REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kiedy można domagać się sprostowania protokołu rozprawy?

Strona postępowania sądowego może w trybie określonym w art. 160 k.p.c. domagać się wprowadzenie do protokołu pominiętych, w ocenie strony, słów.
Strona postępowania sądowego może w trybie określonym w art. 160 k.p.c. domagać się wprowadzenie do protokołu pominiętych, w ocenie strony, słów.

REKLAMA

REKLAMA

Z przebiegu rozprawy sądowej sporządza się protokół. Czasem zdarza się, że w protokole protokolant sądowy nie zapisał ważnych faktów, które podała strona postępowania sądowego lub twierdzenia te zostały zapisane nieprecyzyjnie lub niejasno. W takich przypadkach można domagać się od sądu sprostowania protokołu rozprawy.

Warto wiedzieć, w jakim czasie można żądać sprostowania protokołu rozprawy, czy na postanowienie sądu odmawiające sprostowania protokołu rozprawy przysługuje zażalenie oraz czy można żądać sprostowania dźwiękowego zapisu przebiegu rozprawy.

REKLAMA

REKLAMA

Strony (powód, pozwany) mogą żądać sprostowania lub uzupełnienia protokołu, nie później jednak niż na następnym posiedzeniu, a jeśli chodzi o protokół rozprawy, po której zamknięciu nastąpiło wydanie wyroku - dopóki akta sprawy znajdują się w sądzie (art. 160 Kodeksu postępowania cywilnego – k.p.c.). Są to terminy, których niedotrzymanie skutkuje odmową dokonania sprostowania lub uzupełnienia protokołu przez sąd.

Nieskorzystanie przez stronę z wniosku o sprostowanie bądź uzupełnienie protokołu rozprawy przed sądem pierwszej instancji powoduje, że zarzut dotyczący treści protokołu nie może być uznany za usprawiedliwioną podstawę skargi kasacyjnej od wyroku (wyrok Sądu Najwyższego z dnia 14 września 1998 r., sygn. akt I PKN 322/98).

Przeczytaj również: Kiedy można domagać się wyłączenia biegłego?

REKLAMA

Jeśli strona nie zażądała sprostowania protokołu rozprawy w przewidzianym w art. 160 k.p.c. terminie i sąd odrzucił jej prośbę o sprostowanie protokołu z powodu niedotrzymania terminu na wniesienie takiej prośby, stronie nie przysługuje odwołanie od zarządzenia przewodniczącego sądu w kwestii sprostowania lub uzupełnienia protokołu, gdyż odwołanie to nie jest zażaleniem (postanowienie Sądu Najwyższego z dnia 3 sierpnia 1972 r., sygn. akt II PR 211/72).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pozwany w toku rozprawy zażądał sprostowania części protokołu rozprawy w zakresie wypowiedzianych przez niego słów, które jego zdaniem zostały w protokole ujęte zbyt skrótowo. Sąd odmówił sprostowania protokołu rozprawy podkreślając, że twierdzenia pozwanego w kwestionowanej części protokołu są jasne, precyzyjne i nie wymagają sprostowania protokołu rozprawy. Czy na postanowienie sądu odmawiające sprostowania protokołu rozprawy przysługuje zażalenie?
Na postanowienie sądu, którego przedmiotem jest sprostowanie lub odmowa sprostowania protokołu rozprawy nie przysługuje zażalenie. Tak wynika np. z postanowienia Sądu Najwyższego z dnia 18 listopada 1982 r., sygn. akt I CZ 115/82.

Jeśli strona postępowania wniosła o sprostowanie protokołu rozprawy i sąd dokonał takiego sprostowania, strona ta lub też strona przeciwna również nie może wnieść zażalenia na sprostowanie protokołu rozprawy dokonane przez sąd.

Polecamy serwis Spółki

Strona postępowania sądowego może w trybie określonym w art. 160 k.p.c. domagać się wprowadzenie do protokołu pominiętych, w ocenie strony, słów. Strona może się także domagać rozwinięcia zbyt skrótowo lub niejasno zapisanej treści protokołu, wyjaśnienia lub wniosku strony, jak też usunięcia słów, których – jej zdaniem – nie powiedziała, a które zostały zapisane w protokole. Bez wykorzystania trybu żądania sprostowania protokołu rozprawy strona nie może skutecznie twierdzić, że przebieg rozprawy był inny, niż zapisany w protokole.
Zapis dźwięku albo obrazu i dźwięku nie podlega sprostowaniu.



Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA