REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Niezbędnik eksportera, Przedsiębiorca

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Co zawrzeć w ogłoszeniu o zamówieniu publicznym w trybie licytacji elektronicznej?

Ogłoszenie o zamówieniu publicznym w trybie licytacji elektronicznej musi spełniać określone przesłanki. Co powinno zostać w nim zawarte? Przeczytaj.

Wymagania odnośnie przedmiotu zamówienia przy licytacji elektronicznej - krok po kroku

W postępowaniu prowadzonym w trybie licytacji elektronicznej nie sporządza się specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Powoduje to konieczność sformułowania wszystkich wymagań odnośnie do przedmiotu zamówienia i jego realizacji w ogłoszeniu o zamówieniu.

Czym cechuje się licytacja elektroniczna?

Licytacja elektroniczna to jeden z trybów udzielenia zamówień publicznych. Dzięki niej wykonawcy mogą składać za pośrednictwem Internetu coraz korzystniejsze oferty. Ekspert wskazuje na jej najważniejsze cechy.

Jak funkcjonuje oprogramowanie licytacji i aukcji elektronicznych?

Przeprowadzenie licytacji, czy aukcji elektronicznej jest związane z wymogiem posiadania specjalistycznego oprogramowania. Dzięki niemu wykonawcy mają możliwość składania swoich ofert. Jakie są zasady jego funkcjonowania?

REKLAMA

Refakturowania kosztów podatku VAT w ubezpieczeniu przedmiotu leasingu - porada

Ubezpieczenie przedmiotu leasingu jest ściśle związane z realizacją umowy leasingu. Wyodrębnianie go dla celów podatkowych ma charakter sztuczny. Czy w związku z tym leasingodawcy mogą refakturować koszty ubezpieczenia przedmiotu leasingu ze zwolnieniem z podatku VAT?

Jakie są wymagania w zakresie oddziaływania na środowisko przy zamówieniach publicznych?

Wszędzie tam, gdzie może to mieć zastosowanie, należy w opisie przedmiotu zamówienia pamiętać o wymaganiach z zakresu ochrony środowiska czy też kwestiach społecznych, takich jak np. dostępność przedmiotu zamówienia dla osób niepełnosprawnych.

Jak opisać przedmiot zamówienia publicznego przez wskazanie wymagań funkcjonalnych?

Przedmiot zamówienia może zostać określony różnorodnie, jednak zwykle można ten opis przyporządkować do jednej z dwóch metod. Jakich? Przeczytaj poradę eksperta.

Określenie zakresu zamówienia - porada

Podstawową barierą dla MSP w ubieganiu się o zamówienia jest wielkość zamówień i – co za tym idzie – wysokość wymagań dotyczących warunków udziału w postępowaniu. MSP trudniej jest ubiegać się o duże zamówienia, gdyż często przedsiębiorstwa te nie spełniają wymagań w zakresie potencjału technicznego i ekonomicznego.

REKLAMA

Czym jest system SPOCS?

W 2009r. Komisja Europejska rozpoczęła prace nad drugą generacją Punktów Kontaktowych. Pozwolą one na wymianę informacji pomiędzy instytucjami administracji państwowej z różnych krajów, co w rezultacie uprości obowiązki przedsiębiorców świadczących usługi w państwach Unii Europejskiej.

Czy warto otworzyć firmę na rynku dóbr luksusowych?

Luksusowe przedmioty pożądania sprzedają się z roku na rok coraz częściej. Helikopter, jacht lub sportowy samochód nie zaskakują już tak, jak 10 lat temu. Czy warto otworzyć firmę, której działalność będzie polegała na sprzedaży produktów pojawiających się w marzeniach niejednego Polaka?

Czym są izby gospodarcze?

Przedsiębiorcy mogą zrzeszać się w izby gospodarcze działające na podstawie ustawy i uchwalonych przez siebie statutów. Izba gospodarcza jest to organizacja samorządu gospodarczego, mająca na celu reprezentację interesów gospodarczych zrzeszonych w niej przedsiębiorców, w szczególności wobec organów władzy publicznej. Jak działają takie izby?

O czym powinien pamiętać przedsiębiorca sprzedający towary konsumentom?

Przedsiębiorca często wchodzi w stosunki prawne z konsumentem, a więc podmiotem, który dokonuje transakcji w celu niezwiązanym z własną działalnością zawodową lub gospodarczą. Tak jest między innymi w przypadku sprzedaży konsumenckiej. Zasady prowadzenia sprzedaży konsumenckiej są określane przepisami prawa. Nie mają one jednak zastosowania do sprzedaży energii elektrycznej, jak również do gazu i wody, chyba że są sprzedawane w ograniczonej ilości lub w określonej objętości.

Jakie zagrożenia czyhają na firmy na portalach społecznościowych?

Firmy nawiązują coraz silniejsze relacje z klientami. 78% przedsiębiorstw korzysta z portali społecznościowych w celu poprawy jakości obsługi. Przedsiębiorcy nie mogą jednak zapominać o niebezpieczeństwach związanych z ich wykorzystywaniem. Jakich? Przeczytaj poradę eksperta. 

Czy niania będzie przedsiębiorcą? - zatrudnianie niani krok po kroku

Zgodnie z art. 2 ustawy o opiece nad dziećmi do lat 3 z dnia 4 lutego 2011 (Dz.U. nr 45, poz. 235 z dnia 3 marca br.) opieka nad dziećmi w wieku do lat 3 może być organizowana w formie żłobka lub klubu dziecięcego, a także sprawowana przez dziennego opiekuna oraz nianię. Na pierwszy rzut oka wydaje się, że ustawa nie niesie ze sobą żadnej rewolucji. Żłobki funkcjonują choć jest ich mało, klubików dla dzieci jest mnóstwo, nianie pracują.

Dlaczego restaurator nie kupi alkoholu w monopolowym?

Prowadzenie działalności gospodarczej związanej ze sprzedażą napojów alkoholowych wymaga spełnienia określonych ustawowo warunków. Ich istnieniu przyświeca cel, jakim jest ograniczenie zjawiska alkoholizmu. Jednak nie wszystkie wymogi stawiane przed przedsiębiorcami wydają się być uzasadnione z punktu widzenia wychowywania obywateli w trzeźwości. Dlaczego restaurator może nabywać alkohol w hurtowni, ale nie od detalisty? Przeczytaj.

Czym jest patent i jakie uprawnienia się z nim wiążą?

Prowadzenie działalności gospodarczej może odbywać się w bardzo wielu dziedzinach. W trakcie jej wykonywania przedsiębiorca może dokonać odkrycia, które będzie chciał chronić. Osiągnięcie to, pod warunkiem, że posiada poziom wynalazczy i nadaje się do przemysłowego stosowania jest zwane wynalazkiem. Na wynalazek zaś udzielany jest patent.

Do czego służy słownik CPV?

Można w nim znaleźć cztery rodzaje piasku i wyrzutnie statków kosmicznych, a wszystko to z przyporządkowanym ciągiem cyfr. Mowa o Wspólnym Słowniku Zamówień (CPV), narzędziu, które powinna znać każda osoba mająca do czynienia z zamówieniami publicznymi. Chcesz dowiedzieć się więcej? Przeczytaj.

Odsetki za opóźnienie i kapitałowe - praktyczne porady

Odsetki to wynagrodzenie za korzystanie z cudzych pieniędzy lub rzeczy zamiennych (odsetki kapitałowe) bądź rekompensata za opóźnienie w zapłacie sumy pieniężnej (odsetki za opóźnienie). Wysokość odsetek zależy od trzech zmiennych: wysokości stopy procentowej, wartości kapitału oraz czasu trwania stosunku prawnego. Odsetki są świadczeniem ubocznym oraz okresowym.

Jakie są zasady opodatkowania kartą podatkową 2011

Z opodatkowania w formie karty podatkowej mogą korzystać osoby fizyczne prowadzące określoną działalność gospodarczą. Jaką? Od jakich warunków uzależnione jest stosowanie karty? Przeczytaj poradę eksperta.

Wybór ryczałtu - krok po kroku

Jeżeli zastanawiasz się nad założeniem działalności gospodarczej musisz pamiętać, że osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą ma do wyboru trzy formy opodatkowania podatkiem dochodowym. Którą najlepiej wybrać podpowiada ekspert.

Decyzja o wyborze zwolnienia podmiotowego - porada

Opracowanie w sposób praktyczny przedstawia podstawowe zagadnienia związane z rozliczaniem podatku od towarów i usług. Poradnik jest wprowadzeniem w podstawowe definicje i pojęcia podatku VAT - co ułatwia posługiwanie się ustawą i innymi aktami prawnymi dotyczącymi tego podatku, stanowi także uzupełnienie części praktycznej opracowania. Tekst podzielony został na dwie zasadnicze części. Osobno zostały przedstawione zagadnienia dotyczące rozliczania podatku VAT w obrocie krajowym, a osobno problemy dotykające podatników dokonujących transakcji wewnątrzwspólnotowych.  Zagadnienia zostały przestawione także w formie praktycznych przykładów.

Rozpoczęcie dałalności a zakres opodatkowania

Zakres opodatkowania w każdym z podatków wyznaczają dwie granice. Teoria prawa podatkowego mówi o zakresie przedmiotowym i zakresie podmiotowym opodatkowania.

Jakie dokumenty są również uznawane za faktury?

Istnieje szereg dokumentów nie będących fakturami, jednak w świetle prawa traktowane są jako faktury. Lista tych dokumentów oraz dane jakie muszą zawierać aby mogły być traktowane jako faktury zawiera Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Prowadzenie działalności gospodarczej przez fundację - porada

Przepisy prawa zezwalają fundacjom na prowadzenie działalności gospodarczej, ale jedynie w zakresie i na zasadach określonych w statucie. Jeżeli statut nie przewiduje takiej możliwość, podjęcie działalności nie jest możliwe. Ekspert radzi co zrobić, aby fundacja mogła rozpocząć działalność.

VAT w firmie transportowej - porada

Co do zasady obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, a jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później niż w 7 dniu licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. Od tej ogólnej zasady ustawodawca przewidział wiele wyjątków. Taki wyjątek został określony m.in. dla usług transportowych i spedycyjnych.

Jak wybrać i rozliczyć lokal dla firmy?

Decydując o miejscu prowadzenia działalności, warto zwrócić uwagę na aspekty podatkowe. Od tego, gdzie działa firma – w wynajętym lokalu, czy własnym domu przedsiębiorcy – zależy bowiem m.in. jakie wydatki może on zaliczyć do kosztów, które obniżają dochód do opodatkowania.

Co to takiego planowanie? - porada

Planowanie jest uniwersalnym procesem, stosowanym przez wszystkie firmy, odbywającym się w kontekście określonego otoczenia. Programowanie działalności przedsiębiorstwa to umiejętność równoległego poruszania się w dwóch czasach: teraźniejszym i przyszłym.

Jak wybrać szkołę doskonalenia techniki jazdy?

Od 2-3 lat wybór szkoły doskonalenia techniki jazdy może być nie małym problemem dla managera floty. W końcu z trudem wywalczony na ten cel budżet trzeba nie tylko rozsądnie zagospodarować, ale co najważniejsze wykazać, że takie szkolenie rzeczywiście przynosi znaczące ograniczenia kosztów związanych z użytkowaniem samochodów firmowych.

Ubezpieczenie zbiorowe w kontekście zamówień publicznych - porada


Zgodnie ze stanowiskiem Urzędu Zamówień Publicznych oraz Komisji Europejskiej zawarcie umowy grupowego ubezpieczenia pracowników z zakładem ubezpieczeń przez pracodawcę zobowiązanego do stosowania ustawy Pzp jest udzieleniem zamówienia publicznego mimo tego, że składki są opłacane z wynagrodzeń pracowników. Wynika to bezpośrednio z obowiązku stosowania dyrektyw unijnych przy zawieraniu umów grupowego ubezpieczenia pracowników.

Uzupełnianie dokumentów składanych wraz z ofertą w postępowaniu o udzielenie zamówienia - porada

W postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego zamawiający może (a jeżeli wartość zamówienia jest równa lub przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp ma obowiązek) żądać przedłożenia wraz z ofertą dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu.

Łatwiej rozliczysz podatek od nieruchomości - porada

Wprowadzenie ujednoliconego wzoru deklaracji związanych z rozliczeniem podatku od nieruchomości zapowiada Ministerstwo Gospodarki. Podatnicy mogą spodziewać się znacznych udogodnień.

Jak firmy powinny rejestrować domeny?

Firmy coraz częściej rejestrują domeny. Dzieje się tak ponieważ domena kieruje odbiorcę do firmowego serwisu WWW, na którym klient może zapoznać się z ofertą przedsiębiorstwa. Jednak często zdarza się, że firmy poprzestają na rejestracji jednej domeny, co może skutkować poważnymi konsekwencjami w przyszłości.

Czy wybór domeny wpływa na efektywność reklamy?

Domena odgrywa duże znaczenie w promocji firmy. Przekonanie, że dzięki dobrej promocji każdy adres można uczynić popularnym, przyniosło wielu przedsiębiorstwom straty sprzedażowe oraz wizerunkowe. Co warto wiedzieć, aby tego uniknąć?

PKB w IV kwartale 2010 r. wzrósł o 4,4 proc.

W roku 2010 wzrost gospodarczy sięgnął 3,8 proc., jak wynika z szacunków, opublikowanych przez Główny Urząd Statystyczny. W czwartym kwartale 2010 roku przyrost PKB wyniósł 4,4 proc. Dla porównania, w trzecim kwartale PKB zwiększył się o 3,8 proc.

Czy warto obniżać stawki amortyzacji?

Niższy podatek i otrzymanie kredytu? Dla przedsiębiorcy do przyjemne perspektywy. Co można robić, aby je urealnić? Przedsiębiorca, który ma nierozliczoną stratę, bądź planuje zmianę formy opodatkowania powinien rozważyć obniżenie stawek amortyzacji. Dzięki takiemu zabiegowi obniży koszt podatkowy w długim okresie. Obniżenie stawek amortyzacji to także większe możliwości uzyskania kredytu.

Samochód prywatny czy firmowy? - porada

Zakup samochodu firmowego, czy korzystanie z prywatnego auta do prowadzenia działalności gospodarczej? Co jest bardziej opłacalne?

Jak założyć skład podatkowy?

Skład podatkowy jest miejscem o szczególnym statusie, w którym wyroby akcyzowe są produkowane, przetwarzane, magazynowane, przeładowywane oraz do którego wyroby te są wprowadzane lub, z którego są wyprowadzane w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Czy można kontrolować korespondencję elektroniczną pracowników w celu ochrony przed ujawnieniem tajemnicy firmy?

Kontrola korespondencji przez osoby, do których nie jest ona skierowana, narusza gwarantowaną przez Konstytucję RP swobodę komunikowania się (art. 49). Tajemnica korespondencji jest też jednym z dóbr osobistych, wprost wymienianych przez art. 23 kc, a obowiązkiem pracodawcy, wyraźnie określonym w kodeksie pracy (art. 111), jest poszanowanie dóbr osobistych pracownika.

Jak sprzedać własną firmę?

Dobrze prosperująca firma na pewno jest źródłem regularnych i dużych dochodów. W przypadku jednak, gdy interesy idą gorzej, warto pomyśleć o sprzedaży firmy. Podobnie w przypadku, gdy potrzebujemy kapitału na jakieś nowe przedsięwzięcia.

Czy handel na allegro to działalność gospodarcza?

Handel w serwisie internetowym allegro.pl już teraz w przypadku większości podmiotów wystawiających przedmioty na aukcje można traktować jako działalność gospodarczą. Działalność ta jest wykonywana bowiem w sposób ciągły i celem osiągnięcia zarobku, zatem nie dziwi zainteresowanie tą działalnością organów podatkowych, ponieważ do tej pory sprzedający na „allegro” prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu obowiązujących przepisów uchylali się od obowiązków z tym związanych.

Jak założyć e-sklep? - nisza rynkowa

Założenie sklepu internetowego to wieloetapowy, złożony proces polegający min. na wyborze i wdrożeniu odpowiedniej technologii umożliwiającej sprzedaż, zakupie domeny i hostingu oraz ustaleniu kanałów dystrybucji. Jednak nawet to wszystko nie wystarczy, by móc w pełni funkcjonować. Do pełni szczęścia brakuje nam jeszcze znalezienie odpowiedniej niszy, dzięki której nasz sklep będzie w stanie generować zyski.

Do kiedy rozliczysz PIT-12?

Pracodawca, który otrzymał od pracownika PIT-12, ma dziś ostatni dzień na to, aby sporządzić roczne rozliczenie dochodów takiej osoby. Do końca lutego rozliczenie musi wysłać do pracownika i urzędu skarbowego.

Czy firma zaoszczędzi składając PITy drogą elektroniczną?

Droga elektroniczna to dla pracodawcy znaczne ułatwienie w składaniu formularzy podatkowych. Korzystanie z niej wymaga ustanowienia w urzędzie skarbowym pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji podatkowych przy użyciu podpisu elektronicznego. Musi też zaopatrzyć się w taki podpis.

Czy sprzedaż żywych zwierząt podlega VAT?

W roku 2010, jeszcze przed zmianami ustawy o podatku VAT sprzedaż zwierząt odbywała się z preferencyjną 3% stawką podatku. Od 2011 r. ta stawka uległa zmianie. Co prawda 3% stawka VAT została podniesiona do 5 %, jednak tej podwyżki nie stosuje się do sprzedaży zwierząt żywych. Sprzedaż zwierząt żywych od 2011 roku oprocentowana jest 8 % stawką podatku VAT.

Jak skorygować błędną stawkę VAT na fakturze - porada

Błędna stawka VAT podana na fakturze może zostać poddana korekcie. W jaki sposób ją przeprowadzić? Przeczytaj poradę eksperta.

Kim będzie dzienny opiekun?

Dzienny opiekun to nowa forma sprawowania opieki nad najmłodszymi dziećmi wprowadzona przez ustawę o opiece nad dziećmi do lat trzech, którą uroczyście podpisał prezydent Bronisław Komorowski w dniu 23 lutego br. Kim tak naprawdę będzie dzienny opiekun?

Jakie są zasady opłacania składek ZUS?

Należności z tytułu składek płatnik będący osobą prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą zobowiązany jest opłacać w formie bezgotówkowej, w drodze obciążenia rachunku bankowego płatnika składek. Według jakich zasad? Przeczytaj.

Jakie są obowiązki zgłoszeniowe przedsiębiorcy w stosunku do ZUS?

Przedsiębiorca może podjąć działalność gospodarczą już w dniu złożenia wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej. Osoba rozpoczynająca prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej dokonuje zgłoszenia siebie jako płatnika składek w formie wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej, składanym w organie ewidencyjnym (gminie).

Jakie obowiązki są związane z zawieszeniem i wznowieniem działalności gospodarczej?

Przedsiębiorca niezatrudniający pracowników może zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej na okres od 1 miesiąca do 24 miesięcy. Szczegóły związane z jego obowiązkami poznasz czytając poniższy tekst.

Jak korygować dokumenty ubezpieczeniowe?

W przypadku zmiany danych wykazanych w złożonych w ZUS dokumentach ubezpieczeniowych, bądź stwierdzenia we własnym zakresie albo przez Zakład błędów w tych dokumentach, należy przekazać do ZUS odpowiednie zgłoszenie zmiany lub korekty danych. Jak  tego dokonać? Przeczytaj.

REKLAMA