REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć świąteczne prezenty dla kontrahentów?

Katarzyna Miazek
Katarzyna Miazek
Żaneta Rowińska
Jak rozliczyć świąteczne prezenty dla kontrahentów?
Jak rozliczyć świąteczne prezenty dla kontrahentów?

REKLAMA

REKLAMA

W ramach wiążącej współpracy, firmy często decydują się na przekazanie świątecznych prezentów dla swoich kontrahentów. Prezenty będą jednak kosztem firmowym jedynie wtedy, gdy będą zawierały logo firmy. Możliwe jest również obniżenie rocznego podatku poprzez zorganizowanie świątecznego przyjęcia, jeżeli będzie miało ono charakter spotkania biznesowego.

Obdarowywanie przez przedsiębiorcę w związku z nadchodzącą Gwiazdką małymi prezentami czy świątecznymi koszami kontrahentów i klientów nie zawsze obniży jego zobowiązanie wobec fiskusa. Z kolei obdarowany od uzyskanego prezentu w niektórych przypadkach powinien zapłacić podatek. Ten obowiązek zależy od tego, czy obdarowanym jest kontrahent, czy też np. długoletni zaufany klient nieprowadzący działalności gospodarczej, podarunek może stanowić dla obdarowanego opodatkowany przychód lub może przychodem nie być.

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na FORUM!

Prezenty z logo można zaliczyć w koszty

REKLAMA

Wartość wręczonego kontrahentowi czy klientowi gadżetu, na którym widnieje logo firmy, przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów działalności. Taki gadżet ma bowiem charakter reklamowy, a wydatki na reklamę nie są ustawowo wyłączone spod możliwości zaliczenia ich do kosztów, ponieważ co do zasady mają na celu zwiększenie sprzedaży i przychodów firmy.

Jeśli obdarowana gadżetem osoba prowadzi własny biznes, wartość gadżetu będzie dla niej przychodem z pozarolniczej działalności gospodarczej. Jeśli gadżet dostanie klient nieprowadzący firmy (osoba fizyczna), wartość prezentu będzie dla niego przychodem zwolnionym z opodatkowania, ale tylko do wysokości 200 zł.

Zgodnie z ustawą o PIT wartość nieodpłatnych świadczeń, otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą, jest zwolnione z podatku, jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł. Zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym.

Zobacz: Wydatki na gadżety z logo firmy mogą być kosztem

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kosz słodyczy nie obniży podatku

REKLAMA

Popularnym prezentem od firmy dla kontrahentów czy najważniejszych klientów są często świąteczne kosze np. z drogimi winami czy słodkościami. Niestety, taki prezent ma charakter reprezentacyjny i przez to, zgodnie z negatywnym katalogiem kosztów (art. 23 ustawy o PIT), nie stanowi kosztu uzyskania przychodu, a co za tym idzie, wręczający kosz przedsiębiorca nie obniży o jego wartość kwoty swojego podatku dochodowego.

Dla otrzymującego taki kosz będzie stanowił przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej. Jeśli świąteczną paczkę z żywnością i alkoholem otrzyma osoba nie będąca przedsiębiorcą, uzyskuje ona opodatkowany przychód z innych źródeł, od którego będzie musiała zapłacić podatek. Zwolnienie od podatku znalazłoby zastosowanie tylko w przypadku kosza wypełnionego gadżetami zawierającymi logo firmy.

Opłatek z kontrahentem może być kosztem

Przy okazji świąt niekiedy przedsiębiorcy, zamiast wręczać prezenty, spotykają się w gronie swoich kontrahentów na zorganizowanej tzw. firmowej wigilii. Jeśli takie spotkanie ma na celu jedynie budowę lepszego wizerunku firmy poprzez mile spędzenie czasu z partnerami biznesowymi, organizujący je przedsiębiorca nie może zaliczyć poniesionych na nie wydatków do kosztów firmy. Minister Finansów w interpretacji ogólnej z 25.11.2013 r. o sygn. DD6/003/127/SOH/2013/RD-120521 przewiduje jednak możliwość zaliczenia kosztów organizacji świątecznego spotkania do kosztów firmowych. Warunkiem jest, aby głównym celem spotkania było omówienie spraw biznesowych, np. podsumowanie zamykającego się roku czy przedstawienie celów współpracy z kontrahentami na rok nadchodzący.

Zobacz również: Jak zorganizować świąteczne przyjęcie w firmie?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA