REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak należy rozliczyć firmowe prezenty i imprezy?

Subskrybuj nas na Youtube
Firmowe prezenty i spotkania należy rozliczyć z fiskusem.
Firmowe prezenty i spotkania należy rozliczyć z fiskusem.

REKLAMA

REKLAMA

Koniec roku dla wielu firm oznacza organizowanie spotkań wigilijnych dla pracowników, a także przygotowywanie prezentów dla kontrahentów. Warto jednocześnie pamiętać, co może zostać zaliczone do kosztu podatkowego.

Przedsiębiorcy, którzy chcą wliczyć ponoszone wydatki w koszty prowadzonej działalności, muszą przede wszystkim pamiętać, że to na nich spoczywa obowiązek dopilnowania i udowodnienia, że dany wydatek spełnia ustawowe wymagania.

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, kosztem uzyskania przychodu jest wydatek poniesiony w celu uzyskania przychodu lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Ten bardzo ogólnie sformułowany zapis umożliwia szeroką interpretację. Aby uniknąć dodatkowych wyjaśnień w Urzędzie Skarbowym, warto zastanowić się wcześniej, które wydatki spełniają powyższe wymagania.

Wydajemy na reklamę, czy reprezentację?

Ustawodawca przyjął rozgraniczenie wydatków na związane z reklamą i tzw. reprezentacją. Zakazane jest rozliczanie wydatków na reprezentację jako kosztu prowadzenia działalności. Obostrzenie to dotyczy w szczególności wydatków na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Zezwala natomiast zaliczyć do kosztów wydatki na reklamę.

Ponieważ jednak żadne z tych pojęć nie zostało przez ustawodawcę jasno sprecyzowane, może pojawić się pytanie: co jest reklamą, a co reprezentacją?

REKLAMA

Aby uniknąć błędu, należy zastosować wykładnię językową, opartą na definicjach słownikowych. Zgodnie z nimi, reklama ma na celu przekazywanie informacji o ofercie oraz możliwościach i sposobach korzystania z niej. Reprezentacja natomiast wiąże się z budowaniem korzystnego wizerunku firmy i działaniami, które można określić jako wystawne i okazałe - wyjaśnia Małgorzata Siwek, prezes firmy Wellton Sp. z o.o.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Kiedy firma zapłaci VAT od świątecznych paczek?

Odliczymy, ale co?

Ponieważ wydatki na reklamę mogą zostać uznane za koszty uzyskania przychodów, należy wykazać, że działania podejmowane przez firmę to reklama, a nie reprezentacja. Pomocne będzie tu, obok wykładni językowej, orzecznictwo sądów w tym zakresie, które wyróżnia tzw. reklamę instytucjonalną. Polega ona na promowaniu marki firmy i zwiększaniu jej rozpoznawalności, co w efekcie przekłada się na wzrost sprzedaży produktów lub usług danej firmy. W związku z tym, wszystkie działania, mające na celu promowanie firmy oraz jej produktów lub usług, mogą zostać uznane za reklamę. 

Praktyka pokazuje, że wydatki na zakup usług gastronomicznych, żywności oraz napojów mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu. Należy przy tym wykazać, że wydatki te były poniesione w celach reklamowych a zakupione produkty lub usługi nie były wystawne ani wykwintne - czyli nie należy ich traktować jako reprezentację firmy. 

Polecamy: Co to jest faktura VAT-marża?

Mikołaj w firmie

Nieco bardziej zróżnicowana jest kwestia upominków dla pracowników, klientów oraz kontrahentów. Wydatki te można wliczyć w koszty, należy jednak pamiętać o odpowiednim argumentowaniu i dokumentacji. Dodatkowo, wszystkie upominki powinny być oznakowane logo firmy, znakami towarowymi itp. Warto również dołożyć hasło reklamowe, ewentualnie informację o aktualnej ofercie, czy promocji. Odpowiednio przemyślana informacja może zachęcić do skorzystania z oferty, a przedsiębiorcy pozwoli zaliczyć wydatki jako koszt. 

Warto też pamiętać, że drukowane materiały reklamowe, prezenty małej wartości oraz darowizny są zwolnione z podatku VAT. Przedsiębiorca nie płacąc VAT-u związanego z przekazaniem, może go jednak odliczyć od dochodu, na ogólnie przyjętych zasadach. 

Prezentami małej wartości mogą być towary, których jednostkowy koszt wytworzenia nie przekracza 10 zł. Dodatkowo, trzeba prowadzić ewidencję osób obdarowanych a wartość upominków dla jednej osoby nie może przekroczyć 100 zł w roku podatkowym. Trzeba też pamiętać, aby prezentami nie były upominki alkoholowe, ponieważ te nie mogą zostać wliczone w koszty uzyskania przychodu.

Darowizna stwarza szczególne okoliczności dla przedsiębiorcy. Jeżeli obdarowywana organizacja jest wpisana do rejestru organizacji pożytku publicznego, darowizna może zostać uznana za koszt uzyskania przychodu. Dodatkowo, darowizny takie podlegają zwolnieniu z podatku VAT przy jednoczesnym zachowaniu prawa do odliczenia podatku VAT - naliczonego.

Jaką dokumentację przygotować?

Przedsiębiorcy muszą również pamiętać, aby każdy wydatek, który ma być uznany za koszt, był prawidłowo udokumentowany. Dokumentacja musi być prowadzona zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości, dotyczącymi prowadzenia ksiąg rachunkowych lub podatkowej księgi przychodów i rozchodów. W praktyce można stosować również przepisy tzw. Ordynacji podatkowej, która pozwala za dowód uznać wszystko, co jest zgodne z prawem i może przyczynić się do prawidłowego zakwalifikowania danego zdarzenia gospodarczego.

Warto, w związku z tym, zbierać wszelkiego rodzaju dokumenty, które pomogą zaliczyć dany wydatek do kosztów uzyskania przychodu. Przedsiębiorcy powinni też pamiętać, że niektóre wydatki wymagają specjalnego dokumentowania - tłumaczy Małgorzata Siwek.

Polecamy: serwis Leasing

Firmowe wigilie oraz upominki, posiłki biznesowe, programy partnerskie i darmowe próbki stały się standardem prowadzenia biznesu. Przedsiębiorcy, którzy chcą skutecznie promować firmę, powinni pamiętać o dopełnieniu wszystkich formalności, pozwalających zaliczyć wydatek jako koszt uzyskania przychodu.

Autor: Wellton

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA