REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak informować pracowników o rezygnacji z tworzenia ZFŚS

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Martuszewicz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W każdym przypadku pracownicy muszą zostać poinformowani o fakcie nieutworzenia funduszu. Ten obowiązek pracodawcy wynika bezpośrednio z ustawy o zfśs lub pośrednio z przepisów dotyczących tworzenia aktów wewnątrzzakładowych.

Każdy pracodawca (poza należącymi do sfery budżetowej) może zrezygnować z tworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. W zależności od liczby zatrudnionych pracowników następuje to w różny sposób. Natomiast sam sposób przekazania takich informacji uzależniony jest od trybu rezygnacji i od zwyczajów panujących w firmie.

REKLAMA

REKLAMA

Przez dokonanie odpowiednich zapisów w układzie zbiorowym pracy lub regulaminie wynagradzania pracodawca może zrezygnować z tworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, jeżeli:

• zatrudnia co najmniej 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty i ma obowiązek tworzenia funduszu,

• zatrudnia co najmniej 20 pracowników (ale mniej niż 20 w przeliczeniu na pełne etaty); ci dodatkowo mogą również, obok rezygnacji z tworzenia funduszu, zaprzestać wypłacania świadczenia urlopowego.

REKLAMA

Jeżeli pracodawca jest objęty układem zbiorowym pracy nie może zrezygnować z tworzenia funduszu w regulaminie wynagradzania. Nie jest także dopuszczalne zawieranie w tym celu odrębnego porozumienia ze związkami zawodowymi czy przedstawicielem załogi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pracodawcy zatrudniający mniej niż 20 pracowników nie mają sformalizowanego trybu rezygnacji z tworzenia funduszu (dotyczy to także wypłaty świadczenia urlopowego). Jedynym wymogiem jest przekazanie pracownikom odpowiedniej informacji.

Rezygnacja z funduszu w układzie zbiorowym pracy

Zmiany układu wchodzą w życie w terminie w nim określonym, nie wcześniej jednak niż z dniem zarejestrowania. Pracodawca ma obowiązek zawiadomienia pracowników o wejściu układu (lub zmiany układu) w życie. Jednak od takiej informacji nie jest uzależnione wejście w życie nowych postanowień układu. Nie musi to także być informacja o treści układu, ale wyłącznie o dacie rozpoczęcia obowiązywania nowych regulacji.

Przepisy nie określają, w jaki sposób ma nastąpić poinformowanie pracowników. Przyjmuje się, że powinno się tego dokonać w sposób przyjęty u danego pracodawcy, pod warunkiem zapewnienia możliwości poinformowania o wejściu w życie układu wszystkich pracowników.

Pracodawca ma obowiązek udostępnić i wyjaśnić treść układu na życzenie pracownika.

Rezygnacja z tworzenia funduszu w regulaminie wynagradzania

Zmiany regulaminu wynagradzania wchodzą w życie najwcześniej po upływie 2 tygodni od podania ich do wiadomości pracowników w sposób przyjęty u danego pracodawcy. A zatem w tym przypadku poinformowanie pracowników stanowi warunek, aby zmiany weszły w życie.

Dodatkowo pracodawca ma wobec pracowników obowiązek poinformowania o wejściu w życie regulaminu (i zmian do regulaminu), wyjaśnienia i udostępnienia jego treści.

Rezygnacja z tworzenia funduszu w drodze decyzji pracodawcy

Pracodawcy zatrudniający mniej niż 20 pracowników decyzję w sprawie nietworzenia funduszu (i niewypłacania świadczenia urlopowego) mogą podjąć i ogłosić pracownikom jedynie do 31 stycznia danego roku. Z brzmienia przepisu wynika, że decyzja taka jest wiążąca jedynie na dany rok kalendarzowy, co w przypadku chęci jej podtrzymania powoduje konieczność corocznego jej ogłaszania.

Decyzję w sprawie nietworzenia funduszu można ogłosić w sposób przyjęty u danego pracodawcy, np:

• za pośrednictwem poczty elektronicznej,

• przez wywieszenie na tablicy ogłoszeń,

• przekazując informację na piśmie za potwierdzeniem otrzymania,

• na zebraniu.

Nawet jeżeli pracodawca dobrowolnie ustalił regulamin wynagradzania, nie może postanowień w przedmiocie nietworzenia funduszu i niewypłacania świadczenia urlopowego zawrzeć w regulaminie. Przepis przewiduje, że sposób rezygnacji z tworzenia funduszu lub wypłaty świadczenia urlopowego uzależniony jest nie od posiadania układu zbiorowego pracy lub regulaminu wynagradzania, ale od zatrudnienia określonej liczby osób.

 

Sposoby informowania pracowników

„Sposób przyjęty u danego pracodawcy” jest pojęciem bardzo szerokim i będzie obejmował wszelkie metody umożliwiające pracownikom zapoznanie się ze skierowaną do nich informacją.

Sposoby informowania można podzielić na dwie grupy. I tak do sposobów ustnych będą należeć:

• ogłoszenie przez radiowęzeł,

• przekazanie informacji na zebraniach załogi lub zebraniach poszczególnych komórek organizacyjnych,

natomiast do sposobów pisemnych zaliczymy:

• pismo kierowane imiennie do poszczególnych pracowników,

• pismo obiegowe,

• e-mail,

• wywieszenie na tablicy ogłoszeń,

• udostępnienie treści nowych regulacji do wglądu np. w dziale kadr, za pisemnym potwierdzeniem,

• rozprowadzenie ulotek.

Każdy z tych sposobów ma swoje wady i zalety, zarówno obiektywne (np. niemożność udowodnienia, że wszyscy pracownicy zostali poinformowani), jak i subiektywne, związane ze specyfiką danego zakładu (np. w zakładzie zatrudniającym kilka tysięcy ludzi wysyłanie do każdego z nich odrębnego pisma organizacyjnie będzie bardzo trudne, zaś w zakładzie, w którym pracownicy podczas pracy nie korzystają z komputerów, niemożliwa będzie informacja e-mailowa).

Treść informacji

Informacja skierowana do pracowników pracodawcy zatrudniającego mniej niż 20 pracowników musi być jak najbardziej pełna, aby wiadomo było, w jakim zakresie została podjęta decyzja.

Z podanej pracownikom informacji powinno wynikać:

• nietworzenie zfśs (i/lub niewypłacanie świadczeń urlopowych),

• od kiedy rezygnuje się z jego tworzenia,

• przez jaki okres fundusz nie będzie funkcjonował - jeżeli rezygnacja następuje na czas określony, najlepiej jest podać konkretne daty.

Przykład

Gdy pracodawca rezygnuje z tworzenia zarówno funduszu, jak i wypłaty świadczenia urlopowego, informacja będzie brzmiała tak: Informuję, że w roku 2010 zakładowy fundusz świadczeń socjalnych nie będzie tworzony. Nie będzie także wypłat świadczeń urlopowych.

Gdy pracodawca rezygnuje jedynie z tworzenia funduszu (wówczas musi wypłacać świadczenia urlopowe): Informuję, że w 2010 r. nie będzie tworzony zakładowy fundusz świadczeń socjalnych.

Gdy pracodawca rezygnuje jedynie z wypłaty świadczenia urlopowego (wówczas musi utworzyć fundusz): Informuję, że w 2010 r. nie będą wypłacane świadczenia urlopowe.

Zarówno w przypadku układu, jak i regulaminu wynagradzania dokładną informacją będzie treść zapisów, wiadomość zaś o wejściu w życie postanowień układu lub regulaminu może być skrótowa.

Anna Martuszewicz 

Podstawa prawna:

• art. 772, art. 24112 Kodeksu pracy,

• art. 3 ust. 3-3b, art. 4 ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 1996 r. nr 70, poz. 335 ze zm.).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA