REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie zagrożenia czyhają na firmy na portalach społecznościowych?

78% przedsiębiorstw korzysta z portali społecznościowych w celu poprawy jakości obsługi klientów.
78% przedsiębiorstw korzysta z portali społecznościowych w celu poprawy jakości obsługi klientów.

REKLAMA

REKLAMA

Firmy nawiązują coraz silniejsze relacje z klientami. 78% przedsiębiorstw korzysta z portali społecznościowych w celu poprawy jakości obsługi. Przedsiębiorcy nie mogą jednak zapominać o niebezpieczeństwach związanych z ich wykorzystywaniem. Jakich? Przeczytaj poradę eksperta. 

Firmowe strategie dotyczące mediów społecznościowych i polityki bezpieczeństwa zazwyczaj nie obejmują zarządzania kryzysowego, które uwzględniałoby wyzwania stawiane przez portale społecznościowe w zakresie wiarygodności, bezpieczeństwa i prywatności.

REKLAMA

W przeprowadzonym badaniu 1st Annual Social Media Risk Index for SMBs portal Facebook został wymieniony jako największe zagrożenie dla firm. Był najczęstszym źródłem infekcji (71,6 proc.) i naruszania prywatności (73,2 proc.). YouTube zajął drugie miejsce pod względem infekowania (41,2 proc.), podczas gdy Twitter przyczynił się do znacznej ilości naruszania prywatności (51 proc.). Najczęstszą przyczyną strat finansowych firm spowodowanych naruszeniem prywatności pracowników na portalach społecznościowych był Facebook (62 proc.), a następnie Twitter (38 proc.), YouTube (24 proc.) i LinkedIn (11 proc.).

Wiarygodność

REKLAMA

Ochrona marki lub wirtualnej tożsamości powinny być priorytetem dla wszystkich przedsiębiorstw, jednak w rzeczywistości zarówno największe platformy społecznościowe, jak również same firmy zdają się nie zwracać na to większej uwagi. Fakt, że każdy ma możliwość utworzenia fałszywego profilu internetowego podszywając się pod istniejącą firmę oznacza, że dowolna osoba jest w stanie przemawiać w imieniu instytucji w rzeczywistości nie mając z nią nic wspólnego.

Może to prowadzić do powstania społeczności użytkowników postrzegających konto firmowe za wiarygodne źródło, a publikowane na nim informacje są w stanie skutecznie psuć wizerunek marki oraz jej relacje z otoczeniem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jedynie kilka portali społecznościowych, takich jak Twitter, pozwala użytkownikom zdefiniować konto jako autentyczne poprzez Verified Badge, jednak zdecydowana większość nie zawiera takiej opcji. W związku z tym zaleca się, aby na bieżąco rejestrować wszystkie nazwy handlowe firmy na głównych portalach społecznościowych, aby jasno określić oficjalny kanał komunikacji, jeżeli nie ma innego mechanizmu weryfikacji.

Bezpieczeństwo

Podczas korzystania z mediów społecznościowych firmy zmagają się z tymi samymi problemami co osoby prywatne, jednak dla nich skutki mogą okazać się o wiele bardziej szkodliwe. Główne obawy związane z kwestią bezpieczeństwa obejmują:

Kradzież tożsamości

Konta administratorów mogą zostać zainfekowane, a ich dane i hasła mogą zostać wykradzione. Ostatecznie prowadzi to do sytuacji, w której ktoś obcy jest w stanie przejąć kontrolę nad kontem firmowym, by podejmować dowolne działania, na przykład rozsyłać zaproszenia na jakieś wydarzenie (poprzez konto na Facebooku) zawierające złośliwe linki. Dodatkowo, użytkownik, który kontroluje konto może publikować dowolne informacje na oficjalnym profilu firmy z katastrofalnym skutkiem dla jej wizerunku.

Ryzyko infekcji

Cyberprzestępcy mogą wykorzystać aplikacje do komunikacji lub platformy mikroblogowe, aby rozsyłać użytkownikom fałszywe linki. W przypadku dużych przedsiębiorstw możliwe są nawet ukierunkowane ataki zorganizowane specjalnie, by zainfekować komputery w celu przeniknięcia do sieci i uzyskania dostępu do wszelkiego rodzaju informacji firmowych.

Możliwe jest także rozprzestrzenianie złośliwych linków poprzez wklejanie ich na tablicach użytkowników. Wszelkie tego typu działania stanowią zagrożenie dla wizerunku marki.

Polecamy: iPad 2 oficjalnie zaprezentowany - recenzja

Luki w zabezpieczeniach platform

REKLAMA

W 2010 roku pojawiło się wiele exploitów, które wykorzystywały błędy w oprogramowaniu popularnych portali społecznościowych, takich jak Facebook lub Twitter, narażając miliony użytkowników na niebezpieczeństwo. W związku z tym, że coraz więcej osób rejestruje się na tych stronach, wykonywanych jest coraz więcej prób odnalezienia luk w systemach bezpieczeństwa, a wiele z nich dokonują niestety hakerzy.

Przestrzeganie przydatnych praktyk zarządzania hasłami, takich jak ich regularna zmiana i wzmacnianie (poprzez kombinację znaków alfanumerycznych), może pomóc w ochronie firmy. Świadomość potrzeby bezpieczeństwa, edukacja, jak również śledzenie na bieżąco najnowszych zagrożeń z pewnością przyczyni się do lepszej czujności oraz do wykrycia wszelkich nieprawidłowości.

Prywatność

Profile firm są zarządzane przez administratorów niekiedy udostępniających zbyt dużo informacji, które mogą następnie być wykorzystywane przeciwko firmie w sieci, a nawet poza nią. Przykładowo zbyt wielkim ryzykiem jest podawanie danych dotyczących finansów firmy, działań, pracy itp. Ponadto, jak pokazują badania, 77 proc. pracowników MŚP wykorzystuje sieci społecznościowe w czasie pracy i może dzielić się na nich poufnymi informacjami.

„Razem z lepszą ochroną sieci korporacyjnych, użycie zdrowego rozsądku, często najmniej wykorzystywanego spośród zmysłów, jest tym, co powinno się zrobić, by pozbyć się problemów wywołanych przez zagrożenia internetowe i ochronę prywatności” – mówi Luis Corrons, dyrektor techniczny PandaLabs. Posiadanie odpowiednich programów szkoleniowych i zastosowanie odpowiedniej polityki mediów społecznościowych znacznie przyczyni się do zminimalizowania ryzyka wycieku poufnych informacji.

Polecamy: Jak założyć własną firmę?

„W przeszłości większość portali społecznościowych było wykorzystywanych do użytku domowego, dziś natomiast jesteśmy świadkami boomu na strategię mediów społecznościowych w sektorze przedsiębiorstw. Technologia Web 2.0. okazała się niezwykle skutecznym i efektywnym sposobem realizacji działań marketingowych, komunikacji, obsługi klienta itp. Jednakże firmy korzystające z mediów społecznościowych, pomimo wielu zysków, są również narażone na ryzyko utraty dobrego wizerunku.” – dodaje Corrons - „Korporacyjne plany bezpieczeństwa, zarówno dla dużych jak i małych firm, muszą zawierać strategię działań na wypadek sytuacji kryzysowych powodujących utratę reputacji oraz straty finansowe, spowodowanych przez platformy społecznościowe. Oczywiste jest, że cyberprzestępcy zaczną skupiać coraz większą uwagę na firmach korzystających z portali społecznościowych i będą je częściej atakować, co może im przynieść o wiele większe korzyści niż ataki na użytkowników indywidualnych.”

Źródło: PandaLabs

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MRiRW: Projektowane stawki płatności bezpośrednich oraz przejściowego wsparcia krajowego za 2024 r.

Projektowane stawki płatności bezpośrednich oraz przejściowego wsparcia krajowego za 2024 r. W Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi opracowane zostały projekty rozporządzeń określających stawki poszczególnych płatności bezpośrednich podstawowych oraz ekoschematów obszarowych (bez ekoschematu Dobrostan zwierząt).

Liderzy Eksportu nagrodzeni podczas Gali PAIH Forum Biznesu

Najlepsi polscy eksporterzy wyłonieni. Za nami rozdanie nagród Lidera Eksportu PAIH. Wyróżnienia w czterech kategoriach były kluczowymi punktami gali, która zakończyła pierwszy dzień trwającego PAIH Forum Biznesu.

PAIH Forum Biznesu 2024 wystartowało!

Rozpoczęło się wyjątkowe spotkanie przedsiębiorców, reprezentantów regionów i instytucji rozwoju, czyli PAIH Forum Biznesu 2024. Na wydarzenie zarejestrowało się łącznie niemal 5000 osób, a już pierwszy dzień imprezy zgromadził na PGE Narodowym setki firm z sektora MŚP, dziesiątki przedstawicieli świata polityki i nauki oraz licznych ekspertów PAIH i innych instytucji otoczenia biznesu. Warszawa stała się właśnie centrum polskiej przedsiębiorczości.

Emigracja zarobkowa. Gdzie najczęściej uciekają specjaliści?

Emigracja zarobkowa na świecie. Gdzie najczęściej uciekają specjaliści? W tym roku na podium znalazła się Australia, wyprzedzając dotychczasowego lidera – Kanadę. A gdzie można znaleźć najwięcej specjalistów z Polski? 

REKLAMA

Jak ulga na ekspansję wspiera przedsiębiorców w zdobywaniu nowych rynków?

Ulga na ekspansję, która weszła w życie 1 stycznia 2022 roku. Jej celem jest wspieranie przedsiębiorców w zwiększaniu przychodów ze sprzedaży produktów, szczególnie poprzez rozszerzenie działalności na nowe rynki. Mimo że ulga na ekspansję pozwala zaoszczędzić do 190 tys. złotych rocznie, w praktyce okazała się mało popularna – w 2022 roku skorzystało z niej jedynie 224 podatników CIT. To pokazuje, że pomimo potencjalnie dużych korzyści, ulga wciąż nie cieszy się szerokim zainteresowaniem wśród przedsiębiorców.

Fundacje rodzinne umrą śmiercią naturalną? Ekspertka krytycznie o planach Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów planuje zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych od 2025 r. Zdaniem ekspertki dr Anny Marii Panasiuk proponowane przez resort finansów zmiany idą za daleko, a ich wprowadzenie może doprowadzić do tego, że fundacje rodzinne umrą śmiercią naturalną.

Rewolucja w VAT dla małych podatników: nowe zwolnienie podmiotowe daje korzyść w obrotach z zagranicą

To będzie rewolucyjna nowelizacja ustawy VAT. Teraz nawet niewielka sprzedaż zagranicę np. przez platformę internetową wymusza płacenie VAT – formalnie nawet od osób nie prowadzących działalność gospodarczą i fiskus może skutecznie podatku dochodzić.

Już 400 tysięcy firm wpisanych na listy dłużników. Jak odzyskiwać zaległe pieniądze?

W Polsce na listy dłużników wpisanych jest już 400 tysięcy firm. Najtrudniej jest w branży meblarskiej, transportowej, budowlanej i IT. Aż 27% dłużników nie płaci zobowiązań nie dlatego, że nie ma pieniędzy, ale dlatego że ma złe intencje. Takie alarmujące dane podaje Skaner MŚP 2024 dla BIG InfoMonitor. Jak odzyskiwać zaległe pieniądze? 

REKLAMA

Właściciele wiodących firm rodzinnych na Kongresie 4 GENERATIONS w Fabryce Norblina w Warszawie

Według badań Instytutu Biznesu Rodzinnego i GUS-u w Polsce jest nawet 2,2 mln firm, w których większościowe udziały ma rodzina: „rodzina biznesowa”. To nowe pojęcie wprowadzone przez IBR, ale stare w swoim znaczeniu, struktura oparta na więzach krwi i wspólnym zaangażowaniu w biznes, która może trwać przez pokolenia. Właśnie rodziny biznesowe spotkają się na Kongresie 4 GENERATIONS.

Powódź uniemożliwia realizację umowy? Sprawdź co można zrobić [Przykłady]

Jak powódź wpływa na wykonanie świadczeń umownych? Kiedy niezbędne będą rozstrzygnięcia poczynione przez sąd? Aktualne przepisy na praktycznych przykładach omawia radca Prawny Zbigniew Cieślak z Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy.

REKLAMA