REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zmniejszyć negatywny wpływ inflacji na firmę?

Subskrybuj nas na Youtube
inflacja jak zmniejszyć koszty
inflacja jak zmniejszyć koszty

REKLAMA

REKLAMA

Wysoka inflacja: utrzymujący się wysoki wzrost cen sprawia, że coraz bardziej uwidacznia się negatywna presja na poziom generowanych przez przedsiębiorstwa marż. Jak powinny reagować firmy?

W dobie inflacji naturalnym krokiem obronnym firm wydaje się podniesienie cen oferowanych produktów i usług. - Tak może się wydawać, jednak biorąc pod uwagę pozycję konkurencyjną i często wysoką elastyczność cenową popytu na produkty i usługi oferowane przez znaczną część przedsiębiorstw - jak również rosnącą skłonność do poszukiwania oszczędności wśród klientów - nie zawsze jest to możliwe - mówi Adam Markiel .

REKLAMA

Inflacja - ceny energii i komponentów

REKLAMA

Aż 95 proc. MŚP odczuło wzrost cen produktów i usług koniecznych do prowadzenia działalności - wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Narodowego Funduszu Gwarancyjnego (NFG). Ekspert zauważa, że okres szybko rosnących cen może być dobrym momentem zarówno na wykonanie przeglądu bazy kosztowej, jak i do poszukiwania inicjatyw i działań nakierowanych na podniesienie efektywności funkcjonowania przedsiębiorstwa.

- Oczywistym obszarem, w którym warto poszukać potencjalnych usprawnień, jest zużycie energii. Warto rozważyć przeprowadzenie audytów efektywności energetycznej. Pozwoli to na zidentyfikowanie źródeł strat energii cieplnej i nadmiarowego zużycia energii elektrycznej. Te można wyeliminować poprzez np. wymianę systemów oświetleniowych, docieplenie budynków czy likwidację mostków cieplnych - mówi Adam Markiel.

Jeśli chodzi o wzrosty cen komponentów - warto porozmawiać z dostawcami. - W zamian za zwiększenie minimalnej wielkości jednostkowego zamówienia lub wydłużenie okresu obowiązywania umów handlowych mogą być skłonni do udzielenia dodatkowych rabatów, które częściowo odwrócą negatywny wpływ wzrostu cen na prowadzoną działalność - komentuje ekspert.

Automatyzacja i nowe narzędzia w walce z inflacją

REKLAMA

Rosnące oczekiwania inflacyjne są również źródłem nasilającej się presji płacowej wśród pracowników. - Narzędzia, z których może skorzystać przedsiębiorca, by rosnące płace w mniejszym stopniu obciążały jego budżet, to między innymi wprowadzenie akcyjnych programów motywacyjnych dla kluczowych pracowników czy wdrożenie rozwiązań automatyzujących najprostsze i najbardziej powtarzalne procesy biznesowe, np. wykorzystując rozwiązania z zakresu Robotic Process Automation - zauważa Adam Markiel.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak wynika z badania NFG, w sierpniu tego roku przeciętny wzrost cen usług i produktów, które są niezbędne polskim firmom do prowadzenia działalności, wyniósł aż 37,4 proc. Dlatego warto też zwrócić uwagę choćby na narzędzia wykorzystywane w firmie. - To dobry moment, by zweryfikować liczbę narzędzi oraz rozwiązań, z których korzystają pracownicy, a które nie są niezbędne z perspektywy podstawowej działalności przedsiębiorstwa lub mogą, bez szkody dla biznesu, zostać zastąpione tańszymi zamiennikami - dodaje.

Instrumenty finansowe i inwestycje

Okres podwyższonej inflacji to również czas zacieśniania polityki pieniężnej przez banki centralne. Skutkuje to wzrostem rynkowych stóp procentowych i tym samym zwiększa koszty obsługi zadłużenia. - Jeśli cykl podwyższania stóp procentowych będzie w najbliższych kwartałach kontynuowany, warto rozważyć sięgnięcie po instrumenty finansowe - takie jak Interest Rate Swap - umożliwiające zabezpieczenie obecnego poziomu stóp procentowych. Instrumenty te umożliwiają zamianę zmiennej stopy procentowej na stopę stałą i tym samym zmitygowanie dalszego wzrostu obciążenia biznesu kosztami odsetkowymi - zauważa Adam Markiel z Warsaw Equity Group.

- Wysoka inflacja skutkuje postępującą utratą wartości pieniądza i jego siły nabywczej. Dlatego też w przypadku przedsiębiorstw utrzymujących istotne zasoby wolnej gotówki, na znaczeniu zyskuje polityka lokacyjna. Oprócz tradycyjnych lokat bankowych, czy obligacji skarbowych, których rentowności w dalszym stopniu nie zabezpieczają w pełni przed wpływem inflacji, warto rozważyć dostępne na rynku instrumenty dłużne emitowane przez banki lub np. firmy leasingowe. Te - oprócz atrakcyjniejszego oprocentowania i zabezpieczenia na portfelach aktywów finansowych - oferują również elastyczne możliwości wyjścia z inwestycji poprzez wcześniejszy wykup przez emitenta - mówi ekspert.

- W dobie postępującej utraty wartości pieniądza, częściową alternatywą do lokowania nadwyżek finansowych w instrumenty finansowe jest wykorzystanie ich do sfinansowania projektów i inwestycji. Chodzi o takie inwestycje, które oprócz wygenerowania oszczędności w krótkim i średnim terminie, przełożą się również na poprawę długoterminowej efektywności i rentowności funkcjonowania przedsiębiorstwa - dodaje Markiel.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA