REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawidłowe przyznawanie pracownikom prezentów na święta

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Pązik
Prawidłowe przyznawanie pracownikom prezentów na święta  / Fot. Fotolia
Prawidłowe przyznawanie pracownikom prezentów na święta / Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W okresie przedświątecznym pracodawcy coraz częściej przyznają pracownikom dodatkowe prezenty na święta, m.in. bony świąteczne, paczki czy talony. Firma może zapewnić prezenty ze środków zgromadzonych w zfśs bądź ze środków obrotowych. Jakie są zasady ich prawidłowego przyznawania?

Celem dodatkowego wynagrodzenia pracowników i wsparcia finansowego z okazji świąt firmy przyznają pracownikom różnego rodzaju prezenty, takie jak: bony i talony świąteczne, paczki czy po prostu pomoc finansową. Zasady przyznawania prezentów powinny być przede wszystkim uregulowane w umowach o pracę lub regulaminach wewnątrzzakładowych. Zgodnie z art. 772 § 2 kodeksu pracy, w samym regulaminie wynagradzania pracodawca może ustalić także inne świadczenia związane z pracą i zasady ich przyznawania. Jeżeli w wewnętrznych przepisach firmy zostanie zawarty zapis o finansowaniu prezentów świątecznych, pracodawca może wypłacić dodatkowe świadczenia z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych bądź ze środków obrotowych.

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Prezenty finansowane z zfśs

Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (zfśs) tworzy się według stanu na dzień 1 stycznia danego roku co najmniej 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty. Art. 8 ust. 1 ustawy o zfśs ustanawia podstawową zasadę korzystania ze środków gromadzonych w funduszu. Przepis ten stanowi, że przyznawanie ulgowych usług i świadczeń oraz wysokość dopłat z funduszu uzależnia się od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z funduszu. Regulacje zawarte w tym artykule nie przyznają jednak możliwości wypłaty świadczeń dla pracowników w jednakowej wysokości, gdyż wówczas traktowane byłyby jako dodatki do wynagrodzenia bądź emerytury. A świadczenia z zfśs spełniają zupełnie inne zadanie.

Zobacz: Na co przeznaczyć środki z zfśs

Prezenty, które będą przyznawane z zfśs będą traktowane jako pomoc rzeczowa pod warunkiem, że w regulaminie zfśs znajdą się odpowiednie regulacje dotyczące możliwości ubiegania się o taką pomoc. Sąd Najwyższy niejednokrotnie wypowiadał się w temacie przyznawania dodatkowych świadczeń pracowniczych i wskazał na jedną ważną zasadę: „pomoc z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych musi być uzależniona od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej pracownika. Jeżeli wszyscy pracownicy otrzymali bony towarowe o jednakowej wartości, to bony te trzeba ocenić jako świadczenie dodatkowe pracodawcy.”(wyr. SN, I UK 121/09). Z samej istoty funkcjonowania funduszu wynika bowiem zasada  zmniejszania różnic w poziomie życia pracowników. Pracodawca powinien ponadto w samym regulaminie określić precyzyjnie krąg osób uprawnionych do pobierania świadczeń:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • pracownicy i ich rodziny,
  • emeryci i renciści – dawni pracownicy zakładu oraz ich rodziny,
  • inne osoby, których regulamin zfśs przyznaje prawo do świadczeń.

Zobacz również: Jak należy rozliczyć firmowe prezenty i imprezy?

W pierwszej kolejności firma przekaże świadczenia zfśs osobom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej, dotkniętych problemami rodzinnymi praz znajdującym się w trudnej sytuacji finansowej.

Przed wydaniem prezentów, pracodawcy często zobowiązują pracowników do złożenia stosownego oświadczenia o dochodach brutto przypadających na członków rodziny. Spowodowane jest to tym, że pracodawcy w dokumentacji pracowników nie posiadają wskazanych informacji, a które konieczne są do weryfikacji sytuacji życiowej podwładnych. Sąd Najwyższy wskazał, iż „pracodawca nie narusza dóbr osobistych pracownika, zobowiązując go zgodnie z postanowieniami regulaminu przyznawania zapomóg z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych do złożenia zaświadczenia o zarobkach uzyskiwanych u drugiego pracodawcy.” (wyr. SN, I PKN 267/01).

Świadczenia finansowane ze środków obrotowych

REKLAMA

Sfinansowanie prezentów świątecznych dla pracowników firma może zapewnić również ze środków obrotowych. Wówczas taki gest jest przejawem dobrej woli pracodawcy, a nie zaś obowiązkiem socjalnym. Taka sytuacja ma miejsce, gdy w firmie nie jest tworzony zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. W rezultacie pracownicy mogą otrzymać świadczenia w jednakowej wysokości.

Fakultatywne przyznanie prezentów świątecznych może wynikać z utartej w firmie praktyki bądź zapisów w umowie o pracę, czy też wewnętrznych regulaminów. W tej kwestii pracodawca ma swobodę w kształtowaniu polityki wewnętrznej firmy. Możliwe jest zatem, że dodatkowe świadczenia będą przysługiwały nie tylko pracownikom, ale również osobom zatrudnionym na podstawie umów cywilnoprawnych. Pracodawca powinien jednak pamiętać o przestrzeganiu zasad równego traktowania w zatrudnieniu i przestrzeganiu zakazu dyskryminacji, jak również stosowaniu sprawiedliwych kryteriów oceny pracy pracowników.

Zobacz też: Jak zorganizować świąteczne przyjęcie w firmie?

Podstawa prawna:

  • art. 3 ust. 1, art. 8 ust. 1 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz.U. z 1996 r., nr 70, poz. 335),
  • art. 772 § 2 kodeksu pracy (Dz.U. z 1998 r., nr 21, poz. 94)
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W świadomej podróży po spokój

Rozmowa z Olą Krzemińską, twórczynią i CEO agencji Power, promotorką aktywnego stylu życia, o mądrym zarządzaniu energią w życiu i biznesie, zmianach w kulturze pracy oraz trendach w organizacji wydarzeń i wyjazdów firmowych.

Upały w pracy – od 2027 roku nowe przepisy. Co musisz wiedzieć już dziś?

Rząd zapowiada zmiany w przepisach BHP. Od 1 stycznia 2027 r. pracodawcy będą musieli przestrzegać nowych zasad dotyczących pracy w wysokich temperaturach. Zanim jednak wejdą one w życie, już teraz warto znać swoje prawa.

Fiskus na tropie! Jak działa kontrola? [Gość Infor.pl]

Podatnik pod lupą fiskusa – co warto wiedzieć o kontrolach skarbowych w Polsce Kontrola skarbowa – hasło, które budzi dreszcze u większości przedsiębiorców. Choć nikt nie chce być sprawdzany przez fiskusa, w praktyce takie sytuacje są coraz częstsze i nierzadko trudne do uniknięcia.

Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

REKLAMA

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

REKLAMA