REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot kosztów noclegów pracownika bez stałego miejsca pracy

Tomasz Krywan – Prawnik, Doradca Podatkowy, Właściciel Kancelarii Podatkowej, Autor Licznych Publikacji
Zwrot kosztów noclegów pracownika bez stałego miejsca pracy / Fot. Fotolia
Zwrot kosztów noclegów pracownika bez stałego miejsca pracy / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Treść umów o pracę jest różnorodna i czasem zdarza się, że w umowie miejscem pracy będzie „cały kraj”. Jest to charakterystyczne dla pracowników mobilnych, którzy nie mają określonego stałego miejsca zatrudnienia. Czy wówczas zwrot kosztów noclegów takiego pracownika będzie stanowił jego przychód? Czy będzie można skorzystać ze zwolnienia z pdof?

Mogą Państwo zwrócić koszty noclegu w hotelu pracownikowi, któremu w umowie o pracę określono jako miejsce pracy „cały kraj”. Przychód pracownika z tego tytułu jest jego przychodem ze stosunku pracy.

REKLAMA

Umowa o pracę musi określać m.in. miejsce wykonywania pracy (art. 29 § 1 pkt 2 k.p.). Jako miejsce pracy może być wskazany nie tylko konkretny punkt, ale również obszar, w obrębie którego pracownik wykonuje przypisane mu obowiązki służbowe. Obszarem tym może być, przykładowo, terytorium określonego województwa, a nawet całego kraju. Sytuacje, kiedy miejscem pracy może być bardzo rozległy obszar (np. teren całego kraju), dopuszcza Główny Inspektorat Pracy (pismo z 13 lipca 2010 r., znak: GPP-364-4560-51-1/10/PE/RP). Określenie rozległego obszaru jako miejsca wykonywania pracy musi być jednak uzasadnione charakterem wykonywanych przez pracownika obowiązków. Z pytania wynika, że z takim sposobem określenia miejsca pracy mamy do czynienia w przedstawionej sytuacji.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

REKLAMA

Zwrot kosztów noclegów (oraz innych kosztów podróży) przysługuje pracownikom odbywającym podróże służbowe, a więc wykonującym na polecenie pracodawcy zadanie służbowe poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy (art. 775 § 1 k.p.). Oznacza to, że w przypadku wykonywania pracy na obszarze określonym w umowie jako miejsce jej wykonywania zwrot kosztów noclegów na podstawie przepisów Kodeksu pracy nie przysługuje.

Nie oznacza to bezwzględnego zakazu zwracania przez pracodawców pracownikom takich kosztów. Nie ma przeszkód, aby pracodawcy takiego zwrotu dokonywali dobrowolnie (bez obowiązku wynikającego z przepisów prawa pracy). Dotyczy to również omawianej sytuacji, tj. przypadku pracownika, którego miejscem wykonywania pracy jest cały kraj.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zwrot kosztów noclegu przez pracodawcę

Zobacz również: Czy koszt nocowania w hotelu jest przychodem pracownika?


REKLAMA

Dokonany dobrowolnie przez Państwa zwrot kosztów noclegu będzie dla pracownika przychodem ze stosunku pracy (art. 12 ust. 1 ustawy o pdof). Niestety, nie będzie to przychód zwolniony od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy o pdof. Zwolnienie to obejmuje wyłącznie diety i inne należności za czas podróży służbowej. Nie ma ono zatem zastosowania w przypadku zwracania kosztów związanych z podróżami pracowników, którzy nie znajdują się w podróży służbowej, tak jak ma to miejsce w przypadku Państwa pracownika.

W opisanej sytuacji należy jednak rozważyć możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 19 ustawy o pdof. Zwolnienie to obejmuje wartość świadczeń ponoszonych przez pracodawcę z tytułu zakwaterowania pracowników. Jest to zwolnienie limitowane (przysługuje do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 500 zł) i ma zastosowanie wyłącznie do przychodów osiąganych przez pracowników, których miejsce zamieszkania jest położone poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy, a pracownik nie korzysta z tego tytułu z podwyższonych kosztów uzyskania przychodów (art. 21 ust. 14 ustawy o pdof).

Jeżeli zatem miejsce zamieszkania pracownika położone jest poza miejscowością, w której znajduje się Państwa zakład pracy, to będzie on mógł korzystać ze zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 19 ustawy o pdof. W związku z tym opodatkowaniu podatkiem dochodowym będzie podlegać u niego nadwyżka zwrotu kosztów noclegów ponad 500 zł.

Zobacz też: Zwrot kosztów noclegu kierowcy w transporcie międzynarodowym

Na możliwość korzystania ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 19 ustawy o pdof w przypadku pracowników, którzy jako miejsce pracy mają wskazane terytorium całego kraju, wskazał m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z 21 maja 2013 r., znak: IPTPB1/415-109/13-4/MD. Czytamy w niej: (...) skoro Wnioskodawca ponosi wydatki za noclegi pracowników mobilnych – przedstawicieli handlowych w związku z ich wyjazdami (niebędącymi podróżami służbowymi) w ramach obowiązków pracowniczych na rzecz Wnioskodawcy – to wartość tego świadczenia (noclegu) (...) stanowi dla tych pracowników nieodpłatne świadczenie jako przychód ze stosunku pracy. Przychód ten jednakże korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego, określonego w art. 21 ust. 1 pkt 19 ww. ustawy, tj. do wysokości nieprzekraczającej kwoty 500 zł. Natomiast wartość świadczenia – przekraczającą kwotę 500 zł – ponoszoną przez pracodawcę z tytułu zapewnienia noclegu ww. pracownikom Wnioskodawca ma obowiązek doliczyć do wynagrodzenia wypłaconego temu pracownikowi w danym miesiącu i od łącznej wartości obliczyć, pobrać i odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy według zasad przewidzianych dla opodatkowania przychodów ze stosunku pracy.

Warto zauważyć, że organ podatkowy nie odniósł się do konieczności spełniania przez przedstawicieli handlowych ustawowych warunków tego zwolnienia, o których mowa w art. 21 ust. 14 ustawy o pdof. Aby się upewnić, czy Państwa pracownik może korzystać z przywołanego zwolnienia, warto zwrócić się o wydanie interpretacji indywidualnej w tej sprawie.

Zobacz: Zwrot kosztów za wykorzystywanie samochodu w celach służbowych

PODSTAWA PRAWNA:

  • art. 29 § 1 pkt 2 i art. 775 § 1 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 2014 r. poz. 1502),
  • art. 12 ust. 1, art. 21 ust. 1 pkt 14, 16 i 19 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2012 r. poz. 361; ost. zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 1644).
Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA