strony sporu tracą swój status przedsiębiorcy, co może nastąpić zarówno przed wniesieniem pozwu do sądu, jak i po wniesieniu pozwu. Jakie skutki ma zatem utrata statusu przedsiębiorcy w kontekście przepisów o rozpoznawaniu spraw w trybie postępowania gospodarczego?

Kto może być pełnomocnikiem w postępowaniu cywilnym?

Mocodawcy może się wydawać mało istotne czy osoba występująca w jego imieniu przed sądem cywilnym posiada do tego odpowiednie uprawnienia. Co prawda nie zawsze pełnomocnikiem musi być adwokat czy radca prawny, jednak to w pozostałych przypadkach istnieje największe ryzyko niewłaściwego umocowania strony, które grozi nieważnością postępowania.

Co powinien wiedzieć pozwany w postępowaniu grupowym?

Na mocy nowej ustawy z 17 grudnia 2009 r. o dochodzeniu roszczeń w postępowaniu grupowym możliwe jest wytoczenie przez grupę co najmniej 10 osób pozwu w sprawach dotyczących roszczeń o ochronę konsumentów z tytułu odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny oraz z tytułu czynów niedozwolonych. Na pierwszy rzut oka mogłoby się wydawać, że pozwany w takiej walce ma mniejsze szanse niż w zwykłym postępowaniu. Jednak takie założenie nie wydaje się słuszne, ustawa przewiduje bowiem szereg instrumentów prawnych, które mogą pomóc pozwanemu skutecznie się bronić. O jakich instrumentach mowa?

Kiedy można dochodzić roszczeń w postępowaniu grupowym?

Od lipca bieżącego roku obowiązuje ustawa z 17 grudnia 2009 r. o dochodzeniu roszczeń w postępowaniu grupowym. Ustawa określa nową procedurę dla roszczeń dochodzonych pozwem zbiorowym a także warunki, jakie muszą być spełnione aby można było skutecznie wystąpić z takim roszczeniem. Kiedy przedsiębiorca ma podstawy by obawiać się pozwu zbiorowego – o tym koniecznie trzeba wiedzieć jeżeli klientami firmy są konsumenci.

Przykłady nieuczciwych praktyk - groźba utraty pracy lub obietnica nagrody

Normy dotyczące nieuczciwych praktyk rynkowych uregulowane są w ustawie o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Jakie działania do nich zaliczamy i jak przedstawiają się one w praktyce?

Jak pozwać wspólnika za naruszenie zakazu konkurencji w spółce jawnej?

Wspólnik spółki jawnej obowiązany jest powstrzymać się od wszelkiej działalności sprzecznej z interesami spółki. Za naruszenie zakazu konkurencji wspólnikowi grożą przewidziane w kodeksie spółek handlowych określone sankcje. Dodatkowo w przypadku naruszenia przez wspólnika zakazu konkurencji wspólnicy mogą wystąpić z określonymi roszczeniami, o których mowa w kodeksie spółek handlowych. Kto jest uprawniony do złożenia pozwu w tej sprawie?

Czy informacja handlowa ma związek z nieuczciwymi praktykami rynkowymi

Informacja handlowa w postaci propozycji nabycia produktu nie tylko zawiera elementy perswazji, ale także wpływa na podjęcie decyzji przez konsumenta. Możemy więc mówić o kwalifikowanej formie reklamy i zagrożeniu dopuszczania się przez przedsiębiorcę nieuczciwych praktyk rynkowych.

Przykłady nieuczciwych praktyk - produkt podobny, piramida, zakończenie działalności

Zarówno podobieństwo produktów, zakończenie działalności oraz systemy konsorcyjne mogą przybrać charakter nieuczciwych praktyk rynkowych. Na co uważać, aby nie paść ofiarą nieuczciwych praktyk?

Przykłady nieuczciwych praktyk rynkowych - usługi serwisowe

Jeżeli przedsiębiorca wywołał u konsumenta wrażenie, że serwis jego produktów dostępny jest w innym państwie członkowskim niż to, gdzie dokonano zakupu, wówczas dopuścił się nieuczciwej praktyki rynkowej. Jak funkcjonuje ona w praktyce?

Czym są praktyki wprowadzające w błąd oraz praktyki agresywne

Podział na nieuczciwe praktyki rynkowe wprowadzające w błąd oraz agresywne dotyczy zarówno szarego, jak i czarnego katalogu. Dodatkowo, w przypadku praktyk wprowadzających w błąd rozróżniamy działanie oraz zaniechanie przedsiębiorcy.

Nieuczciwe praktyki rynkowe a przeciętny konsument

Definicja przeciętnego konsumenta sformułowana w ustawie o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym daje możliwość oceny sądom przeciwko komu nieuczciwe praktyki mogą znaleźć zastosowanie. Jak przedstawia się ta definicja od strony praktycznej, czyli w orzecznictwie krajowych sądów?

Kiedy zaniechanie jest nieuczciwą praktyką rynkową

Zaniechanie wprowadzające w błąd może zostać uznane za nieuczciwą praktykę rynkową. Kiedy może to nastąpić?

Przykłady nieuczciwych praktyk rynkowych - przypisanie uprawnień

Wydaje Ci się, że operator sieci komórkowej posługuje się certyfikatem, którego nie posiada? Konsumencie uważaj – możesz być świadkiem nieuczciwych praktyk rynkowych, których dopuszcza się przedsiębiorca.

Kto może dopuścić się stosowania nieuczciwej praktyki rynkowej

Obowiązek właściwej implementacji Dyrektywy o nieuczciwych praktykach handlowych do krajowego porządku prawnego stał się źródłem konieczności kolejnego zdefiniowania pojęcia przedsiębiorcy. Wprowadzając ustawę o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym należało się bowiem kierować zasadą maksymalnej harmonizacji.

Przykłady nieuczciwych praktyk - opuszczanie pomieszczeń

Przedsiębiorca nie może zmuszać konsumenta do zawarcia umowy poprzez wywoływanie wrażenia, że indzie on mógł opuścić pomieszczenia, w którym się znajduje. Jak takie sytuacje mogą wyglądać w praktyce? Przeczytaj.

Przykłady nieuczciwych praktyk - roszczenie przedstawienia dokumentów

Planujesz podróż i boisz się kradzieży bagażu? Pamiętaj, że przedsiębiorcy, którzy żądają od konsumentów dokumentów bez racjonalnej podstawy muszą liczyć się z przesłankami nieuczciwych praktyk rynkowych. Na czym polega zagrożenie naruszenia przepisów ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym?

System konsorcyjny a nieuczciwe praktyki rynkowe

Ustawa o nieuczciwych praktykach rynkowych uznaje za takową prowadzenie działalności w systemie konsorcyjnym. Jest to regulacja przeniesiona z ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Na czym takie działanie polega?

Nieuczciwe praktyki związane z kodeksami dobrych praktyk

Kodeksy dobrych praktyk to reguły ustanawiane przez samych przedsiębiorców albo ich zrzeszenia, których przestrzeganie nie jest narzucane przez ustawy lub inne, obowiązujące powszechnie, przepisy.

Czym są kodeksy dobrych praktyk

Kodeksy dobrych praktyk są postrzegane na rynku jako karta przetargowa w grze o klienta. Nie można jednak zapomnieć, że mogą stać się one źródłem dopuszczania się przez przedsiębiorcę nieuczciwych praktyk rynkowych.

Jakie obowiązki ma przedsiębiorca wobec przeciętnego konsumenta

Przeciwdziałanie nieuczciwym praktykom rynkowym nie byłoby możliwe bez ustalenia przeciwko komu mogą być one stosowane. Z tego powodu ustawodawca definiuje pojęcie przeciętnego konsumenta oraz w rezultacie nakłada na przedsiębiorcę szereg obowiązków.

Czy oznaczanie ceny produktu może być nieuczciwą praktyką rynkową

Pełna cena produktu to informacja, którą bez wątpliwości powinien znać każdy konsument. Kiedy podawanie ceny będzie nieuczciwa praktyka rynkową?

Czym różnią się czarne i szare praktyki

Porównanie katalogu szarych i czarnych nieuczciwych praktyk rynkowych wskazuje na podstawową różnicę. Czarne praktyki - które zawsze pozostają zakazane – zebrane są w katalog zamknięty. Co to oznacza?

Jak przedsiębiorca powinien definiować produkt

W związku z dynamicznie zachodzącymi zmianami na rynku produktów wraz z ustawą o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym pojawiły się nowe definicje produktu oraz jego nabycia. W jakim celu zostały utworzone i jak należy te pojęcia rozumieć? Przeczytaj.

Przeciwko komu stosuje się nieuczciwe praktyki rynkowe

Zawarta w ustawie o nieuczciwych praktykach rynkowych definicja przeciętnego konsumenta pozwala na określenie przeciwko komu te praktyki są stosowane.

Przykłady nieuczciwych praktyk - żądanie zapłaty lub zwrotu

Przedsiębiorca w wyjątkowych przypadkach ma prawo wysłać konsumentowi towar, którego on nie zamawiał. Kiedy i na jakiej podstawie? Przeczytaj.

Kompetencje Prezesa UOKiK na tle ustawy o nieuczciwych praktykach rynkowych

Postępowanie dotyczące nieuczciwych praktyk rynkowych może być wszczęte przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Ustawa przewiduje określone kompetencje tego organu w takich przypadkach.

REKLAMA