REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot kosztów noclegu kierowcy w transporcie międzynarodowym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Lidia Bucka
Adwokat, doktor nauk prawnych
Zwrot kosztów noclegu kierowcy w transporcie międzynarodowym
Zwrot kosztów noclegu kierowcy w transporcie międzynarodowym
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Kierowcy pracujący w transporcie międzynarodowym często zmuszeni są do odpoczynku i noclegu w niekorzystnych warunkach do regeneracji sił. Najczęściej nocują we własnych kabinach aut, na niewygodnych łóżkach. Pracodawca traktuje taką podróż jako służbową. W jaki sposób rozlicza nocleg kierowcy?

Kabina samochodu wyposażona w dwa wąskie łóżka, z których górne jest składane. Brak aneksu kuchennego, brak lodówki. Nad siedzeniem kierowcy trzy małe, wąskie schowki na dokumenty i drobne rzeczy. Nie ma szafki na odzież - ubrania zwykle trzymane na górnym łóżku. Butla (własna) z palnikiem i baniak z wodą na podłodze przy siedzeniu pasażera. Pomiędzy siedzeniami nie cały metr.

REKLAMA

W takich warunkach zazwyczaj odpoczywają i nocują kierowcy transportu międzynarodowego. Nie ma czego zazdrościć, zwłaszcza jeśli się doda, że spędzają tam większą część roku (w skrajnych przypadkach nawet powyżej 250 dni!).

Polecamy: Poradnik Gazety Prawnej

Zwrot kosztów noclegu – regulacja prawna

REKLAMA

Dostrzegając specyfikę pracy kierowców ustawodawca zakwalifikował ją jako podróż służbową, czego konsekwencją jest obowiązek pracodawcy wypłaty należności na pokrycie kosztów związanych z wykonywaniem tego rodzaju zadań służbowych (art. 21 a ustawy o czasie pracy kierowców). Jednym z takich „kosztów” są należności za noclegi. O ile więc postanowienia układu zbiorowego, regulaminu wynagradzania lub umowy o pracę nie przewidują korzystniejszych rozwiązań, za nocleg podczas podróży zagranicznej pracownikowi przysługuje zwrot kosztów w wysokości stwierdzonej rachunkiem, w granicach jednak limitu określonego w poszczególnych państwach w załączniku do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 roku sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (np. limit dla Francji 180 euro, dla Niemiec 150 euro, Włochy 174 euro). W razie zaś nieprzedłożenia rachunku za nocleg, pracownikowi przysługuje ryczałt w wysokości 25% ww. limitu (§ 16 ust. 1 i 2 rozporządzenia).

Sprawa wydawałaby się więc dość prosta i oczywista, gdyby nie § 16 ust. 4 rozporządzenia, który stanowi, że zwrot kosztów za noclegi nie przysługuje, jeśli pracodawca lub strona zagraniczna zapewniają pracownikowi bezpłatny nocleg.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Chcesz otrzymywać więcej aktualnych informacji? Zapisz się na nasz newsletter!

„Bezpłatny nocleg” – rozbieżności interpretacyjne

REKLAMA

Większość pracodawców uznawała, że umożliwienie pracownikowi spędzanie nocy w kabinie samochodu wyposażonej w łóżko jest równoznaczne z zapewnieniem bezpłatnego noclegu. W rezultacie nie wypłacali należności z tytułu zwrotu kosztów noclegu. Ograniczali się do wypłaty diet na pokrycie kosztów wyżywienia i innych drobnych wydatków. Praktyka taka była w dużej mierze wynikiem rozbieżności jakie istniały w tej kwestii w orzecznictwie Sądu Najwyższego.

Wprawdzie przeważały wyroki, w których przyjmowano, że stworzenie kierowcy przez pracodawcę możliwości spędzenia nocy i snu w kabinie samochodu nie oznacza zapewnienia pracownikowi bezpłatnego noclegu w rozumieniu § 9 ust. 4 ww. rozporządzenia (obecnie § 16). Pracodawca zapewnia pracownikowi bezpłatny nocleg (poza hotelem), tylko jeżeli umożliwia mu spędzenie nocy (przenocowanie) w warunkach podobnych do warunków hotelowych, czyli w budynku (także np. w domku kempingowym), a nie na leżance wstawionej do kabiny kierowcy, umieszczonej za siedzeniem kierowcy (tak m.in.: wyrok SN z dnia 19 marca 2008 roku I PK 230/07 OSNP nr 13-14/2009 poz. 176; wyrok SN z dnia 1 kwietnia 2011 roku II PK 234/10 OSNP nr 9-10/2012 poz. 119; wyrok SN z dnia 10 września 2013 roku I PK 71/13 dotychczas nieopublikowany). Pojawiały się też jednak rozstrzygnięcia, w których uznawano, iż wyposażenie pojazdu w miejsce do spania, z którego korzysta kierowca w czasie nocnego wypoczynku, wyłącza możliwość dochodzenia jakiejkolwiek rekompensaty za brak hotelu, chyba że co innego wynika z umowy lub aktów wewnętrznych (tak wyrok SN z dnia 4 czerwca 2013 r., II PK 296/12 Monitor Prawa Pracy 2013 nr 11, s. 598-601; LEX nr 1341269).

Kontrola czasu pracy kierowców

„Bezpłatny nocleg” – aktualna wykładnia

Wątpliwości w powyższym zakresie rozwiała bardzo świeża, bo zapadła w dniu 12 czerwca 2014 roku (II PZP 1/14), uchwała składu siedmiu sędziów Sądu Najwyższego. Stwierdzono w niej, że zapewnienie pracownikowi - kierowcy samochodu ciężarowego odpowiedniego miejsca do spania w kabinie tego pojazdu podczas wykonywania przewozów w transporcie międzynarodowym nie stanowi zapewnienia przez pracodawcę bezpłatnego noclegu w rozumieniu § 9 ust. 4 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju (obecnie § 16 ust. 4 rozporządzenia z 29 stycznia 2013 roku) co powoduje, że pracownikowi przysługuje zwrot kosztów noclegu na warunkach i w wysokości określonych w § 9 ust. 1-3 tego rozporządzenia (obecnie § 16 ust. 1-3 rozporządzenia z 29 stycznia 2013 roku) albo na korzystniejszych warunkach i wysokości, określonych w umowie o pracę, układzie zbiorowym pracy lub innych przepisach prawa pracy.

Zatem, jeśli kierowca nocuje w kabinie samochodu, nawet dobrze wyposażonej, to ma prawo do zwrotu kosztów noclegu co najmniej na warunkach określonych we ww. rozporządzeniu. Jeśli natomiast pracodawca z tego obowiązku się nie wywiązuje, pracownik może dochodzić swego roszczenia przed sądem pracy. Pamiętać jednak trzeba, że obowiązuje tu, typowy dla stosunków pracy, 3-letni termin przedawnienia. Warto zatem w porę zatroszczyć się o przysługujące z tego tytułu należności, zwłaszcza że chodzi o niemałe pieniądze (nawet do ok. 80-90 tysięcy).

Kierowca w firmie: przerwy w prowadzeniu pojazdów

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA