REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć świąteczne prezenty dla kontrahentów?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Miazek
Katarzyna Miazek
Żaneta Rowińska
Jak rozliczyć świąteczne prezenty dla kontrahentów?
Jak rozliczyć świąteczne prezenty dla kontrahentów?

REKLAMA

REKLAMA

W ramach wiążącej współpracy, firmy często decydują się na przekazanie świątecznych prezentów dla swoich kontrahentów. Prezenty będą jednak kosztem firmowym jedynie wtedy, gdy będą zawierały logo firmy. Możliwe jest również obniżenie rocznego podatku poprzez zorganizowanie świątecznego przyjęcia, jeżeli będzie miało ono charakter spotkania biznesowego.

Obdarowywanie przez przedsiębiorcę w związku z nadchodzącą Gwiazdką małymi prezentami czy świątecznymi koszami kontrahentów i klientów nie zawsze obniży jego zobowiązanie wobec fiskusa. Z kolei obdarowany od uzyskanego prezentu w niektórych przypadkach powinien zapłacić podatek. Ten obowiązek zależy od tego, czy obdarowanym jest kontrahent, czy też np. długoletni zaufany klient nieprowadzący działalności gospodarczej, podarunek może stanowić dla obdarowanego opodatkowany przychód lub może przychodem nie być.

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na FORUM!

Prezenty z logo można zaliczyć w koszty

REKLAMA

Wartość wręczonego kontrahentowi czy klientowi gadżetu, na którym widnieje logo firmy, przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów działalności. Taki gadżet ma bowiem charakter reklamowy, a wydatki na reklamę nie są ustawowo wyłączone spod możliwości zaliczenia ich do kosztów, ponieważ co do zasady mają na celu zwiększenie sprzedaży i przychodów firmy.

Jeśli obdarowana gadżetem osoba prowadzi własny biznes, wartość gadżetu będzie dla niej przychodem z pozarolniczej działalności gospodarczej. Jeśli gadżet dostanie klient nieprowadzący firmy (osoba fizyczna), wartość prezentu będzie dla niego przychodem zwolnionym z opodatkowania, ale tylko do wysokości 200 zł.

Zgodnie z ustawą o PIT wartość nieodpłatnych świadczeń, otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą, jest zwolnione z podatku, jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł. Zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym.

Zobacz: Wydatki na gadżety z logo firmy mogą być kosztem

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kosz słodyczy nie obniży podatku

REKLAMA

Popularnym prezentem od firmy dla kontrahentów czy najważniejszych klientów są często świąteczne kosze np. z drogimi winami czy słodkościami. Niestety, taki prezent ma charakter reprezentacyjny i przez to, zgodnie z negatywnym katalogiem kosztów (art. 23 ustawy o PIT), nie stanowi kosztu uzyskania przychodu, a co za tym idzie, wręczający kosz przedsiębiorca nie obniży o jego wartość kwoty swojego podatku dochodowego.

Dla otrzymującego taki kosz będzie stanowił przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej. Jeśli świąteczną paczkę z żywnością i alkoholem otrzyma osoba nie będąca przedsiębiorcą, uzyskuje ona opodatkowany przychód z innych źródeł, od którego będzie musiała zapłacić podatek. Zwolnienie od podatku znalazłoby zastosowanie tylko w przypadku kosza wypełnionego gadżetami zawierającymi logo firmy.

Opłatek z kontrahentem może być kosztem

Przy okazji świąt niekiedy przedsiębiorcy, zamiast wręczać prezenty, spotykają się w gronie swoich kontrahentów na zorganizowanej tzw. firmowej wigilii. Jeśli takie spotkanie ma na celu jedynie budowę lepszego wizerunku firmy poprzez mile spędzenie czasu z partnerami biznesowymi, organizujący je przedsiębiorca nie może zaliczyć poniesionych na nie wydatków do kosztów firmy. Minister Finansów w interpretacji ogólnej z 25.11.2013 r. o sygn. DD6/003/127/SOH/2013/RD-120521 przewiduje jednak możliwość zaliczenia kosztów organizacji świątecznego spotkania do kosztów firmowych. Warunkiem jest, aby głównym celem spotkania było omówienie spraw biznesowych, np. podsumowanie zamykającego się roku czy przedstawienie celów współpracy z kontrahentami na rok nadchodzący.

Zobacz również: Jak zorganizować świąteczne przyjęcie w firmie?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA