REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Samochód prywatny czy firmowy? - porada

Subskrybuj nas na Youtube
Jaki samochód do dzialalności gospodarczej - prywatny, czy firmowy?
Jaki samochód do dzialalności gospodarczej - prywatny, czy firmowy?

REKLAMA

REKLAMA

Zakup samochodu firmowego, czy korzystanie z prywatnego auta do prowadzenia działalności gospodarczej? Co jest bardziej opłacalne?

W pierwszym przypadku ma możliwość zaliczenia w koszty uzyskania przychodu amortyzacji i faktycznie poniesionych wydatków związanych z utrzymaniem pojazdu. W drugim przypadku kosztem podatkowym będą tylko wydatki eksploatacyjne i to wyłącznie do określonego poziomu. W konsekwencji okazuje się, że samochód firmowy jest tańszy od prywatnego.

REKLAMA

REKLAMA

Do prowadzenia działalności gospodarczej potrzebny jest nie tylko pomysł i kapitał ale także samochód, najczęściej osobowy. Dlatego przedsiębiorcy na początku zakładania działalności stają przed dylematem jakiego zakupu dokonać – samochód firmowy, który będzie stanowić środek trwały przedsiębiorcy czy może samochód prywatny, który będzie użytkowany na potrzeby działalności gospodarczej?

Decyzja jest o tyle ważna, że przekłada się bezpośrednio na finanse przedsiębiorcy a dokładnie na podatki. Odmienne są bowiem skutki podatkowe zakupu samochodu na firmę i zakupu samochodu prywatnego użytkowanego na potrzeby działalności gospodarczej.

Polecamy: Jak założyć e-sklep? - biznesplan

REKLAMA

Zakup samochodu to koszt podatkowy

Kupując samochód, który będzie środkiem trwałym firmy przedsiębiorca zaliczy do kosztów podatkowych przede wszystkim odpisy amortyzacyjne - najogólniej mówiąc będzie to rozłożona w czasie (najczęściej 5 lat) suma jaką przedsiębiorca zapłacił za samochód oraz wydatki związane z eksploatacją i utrzymaniem samochodu – remonty, ubezpieczenie auta, bieżące naprawy i przeglądy, zakup opon itp. Wydatki te, stanowiąc koszt podatkowy, wpłyną na zmniejszenie podstawy opodatkowania, a tym samym na zmniejszenie podatku. Pamiętać jednak trzeba, że w momencie sprzedaży takiego auta pojawi się przychód, od którego trzeba będzie zapłacić podatek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Biurokracja przy aucie prywatnym

W przypadku samochodu prywatnego, który przedsiębiorca będzie wykorzystywał w działalności gospodarczej koszty będą kształtować się nieco inaczej. Nie zaliczymy do nich bowiem odpisów amortyzacyjnych, a koszty eksploatacji samochodu zaliczane będą do określonego limitu, który wynika z prowadzonej przez podatnika ewidencji przebiegu pojazdu.

Zatem tutaj przedsiębiorca zobowiązany jest ewidencjonować liczbę przejechanych kilometrów na potrzeby działalności gospodarczej i wyliczyć limit jako iloczyn liczby kilometrów przejechanych w danym okresie i stawki za kilometr, która jest uzależniona od pojemności silnika samochodu.

Przekroczysz limit, nie zaliczysz wydatków do kosztów

W przypadku samochodów o pojemności do 900 cm3 stawka ta wynosi 0,5214zł, a powyżej 900 cm3 – 0,8358zł. Przykładowo, dla przedsiębiorcy posiadającego samochód o pojemności silnika powyżej 900 cm3, który wykaże w ewidencji w całym roku podatkowym np. 5000km limit wydatków zaliczonych do kosztów podatkowych wyniesie 4179zł (5000 km x 0,8358zł). Jeśli przedsiębiorca poniesie wydatki związane z eksploatacją mniejsze od limitu do kosztów podatkowych zaliczy te kwoty, które zostały faktycznie poniesione. Jeśli jednak wydatki poniesione przekraczają wyliczony limit, do kosztów będzie można zaliczyć wyłącznie obliczony limit.

Sprzedaż samochodu prywatnego wykorzystywanego na potrzeby działalności gospodarczej nie będzie opodatkowana jeśli nastąpi po upływie pół roku licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie auta.

Każdy przypadek jest inny

Jaki więc kupić samochód? Wszystko zależy… Rozważmy więc konkretny przypadek. Podatnik prowadzący działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem liniowym, zwolniony z VAT, zamierza nabyć samochód osobowy (pojemność powyżej 900cm3) za kwotę 73800 zł (cena z VAT). Wiadomo, że podatnik dokonana zbycia auta po pięciu latach. Z danych giełdowych wynika, że pięcioletnie auta tego typu można zbyć za ok. 20000zł. Wiadomo również, że koszty rocznego użytkowania auta wynoszą ok. 4000zł (paliwo, bieżące naprawy itp.). Podatnik zamierza jeździć na potrzeby przedsiębiorstwa ok. 500 km miesięcznie.

Z powyższych wyliczeń wynika, iż nawet jeśli przedsiębiorca nie będzie przekraczał limitu przejechanych kilometrów bardziej opłaca się zakup samochodu, który stanowić będzie środek trwały firmy z uwagi na wyliczony przez nas faktyczny koszt nabycia takiego auta.
A zatem podjęcie decyzji w zakresie zakupu auta na potrzeby prowadzonej działalności uzależnione będzie od indywidualnej sytuacji każdego przedsiębiorcy, tj. ceny zakupu i sprzedaży auta, a także kosztów i wielkości eksploatacji samochodu.

Polecamy: serwis Leasing

Joanna Szlęzak-Matusewicz
Kierownik Zespołu Analiz Podatkowych Tax Care

Podstawa prawna:
• Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176, z późn. zm.), art. 23 ust. 1 pkt 46, oraz art. 23 ust. 5,7
• Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy (Dz. U. z 2002 r. nr 27, poz. 271 ze zm.).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA