REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak należy rozliczyć firmowe prezenty i imprezy?

Subskrybuj nas na Youtube
Firmowe prezenty i spotkania należy rozliczyć z fiskusem.
Firmowe prezenty i spotkania należy rozliczyć z fiskusem.

REKLAMA

REKLAMA

Koniec roku dla wielu firm oznacza organizowanie spotkań wigilijnych dla pracowników, a także przygotowywanie prezentów dla kontrahentów. Warto jednocześnie pamiętać, co może zostać zaliczone do kosztu podatkowego.

Przedsiębiorcy, którzy chcą wliczyć ponoszone wydatki w koszty prowadzonej działalności, muszą przede wszystkim pamiętać, że to na nich spoczywa obowiązek dopilnowania i udowodnienia, że dany wydatek spełnia ustawowe wymagania.

REKLAMA

Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, kosztem uzyskania przychodu jest wydatek poniesiony w celu uzyskania przychodu lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Ten bardzo ogólnie sformułowany zapis umożliwia szeroką interpretację. Aby uniknąć dodatkowych wyjaśnień w Urzędzie Skarbowym, warto zastanowić się wcześniej, które wydatki spełniają powyższe wymagania.

Wydajemy na reklamę, czy reprezentację?

Ustawodawca przyjął rozgraniczenie wydatków na związane z reklamą i tzw. reprezentacją. Zakazane jest rozliczanie wydatków na reprezentację jako kosztu prowadzenia działalności. Obostrzenie to dotyczy w szczególności wydatków na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Zezwala natomiast zaliczyć do kosztów wydatki na reklamę.

Ponieważ jednak żadne z tych pojęć nie zostało przez ustawodawcę jasno sprecyzowane, może pojawić się pytanie: co jest reklamą, a co reprezentacją?

Aby uniknąć błędu, należy zastosować wykładnię językową, opartą na definicjach słownikowych. Zgodnie z nimi, reklama ma na celu przekazywanie informacji o ofercie oraz możliwościach i sposobach korzystania z niej. Reprezentacja natomiast wiąże się z budowaniem korzystnego wizerunku firmy i działaniami, które można określić jako wystawne i okazałe - wyjaśnia Małgorzata Siwek, prezes firmy Wellton Sp. z o.o.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Kiedy firma zapłaci VAT od świątecznych paczek?

Odliczymy, ale co?

REKLAMA

Ponieważ wydatki na reklamę mogą zostać uznane za koszty uzyskania przychodów, należy wykazać, że działania podejmowane przez firmę to reklama, a nie reprezentacja. Pomocne będzie tu, obok wykładni językowej, orzecznictwo sądów w tym zakresie, które wyróżnia tzw. reklamę instytucjonalną. Polega ona na promowaniu marki firmy i zwiększaniu jej rozpoznawalności, co w efekcie przekłada się na wzrost sprzedaży produktów lub usług danej firmy. W związku z tym, wszystkie działania, mające na celu promowanie firmy oraz jej produktów lub usług, mogą zostać uznane za reklamę. 

Praktyka pokazuje, że wydatki na zakup usług gastronomicznych, żywności oraz napojów mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu. Należy przy tym wykazać, że wydatki te były poniesione w celach reklamowych a zakupione produkty lub usługi nie były wystawne ani wykwintne - czyli nie należy ich traktować jako reprezentację firmy. 

Polecamy: Co to jest faktura VAT-marża?

Mikołaj w firmie

Nieco bardziej zróżnicowana jest kwestia upominków dla pracowników, klientów oraz kontrahentów. Wydatki te można wliczyć w koszty, należy jednak pamiętać o odpowiednim argumentowaniu i dokumentacji. Dodatkowo, wszystkie upominki powinny być oznakowane logo firmy, znakami towarowymi itp. Warto również dołożyć hasło reklamowe, ewentualnie informację o aktualnej ofercie, czy promocji. Odpowiednio przemyślana informacja może zachęcić do skorzystania z oferty, a przedsiębiorcy pozwoli zaliczyć wydatki jako koszt. 

REKLAMA

Warto też pamiętać, że drukowane materiały reklamowe, prezenty małej wartości oraz darowizny są zwolnione z podatku VAT. Przedsiębiorca nie płacąc VAT-u związanego z przekazaniem, może go jednak odliczyć od dochodu, na ogólnie przyjętych zasadach. 

Prezentami małej wartości mogą być towary, których jednostkowy koszt wytworzenia nie przekracza 10 zł. Dodatkowo, trzeba prowadzić ewidencję osób obdarowanych a wartość upominków dla jednej osoby nie może przekroczyć 100 zł w roku podatkowym. Trzeba też pamiętać, aby prezentami nie były upominki alkoholowe, ponieważ te nie mogą zostać wliczone w koszty uzyskania przychodu.

Darowizna stwarza szczególne okoliczności dla przedsiębiorcy. Jeżeli obdarowywana organizacja jest wpisana do rejestru organizacji pożytku publicznego, darowizna może zostać uznana za koszt uzyskania przychodu. Dodatkowo, darowizny takie podlegają zwolnieniu z podatku VAT przy jednoczesnym zachowaniu prawa do odliczenia podatku VAT - naliczonego.

Jaką dokumentację przygotować?

Przedsiębiorcy muszą również pamiętać, aby każdy wydatek, który ma być uznany za koszt, był prawidłowo udokumentowany. Dokumentacja musi być prowadzona zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości, dotyczącymi prowadzenia ksiąg rachunkowych lub podatkowej księgi przychodów i rozchodów. W praktyce można stosować również przepisy tzw. Ordynacji podatkowej, która pozwala za dowód uznać wszystko, co jest zgodne z prawem i może przyczynić się do prawidłowego zakwalifikowania danego zdarzenia gospodarczego.

Warto, w związku z tym, zbierać wszelkiego rodzaju dokumenty, które pomogą zaliczyć dany wydatek do kosztów uzyskania przychodu. Przedsiębiorcy powinni też pamiętać, że niektóre wydatki wymagają specjalnego dokumentowania - tłumaczy Małgorzata Siwek.

Polecamy: serwis Leasing

Firmowe wigilie oraz upominki, posiłki biznesowe, programy partnerskie i darmowe próbki stały się standardem prowadzenia biznesu. Przedsiębiorcy, którzy chcą skutecznie promować firmę, powinni pamiętać o dopełnieniu wszystkich formalności, pozwalających zaliczyć wydatek jako koszt uzyskania przychodu.

Autor: Wellton

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

REKLAMA

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

REKLAMA

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA