REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Inflacja - styczeń 2022

Ile inflacja wyniosła w styczniu 2022 roku?
Ile inflacja wyniosła w styczniu 2022 roku?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Inflacja w styczniu 2022 roku - ile wynosi? Jaka jest inflacja odczuwalna? Co z prognozami na najbliższe miesiące?

Inflacja - styczeń 2022

Ostatni oficjalny odczyt inflacji to 9.2% i jest to pierwszy od wielu miesięcy odczyt, który wyszedł niższy niż spodziewane prognozy, które zwiastowały, że w rok 2022 wejdziemy z inflacją na poziomie 10%. Nie zmienia to faktu, że ceny idą w górę i jest to odczuwalne zarówno przez przedsiębiorców jak i konsumentów. – Obecny poziom inflacji pokazuje, że nasz kraj znalazł się na drodze galopującego wzrostu cen i ciężko będzie go zatrzymać doraźnymi tarczami, obniżkami czy promocjami. To wygląda jak próba naprawiania przeciekającego kranu taśmą klejącą. Wody leci mniej, ale kran nadal przecieka. Inflacja rośnie, ale mniej niż się spodziewaliśmy. Czy to naprawdę powód do radości? Sygnały od przedsiębiorców są jednoznaczne. Wszystko drożeje – mówi Hanna Mojsiuk, Prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie.

REKLAMA

Ile wynosi inflacja? Inflacja w styczniu 2022 wynosi 9,2%.

Ceny i koszty nadal rosną

REKLAMA

Jak mówi Prezes Północnej Izby Gospodarczej kolejne wzrosty poziomu inflacji są odczuwalne dla przedsiębiorców i wiążą się z koniecznością kolejnych rewizji budżetów w wielu firmach. – Przedsiębiorcy w najbliższym czasie nie będą podnosić cen. To kwestia troski o konsumentów oraz tego, że w ostatnim czasie wprowadzono szereg rozmaitych tarcz i programów skierowanych w stronę społeczeństwa. Wszelkie ruchy podnoszące ceny produktów i usług byłyby więc bardzo negatywnie i wizerunkowo odbierane przez społeczeństwo. Przedsiębiorcy więc muszą wliczyć kolejne wzrosty cen we własne koszty i jest to dla nich mocno odczuwalne. Styczeń to kolejny miesiąc, gdzie otrzymujemy informacje o skokowych wzrostach cen prądu i gazu. Poważnie obawiamy się o sytuację wielu branż – mówi Hanna Mojsiuk, Prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie.

Prezes Mojsiuk nie zgadza się z optymizmem analityków odnośnie „małego” wzrostu inflacji. – Jest to trochę fałszywa retoryka. Przedsiębiorcom trudno zgodzić się z tezą, że jest dobrze, bo inflacja rośnie, ale miało być 10%, a jest 9,2%. Wzrost to wzrost i nie ma się z czego cieszyć – mówi Prezes Izby. Wysoka inflacja utrzymuje się w całej Europie. Rekordowe wskaźniki w styczniu odnotowały również Niemcy, Czechy i Słowacja.

- Galopada cen jest absolutnie niepokojąca. To zjawisko, które dotyka zarówno przedsiębiorców jak i pracowników. Trudno ocenić czy styczniowy odczyt należy już analizować z uwzględnieniem działania tarcz antyinflacyjnych. Jeżeli tak, to znaczy, że wzrostu cen nie udało się zatrzymać. Jeżeli jednak damy projektowi szansę to odczyt lutowy powinien być bardziej optymistyczny. Póki co jednak trudno o dobre nastroje, bo poza inflacją wpływ na bieżącą sytuację firm ma także pandemia, wzrost cen mediów i presja płacowa. Przy tylu negatywnych czynnikach utrzymywanie tych samych cen produktów i usług co obecnie, a nawet obniżanie cen, jest po prostu niemożliwe – komentuje dyrektor biura Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie dr Piotr Wolny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Inflacja 2022 - najbliższe miesiące

Poproszona o komentarz dla Północnej Izby Gospodarczej prof. Aneta Zelek przyznaje, że sytuacja w wielu sektorach gospodarki jest bardzo trudna, a obecny odczyt nie napawa optymizmem w kontekście kolejnych miesięcy.

REKLAMA

- Wydaje się, że udało się nie przekroczyć poziomu 10 proc. dzięki pierwszej tarczy antyinflacyjnej, tj. obniżce VAT i akcyzy na paliwa, na stacjach benzynowych w styczniu zapłaciliśmy o 4,4 proc. mniej niż w grudniu, podczas gdy w całej Europie ceny paliw wzrosły. Można mieć nadzieję, że styczniowy odczyt to szczytowy wymiar inflacji i od lutego możemy obserwować zjawisko tzw. dezinflacji (spadek tempa inflacji). Spowolnienie wzrostu cen ma wynikać z oddziaływania drugiej tarczy antyinflacyjnej – przypomnijmy, od 1 lutego obowiązują niższe stawki podatków pośrednich, w tym zerowy VAT na żywność i gaz, a także wprowadzenie 8 proc. stawki od paliw (w miejsce 23-procentowej). Premier już dzisiaj awizuje przedłużenie działania obu tarcz antyinflacyjnych, a szef Rady polityki Pieniężnej odważnie zapowiada dalszy wzrost stóp procentowych. To wyraźne działania antyinflacyjne, więc być może do końca 2022 roku uda się nieznacznie zredukować inflację. Problem w tym, że po zakończeniu oddziaływania tarcz i powrocie do normatywnego opodatkowania paliw i żywności, sytuacja może się powtórzyć. Czy nasz rząd ma na to jakiś pomysł? – komentuje prof. Aneta Zelek.

- Jakie są więc długoterminowe perspektywy? Są podstawy do obaw i niepokoju. W gospodarce ujawnia się wiele czynników silnie proinflacyjnych. Wysokie tempo wzrostu gospodarczego, niestabilny kurs złotego, potencjalne skutki wzrostu stóp procentowych, wreszcie efekty Polskiego Ładu (z jednej strony wzmacniające popyt, z drugiej skutkujące wzrostem kosztów) to bardzo niebezpieczne zjawiska. Na tym tle, nie ma żadnych powodów do optymizmu. Oczekiwanie, że inflacja zniknie w krótkim okresie jest naiwnością. Nadal musimy być przygotowani na wzrosty cen w dłuższej perspektywie – dodaje ekspertka.

Źródło: Północna Izba Gospodarcza

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

REKLAMA

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA

Dlaczego premiera kontraktów na Ethereum jest ważną chwilą dla kryptowalut

Debiut funduszy ETF na największą z kryptowalut, czyli bitcoin, okazał się absolutnym sukcesem. Premiera tego instrumentu inwestycyjnego opartego o kryptowalutę pozwoliła na dostęp do zakupów BTC inwestorom instytucjonalnym, a to podbiło cenę do kryptowaluty do rekordowych poziomów. Choć regulacyjna saga i batalia banków inwestycyjnych oraz emitentów funduszy trwała kilka lat, zakończyła się sukcesem. W marcu bitcoin osiągnął rekordową cenę ponad $73 000 i choć od tamtej pory jego kurs uległ korekcie, to nadal utrzymuje się powyżej $63 000, a więc znacznie wyżej niż w ubiegłych latach. 

Zadbaj o siebie i swoje przywództwo, czyli wyzwania współczesnego menedżera

Dzisiejszy świat zarządzania wymaga od menedżerów nieustannej ewolucji. Hasło „menedżer od nowa” może oznaczać zarówno rozpoczęcie czegoś od początku, jak i wprowadzenie zmian poprawiających istniejący stan rzeczy. W obliczu dzisiejszych wyzwań, pełnych zawirowań i rozlicznych ścieżek, nowoczesne zarządzanie staje się sztuką balansowania między tradycją a innowacją.

REKLAMA