REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pomyśl, zanim wydrukujesz tę wiadomość

Kinga Witko
doradca w zakresie testowania oprogramowania i zarządzania jakością
Pomyśl, zanim wydrukujesz tę wiadomość
Pomyśl, zanim wydrukujesz tę wiadomość
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Zmiana stylu życia, aby być bardziej eko i zero waste, to nie tylko próba ograniczenia ilości odpadów i plastiku w gospodarstwie domowym, dbanie o jakość jedzenia i używanych kosmetyków, lecz także troska o środowisko naturalne jako całość.

Istnieje związek pomiędzy emisją gazów cieplarnianych i zużywaniem energii elektrycznej, a bezcelowym scrollowaniem aplikacji, wysyłaniem łańcuszkowych emaili i oglądaniem śmiesznych kotów w internecie. O tym jest ten artykuł.

REKLAMA

Polecamy: Nowe technologie w pracy księgowych

Pomyśl, zanim wydrukujesz tę wiadomość

Dawno temu, u dołu każdego korporacyjnego emaila, pojawiała się informacja, aby nie drukować maili niepotrzebnie, opatrzona dodatkowo zielonym symbolem drzew.

Ten krok, miał na celu zmianę ówczesnego myślenia ludzi, przyzwyczajonych do wysyłania i przechowywania faxów. Już taka krótka informacja wystarczyła dla miłego poczucia, że robimy coś dobrego dla planety.

REKLAMA

Obecnie, drukowanie emaili jest rzadką praktyką. Z drugiej jednak strony, wiadomość, wysyłana do danej osoby lub urzędu, rzadko bywa dziś odręcznie napisanym listem, który wymaga dostarczenia za pośrednictwem poczty. Formalne i mniej oficjalne komunikowanie się ewoluowało w łatwiejsze, szybsze i bardziej dostępne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 Aby nawiązać kontakt z inną osobą, wystarczy wysłać email, wymienić wiadomość poprzez komunikator online lub napisać smsa. Jednakże, wraz z rosnącą siecią przyjaciół w aplikacjach lub powiązanych ze sobą pracowników firm, zauważyć można wzrost łatwej, ale często nadmiernej komunikacji, która zabiera nie tylko czas, ale też zużywa inne zasoby.

Tradycyjny list zawierał zazwyczaj ważne wiadomości, dokumenty lub prośby o podjęcie działań. Dzisiaj, na nasze prywatne skrzynki mailowe, oprócz informacji pożądanych, otrzymujemy wiele reklam, informacji o wydarzeniach, z których nie skorzystamy lub spamu.

W pracy bywa jeszcze trudniej. Niejednokrotnie emaile, które otrzymujemy np. od działu HR, zawierają kolorowe, przyciągające uwagę, ale jednocześnie powielone informacje lub kopie treści, które dotyczą nieistotnych, z naszej perspektywy, wydarzeń lub działań. Jesteśmy dołączani przez przełożonych ,"na wszelki wypadek", do gigantycznej korespondencji, która nas nie dotyczy, i którą w efekcie usuwamy jednym kliknięciem.

Problem polega na tym, że tak duża ilość wiadomości nie jest obojętna dla środowiska naturalnego. Dlaczego?

Energia elektryczna

Pomimo ogólnoświatowych działań podejmowanych na rzecz wykorzystywania odnawialnych źródeł, 80% energii zużywanej na świecie pochodzi ze spalania paliw kopalnych, a wytworzony w tym procesie dwutlenek węgla jest składową antropogenicznie wytworzonych gazów cieplarnianych.

Jaki to ma związek z emailami?

REKLAMA

Energia elektryczna nie jest magiczną mocą, która steruje komputerem - ma bardzo konkretne źródło. W ziemi. Bez względu na to, czy do jej produkcji wykorzystywany jest węgiel, gaz lub inne paliwo kopalne, aby uzyskać energię - należy dane paliwo spalić. W konsekwencji, ekstensywne spalanie paliw kopalnych, wpływa bardzo negatywnie na ekosystem na ziemi.

Mówiąc najprościej – komputer pobiera energię aby móc działać, monitor pobiera energię, aby wyświetlać informacje i zdjęcia śmiesznych kotów, router pobiera energię, aby połączyć ten komputer z internetem, a to tylko wierzchołek góry lodowej. Każda ładowarka do telefonu, stanowisko w call center, fabryka produkująca monitory i fabryka produkująca kable, a także sklepy, które sprzedają urządzenia lub oprogramowanie pobierają prąd. Dużo prądu.

Filmy na YouTube, zdjęcia śmiesznych kotów, lajki na Instagramie to nie jest magia, ale zaawansowane technologicznie treści, które zużywają więcej energii niż jakakolwiek strona internetowa z lat 90’tych.

Im więcej "fajerwerków" oferuje dany serwis - tym więcej energii zużywa. Im więcej ludzi je ogląda - tym więcej komputerów w serwerowni jest potrzebnych, aby dostarczyć pożądane treści wszystkim użytkownikom jak najszybciej. A cała machina ostatecznie napędza produkcję gazów cieplarnianych oraz elektrośmieci.

Każdy człowiek chciałby być nowoczesny i zaawansowany technologicznie, chciałby mieć jak najbardziej aktualne informacje i mieć wpływ. Na cokolwiek. Należy pamiętać, że cena za ten luksus jest wysoka.

Gdy scrollujemy feed na Twitterze, wrzucamy na Instagram zdjęcie ekologicznego śniadania - czasami myślimy o tym, że zużywamy swój czas - a niekoniecznie, że jednocześnie w ten sposób zużywamy mnóstwo danych i energii.

Aby to zmienić, można zacząć małymi krokami - pisać mniejszą liczbę emaili i wysyłać je tylko w naprawdę ważnych sprawach, bez memów i dodatkowych obrazków. To już dobry krok, aby być życzliwym dla planety. Warto spróbować.

Kinga Witko

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA  

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    KPO: Od 6 maja 2024 r. można składać wnioski na dotacje dla branży HoReCa - hotelarskiej, gastronomicznej, cateringowej, turystycznej i hotelarskiej

    Nabór wniosków na dotacje dla branży hotelarskiej, gastronomicznej i cateringowej oraz turystycznej i kulturalnej w ramach Krajowego Planu Odbudowy ogłoszono w kwietniu 2024 r. Wnioski będzie można składać od 6 maja 2024 r. do 5 czerwca 2024 r.

    Ile pracuje mikro- i mały przedsiębiorca? 40-60 godzin tygodniowo, bez zwolnień lekarskich i urlopów

    Przeciętny mikroprzedsiębiorca poświęca dużo więcej czasu na pracę niż przeciętny pracownik etatowy. Wielu przedsiębiorców nie korzysta ze zwolnień lekarskich i nie było na żadnym urlopie. Chociaż mikroprzedsiębiorcy zwykle zarabiają na poziomie średniej krajowej albo trochę więcej, to są zdecydowanie bardziej oszczędni niż większość Polaków.

    Duży wzrost cyberataków na świecie!

    Aż 28 proc. O tyle procent wzrosła liczba ataków cyberprzestępców. Hakerzy stawiają także na naukę i badania oraz sektor administracyjno-wojskowy. W Europie liczba ataków ransomware wzrosła o 64 proc. Jest się czego obawiać. 

    Nie zrobisz zakupów w swoim ulubionym sklepie osiedlowym, bo powrót VAT na żywność doprowadzi go do bankructwa

    Po ponad dwóch latach przerwy powrócił 5-procentowy VAT na żywność. Sieci dyskontów, które toczą wojnę o klientów, kuszą obietnicą, że cen nie podniosą, bo podatek wezmą na siebie. Korzystna dla klientów zapowiedź może okazać się zabójcza dla i tak słabnących i znikających z rynku małych sklepów.

    REKLAMA

    Windykacja należności krok po kroku

    Windykacja należności krok po kroku czyli jak odzyskać swoje pieniądze? Pierwszym krokiem jest windykacja przedsądowa. Co zrobić, aby windykacja była skuteczna już na tym etapie?

    Praca tymczasowa: Liczy się wynagrodzenie, lokalizacja miejsca pracy, czas trwania rekrutacji i szansa na stałą pracę

    Praca tymczasowa to nie tylko opcja dla studentów – najwięcej pracowników stanowią osoby w przedziale wiekowym 25-44 lata. Pracownicy tymczasowi przy wyborze oferty pracy najczęściej zwracają uwagę na wysokość wynagrodzenia, lokalizację miejsca pracy oraz szansę na stałe zatrudnienie, a także szybkość procesu rekrutacji.

    Uwaga! Zbyt częste zmienianie hasła ułatwia cyberataki

    Czy trzeba zmieniać hasło co miesiąc? Okazuje się, że zbyt częsta zmiana hasła ułatwia cyberataki. Wskazania do zmiany hasła przez pracowników po czasie od 30 do 90 dni powinny się zmienić. Kiedy zmiana hasła jest konieczna?

    Cyfrowa współpraca księgowych i przedsiębiorców

    Postęp w zakresie rozwiązań technologicznych oraz innowacje w sposobie komunikacji pomiędzy urzędami i podmiotami zmieniają sposób prowadzenia przedsiębiorstw - w szczególności małych i mikrofirm. Równocześnie szybka adopcja rozwiązań technologicznych sprawia, że cyfryzacja sektora publicznego - także na linii obywatel - urząd w kontekście przykładowo cyfrowych rozliczeń podatkowych – nabiera rozpędu i będzie coraz intensywniej dotykać również inne powiązane z nią sektory i branże. 

    REKLAMA

    Jak hakerzy wyciągają nasze dane? Uważaj na aktualizacje!

    Hakerzy nie próżnują i wciąż szukają nowych sposobów na wyciągnięcie danych. Wykorzystują pliki wirtualnego dysku twardego (VHD) do dostarczania wirusa - trojana zdalnego dostępu (RAT) Remcos. W Polsce szczególnie groźne są fałszywe aktualizacje. 

    Firmy przemysłowe stawiają na AI

    Większość firm (83 proc.) z sektora przemysłowego planuje zainwestować w sztuczną inteligencję w 2024 r. Tak wynika z najnowszego raportu "State of Smart Manufacturing". 

    REKLAMA