REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązek pracodawcy przeciwdziałania mobbingowi

Monika Pązik

REKLAMA

Pracodawca ma obowiązek przeciwdziałać zjawisku mobbingu, który wynika bezpośrednio z nawiązania stosunku pracy z pracownikiem. Za niedopełnienie obowiązku pracodawca może liczyć się z koniecznością przekazania pracownikowi odpowiedniej kwoty pieniężnej tytułem zadośćuczynienia.

Obowiązek przeciwdziałania mobbingowi wynika bezpośrednio z przepisów kodeksu pracy (art. 943). Mobbingiem jest działanie lub zachowanie dotyczące pracownika lub skierowane przeciwko pracownikowi. Cechą mobbingu jest długotrwałe nękanie i zastraszanie pracownika, które ma na celu poniżenie lub ośmieszenie pracownika, izolowanie go bądź eliminacja z zespołu współpracowników. Długotrwałość nękania lub zastraszania pracownika w rozumieniu art. 943 § 2 k.p. musi być rozpatrywana w sposób zindywidualizowany i uwzględniać okoliczności konkretnego przypadku. Nie jest zatem możliwe sztywne wskazanie minimalnego okresu niezbędnego do zaistnienia mobbingu. Z art. 943 § 2 i 3 k.p., wynika jednak, że dla oceny długotrwałości istotny jest moment wystąpienia wskazanych w tych przepisach skutków nękania lub zastraszania pracownika oraz uporczywość i stopień nasilenia tego rodzaju działań (wyr. SN, I PK 176/06).  Należy jednak zaznaczyć, że izolacja pracownika w grupie współpracowników nie stanowi autonomicznej cechy mobbingu. Tylko izolacja w grupie pracowniczej będąca następstwem działań polegających na negatywnych zachowaniach objętych dyspozycją tej normy (nękanie, zastraszanie, poniżanie, ośmieszanie) uzasadnia przyjęcie zaistnienia mobbingu (wyr. SN, II PK 88/08). Podstawowym skutkiem mobbingu jest natomiast zaniżona ocena przydatności zawodowej pracownika. Zaniechanie obowiązku przeciwdziałania mobbingowi rodzi po stronie pracowników prawo do zadośćuczynienia za doznaną krzywdę.

REKLAMA


Zadaj pytanie na naszym FORUM:
Moja Firma - Kadry i ZUS


Roszczenie o odszkodowanie

REKLAMA


Obowiązek przeciwdziałania mobbingowi jest rodzajem obowiązku starannego działania, bowiem mobbing jest kwalifikowanym deliktem prawa pracy, a sankcje za jego stosowanie są zdarzeniami prawa pracy (wyr. SN, II PK 228/06). Jeżeli zatem działania mobbingowe wywołają u pracownika rozstrój zdrowia, wówczas może on dochodzić od pracodawcy odpowiedniej sumy pieniężnej tytułem zadośćuczynienia za doznaną krzywdę. Z tym, że wskazane roszczenie ofiary mobbingu wymaga udowodnienia przez poszkodowanego skutku mobbingu (wyr. SN, III PK 2/09). Pracownik, który doznał krzywdy wynikającej z działań mobbingowych i zaniechania obowiązku przeciwdziałania mobbingowi może dochodzić swoich roszczeń na drodze cywilnoprawnej w związku z naruszeniem dóbr osobistych. Mogą to być roszczenia niemajątkowe, polegające na zaniechaniu działania zagrażającemu dobrom osobistym pracownika bądź roszczenia majątkowe, mające na celu możliwość domagania się stosownego odszkodowania bądź zadośćuczynienia.


W przepisach prawa wskazana została „odpowiednia” suma tytułem zadośćuczynienia za doznaną krzywdę. Oznacza to, że powinna mieć charakter kompensacyjny, wobec czego jego wysokość nie może stanowić zapłaty symbolicznej, lecz musi przedstawiać jakąś ekonomicznie odczuwalną wartość (wyr. SN, II CR 94/85). Obowiązek zapłaty stosownej kwoty leży po stronie pracodawcy w związku z niedopełnieniem przez niego obowiązku przeciwdziałania mobbingowi. Na pracowniku natomiast spoczywa obowiązek udowodnienia zaistnienia tego zjawiska i jego konsekwencji w postaci doznanej krzywdy.


Rozwiązanie umowy


Zgodnie z art. 943 § 4 k.p. pracownik, który wskutek mobbingu rozwiązał umowę o pracę, ma prawo dochodzić od pracodawcy odszkodowania w wysokości nie niższej niż minimalne wynagrodzenie za pracę, ustalane na podstawie odrębnych przepisów. Przepis ten wskazuje na nieregulowaną wysokość odszkodowania, jeżeli mobbing był rzeczywistą przyczyną rozwiązania stosunku pracy. Ponadto istotne jest, że oświadczenie o rozwiązaniu umowy o pracę powinno być sporządzone na piśmie z podaniem przyczyny. Jednakże niezachowanie formy pisemnej nie skutkuje nieważnością rozwiązania umowy, stanowi bowiem tylko znaczne ułatwienie dowodowe. W takiej sytuacji pracownik, który doznał krzywdy z powodu działań mobbingowych może ważnie rozwiązać umowę w innej formie niż pisemna.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Zobacz również:
  Czy pracownik na zleceniu podlega obowiązkowym badaniom lekarskim?

 

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA