REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Samochód prywatny czy firmowy? - porada

Jaki samochód do dzialalności gospodarczej - prywatny, czy firmowy?
Jaki samochód do dzialalności gospodarczej - prywatny, czy firmowy?

REKLAMA

REKLAMA

Zakup samochodu firmowego, czy korzystanie z prywatnego auta do prowadzenia działalności gospodarczej? Co jest bardziej opłacalne?

W pierwszym przypadku ma możliwość zaliczenia w koszty uzyskania przychodu amortyzacji i faktycznie poniesionych wydatków związanych z utrzymaniem pojazdu. W drugim przypadku kosztem podatkowym będą tylko wydatki eksploatacyjne i to wyłącznie do określonego poziomu. W konsekwencji okazuje się, że samochód firmowy jest tańszy od prywatnego.

REKLAMA

REKLAMA

Do prowadzenia działalności gospodarczej potrzebny jest nie tylko pomysł i kapitał ale także samochód, najczęściej osobowy. Dlatego przedsiębiorcy na początku zakładania działalności stają przed dylematem jakiego zakupu dokonać – samochód firmowy, który będzie stanowić środek trwały przedsiębiorcy czy może samochód prywatny, który będzie użytkowany na potrzeby działalności gospodarczej?

Decyzja jest o tyle ważna, że przekłada się bezpośrednio na finanse przedsiębiorcy a dokładnie na podatki. Odmienne są bowiem skutki podatkowe zakupu samochodu na firmę i zakupu samochodu prywatnego użytkowanego na potrzeby działalności gospodarczej.

Polecamy: Jak założyć e-sklep? - biznesplan

Zakup samochodu to koszt podatkowy

Kupując samochód, który będzie środkiem trwałym firmy przedsiębiorca zaliczy do kosztów podatkowych przede wszystkim odpisy amortyzacyjne - najogólniej mówiąc będzie to rozłożona w czasie (najczęściej 5 lat) suma jaką przedsiębiorca zapłacił za samochód oraz wydatki związane z eksploatacją i utrzymaniem samochodu – remonty, ubezpieczenie auta, bieżące naprawy i przeglądy, zakup opon itp. Wydatki te, stanowiąc koszt podatkowy, wpłyną na zmniejszenie podstawy opodatkowania, a tym samym na zmniejszenie podatku. Pamiętać jednak trzeba, że w momencie sprzedaży takiego auta pojawi się przychód, od którego trzeba będzie zapłacić podatek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Biurokracja przy aucie prywatnym

REKLAMA

W przypadku samochodu prywatnego, który przedsiębiorca będzie wykorzystywał w działalności gospodarczej koszty będą kształtować się nieco inaczej. Nie zaliczymy do nich bowiem odpisów amortyzacyjnych, a koszty eksploatacji samochodu zaliczane będą do określonego limitu, który wynika z prowadzonej przez podatnika ewidencji przebiegu pojazdu.

Zatem tutaj przedsiębiorca zobowiązany jest ewidencjonować liczbę przejechanych kilometrów na potrzeby działalności gospodarczej i wyliczyć limit jako iloczyn liczby kilometrów przejechanych w danym okresie i stawki za kilometr, która jest uzależniona od pojemności silnika samochodu.

Przekroczysz limit, nie zaliczysz wydatków do kosztów

W przypadku samochodów o pojemności do 900 cm3 stawka ta wynosi 0,5214zł, a powyżej 900 cm3 – 0,8358zł. Przykładowo, dla przedsiębiorcy posiadającego samochód o pojemności silnika powyżej 900 cm3, który wykaże w ewidencji w całym roku podatkowym np. 5000km limit wydatków zaliczonych do kosztów podatkowych wyniesie 4179zł (5000 km x 0,8358zł). Jeśli przedsiębiorca poniesie wydatki związane z eksploatacją mniejsze od limitu do kosztów podatkowych zaliczy te kwoty, które zostały faktycznie poniesione. Jeśli jednak wydatki poniesione przekraczają wyliczony limit, do kosztów będzie można zaliczyć wyłącznie obliczony limit.

Sprzedaż samochodu prywatnego wykorzystywanego na potrzeby działalności gospodarczej nie będzie opodatkowana jeśli nastąpi po upływie pół roku licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie auta.

Każdy przypadek jest inny

Jaki więc kupić samochód? Wszystko zależy… Rozważmy więc konkretny przypadek. Podatnik prowadzący działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem liniowym, zwolniony z VAT, zamierza nabyć samochód osobowy (pojemność powyżej 900cm3) za kwotę 73800 zł (cena z VAT). Wiadomo, że podatnik dokonana zbycia auta po pięciu latach. Z danych giełdowych wynika, że pięcioletnie auta tego typu można zbyć za ok. 20000zł. Wiadomo również, że koszty rocznego użytkowania auta wynoszą ok. 4000zł (paliwo, bieżące naprawy itp.). Podatnik zamierza jeździć na potrzeby przedsiębiorstwa ok. 500 km miesięcznie.

Z powyższych wyliczeń wynika, iż nawet jeśli przedsiębiorca nie będzie przekraczał limitu przejechanych kilometrów bardziej opłaca się zakup samochodu, który stanowić będzie środek trwały firmy z uwagi na wyliczony przez nas faktyczny koszt nabycia takiego auta.
A zatem podjęcie decyzji w zakresie zakupu auta na potrzeby prowadzonej działalności uzależnione będzie od indywidualnej sytuacji każdego przedsiębiorcy, tj. ceny zakupu i sprzedaży auta, a także kosztów i wielkości eksploatacji samochodu.

Polecamy: serwis Leasing

Joanna Szlęzak-Matusewicz
Kierownik Zespołu Analiz Podatkowych Tax Care

Podstawa prawna:
• Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176, z późn. zm.), art. 23 ust. 1 pkt 46, oraz art. 23 ust. 5,7
• Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy (Dz. U. z 2002 r. nr 27, poz. 271 ze zm.).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Złota jesień dla branży reklamowej. Politycy dali zarobić. Nowe trendy w bilboardach

    Politycy zapewnili polskiej branży reklamowej w 2023 roku owocne jesienne zbiory. W przypadku reklamy outdoor przychody wzrosły o 25% w porównaniu z anabolicznym okresem minionego roku. To dla tego segmentu rynku dobry znak, choćby dlatego, że niebawem czekają nas dwie kampanie wyborcze. Jednak najważniejsze dla branży reklamy jest to, że nie musi ona “wisieć” na pasku polityków. Nadal tę formę reklamy najczęściej wybierają firmy z sektora handlowego. To on stoi za najbardziej kreatywnymi rozwiązaniami i inwestycjami w cyfrową część reklamy zewnętrznej. 

    Gazetki promocyjne, kupony, spersonalizowane listy - Polacy wciąż lubią tę formę promocji

    Polacy potrafią szukać promocji i świadomie robić zakupy. Informacji szukamy w internecie, ale równie chętnie sięgamy po tradycyjne gazetki i listy z ofertami. 

    Włamania na konto e-mail możesz nie zauważyć! Jak działają cyberprzestępcy?

    Cyberprzestępcy wciąż szukają nowych sposobów na wyłudzanie danych. Na przykład przejmując konto e-mail przenoszą wybrane wiadomości do ukrytych folderów lub usuwają je, tak aby ofiary nie widziały alertów bezpieczeństwa. 

    Technologia rozpoznawania obrazu szansą dla sklepów z monitoringiem półek

    Technologia rozpoznawania obrazu może poprawić efektywność zarządzania sprzedażą. Nie tylko skróci do minimum czas potrzebny na przeprowadzenie audytu, ale i zmniejszy koszty. Eksperci przewidują, że sektor wdrażania tej technologii w ciągu najbliższych 4 lat będzie się rozwijał średnio o 20,4 proc. rocznie.

    REKLAMA

    Chleb coraz gorszy i coraz droższy? Co nas czeka od nowego roku?

    Ceny pieczywa się stabilizują? Może chwilowo, bo według ekspertów od 2024 roku kilka czynników może mocno wpłynąć na finalne ceny detaliczne. Branża piekarnicza ma kilka pomysłów dla nowego rządu. 

    Branżę handlową w walce z kradzieżami wspiera technologia. A liczba kradzieży rośnie

    Polacy w tym roku mogą przebić liczbę zamówień internetowych i zakupów stacjonarnych w Black Friday względem ubiegłego roku. Na pewno natomiast już na ten moment odnotowano wzrost liczby kradzieży w sklepach. Jak właściciele radzą sobie z kradzieżami? Jak mogą monitorować ruch w sklepie? 

    Uszkodzony towar i paczki wypełnione powietrzem. Uwaga na zakupy online podczas Black Friday

    Black Friday i okres przedświąteczny to czas kiedy chętnie kupujemy świece, wino, wyroby szklane - często przez internet. Tego typu towary, w porównaniu z innymi produktami, są dwa razy bardziej podatne na stłuczenie w trakcie dostawy. Do tego klienci często dostają produkty w paczkach nieodpowiadających ich wielkości. 

    Jak sformułować klauzulę arbitrażową, by móc ominąć sądy państwowe?

    Arbitraż online zamiast sądów powszechnych? Duże i małe firmy coraz częściej korzystają z tego sposobu na odzyskanie zaległych płatności. Bo czasem wyrok zapada już 3 tygodnie od złożenia wniosku. W jaki sposób sformułować skuteczną klauzulę arbitrażową? 

    REKLAMA

    W co najczęściej inwestują Polacy? W siebie!

    Polacy już nie tylko odkładają pieniądze, ale i inwestują. W co najczęściej? Jak oceniają swoją wiedzę dotyczącą inwestowania?

    Jak zarejestrować spółkę z o.o., aby uniknąć błędów?

    Rejestracja spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, nawet przez Internet przy pomocy systemu S24 wymaga pewnej wiedzy, gdyż każdy zapis umowy spółki może wywołać skutki w zakresie różnych dziedzin prawa, począwszy od prawa cywilnego, podatkowego, ubezpieczeń społecznych, ochrony konkurencji, rodzinnego, a nawet prawa karnego. W treści niniejszego artykułu wskażemy najczęściej występujące błędy w zakresie rejestracji spółek. Jednak to, że występują one najczęściej nie oznacza, że wywołują najbardziej dolegliwe skutki. 

    REKLAMA