REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć świąteczne prezenty dla kontrahentów?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Miazek
Katarzyna Miazek
Żaneta Rowińska
Jak rozliczyć świąteczne prezenty dla kontrahentów?
Jak rozliczyć świąteczne prezenty dla kontrahentów?

REKLAMA

REKLAMA

W ramach wiążącej współpracy, firmy często decydują się na przekazanie świątecznych prezentów dla swoich kontrahentów. Prezenty będą jednak kosztem firmowym jedynie wtedy, gdy będą zawierały logo firmy. Możliwe jest również obniżenie rocznego podatku poprzez zorganizowanie świątecznego przyjęcia, jeżeli będzie miało ono charakter spotkania biznesowego.

Obdarowywanie przez przedsiębiorcę w związku z nadchodzącą Gwiazdką małymi prezentami czy świątecznymi koszami kontrahentów i klientów nie zawsze obniży jego zobowiązanie wobec fiskusa. Z kolei obdarowany od uzyskanego prezentu w niektórych przypadkach powinien zapłacić podatek. Ten obowiązek zależy od tego, czy obdarowanym jest kontrahent, czy też np. długoletni zaufany klient nieprowadzący działalności gospodarczej, podarunek może stanowić dla obdarowanego opodatkowany przychód lub może przychodem nie być.

REKLAMA

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na FORUM!

Prezenty z logo można zaliczyć w koszty

Wartość wręczonego kontrahentowi czy klientowi gadżetu, na którym widnieje logo firmy, przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów działalności. Taki gadżet ma bowiem charakter reklamowy, a wydatki na reklamę nie są ustawowo wyłączone spod możliwości zaliczenia ich do kosztów, ponieważ co do zasady mają na celu zwiększenie sprzedaży i przychodów firmy.

Jeśli obdarowana gadżetem osoba prowadzi własny biznes, wartość gadżetu będzie dla niej przychodem z pozarolniczej działalności gospodarczej. Jeśli gadżet dostanie klient nieprowadzący firmy (osoba fizyczna), wartość prezentu będzie dla niego przychodem zwolnionym z opodatkowania, ale tylko do wysokości 200 zł.

REKLAMA

Zgodnie z ustawą o PIT wartość nieodpłatnych świadczeń, otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą, jest zwolnione z podatku, jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł. Zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym.

Zobacz: Wydatki na gadżety z logo firmy mogą być kosztem

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kosz słodyczy nie obniży podatku

Popularnym prezentem od firmy dla kontrahentów czy najważniejszych klientów są często świąteczne kosze np. z drogimi winami czy słodkościami. Niestety, taki prezent ma charakter reprezentacyjny i przez to, zgodnie z negatywnym katalogiem kosztów (art. 23 ustawy o PIT), nie stanowi kosztu uzyskania przychodu, a co za tym idzie, wręczający kosz przedsiębiorca nie obniży o jego wartość kwoty swojego podatku dochodowego.

Dla otrzymującego taki kosz będzie stanowił przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej. Jeśli świąteczną paczkę z żywnością i alkoholem otrzyma osoba nie będąca przedsiębiorcą, uzyskuje ona opodatkowany przychód z innych źródeł, od którego będzie musiała zapłacić podatek. Zwolnienie od podatku znalazłoby zastosowanie tylko w przypadku kosza wypełnionego gadżetami zawierającymi logo firmy.

Opłatek z kontrahentem może być kosztem

Przy okazji świąt niekiedy przedsiębiorcy, zamiast wręczać prezenty, spotykają się w gronie swoich kontrahentów na zorganizowanej tzw. firmowej wigilii. Jeśli takie spotkanie ma na celu jedynie budowę lepszego wizerunku firmy poprzez mile spędzenie czasu z partnerami biznesowymi, organizujący je przedsiębiorca nie może zaliczyć poniesionych na nie wydatków do kosztów firmy. Minister Finansów w interpretacji ogólnej z 25.11.2013 r. o sygn. DD6/003/127/SOH/2013/RD-120521 przewiduje jednak możliwość zaliczenia kosztów organizacji świątecznego spotkania do kosztów firmowych. Warunkiem jest, aby głównym celem spotkania było omówienie spraw biznesowych, np. podsumowanie zamykającego się roku czy przedstawienie celów współpracy z kontrahentami na rok nadchodzący.

Zobacz również: Jak zorganizować świąteczne przyjęcie w firmie?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

REKLAMA

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Wakacje od ZUS 2025: pół miliona przedsiębiorców wciąż może z nich skorzystać w tym roku. Czy planują zrobić to w listopadzie i grudniu

Na 0,5 mln przedsiębiorców jeszcze w tym roku czekają wakacje, w kieszeni zostanie im z tego powodu 360 mln zł. Zwolnienia ze składki na własne ubezpieczenia społeczne, tzw. wakacje od ZUS-u, w tym roku uzyskało 885,5 tys. podmiotów. Te pół miliona przedsiębiorców, prawdopodobnie zaplanowało wakacje od ZUS-u na końcowe miesiące roku.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

REKLAMA

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

REKLAMA