REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak należy rozliczyć firmowe prezenty i imprezy?

Firmowe prezenty i spotkania należy rozliczyć z fiskusem.
Firmowe prezenty i spotkania należy rozliczyć z fiskusem.

REKLAMA

REKLAMA

Koniec roku dla wielu firm oznacza organizowanie spotkań wigilijnych dla pracowników, a także przygotowywanie prezentów dla kontrahentów. Warto jednocześnie pamiętać, co może zostać zaliczone do kosztu podatkowego.

Przedsiębiorcy, którzy chcą wliczyć ponoszone wydatki w koszty prowadzonej działalności, muszą przede wszystkim pamiętać, że to na nich spoczywa obowiązek dopilnowania i udowodnienia, że dany wydatek spełnia ustawowe wymagania.

REKLAMA

Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, kosztem uzyskania przychodu jest wydatek poniesiony w celu uzyskania przychodu lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Ten bardzo ogólnie sformułowany zapis umożliwia szeroką interpretację. Aby uniknąć dodatkowych wyjaśnień w Urzędzie Skarbowym, warto zastanowić się wcześniej, które wydatki spełniają powyższe wymagania.

Wydajemy na reklamę, czy reprezentację?

Ustawodawca przyjął rozgraniczenie wydatków na związane z reklamą i tzw. reprezentacją. Zakazane jest rozliczanie wydatków na reprezentację jako kosztu prowadzenia działalności. Obostrzenie to dotyczy w szczególności wydatków na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Zezwala natomiast zaliczyć do kosztów wydatki na reklamę.

Ponieważ jednak żadne z tych pojęć nie zostało przez ustawodawcę jasno sprecyzowane, może pojawić się pytanie: co jest reklamą, a co reprezentacją?

Aby uniknąć błędu, należy zastosować wykładnię językową, opartą na definicjach słownikowych. Zgodnie z nimi, reklama ma na celu przekazywanie informacji o ofercie oraz możliwościach i sposobach korzystania z niej. Reprezentacja natomiast wiąże się z budowaniem korzystnego wizerunku firmy i działaniami, które można określić jako wystawne i okazałe - wyjaśnia Małgorzata Siwek, prezes firmy Wellton Sp. z o.o.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Kiedy firma zapłaci VAT od świątecznych paczek?

Odliczymy, ale co?

REKLAMA

Ponieważ wydatki na reklamę mogą zostać uznane za koszty uzyskania przychodów, należy wykazać, że działania podejmowane przez firmę to reklama, a nie reprezentacja. Pomocne będzie tu, obok wykładni językowej, orzecznictwo sądów w tym zakresie, które wyróżnia tzw. reklamę instytucjonalną. Polega ona na promowaniu marki firmy i zwiększaniu jej rozpoznawalności, co w efekcie przekłada się na wzrost sprzedaży produktów lub usług danej firmy. W związku z tym, wszystkie działania, mające na celu promowanie firmy oraz jej produktów lub usług, mogą zostać uznane za reklamę. 

Praktyka pokazuje, że wydatki na zakup usług gastronomicznych, żywności oraz napojów mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu. Należy przy tym wykazać, że wydatki te były poniesione w celach reklamowych a zakupione produkty lub usługi nie były wystawne ani wykwintne - czyli nie należy ich traktować jako reprezentację firmy. 

Polecamy: Co to jest faktura VAT-marża?

Mikołaj w firmie

Nieco bardziej zróżnicowana jest kwestia upominków dla pracowników, klientów oraz kontrahentów. Wydatki te można wliczyć w koszty, należy jednak pamiętać o odpowiednim argumentowaniu i dokumentacji. Dodatkowo, wszystkie upominki powinny być oznakowane logo firmy, znakami towarowymi itp. Warto również dołożyć hasło reklamowe, ewentualnie informację o aktualnej ofercie, czy promocji. Odpowiednio przemyślana informacja może zachęcić do skorzystania z oferty, a przedsiębiorcy pozwoli zaliczyć wydatki jako koszt. 

REKLAMA

Warto też pamiętać, że drukowane materiały reklamowe, prezenty małej wartości oraz darowizny są zwolnione z podatku VAT. Przedsiębiorca nie płacąc VAT-u związanego z przekazaniem, może go jednak odliczyć od dochodu, na ogólnie przyjętych zasadach. 

Prezentami małej wartości mogą być towary, których jednostkowy koszt wytworzenia nie przekracza 10 zł. Dodatkowo, trzeba prowadzić ewidencję osób obdarowanych a wartość upominków dla jednej osoby nie może przekroczyć 100 zł w roku podatkowym. Trzeba też pamiętać, aby prezentami nie były upominki alkoholowe, ponieważ te nie mogą zostać wliczone w koszty uzyskania przychodu.

Darowizna stwarza szczególne okoliczności dla przedsiębiorcy. Jeżeli obdarowywana organizacja jest wpisana do rejestru organizacji pożytku publicznego, darowizna może zostać uznana za koszt uzyskania przychodu. Dodatkowo, darowizny takie podlegają zwolnieniu z podatku VAT przy jednoczesnym zachowaniu prawa do odliczenia podatku VAT - naliczonego.

Jaką dokumentację przygotować?

Przedsiębiorcy muszą również pamiętać, aby każdy wydatek, który ma być uznany za koszt, był prawidłowo udokumentowany. Dokumentacja musi być prowadzona zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości, dotyczącymi prowadzenia ksiąg rachunkowych lub podatkowej księgi przychodów i rozchodów. W praktyce można stosować również przepisy tzw. Ordynacji podatkowej, która pozwala za dowód uznać wszystko, co jest zgodne z prawem i może przyczynić się do prawidłowego zakwalifikowania danego zdarzenia gospodarczego.

Warto, w związku z tym, zbierać wszelkiego rodzaju dokumenty, które pomogą zaliczyć dany wydatek do kosztów uzyskania przychodu. Przedsiębiorcy powinni też pamiętać, że niektóre wydatki wymagają specjalnego dokumentowania - tłumaczy Małgorzata Siwek.

Polecamy: serwis Leasing

Firmowe wigilie oraz upominki, posiłki biznesowe, programy partnerskie i darmowe próbki stały się standardem prowadzenia biznesu. Przedsiębiorcy, którzy chcą skutecznie promować firmę, powinni pamiętać o dopełnieniu wszystkich formalności, pozwalających zaliczyć wydatek jako koszt uzyskania przychodu.

Autor: Wellton

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA