Kierowca w firmie: przerwy w prowadzeniu pojazdów
REKLAMA
REKLAMA
45 minut przerwy
Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady nr 561/2006, jeżeli kierowca prowadził pojazd przez okres 4,5 godziny przysługuje mu ciągła przerwa nie krótsza niż 45 minut. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy kierujący pojazdem rozpoczyna okres odpoczynku.
REKLAMA
Kierowca ma możliwość skrócenia przerwy co najmniej 45-minutowej do przerwy o długości 15 minut (lub więcej). W tym ostatnim przypadku, musi po niej nastąpić kolejna przerwa co najmniej 30-minutowa. Obie muszą być rozłożone w czasie tak, aby zachować zgodność z okresem 4,5-godzinnej jazdy i 45-minutowej przerwy.
Polecamy: Jak opodatkowana jest sprzedaż samochodu osobowego używanego w działalności?
Możliwe odstępstwa
Ustawodawca unijny przewidział możliwość warunkowego odstąpienia od zastosowania przedstawionych zasad.
REKLAMA
Jeżeli nie zagraża to bezpieczeństwu drogowemu oraz umożliwia osiągnięcie przez pojazd odpowiedniego miejsca postoju, kierowca może odstąpić od przytoczonych reguł w zakresie niezbędnym dla zapewnienia bezpieczeństwa osób, pojazdu lub ładunku.
Wówczas na kierowcy ciąży obowiązek wskazania powodów takiego odstępstwa odręcznie na wykresówce urządzenia rejestrującego lub na wydruku z urządzenia rejestrującego, albo na planie pracy najpóźniej po przybyciu do miejsca pozwalającego na postój.
Polecamy: Składki ZUS w 2013 roku wyższe dla nowych firm
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.