REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot kosztów noclegu kierowcy w transporcie międzynarodowym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Lidia Bucka
Adwokat, doktor nauk prawnych
Zwrot kosztów noclegu kierowcy w transporcie międzynarodowym
Zwrot kosztów noclegu kierowcy w transporcie międzynarodowym
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Kierowcy pracujący w transporcie międzynarodowym często zmuszeni są do odpoczynku i noclegu w niekorzystnych warunkach do regeneracji sił. Najczęściej nocują we własnych kabinach aut, na niewygodnych łóżkach. Pracodawca traktuje taką podróż jako służbową. W jaki sposób rozlicza nocleg kierowcy?

Kabina samochodu wyposażona w dwa wąskie łóżka, z których górne jest składane. Brak aneksu kuchennego, brak lodówki. Nad siedzeniem kierowcy trzy małe, wąskie schowki na dokumenty i drobne rzeczy. Nie ma szafki na odzież - ubrania zwykle trzymane na górnym łóżku. Butla (własna) z palnikiem i baniak z wodą na podłodze przy siedzeniu pasażera. Pomiędzy siedzeniami nie cały metr.

REKLAMA

W takich warunkach zazwyczaj odpoczywają i nocują kierowcy transportu międzynarodowego. Nie ma czego zazdrościć, zwłaszcza jeśli się doda, że spędzają tam większą część roku (w skrajnych przypadkach nawet powyżej 250 dni!).

Polecamy: Poradnik Gazety Prawnej

Zwrot kosztów noclegu – regulacja prawna

REKLAMA

Dostrzegając specyfikę pracy kierowców ustawodawca zakwalifikował ją jako podróż służbową, czego konsekwencją jest obowiązek pracodawcy wypłaty należności na pokrycie kosztów związanych z wykonywaniem tego rodzaju zadań służbowych (art. 21 a ustawy o czasie pracy kierowców). Jednym z takich „kosztów” są należności za noclegi. O ile więc postanowienia układu zbiorowego, regulaminu wynagradzania lub umowy o pracę nie przewidują korzystniejszych rozwiązań, za nocleg podczas podróży zagranicznej pracownikowi przysługuje zwrot kosztów w wysokości stwierdzonej rachunkiem, w granicach jednak limitu określonego w poszczególnych państwach w załączniku do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 roku sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (np. limit dla Francji 180 euro, dla Niemiec 150 euro, Włochy 174 euro). W razie zaś nieprzedłożenia rachunku za nocleg, pracownikowi przysługuje ryczałt w wysokości 25% ww. limitu (§ 16 ust. 1 i 2 rozporządzenia).

Sprawa wydawałaby się więc dość prosta i oczywista, gdyby nie § 16 ust. 4 rozporządzenia, który stanowi, że zwrot kosztów za noclegi nie przysługuje, jeśli pracodawca lub strona zagraniczna zapewniają pracownikowi bezpłatny nocleg.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Chcesz otrzymywać więcej aktualnych informacji? Zapisz się na nasz newsletter!

„Bezpłatny nocleg” – rozbieżności interpretacyjne

REKLAMA

Większość pracodawców uznawała, że umożliwienie pracownikowi spędzanie nocy w kabinie samochodu wyposażonej w łóżko jest równoznaczne z zapewnieniem bezpłatnego noclegu. W rezultacie nie wypłacali należności z tytułu zwrotu kosztów noclegu. Ograniczali się do wypłaty diet na pokrycie kosztów wyżywienia i innych drobnych wydatków. Praktyka taka była w dużej mierze wynikiem rozbieżności jakie istniały w tej kwestii w orzecznictwie Sądu Najwyższego.

Wprawdzie przeważały wyroki, w których przyjmowano, że stworzenie kierowcy przez pracodawcę możliwości spędzenia nocy i snu w kabinie samochodu nie oznacza zapewnienia pracownikowi bezpłatnego noclegu w rozumieniu § 9 ust. 4 ww. rozporządzenia (obecnie § 16). Pracodawca zapewnia pracownikowi bezpłatny nocleg (poza hotelem), tylko jeżeli umożliwia mu spędzenie nocy (przenocowanie) w warunkach podobnych do warunków hotelowych, czyli w budynku (także np. w domku kempingowym), a nie na leżance wstawionej do kabiny kierowcy, umieszczonej za siedzeniem kierowcy (tak m.in.: wyrok SN z dnia 19 marca 2008 roku I PK 230/07 OSNP nr 13-14/2009 poz. 176; wyrok SN z dnia 1 kwietnia 2011 roku II PK 234/10 OSNP nr 9-10/2012 poz. 119; wyrok SN z dnia 10 września 2013 roku I PK 71/13 dotychczas nieopublikowany). Pojawiały się też jednak rozstrzygnięcia, w których uznawano, iż wyposażenie pojazdu w miejsce do spania, z którego korzysta kierowca w czasie nocnego wypoczynku, wyłącza możliwość dochodzenia jakiejkolwiek rekompensaty za brak hotelu, chyba że co innego wynika z umowy lub aktów wewnętrznych (tak wyrok SN z dnia 4 czerwca 2013 r., II PK 296/12 Monitor Prawa Pracy 2013 nr 11, s. 598-601; LEX nr 1341269).

Kontrola czasu pracy kierowców

„Bezpłatny nocleg” – aktualna wykładnia

Wątpliwości w powyższym zakresie rozwiała bardzo świeża, bo zapadła w dniu 12 czerwca 2014 roku (II PZP 1/14), uchwała składu siedmiu sędziów Sądu Najwyższego. Stwierdzono w niej, że zapewnienie pracownikowi - kierowcy samochodu ciężarowego odpowiedniego miejsca do spania w kabinie tego pojazdu podczas wykonywania przewozów w transporcie międzynarodowym nie stanowi zapewnienia przez pracodawcę bezpłatnego noclegu w rozumieniu § 9 ust. 4 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju (obecnie § 16 ust. 4 rozporządzenia z 29 stycznia 2013 roku) co powoduje, że pracownikowi przysługuje zwrot kosztów noclegu na warunkach i w wysokości określonych w § 9 ust. 1-3 tego rozporządzenia (obecnie § 16 ust. 1-3 rozporządzenia z 29 stycznia 2013 roku) albo na korzystniejszych warunkach i wysokości, określonych w umowie o pracę, układzie zbiorowym pracy lub innych przepisach prawa pracy.

Zatem, jeśli kierowca nocuje w kabinie samochodu, nawet dobrze wyposażonej, to ma prawo do zwrotu kosztów noclegu co najmniej na warunkach określonych we ww. rozporządzeniu. Jeśli natomiast pracodawca z tego obowiązku się nie wywiązuje, pracownik może dochodzić swego roszczenia przed sądem pracy. Pamiętać jednak trzeba, że obowiązuje tu, typowy dla stosunków pracy, 3-letni termin przedawnienia. Warto zatem w porę zatroszczyć się o przysługujące z tego tytułu należności, zwłaszcza że chodzi o niemałe pieniądze (nawet do ok. 80-90 tysięcy).

Kierowca w firmie: przerwy w prowadzeniu pojazdów

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA