REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy koszt wysyłki towarów nie jest przychodem sprzedawcy?

Subskrybuj nas na Youtube
Kiedy koszt wysyłki towarów nie jest przychodem sprzedawcy?
Kiedy koszt wysyłki towarów nie jest przychodem sprzedawcy?

REKLAMA

REKLAMA

Kwoty, które nabywca wpłaca na poczet kosztów wysyłki, nie stanowią przychodu sprzedawcy. To ważne w przypadku osób rozliczających się w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz tych, którzy korzystają ze zwolnienia z podatku VAT – przypomina Tax Care.

Przy sprzedaży towarów przez internet do kosztów ich zakupu właściciele sklepów w sieci albo wystawiający produkty przez portale aukcyjne wymagają od kupujących dodatkowych kwot na pokrycie kosztów wysyłki zakupionych dóbr. W niektórych przypadkach łączna wartość tych kwot jest na tyle spora, że po doliczeniu do pozostałych przychodów może spowodować, że podatnik straci zwolnienie z VAT (dotyczy ono tych, których obroty w roku poprzedzającym dany rok podatkowy lub wpływy przewidywane w danym roku podatkowym nie przekraczają 150 tys. zł). Dodatkowo w przypadku osób rozliczających się ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych zaliczenie kwot wpłacanych na pokrycie kosztów wysyłki do przychodów oznaczałoby konieczność zapłaty podatku od wyższej podstawy (oraz również groziłoby wypadnięciem z grona podatników, które mogą rozliczać się w ten sposób z fiskusem).

REKLAMA

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!!!

Sprzedawca jako pełnomocnik kupującego

Na szczęście jednak dla podatników prowadzących taką działalność urzędnicy skarbowi do sprawy kosztów wysyłki podchodzą racjonalnie. O ile – to warunek – podatnik odpowiednio przygotuje się do prowadzenia biznesu.

Jeden z podatników zwrócił się do interpretację podatkową w sprawie tego, czy koszty wysyłki są przychodem. Zamierza on uruchomić sprzedaż poprzez sklep internetowy oraz za pośrednictwem portali aukcyjnych i rozliczać się ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Jak zaznaczył we wniosku, w regulaminie sklepu oraz aukcji podatnika znalazł się zapis, że kupując towar nabywca udziela sprzedającemu pełnomocnictwa do zawarcia w jego imieniu umowy z pocztą na dostarczenie przesyłki. I dlatego - –daniem podatnika – kwoty pobrane od kupującego jako koszt wysyłki nie powinny być traktowane jako przychody. Z wniosku wynika bowiem, że w zakresie kosztów przesyłek podatnik działa jako pełnomocnik kupującego i przekazuje jego środki do firmy, która zajmuje się dostarczaniem towarów.

REKLAMA

Izba Skarbowa w Katowicach w interpretacji z 30 stycznia 2015 r. (sygnatura IBPBI/1/415-1289/14/WRz) potwierdziła opinię podatnika. Jej zdaniem, w takiej sytuacji koszty wysyłki nie są przychodem sprzedającego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Gmina zwolni firmę z podatku od nieruchomości

Ważny zapis w regulaminie

Z interpretacji wynika, że duże znaczenie dla takiej opinii miały regulaminy sklepu i aukcji. Urzędnicy napisali bowiem, że przychodu nie będzie, jeśli w regulaminie znajdzie się wyraźny zapis, że przy zakupie towaru udzielane jest pełnomocnictwo kupującego do zawarcia w jego imieniu umowy o dostarczenie towaru. Wtedy bowiem kwoty przeznaczone na opłacenie przesyłki nie będą kwotami należnymi za sprzedaż towarów, ale zostaną przekazane poczcie lub firmie kurierskiej.

Urzędnicy zaznaczyli, że ważne jest, aby kwota przekazana przez kupującego była równa kwocie rzeczywiście zapłaconej za wysyłkę. Jeśli bowiem wpłata od kupującego byłaby niższa niż wydatki na wysyłkę, wówczas różnica stanowiłaby już przychód sprzedającego.

Ważne jest także, co zaznaczyli urzędnicy, aby sprzedający posiadał dokładną dokumentację, pozwalającą ustalić, czy kwoty otrzymane tytułem wysyłki towarów do poszczególnych klientów odpowiadają rzeczywistej odpłatności z tego tytułu.

Deklaracje roczne ryczałtowców i kartowiczów

Bez faktury VAT od wysyłki

To kolejna interpretacja, która potwierdza, że koszty wysyłki – o ile są potraktowane oddzielnie od kosztów zakupu towarów – nie stanowią przychodów sprzedającego. Takie stanowisko ma także znaczenie dla innych rozliczeń, np. VAT. Przykładowo, jak wynika z interpretacji z 3 stycznia 2013 r., wydanej przez Izbę Skarbową w Łodzi (sygnatura IPTPP4/443-665/12-4/OS), kwoty wpłacone przez kupującego na pokrycie kosztów wysyłki nie stanowią przychodu sprzedającego, a więc nie są objęte podatkiem od towarów i usług. To zaś oznacza, że nie muszą być dokumentowane fakturą VAT.

Zwolnieni z VAT mogą również zarejestrować się w MOSS

Marek Siudaj, Tax Care

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA