REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy koszt wysyłki towarów nie jest przychodem sprzedawcy?

Subskrybuj nas na Youtube
Kiedy koszt wysyłki towarów nie jest przychodem sprzedawcy?
Kiedy koszt wysyłki towarów nie jest przychodem sprzedawcy?

REKLAMA

REKLAMA

Kwoty, które nabywca wpłaca na poczet kosztów wysyłki, nie stanowią przychodu sprzedawcy. To ważne w przypadku osób rozliczających się w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz tych, którzy korzystają ze zwolnienia z podatku VAT – przypomina Tax Care.

Przy sprzedaży towarów przez internet do kosztów ich zakupu właściciele sklepów w sieci albo wystawiający produkty przez portale aukcyjne wymagają od kupujących dodatkowych kwot na pokrycie kosztów wysyłki zakupionych dóbr. W niektórych przypadkach łączna wartość tych kwot jest na tyle spora, że po doliczeniu do pozostałych przychodów może spowodować, że podatnik straci zwolnienie z VAT (dotyczy ono tych, których obroty w roku poprzedzającym dany rok podatkowy lub wpływy przewidywane w danym roku podatkowym nie przekraczają 150 tys. zł). Dodatkowo w przypadku osób rozliczających się ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych zaliczenie kwot wpłacanych na pokrycie kosztów wysyłki do przychodów oznaczałoby konieczność zapłaty podatku od wyższej podstawy (oraz również groziłoby wypadnięciem z grona podatników, które mogą rozliczać się w ten sposób z fiskusem).

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!!!

Sprzedawca jako pełnomocnik kupującego

Na szczęście jednak dla podatników prowadzących taką działalność urzędnicy skarbowi do sprawy kosztów wysyłki podchodzą racjonalnie. O ile – to warunek – podatnik odpowiednio przygotuje się do prowadzenia biznesu.

REKLAMA

Jeden z podatników zwrócił się do interpretację podatkową w sprawie tego, czy koszty wysyłki są przychodem. Zamierza on uruchomić sprzedaż poprzez sklep internetowy oraz za pośrednictwem portali aukcyjnych i rozliczać się ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Jak zaznaczył we wniosku, w regulaminie sklepu oraz aukcji podatnika znalazł się zapis, że kupując towar nabywca udziela sprzedającemu pełnomocnictwa do zawarcia w jego imieniu umowy z pocztą na dostarczenie przesyłki. I dlatego - –daniem podatnika – kwoty pobrane od kupującego jako koszt wysyłki nie powinny być traktowane jako przychody. Z wniosku wynika bowiem, że w zakresie kosztów przesyłek podatnik działa jako pełnomocnik kupującego i przekazuje jego środki do firmy, która zajmuje się dostarczaniem towarów.

Izba Skarbowa w Katowicach w interpretacji z 30 stycznia 2015 r. (sygnatura IBPBI/1/415-1289/14/WRz) potwierdziła opinię podatnika. Jej zdaniem, w takiej sytuacji koszty wysyłki nie są przychodem sprzedającego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Gmina zwolni firmę z podatku od nieruchomości

Ważny zapis w regulaminie

Z interpretacji wynika, że duże znaczenie dla takiej opinii miały regulaminy sklepu i aukcji. Urzędnicy napisali bowiem, że przychodu nie będzie, jeśli w regulaminie znajdzie się wyraźny zapis, że przy zakupie towaru udzielane jest pełnomocnictwo kupującego do zawarcia w jego imieniu umowy o dostarczenie towaru. Wtedy bowiem kwoty przeznaczone na opłacenie przesyłki nie będą kwotami należnymi za sprzedaż towarów, ale zostaną przekazane poczcie lub firmie kurierskiej.

REKLAMA

Urzędnicy zaznaczyli, że ważne jest, aby kwota przekazana przez kupującego była równa kwocie rzeczywiście zapłaconej za wysyłkę. Jeśli bowiem wpłata od kupującego byłaby niższa niż wydatki na wysyłkę, wówczas różnica stanowiłaby już przychód sprzedającego.

Ważne jest także, co zaznaczyli urzędnicy, aby sprzedający posiadał dokładną dokumentację, pozwalającą ustalić, czy kwoty otrzymane tytułem wysyłki towarów do poszczególnych klientów odpowiadają rzeczywistej odpłatności z tego tytułu.

Deklaracje roczne ryczałtowców i kartowiczów

Bez faktury VAT od wysyłki

To kolejna interpretacja, która potwierdza, że koszty wysyłki – o ile są potraktowane oddzielnie od kosztów zakupu towarów – nie stanowią przychodów sprzedającego. Takie stanowisko ma także znaczenie dla innych rozliczeń, np. VAT. Przykładowo, jak wynika z interpretacji z 3 stycznia 2013 r., wydanej przez Izbę Skarbową w Łodzi (sygnatura IPTPP4/443-665/12-4/OS), kwoty wpłacone przez kupującego na pokrycie kosztów wysyłki nie stanowią przychodu sprzedającego, a więc nie są objęte podatkiem od towarów i usług. To zaś oznacza, że nie muszą być dokumentowane fakturą VAT.

Zwolnieni z VAT mogą również zarejestrować się w MOSS

Marek Siudaj, Tax Care

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA