REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak należy rozliczyć firmowe prezenty i imprezy?

Subskrybuj nas na Youtube
Firmowe prezenty i spotkania należy rozliczyć z fiskusem.
Firmowe prezenty i spotkania należy rozliczyć z fiskusem.

REKLAMA

REKLAMA

Koniec roku dla wielu firm oznacza organizowanie spotkań wigilijnych dla pracowników, a także przygotowywanie prezentów dla kontrahentów. Warto jednocześnie pamiętać, co może zostać zaliczone do kosztu podatkowego.

Przedsiębiorcy, którzy chcą wliczyć ponoszone wydatki w koszty prowadzonej działalności, muszą przede wszystkim pamiętać, że to na nich spoczywa obowiązek dopilnowania i udowodnienia, że dany wydatek spełnia ustawowe wymagania.

REKLAMA

Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, kosztem uzyskania przychodu jest wydatek poniesiony w celu uzyskania przychodu lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Ten bardzo ogólnie sformułowany zapis umożliwia szeroką interpretację. Aby uniknąć dodatkowych wyjaśnień w Urzędzie Skarbowym, warto zastanowić się wcześniej, które wydatki spełniają powyższe wymagania.

Wydajemy na reklamę, czy reprezentację?

Ustawodawca przyjął rozgraniczenie wydatków na związane z reklamą i tzw. reprezentacją. Zakazane jest rozliczanie wydatków na reprezentację jako kosztu prowadzenia działalności. Obostrzenie to dotyczy w szczególności wydatków na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Zezwala natomiast zaliczyć do kosztów wydatki na reklamę.

Ponieważ jednak żadne z tych pojęć nie zostało przez ustawodawcę jasno sprecyzowane, może pojawić się pytanie: co jest reklamą, a co reprezentacją?

Aby uniknąć błędu, należy zastosować wykładnię językową, opartą na definicjach słownikowych. Zgodnie z nimi, reklama ma na celu przekazywanie informacji o ofercie oraz możliwościach i sposobach korzystania z niej. Reprezentacja natomiast wiąże się z budowaniem korzystnego wizerunku firmy i działaniami, które można określić jako wystawne i okazałe - wyjaśnia Małgorzata Siwek, prezes firmy Wellton Sp. z o.o.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Kiedy firma zapłaci VAT od świątecznych paczek?

Odliczymy, ale co?

REKLAMA

Ponieważ wydatki na reklamę mogą zostać uznane za koszty uzyskania przychodów, należy wykazać, że działania podejmowane przez firmę to reklama, a nie reprezentacja. Pomocne będzie tu, obok wykładni językowej, orzecznictwo sądów w tym zakresie, które wyróżnia tzw. reklamę instytucjonalną. Polega ona na promowaniu marki firmy i zwiększaniu jej rozpoznawalności, co w efekcie przekłada się na wzrost sprzedaży produktów lub usług danej firmy. W związku z tym, wszystkie działania, mające na celu promowanie firmy oraz jej produktów lub usług, mogą zostać uznane za reklamę. 

Praktyka pokazuje, że wydatki na zakup usług gastronomicznych, żywności oraz napojów mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu. Należy przy tym wykazać, że wydatki te były poniesione w celach reklamowych a zakupione produkty lub usługi nie były wystawne ani wykwintne - czyli nie należy ich traktować jako reprezentację firmy. 

Polecamy: Co to jest faktura VAT-marża?

Mikołaj w firmie

Nieco bardziej zróżnicowana jest kwestia upominków dla pracowników, klientów oraz kontrahentów. Wydatki te można wliczyć w koszty, należy jednak pamiętać o odpowiednim argumentowaniu i dokumentacji. Dodatkowo, wszystkie upominki powinny być oznakowane logo firmy, znakami towarowymi itp. Warto również dołożyć hasło reklamowe, ewentualnie informację o aktualnej ofercie, czy promocji. Odpowiednio przemyślana informacja może zachęcić do skorzystania z oferty, a przedsiębiorcy pozwoli zaliczyć wydatki jako koszt. 

REKLAMA

Warto też pamiętać, że drukowane materiały reklamowe, prezenty małej wartości oraz darowizny są zwolnione z podatku VAT. Przedsiębiorca nie płacąc VAT-u związanego z przekazaniem, może go jednak odliczyć od dochodu, na ogólnie przyjętych zasadach. 

Prezentami małej wartości mogą być towary, których jednostkowy koszt wytworzenia nie przekracza 10 zł. Dodatkowo, trzeba prowadzić ewidencję osób obdarowanych a wartość upominków dla jednej osoby nie może przekroczyć 100 zł w roku podatkowym. Trzeba też pamiętać, aby prezentami nie były upominki alkoholowe, ponieważ te nie mogą zostać wliczone w koszty uzyskania przychodu.

Darowizna stwarza szczególne okoliczności dla przedsiębiorcy. Jeżeli obdarowywana organizacja jest wpisana do rejestru organizacji pożytku publicznego, darowizna może zostać uznana za koszt uzyskania przychodu. Dodatkowo, darowizny takie podlegają zwolnieniu z podatku VAT przy jednoczesnym zachowaniu prawa do odliczenia podatku VAT - naliczonego.

Jaką dokumentację przygotować?

Przedsiębiorcy muszą również pamiętać, aby każdy wydatek, który ma być uznany za koszt, był prawidłowo udokumentowany. Dokumentacja musi być prowadzona zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości, dotyczącymi prowadzenia ksiąg rachunkowych lub podatkowej księgi przychodów i rozchodów. W praktyce można stosować również przepisy tzw. Ordynacji podatkowej, która pozwala za dowód uznać wszystko, co jest zgodne z prawem i może przyczynić się do prawidłowego zakwalifikowania danego zdarzenia gospodarczego.

Warto, w związku z tym, zbierać wszelkiego rodzaju dokumenty, które pomogą zaliczyć dany wydatek do kosztów uzyskania przychodu. Przedsiębiorcy powinni też pamiętać, że niektóre wydatki wymagają specjalnego dokumentowania - tłumaczy Małgorzata Siwek.

Polecamy: serwis Leasing

Firmowe wigilie oraz upominki, posiłki biznesowe, programy partnerskie i darmowe próbki stały się standardem prowadzenia biznesu. Przedsiębiorcy, którzy chcą skutecznie promować firmę, powinni pamiętać o dopełnieniu wszystkich formalności, pozwalających zaliczyć wydatek jako koszt uzyskania przychodu.

Autor: Wellton

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Umowy PPA w 2025 r. – korzyści i ryzyka dla małych i średnich firm w Polsce

Płacisz coraz wyższe rachunki za prąd? Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na umowy PPA, czyli długoterminowe kontrakty na energię z OZE, które mogą zagwarantować stałą cenę nawet na 20 lat. To szansa na przewidywalne koszty i lepszy wizerunek, ale też zobowiązanie wymagające spełnienia konkretnych warunków. Sprawdź, czy Twoja firma może na tym skorzystać.

Rezygnują z własnej działalności na rzecz umowy o pracę. Sytuacja jest trudna

Sytuacja jednoosobowych działalności gospodarczych jest trudna. Coraz więcej osób rezygnuje i wybiera umowę o pracę. W 2025 r. wpłynęło blisko 100 tysięcy wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej. Jakie są bezpośrednie przyczyny takiego stanu rzeczy?

Umowa Mercosur może osłabić rynek UE. O co chodzi? Jeszcze 40 umów handlowych należy przejrzeć

Umowa z krajami Mercosur (Argentyną, Brazylią, Paragwajem i Urugwajem) dotyczy partnerstwa w obszarze handlu, dialogu politycznego i współpracy sektorowej. Otwiera rynek UE na produkty z tych państw, przede wszystkim mięso i zboża. Rolnicy obawiają się napływu tańszych, słabszej jakości produktów, które zdestabilizują rynek. UE ma jeszcze ponad 40 umów handlowych. Należy je przejrzeć.

1 października 2025 r. w Polsce wchodzi system kaucyjny. Jest pomysł przesunięcia terminu lub odstąpienia od kar

Dnia 1 października 2025 r. w Polsce wchodzi w życie system kaucyjny. Rzecznik MŚP przedstawia szereg obaw i wątpliwości dotyczących funkcjonowania nowych przepisów. Jest pomysł przesunięcia terminu wejścia w życie systemu kaucyjnego albo odstąpienia od nakładania kar na jego początkowym etapie.

REKLAMA

Paragony grozy a wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny

Wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny. Mimo pojawiających się w mediach “paragonów grozy”, sierpniowy wypoczynek wciąż można zaplanować w korzystnej cenie, zwłaszcza rezerwując nocleg bezpośrednio.

150 tys. zł dofinansowania! Dla kogo i od kiedy można składać wnioski?

Zakładasz własny biznes, ale brakuje Ci środków na start? Nie musisz od razu brać drogiego kredytu. W Polsce jest kilka źródeł finansowania, które mogą pomóc w uruchomieniu działalności – od dotacji i tanich pożyczek, po prywatnych inwestorów i crowdfunding. Wybór zależy m.in. od tego, czy jesteś bezrobotny, mieszkasz na wsi, czy może planujesz innowacyjny startup.

W pół roku otwarto ponad 149 tys. jednoosobowych firm. Do tego wznowiono przeszło 102 tys. [DANE Z CEIDG]

Jak wynika z danych Ministerstwa Rozwoju i Technologii (MRiT), w pierwszej połowie 2025 roku do rejestru CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej) wpłynęło 149,1 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej. To o 1% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, kiedy takich przypadków było 150,7 tys. Co to oznacza?

Jak liderzy finansowi mogą budować odporność biznesową w czasach niepewności?

Niepewność stała się trwałym elementem globalnego krajobrazu biznesowego. Od napięć geopolitycznych, przez zmienność inflacyjną, po skokowy rozwój technologii – dziś pytaniem nie jest już, czy pojawią się ryzyka, ale kiedy i jak bardzo wpłyną one na organizację. W takim świecie dyrektor finansowy (CFO) musi pełnić rolę strategicznego radaru – nie tylko reagować, ale przewidywać i przekształcać ryzyko w przewagę konkurencyjną. Przedstawiamy pięć praktyk budujących odporność biznesową.

REKLAMA

Strategia Cyberbezpieczeństwa na lata 2025-2029: uwagi Rzecznika MŚP

Rzecznik MŚP ma uwagi do rządowej Strategii Cyberbezpieczeństwa na lata 2025-2029. Zwraca uwagę na zasadę proporcjonalności, obligatoryjne oszacowanie kosztów dla gospodarki narodowej, ocenę wpływu na mikro, małych i średnich przedsiębiorców, a także obowiązek szerokich konsultacji.

Działalność nierejestrowana 2025 - limit. Do jakiej kwoty można prowadzić działalność bez rejestracji? Jak obliczyć przychód w działalności nierejestrowanej?

Działalność nierejestrowana to sposób na legalne dorabianie bez obowiązku zakładania firmy. W 2025 roku możesz sprzedawać swoje produkty lub usługi bez wpisu do CEIDG, o ile spełniasz określone warunki. Ile wynosi limit przychodów i co jeszcze trzeba wiedzieć?

REKLAMA