REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Modernizacja cyfrowa. Jak osiągnąć efekt przy niskich kosztach?

cyfryzacja
cyfryzacja
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Firmy potrzebują coraz nowszych produktów cyfrowych, mimo kryzysu. Są sposoby, by je tworzyć i rozwijać trafnie oraz ekonomicznie.

Inwestycje w dobie kryzysu

Digitalizacja kryzysu się nie boi, bo ten jej nie powstrzyma. Co najwyżej może zwolnić. Problem w obszarze cyfryzacji jest w zupełnie innym miejscu - w jakości dostarczanych rozwiązań. Aż 44 proc. przedsiębiorstw deklaruje, że ich platformy cyfrowe nie oddają jakości ich produktów lub usług i w związku z tym wymagają ulepszenia. Dlatego niemal połowa badanych organizacji (46 proc.) planuje w 2023 roku zaktualizować lub stworzyć platformy i narzędzia cyfrowe od nowa, mimo nie znikających obaw o sytuację gospodarczą.

REKLAMA

REKLAMA

Wskaźniki ekonomiczne pokazują, że przechodzimy przez kryzys. Inflacja pozostaje wysoka, koszty inwestycji i pieniądza rosną. To wszystko wzmaga niepewność odnośnie przyszłości i sprawia, że przedsiębiorstwa ostrożnie podchodzą do inwestycji. Dowodem na to są badania przeprowadzone przez brytyjskie Studio Graphene. Aż 65 proc. ankietowanych przedstawicieli firm obawia się, że sytuacja gospodarcza uniemożliwi im inwestycje w platformy cyfrowe, takie jak strony internetowe, aplikacje i inne technologie skierowane do klientów. Jednak mimo trudniejszej sytuacji firmy nie mogą pozwolić sobie na opóźnienia w cyfryzacji. Zaniedbania w tym zakresie mogą sprawić, że organizacja nie będzie dostarczała swoich produktów lub usług o wymaganej jakości. Co więcej, w porównaniu z konkurencją, może stać się po prostu mało atrakcyjna i niedostatecznie innowacyjna.

Firmy wiedzą, że cyfryzacja jest nieuchronna

Ponad połowa przebadanych przedstawicieli biznesu uważa, że platformy cyfrowe ich firm nie wyróżniają się na tle konkurencji. Niewiele mniej (blisko połowa) jest gotowa zapłacić za lepszy produkt cyfrowy czy też zainwestować w ulepszenia dotychczasowych rozwiązań jeszcze w bieżącym roku. To sporo, jednak nadal pozostaje wiele organizacji, które inwestycje w rozwój technologii odkładają na później. Co hamuje pozostałych w drodze do cyfrowej zmiany? Oprócz braku odpowiednich kwalifikacji firmy obawiają się, że recesja, wysoka inflacja i rosnące stopy procentowe uniemożliwiają im inwestowanie w technologie.

- Firmy powinny kontynuować rozwój swoich platform i aplikacji. Cyfryzacja pomaga nadążyć za rosnącymi oczekiwaniami klientów i chroni biznes przed pozostaniem w tyle za konkurencją - tłumaczy Kamil Szydlowski, JavaScript Developer z Boldare.

REKLAMA

- Co ważne, inwestowanie w technologie wiąże się dziś nie tylko z innowacyjnością, ale także odpowiedzialnym wydatkowaniem budżetu. Opierając wdrażane w organizacji rozwiązania na badaniach rynku i użytkowników, jesteśmy w stanie w sprawny i ekonomiczny sposób zbudować produkt cyfrowy na miarę naszych potrzeb i tym samym wesprzeć firmę w rozwoju w odpowiednim kierunku - podkreśla Szydlowski.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy można oszczędzać w trakcie modernizacji?

Jak zatem można rozwijać się cyfrowo w wyjątkowo trudnych gospodarczo czasach i zadbać przy tym o budżet? Jednym ze sposobów jest wybór produktu w wersji  MVP, czyli tak zwanego Minimum Viable Product. MVP to działający i gotowy do użytku na rynku produkt, powstały z wykorzystaniem minimalnego nakładu czasu i pracy, które są niezbędne do jego stworzenia.

- MVP stosowany jest od dawna, ale rzeczywiście dziś to podejście może mieć szczególne znaczenie dla firm, które obawiają się ponoszenia przeskalowanych kosztów budowania produktów. Jest to odpowiedź dla tych biznesów, które podchodzą ze szczególną ostrożnością i chcą inwestować wyłącznie w pewne rozwiązania cyfrowe. Z reguły wprowadzenie produktu do użytku wiąże się  m.in. z badaniem rynku i użytkowników, organizacją sprzedaży, marketingiem, testami. MVP natomiast umożliwia skrócenie tego łańcucha i rezygnację z niektórych jego elementów, z zachowaniem etapów niezbędnych dla powodzenia i rentowności produktu - wyjaśnia Kamil Szydlowski. 

Stworzenie produktu o minimalnej kluczowej funkcjonalności w ogromnej większości przypadków wystarczy, aby udostępnić go docelowym użytkownikom. Ci zaś będą weryfikować jego poszczególne funkcje znacznie szybciej niż miałoby to miejsce w przypadku szeregu testów aplikacji. Funkcjonalność i użyteczność wprowadzanych rozwiązań sprawdzają w tym modelu nie profesjonalni testerzy, a użytkownicy końcowi, których opinia jest kluczowa.

- Minimalna gotowość aplikacji absolutnie nie oznacza, że jest ona gorszej jakości. To określenie mówi nam, że w dany produkt włożono minimalny wysiłek i pieniądze, potrzebne do stworzenia wysokiej jakości rozwiązania cyfrowego, gotowego do  prezentacji potencjalnym klientom. Dopiero potem następuje decyzja o ewentualnym rozwijaniu pomysłu biznesowego czy stworzeniu jego kolejnych wersji. Na początku kluczowe jest ustalenie, czy produkt dobrze spełnia swoją podstawową funkcję oraz, czy dalsze inwestowanie w niego ma sens - wyjaśnia Kamil Szydlowski. 

Kryzys wymaga większej elastyczności

W momencie, kiedy nadchodzi spowolnienie gospodarcze, warto reagować zwinnie na pojawiające się wyzwania i np. zainwestować w proste, a zarazem funkcjonalne aplikacje, spełniające podstawowe potrzeby biznesu. Jednak to utrzymywanie długoterminowej strategii wciąż pozostaje podstawą. Dla wielu firm jednym ze strategicznych wyzwań na najbliższy czas może okazać się właśnie rozwój technologii. Dziś są one podstawą do lepszego zarządzania relacjami z klientami, planowania zapasów, czy tworzenia bardziej elastycznych łańcuchów dostaw. Ci, którzy mimo kryzysu podejmują działania prorozwojowe, mogą w przyszłości okazać się silniejsi niż konkurenci. 

Źródło: Boldare

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

REKLAMA

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

REKLAMA

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA