REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co z podatkiem od firmowej wigilii?

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Uczestnictwo w firmowym spotkaniu opłatkowym jest opodatkowane - takie jest stanowisko urzędów skarbowych. Przedsiębiorcy od lat próbują wpłynąć na Ministerstwo Finansów, aby wydało interpretację stwierdzającą, że nie trzeba płacić podatku od tego rodzaju świadczeń dla pracowników. Na razie resort jest nieugięty.

- Podjęliśmy próby wpływania na Ministerstwo Finansów, aby problem opodatkowania świadczeń pracowniczych, w tym imprez integracyjnych, zlikwidować - mówi Agencji Informacyjnej Newseria Jacek Bajson, ekspert Rady Podatkowej PKPP Lewiatan i doradca podatkowy z firmy Martini i Wspólnicy. - To, że fiskus domaga się zapłaty podatku od tego rodzaju świadczeń, to jaskrawy przykład tego, że resort finansów za wszelką cenę chce opodatkować wszystko i wszystkich z tytułu spotkań, w których pracownicy uczestniczą nie w celach uzyskania przysporzenia ekonomicznego.

REKLAMA

REKLAMA

Na wokandach sądów administracyjnych wciąż są dziesiątki spraw dotyczących konieczności płacenia podatku od firmowego spotkania wigilijnego dla pracowników. Przez długi czas sądy administracyjne stawały po stronie podatników, którzy domagali się uchylenia decyzji organów podatkowych w sprawie konieczności zapłaty takiego podatku.

Sytuację zmieniło wydanie przez Naczelny Sąd Administracyjny w 2011 r. uchwały w sprawie pakietów medycznych dla pracowników, w której sąd w pełnym składzie orzekł, że pakiety medyczne dla pracowników podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jako nieodpłatne świadczenia. Organy podatkowe w wydawanych decyzjach i interpretacjach podatkowych powołują się na tę uchwałę i nakazują płacić podatek od uczestnictwa w firmowej wigilii.

Rada Podatkowa PKPP Lewiatan w różny sposób usiłuje nakłonić Ministerstwo Finansów do zmiany stanowiska.

REKLAMA

- Próbujemy w jakiś sposób wpłynąć na dokonanie tych zmian, np. poprzez próby tłumaczenia, przedstawienia punktu widzenia przedsiębiorców na to zjawisko. Myślę, że zrozumienie tego, że spotkania i świadczenia nie są tylko po to, żeby majątek pracowników uległ przysporzeniu, ale są organizowane w innych celach, może prowadzić do tego, że przepisy będą zmienione czy też interpretacje przynajmniej pójdą w bardziej pozytywnym dla przedsiębiorców kierunku - tłumaczy ekspert.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jacek Bajson podkreśla, że wigilia firmowa nie jest spotkaniem, na którym pracownicy ekonomicznie się bogacą.

 - Na pewno celem zaproszenia na taką imprezę nie jest to, aby pracownik uzyskał jakąś korzyść ekonomiczną czy przysporzenie ekonomiczne, a w konsekwencji zapłacił podatek od tego. Niestety, organy skarbowe podchodzą dość fiskalnie do tego problemu - wyjaśnia doradca podatkowy. - Na szczęście organy podatkowe odeszły już od takiej interpretacji, że samo zaproszenie na taką imprezę byłoby opodatkowane, ale niestety ciągle są głosy, że uczestnictwo w przyjęciu wigilijnym czy imprezie integracyjnej jest zdarzeniem, które powoduje opodatkowanie, i że powinniśmy podzielić wartość faktury, którą płaci pracodawca przez ilość pracowników, którzy uczestniczą w takiej imprezie, i zapłacić podatek.

To - zdaniem eksperta Lewiatana - trzeba zmienić, a może to zrobić tylko Ministerstwo Finansów.

 - Nie wszędzie należy się doszukiwać dochodu. Mam nadzieję, że może w przyszłym roku będziemy mieli jakieś lepsze informacje i ten temat przynajmniej ze strony podatkowej zostanie rozwiązany, żebyśmy się spotykali na wigilii, ale żebyśmy nie musieli się potem martwić, że zapłacimy z tego powodu podatek - mówi Jacek Bajson.

 

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Newseria.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA