REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

VAT w firmie transportowej - porada

Subskrybuj nas na Youtube
Co do zasady obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi
Co do zasady obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi

REKLAMA

REKLAMA

Co do zasady obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, a jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później niż w 7 dniu licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. Od tej ogólnej zasady ustawodawca przewidział wiele wyjątków. Taki wyjątek został określony m.in. dla usług transportowych i spedycyjnych.

REKLAMA

Dla usług transportowych i spedycyjnych określono, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30 dnia, licząc od dnia wykonania usługi (art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. a) i b) ustawy o VAT). Fakturę dokumentującą powyższą usługę wystawia się nie później niż z chwilą powstania obowiązku podatkowego i nie wcześniej niż 30 dnia przed powstaniem obowiązku podatkowego (§ 15 ust. 1-2 rozporządzenia M.F. z dnia 25 maja 2005 r. m.in. w sprawie faktur).

REKLAMA

Norma wyrażona w ww. przepisie ma charakter szczególny w stosunku do normy ogólnej wynikającej z art. 19 ust. 1 i 4 ustawy. Mając na uwadze, iż obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług powstaje z mocy prawa, należy stwierdzić, iż określenie przez ustawodawcę w ust. 13 pkt 2 lit a) ww. artykułu szczególnego momentu powstania obowiązku w przypadku przedmiotowych usług powoduje, że to właśnie ten przepis, a nie wola podatnika, decyduje o momencie powstania obowiązku podatkowego. Żaden z ww. przepisów nie zawiera uprawnienia do dowolnego, naprzemiennego ich stosowania w zakresie ustalania momentu powstania obowiązku podatkowego. Zatem ust. 13 pkt 2 lit. a) art. 19
ustawy, będąc przepisem szczególnym w stosunku do ust. 1 i 4 ww. artykułu, jest przepisem bezwzględnie obowiązującym. Taki pogląd wyraził m.in. naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w postanowieniu z dnia 4 grudnia 2006 r. nr 1471/NTR1/443-341b/06/LS.

Usługę transportową wykonałem 2 sierpnia otrzymałem zapłatę 1 października. Kiedy powstał obowiązek podatkowy? W jakim terminie należało wystawić fakturę VAT?

Fakturę dokumentującą powyższą transakcję należało wystawić w terminie między 2 sierpnia a 1 września 2010 r. (w ciągu 30 dni od wykonania usługi). Bez względu jednak na datę wystawienia faktury, obowiązek podatkowy od wykonanej usługi transportowej powstał 1 września br. (30 dnia od wykonania usługi), ponieważ podatnik do tego dnia nie otrzymał zapłaty za tę usługę.

Wykonałem usługę transportową 10 września. Zapłatę za powyższą usługę otrzymałem 17 września 2011 r. Kiedy powstał obowiązek podatkowy? Kiedy należało wystawić fakturę VAT?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Jak skorygować błędną stawkę VAT na fakturze? - porada

REKLAMA

W przypadku otrzymania zapłaty w terminie wcześniejszym niż 30 dnia od wykonania usługi, obowiązek podatkowy powstaje w momencie otrzymania tej zapłaty (w tym przypadku 17 września). Jest to również ostatni dzień na wystawienie faktury dokumentującej wykonaną usługę.
Z powyższych przykładów widać, że decydujące znaczenie dla określenia momentu powstania obowiązku podatkowego ma dzień wykonania usługi i data otrzymania zapłaty. Tu mogą pojawiać się wątpliwości - czy dniem wykonania usługi jest dzień załadunku, czy rozładunku towaru. Kiedy należy uznać, że usługa transportowa została wykonana?

Na ten temat wypowiedział się naczelnik Urzędu Skarbowego w Skierniewicach w postanowieniu z 29 marca 2007 r., nr USIII/VAT/443/2/3/2007:
„(...) Decydujące znaczenie dla określenia momentu powstania obowiązku podatkowego w usłudze transportu ma ustalenie dnia wykonania tej usługi. Z uwagi na różnorodność usług, podanie jednej definicji nie jest możliwe. Moment ten zależeć będzie przede wszystkim od rodzaju usługi, jej charakteru, specyficznych warunków wykonania czy wreszcie warunków umowy. W ocenie tutejszego Organu moment wykonania usługi transportowej i spedycyjnej jest związany przede wszystkim z pojawieniem się skutków świadczenia. Jak podkreślił NSA w wyroku z dnia 12 września 2000 r. (sygn. akt ISA/Ka 680/99) podstawowym kryterium pozwalającym na stwierdzenie, że usługa została wykonana, jest wykonanie
czynności świadczonych w ramach danego typu usługi. Za dzień ten można przyjąć więc dostarczenie (zdanie) transportowanych ładunków na miejsce przeznaczenia odbiorcy (...)".

Załadunek towaru miał miejsce 30 września. Towar dotarł do miejsca przeznaczenia 2 października i tego dnia nastąpił jego rozładunek. Kiedy powstał obowiązek podatkowy?

Usługa transportowa została wykonana 2 października 2010 r. (tj. w dniu rozładunku towaru). Obowiązek podatkowy powstał zatem 1 listopada (tj. 30 dnia od dnia wykonania usługi), pod warunkiem że kontrahent do tego dnia nie uregulował zobowiązania, jeżeli dostawca otrzymał zapłatę przed dniem 1 listopada, obowiązek podatkowy powstał w dniu otrzymania tej zapłaty.

Usługi transportowe transgraniczne - świadczone pomiędzy podatnikami z różnych krajów

Od 1 stycznia 2010 r. podstawowym zagadnieniem dla prawidłowego ustalenia zasad opodatkowania usług transportu świadczonych w relacjach
międzynarodowych tzw. transgranicznych jest kwestia ustalenia miejsca świadczenia tych usług.

Określenie miejsca świadczenia usług transportowych uzależnione jest od:

1) podmiotu na rzecz którego usługa jest świadczona tzn. czy jest to podatnik, czy osoba niebędąca podatnikiem;
2) rodzaj transportu.

Polecamy: serwis Leasing

Autor: Wiesław Dyszy. Artykuł jest fragmentem książki Transport - opodatkowanie transportu i usług spedycyjnych. Wydawnictwo Wszechnica Podatkowa.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA