REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Koszty podatkowe, Koszty

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Wynagrodzenie rośnie, ale Polska klasa średnia ubożeje

Wzrost wynagrodzenia a inflacja. Choć zarobki w Polsce rosną: łączna podwyżka minimalnego wynagrodzenia w 2023 r. wyniesie 19,6% rdr, a średnie wynagrodzenie w styczniu wzrosło nieco ponad 13,5% rdr, to jednak ze względu na rosnące ceny i koszty życia realnie zarabiamy mniej. Wzrost inflacji w styczniu 2023 r. w wysokości 17,2% rdr oznacza, że zarobki na poziomie średniego wynagrodzenia, to dla pracownika wypłata realnie niższa o 223,27 zł brutto miesięcznie niż przed rokiem, pomimo że na konto wpłynie większa kwota. 

Zmiana formy opodatkowania tylko do 20 lutego!

Zmiana formy opodatkowania. Podatnicy, którzy w 2023 roku osiągnęli pierwszy przychód w styczniu, do 20 lutego mogą zdecydować, jaką formą opodatkowania rozliczać 2023 r. Do wyboru mają skalę podatkową (zasady ogólne), podatek liniowy oraz ryczałt.  Warto przeliczyć, który sposób wybrać, ponieważ pozwoli to na zoptymalizowanie wysokości podatków i składki zdrowotnej.

Modernizacja cyfrowa. Jak osiągnąć efekt przy niskich kosztach?

Firmy potrzebują coraz nowszych produktów cyfrowych, mimo kryzysu. Są sposoby, by je tworzyć i rozwijać trafnie oraz ekonomicznie.

Wynagrodzenie minimalne 2023. Koszty dla przedsiębiorców

Siedemnaście miliardów złotych - tyle ma kosztować firmy wzrost stawek minimalnych. W 2023 r. następuje największa od piętnastu lat waloryzacja minimalnego wynagrodzenia. To przekłada się na funkcjonowanie branży ochrony osób i mienia, a także sektorów takich jak hotelarstwo czy gastronomia. Jak wypracować dobre rozwiązania?

REKLAMA

Jak zmniejszyć negatywny wpływ inflacji na firmę?

Wysoka inflacja: utrzymujący się wysoki wzrost cen sprawia, że coraz bardziej uwidacznia się negatywna presja na poziom generowanych przez przedsiębiorstwa marż. Jak powinny reagować firmy?

Ulga sponsoringowa - jakie korzyści podatkowe dla firm?

Ulga sponsoringowa dla przedsiębiorców. Na czym polega? Jakie oszczędności podatkowe mogą się pojawić? Jakie koszty można odliczyć?

Działalność w mieszkaniu - fiskus zgadza się na koszty!

Działalność w mieszkaniu a koszty. Dobra wiadomość dla przedsiębiorców. Fiskus zgadza się na rozliczanie mieszkania w działalności gospodarczej bez wydzielania osobnego pomieszczenia na te cele. Dopuszcza też możliwość przeznaczenia do działalności części wspólnych lokalu.

Ile kosztuje zastrzeżenie znaku towarowego?

Ile kosztuje zastrzeżenie znaku towarowego? Cena jest niska w porównaniu do strat, które możemy ponieść, gdy tego nie zrobimy.

REKLAMA

Różnice kursowe

Transakcje dokonywane w walutach obcych wiążą się z powstaniem różnic kursowych. Mamy z nimi do czynienia w sytuacji, gdy transakcja została wyrażona w walucie obcej i sama zapłata również nastąpiła w walucie obcej. Ekonomiczne dla przedsiębiorcy każda transakcja wyrażona w walucie obcej powoduje powstanie różnic kursowych, jednak nie każda różnica spowodowana wahaniem kursów walut będzie powodowała powstanie różnicy podatkowej.

Inflacja - styczeń 2022

Inflacja w styczniu 2022 roku - ile wynosi? Jaka jest inflacja odczuwalna? Co z prognozami na najbliższe miesiące?

Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR) a koszty podatkowe

Społeczna odpowiedzialność biznesu a koszty podatkowe. Czy przedsiębiorcy mogą zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki na działalność CSR?

Black Friday a koszty firmowe - co warto wiedzieć?

Jak rozliczyć zakupy dokonane w czasie Black Friday oraz Cyber Monday i maksymalnie dużo z nich odzyskać? Jak zaliczyć majątek prywatny do kosztów firmowych?

Pomyśl, zanim wydrukujesz tę wiadomość

Zmiana stylu życia, aby być bardziej eko i zero waste, to nie tylko próba ograniczenia ilości odpadów i plastiku w gospodarstwie domowym, dbanie o jakość jedzenia i używanych kosmetyków, lecz także troska o środowisko naturalne jako całość.

Outsourcing bezpieczniejszą formą zatrudniania pracownika

W przypadku wielu firm zamiast zatrudniać bardziej opłaca się zlecenie pewnych zadań zewnętrznej firmie. Do rekrutacji firmy wrócą w przyszłym roku, jednak nadal ostrożnie będą podejmować decyzje, biorąc pod uwagę swoje bezpieczeństwo i koszty.

Koronawirus. Mechanizmy wsparcia z których mogą skorzystać przedsiębiorstwa

Mając na uwadze trwający proces legislacyjny pakietu ustaw antykryzysowych, których celem jest wsparcie przedsiębiorców w utrzymaniu płynności finansowej, utrzymaniu miejsc pracy oraz minimalizacji innych negatywnych skutków epidemii, przedstawiamy najważniejsze mechanizmy wsparcia z których mogą skorzystać przedsiębiorstwa.

Jak zaliczyć do kosztów podatkowych firmy zakup drukarki?

Koszty zakupu zdecydowanej większości modeli drukarek dostępnych obecnie na rynku mogą być zaliczone bezpośrednio i jednorazowo do kosztów podatkowych w podatkach dochodowych (tj. podatku dochodowym od osób fizycznych – PIT i podatku dochodowym od osób prawnych – CIT). Jedynie drukarki kosztujące ponad 10 tys. zł (tu już raczej trzeba mówić o dużych sieciowych urządzeniach wielofunkcyjnych, czy specjalistycznych drukarkach) mogą być zaliczone do kosztów podatkowych w formie odpisów amortyzacyjnych.

Koszty uzyskania przychodu a nieuzasadnione oznaczenia faktur adnotacją o MPP

W ostatnich dniach pojawiły się pierwsze interpretacje indywidualne związane z możliwością zaliczenia od 1 stycznia 2020 w koszty uzyskania przychodu otrzymanych od kontrahentów faktur oznaczonych „mechanizm podzielonej płatności” mimo braku obowiązku ich oznaczania.

"Kupię koszty" - kary i mniejsza popularność zjawiska

Spada zainteresowanie i poziom akceptacji społecznej dla procederu handlu kosztami. Tak wynika z obserwacji firmy SentiOne, która stale monitoruje media społecznościowe. Z roku na rok oferty dotyczące tzw. faktur kosztowych interesują mniejszą liczbę polskich podatników. Krajowa Administracja Skarbowa ostrzega przed udziałem w tym nielegalnym procederze. Dotkliwe kary przewidziane są tak dla sprzedających (już za samą publikację takiej oferty), jak i kupujących fikcyjne faktury.

Koszty pracy w Polsce - najpoważniejsza przeszkoda w rozwoju firm

Spośród wielu przeszkód w rozwoju polskich firm najistotniejszą są koszty pracy, tylko w Korei Południowej jest to większy problem - wynika z przeprowadzonego przez Grant Thornton badania "Bariery w biznesie". Istotnymi problemami dla przedsiębiorców są też biurokracja i koszty energii.

Czy w 2019 r. można zaliczać do kosztów wydatki związane z używaniem użyczonego samochodu osobowego

W jaki sposób od 1 stycznia 2019 r. rozliczać samochody, które nie są własnością przedsiębiorcy, a są przez niego używane w działalności gospodarczej na podstawie umowy użyczenia? Czy w przypadku tego rodzaju pojazdów można zaliczać do kosztów wydatki związane z ich używaniem?

Jak rozliczać czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów

Jeśli koszty dotyczą przyszłych okresów sprawozdawczych, to „zawiesza się” je na koncie czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów. Sposób i okresy rozliczania kosztów w czasie powinny być określone w polityce rachunkowości jednostki.

Rezerwy, bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów

Jednostki dokonują biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów w wysokości prawdopodobnych zobowiązań przypadających na bieżący okres sprawozdawczy, wynikających m.in. z obowiązku wykonania, związanych z bieżącą działalnością, przyszłych świadczeń na rzecz pracowników, w tym świadczeń emerytalnych. Zobowiązania te wykazuje się w bilansie jako rezerwy na zobowiązania.

Koszty bilansowe a koszty podatkowe - wybrane zagadnienia

Na potrzeby bilansowe koszty generalnie przypisywane są, zgodnie z zasadą memoriału, do okresu, którego dotyczą, niezależnie od terminu ich zapłaty. Odnosząc tę zasadę do ewidencjonowania kosztów w trakcie roku, należałoby uznać, że koszty dotyczące danego miesiąca powinny, co do zasady, zostać przypisane do miesiąca, którego dotyczą.

Koszty na przełomie roku w interpretacjach podatkowych

Rozliczenie kosztów wywołuje wątpliwości w trakcie czynności zamknięcia roku obrotowego. Warto więc sprawdzić, co mówią na ten temat interpretacje podatkowe, w których już w wielu aspektach akceptuje się zasady stosowane w ramach polityki rachunkowości.

Czy zadośćuczynienia wypłacone na skutek błędów lekarskich mogą być zaliczane do kosztów podatkowych

Były pacjent wystąpił przeciwko szpitalowi z pozwem o zapłatę zadośćuczynienia za doznaną krzywdę będącą skutkiem błędu w leczeniu. Szpital przegrał sprawę sądową w I oraz w II instancji, w związku z czym został zobowiązany do wypłaty na rzecz powoda (pacjenta) zadośćuczynienia, odszkodowania, zwrotu powodowi kosztów procesu oraz zapłaty na rzecz Skarbu Państwa nieuiszczonych kosztów sądowych. Czy koszty te szpital może zaliczyć do kosztów podatkowych?

Koszty leasingu - na co zwrócić uwagę?

Zainteresowanie leasingiem operacyjnym w Polsce sukcesywnie rośnie. Wynika to nie tylko z korzystnych aspektów podatkowych finansowania, ale również- relatywnie niskiego kosztu w odniesieniu do innych produktów finansowych. Oferta dostępnych na rynku towarzystw leasingowych jest bardzo zróżnicowana, jednak założenie produktu wciąż pozostaje takie samo.

Rola Funkcjonalnego Rachunku Kosztów w placówce medycznej

Pojęcie rachunku kosztów w placówce medycznej nie ma swojej definicji. Najbliższym pojęciem jest standard rachunku kosztów określony w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 8 lipca 2015 roku w sprawie zaleceń do standardu rachunku kosztów u świadczeniodawców (Dz. U. 2015, poz. 1126), wydanym na podstawie Ustawy o Świadczeniach Opieki Zdrowotnej Finansowanych ze Środków Publicznych z dnia 27 sierpnia 2004 roku (tekst jednolity Dz.U. 2017, poz. 1938; art. 31lc ustęp 6). Celem regulacji jest normalizacja sposobu identyfikowania, gromadzenia, przetwarzania, prezentowania i interpretowania informacji o kosztach leczenia oraz określenie sposobu kalkulacji kosztu świadczenia opieki zdrowotnej.

Jak nie stracić 50% kosztów w 2018 roku

Od 1 stycznia 2018 r. część zawodów osiągających dochody z pracy twórczej, m.in. inżynierowie, tłumacze, projektanci i przedstawiciele innych zawodów nie będą mogli stosować 50% kosztów PIT jak inni twórcy. Zdaniem ekspertów jednym bardziej opłaci się założyć własną firmę, a innym rozpocząć działalność badawczo-rozwojową.

Zachęty podatkowe dla przedsiębiorców od 2018 r.

Resort finansów zapewnia, że stale pracuje nad tym, żeby warunki prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce były coraz lepsze. W związku z tym wprowadzane są m.in. nowe zachęty podatkowe dla przedsiębiorców. Część z nich już zaczęła obowiązywać, a kolejne pojawią się w 2018 r. Jakie to zachęty i jakie korzyści będą z nich mieli przedsiębiorcy?

Jak ewidencjonować w pkpir wydatki na zakup paliwa i przejazd autostradami płatnymi za granicą

Prowadzę firmę transportową. Świadczę międzynarodowe usługi transportu i spedycji. Prowadzę pkpir. Moi kierowcy za granicą tankują samochody oraz korzystają z płatnych autostrad. Często niemożliwe jest otrzymanie faktury za tankowanie samochodu, a tym bardziej za płatną drogę. W związku z tym posiadam paragony za tankowanie, jak również za płatne odcinki drogi. Czy paragony za tankowanie samochodu oraz za przejazd płatnymi odcinkami drogi mogę zaliczyć do kosztów?

Firma w mieszkaniu - czy wydatki na czynsz i media mogą być kosztem podatkowym?

Wiceminister finansów zastępca szefa KAS Paweł Cybulski stwierdził, że wydatki na czynsz mogą być kosztem, jeśli ma to związek z działalnością gospodarczą.

Wartość pracy małżonka i dzieci przedsiębiorcy w kosztach od 2019 r.

Zaproponowana nowelizacja ustawy o PIT zakłada wprowadzenie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów przez podatnika wartości pracy jego małżonka oraz małoletnich dzieci współpracujących z przedsiębiorcą. Nowe regulacje mają wejść w życie w 2019 r.

Koszty podatkowe – wyłączenia i ograniczenia

Koszty uzyskania przychodów to jedna z najważniejszych pozycji w rozliczeniu podatkowym każdego przedsiębiorcy. Niestety z uwagi na ogólną definicję tego pojęcia przewidzianą w przepisach podatkowych, a także liczne ograniczenia określone w art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 16 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, koszty są też jednym z najczęstszych powodów sporów podatnika z fiskusem.

Główne miary kosztowe i operacyjne w controllingu kosztowym

Nowoczesny controlling kosztów wymaga wypracowania kryteriów wyboru i integracji narzędzi zarządzania kosztami w spójny system. Controlling kosztów jest integralną częścią szeroko rozumianego systemu controllingu i zyskuje na znaczeniu w przedsiębiorstwach, które dążą do zwiększonego udziału w rynku poprzez poprawę produktywności, wydajności, jakości oferowanych produktów oraz optymalizacji kosztów.

Nowy limit płatności gotówkowych w 2017 r. bez wpływu na kompensaty i bartery

Wejście z życie od 1 stycznia 2017 r. zmian w ustawach o podatkach dochodowych (PIT i CIT), dotyczących możliwości zaliczania do kosztów płatności gotówkowych, nie wpłynie na dopuszczalność regulowania przez przedsiębiorców zobowiązań w formie kompensat, czy też stosowania umów barterowych.

Koszty postępowania egzekucyjnego ponosi też wierzyciel

Zasadą jest, iż koszty egzekucji ponosi dłużnik. Istnieją jednak sytuacje, gdy odpowiedzialność za koszty postępowania egzekucyjnego spoczywa na wierzycielu. Kiedy wierzyciel zostanie obciążony kosztami?

Kiedy koszt wysyłki towarów nie jest przychodem sprzedawcy?

Kwoty, które nabywca wpłaca na poczet kosztów wysyłki, nie stanowią przychodu sprzedawcy. To ważne w przypadku osób rozliczających się w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz tych, którzy korzystają ze zwolnienia z podatku VAT – przypomina Tax Care.

Koszty związane z dochodzeniem wierzytelności od dłużników

Nowe koszty związane z dochodzeniem wierzytelności nakłada na dłużników ustawa o terminach zapłaty w transakcjach handlowych. Zgodnie z art. 10 to dłużnik musi zapłacić dług powiększony o odsetki i ewentualne koszty postępowania sądowego lub komorniczego oraz koszty działania firmy windykacyjnej.

Jak wrzucić reklamę w koszty firmy?

Reklamowanie swojego biznesu ma zapewnić wzrost sprzedaży danego produktu czy usługi, często też dzięki poszerzeniu grona klientów przyczynia się do rozwoju działalności. Innymi słowy, ma na celu wzrost przychodów, stąd wydatki na reklamę działalności – na ulotkach, w internecie czy w ramach sponsoringu – przedsiębiorca rozliczy w kosztach firmy.

Jak rozliczyć świąteczne prezenty dla kontrahentów?

W ramach wiążącej współpracy, firmy często decydują się na przekazanie świątecznych prezentów dla swoich kontrahentów. Prezenty będą jednak kosztem firmowym jedynie wtedy, gdy będą zawierały logo firmy. Możliwe jest również obniżenie rocznego podatku poprzez zorganizowanie świątecznego przyjęcia, jeżeli będzie miało ono charakter spotkania biznesowego.

Zwrot kosztów noclegów pracownika bez stałego miejsca pracy

Treść umów o pracę jest różnorodna i czasem zdarza się, że w umowie miejscem pracy będzie „cały kraj”. Jest to charakterystyczne dla pracowników mobilnych, którzy nie mają określonego stałego miejsca zatrudnienia. Czy wówczas zwrot kosztów noclegów takiego pracownika będzie stanowił jego przychód? Czy będzie można skorzystać ze zwolnienia z pdof?

Czy koszt nocowania w hotelu jest przychodem pracownika?

Zdarza się, że pracownik wypełniający swoje obowiązki poza miejscem pracy przenocuje w hotelu. Czy koszt nocowania w hotelu jest przychodem pracownika? Na takie pytanie odpowiedział NSA w wyroku 2 października 2014 r.

Zawieszenie działalności sezonowej przez przedsiębiorcę

Koniec wakacji to również dla wielu przedsiębiorców zakończenie działalności sezonowej. Jeżeli jednak w następnych sezonach przedsiębiorca zdecyduje się na kontynuację działalności, powinien zastanowić się nad jej zawieszeniem. Jakie są skutki takiego działania?

Zakup i montaż klimatyzacji zalicza się do kosztów firmy

Na czas letnich upałów warto, aby firma zainwestowała w zakup klimatyzacji do biura. Zmniejszenie temperatury w pomieszczeniach zmniejszy również zobowiązanie podatkowe firmy. Zakup, montaż oraz serwis klimatyzacji przedsiębiorcy zaliczą do kosztów firmy.

Koszty roamingu po 1 lipca 2014 roku

Od lat jednym z największych utrudnień dla podróżujących po Europie jest koszt roamingu danych, czyli opłaty pobieranej przez operatora za połączenia głosowe i przesyłanie danych. Dobra wiadomość jest taka, że od 1 lipca 2014 r. abonenci telefonii komórkowej podróżujący po krajach Unii Europejskiej, czyli w obrębie 27 Państw Członkowskich, zapłacą mniej za połączenia telefoniczne, wysyłanie SMS, a także korzystanie z Internetu.

Jak prowadzić własny pensjonat?

Pensjonat stanowi ciekawą formę prowadzenia działalności dla osób, które stawiają na dochody z branży turystycznej. Pensjonat może przynosić dochody właściwie o każdej porze roku, jeżeli jest odpowiednio do tego przystosowany. Jak właściwie prowadzić pensjonat?

Czy zakup soczewek kontaktowych dla pracownika jest opodatkowany?

Pracodawca, który zwróci pracownikowi koszty zakupu soczewek kontaktowych nie potrąci składek do ZUS i nie zapłaci zaliczki na podatek dochodowy, jeżeli ich noszenie zostało zalecone przez lekarza medycyny pracy po przeprowadzeniu badań.

Skutki podatkowe nabycia przedsiębiorstwa w spadku

Z chwilą śmierci spadkodawcy będącego właścicielem przedsiębiorstwa, jego firma wejdzie w skład masy spadkowej. Spadkobiercy powinni jednak dokładnie przemyśleć przyjęcie spadku, gdyż wraz z samym przedsiębiorstwem przejmują również długi spadkowe spadkodawcy. Oznacza to, że będą również odpowiadać za wszystkie zobowiązania związane z prowadzeniem firmy. W takim przypadku spadkobierca zobowiązany będzie uregulować wszelkie zaległe należności.

Czy grzywnę i mandat przedsiębiorca zalicza w koszty?

Przedsiębiorca, który zostanie obciążony jakąś sankcją finansową, w tym mandatem bądź grzywną za spóźnienie w zapłacie podatku, nie będzie mógł zaliczyć tych wydatków w koszty. W efekcie nie będzie mógł obniżyć należnego podatku.

Szczególna 55 proc. stawka podatku

26 czerwca 2014 r. w siedzibie Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej odbyło się posiedzenie Zespołu problemowego ds. polityki gospodarczej i rynku pracy Trójstronnej Komisji ds. Społeczno-Gospodarczych. W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele strony rządowej oraz organizacji pracodawców.

REKLAMA