REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak opodatkowana jest sprzedaż samochodu osobowego używanego w działalności?

Katarzyna Pawłowska
Katarzyna Pawłowska
Doradca Podatkowy (nr wpisu 11638)
Compertus
Opodatkowanie samochodu firmowego
Opodatkowanie samochodu firmowego
Skoda

REKLAMA

REKLAMA

Ekspert wyjaśnia zasady opodatkowania w przypadku, gdy przedsiębiorca zamierza sprzedać swój samochód osobowy wykorzystywany wcześniej w działalności gospodarczej.

Opodatkowanie przy sprzedaży samochodu firmowego

Często się zdarza, że przedsiębiorca wykorzystuje swój prywatny majątek do celów prowadzonej działalności gospodarczej. Zamiast nabyć nowy pojazd zaliczany do środków trwałych, przedsiębiorca wykorzystuje swój prywatny samochód osobowy. W myśl art. 23 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa o PIT) podatnik ma prawo zaliczać w koszty wydatki poniesione z tytułu używania w ramach działalności gospodarczej niewprowadzonego do ewidencji środków trwałych samochodu osobowego, stanowiącego własność podatnika tylko w granicach wynikających z pomnożenia liczby kilometrów faktycznego przebiegu pojazdu oraz stawki za 1 km przebiegu, określonej w odrębnych przepisach wydanych przez właściwego ministra. W tym celu podatnik jest obowiązany do prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu.

REKLAMA

Polecamy: Składki ZUS

Co zatem w sytuacji, gdy przedsiębiorca zamierza sprzedać swój samochód  osobowy wykorzystywany wcześniej w działalności gospodarczej?

REKLAMA

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d ustawy o PIT w przypadku sprzedaży prywatnego samochodu osobowego przedsiębiorcy używanego zarówno do celów prywatnych  istotnym jest fakt, jak długo przedsiębiorca był właścicielem pojazdu, przed jego sprzedażą.  Tylko sprzedaż auta przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie generuje przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznym, który wykazuje się w zeznaniu rocznym podatnika.

Jeśli podatnik był właścicielem samochodu dłużej niż pół roku, sprzedaż samochodu nie wpłynie na jego rozliczenie z fiskusem, co potwierdzają liczne stanowiska organów skarbowych (sygn. 2403-PDF-415-9-05, PD I 415/1/70/63/05, DG/415-IX/54-16/06).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli natomiast, podatnik wprowadzi na majątek swojej firmy prywatny samochód osobowy i będzie go amortyzować, wówczas sprzedaż tego środka trwałego będzie stanowić przychód z tytułu działalności gospodarczej na zasadach ogólnych. Bez znaczenia będzie wtedy fakt, jak długo ten pojazd jest wykorzystywany w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Kosztem uzyskania przychodu przy sprzedaży auta będzie niezamortyzowana część samochodu, natomiast jeśli samochód jest w pełni zamortyzowany, koszt taki nie wystąpi.

Polecamy: Czy przedsiębiorca kupujący firmowy samochód musi płacić PCC?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA