REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Co to jest faktura VAT marża?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Siwik
Specjalista ds. księgowości
Parco
Biuro Rachunkowe PARCO S.C.
Faktura VAT marża
Faktura VAT marża

REKLAMA

REKLAMA

Faktury VAT marża wystawia podatnik, dla którego podstawą opodatkowania jest marża. Transakcje, które można opodatkowywać wg tej procedury określa ustawa o podatku od towarów i usług. Do tej grupy należą podatnicy świadczący usługi turystyki oraz dokonujący dostaw towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków.

Faktura VAT marża jest szczególnym rodzajem faktury. Zgodnie z art. 119 i 120 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy świadczący usługi turystyczne i pośrednicy opodatkowani wystawiają faktury, które zawierają:

REKLAMA

• oznaczenie Faktura VAT marża;
• imię i nazwisko lub nazwy (bądź skrócone nazwy) sprzedawcy i nabywcy, ich adresy oraz NIP-y;
• dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury; podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym (o takiej możliwości decyduje umowa zawarta pomiędzy stronami);
• nazwę towaru lub usługi, jednostkę miary i ilość sprzedanych towarów lub rodzaj wykonanych usług;
• kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem, wyrażoną cyframi i słownie.

Redakcja poleca: JPK_VAT 2018 – Instrukcja wdrożenia

Wystawiając fakturę VAT-marża, sprzedawca nie wykazuje:

• ceny jednostkowej netto towaru lub usługi;
• wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług;
stawki podatku;
• kwoty podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług) z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
• wartości sprzedaży towarów lub wykonanych usług wraz z kwotą podatku (wartość sprzedaży brutto), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku lub zwolnionych od podatku, lub niepodlegających opodatkowaniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

INFORAKADEMIA poleca: JPK_VAT 2018

Podatnicy wystawiający fakturę VAT marża nie mają prawa do wykazania na fakturze kwot podatku należnego od dokonanej dostawy towarów czy też świadczonej usługi. Jedynie w przypadku gdy nabywcą usług turystycznych jest podatnik VAT na fakturze należy wykazać odrębnie tę część kwoty należności, do której ma zastosowanie stawka VAT 0% (jest to kwota za usługi świadczone dla bezpośredniej korzyści turysty poza terytorium UE).

Polecamy: Przedawnienie roszczeń z faktur VAT

W przypadku podatnika, który wykonuje czynności polegające na dostawie towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika od:

REKLAMA

• osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej polskim podatnikiem VAT lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;
• polskich podatników VAT, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona (towary używane w rozumieniu art.43 ustawy o VAT albo zwolnienie podmiotowe u podatnika);
• podatników podatku od wartości dodanych, których dostawa również była zwolniona na zasadach odpowiadających powyższym (towary używane w rozumieniu art.43 ustawy o VAT albo zwolnienie podmiotowe u podatnika);
• podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana na zasadzie marży (od pośredników opodatkowanych);
• podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadzie marży (pośrednik opodatkowany), a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.

Dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku (pośrednictwo opodatkowane).

Przychodem dla celów podatku dochodowego jest kwota należna z tytułu świadczonych usług, czyli wartość należności wynikająca z faktury VAT-marża, pomniejszona o podatek należny VAT od marży. Kosztami uzyskania przychodów w przypadku szczególnej procedury VAT będzie kwota brutto usług nabytych dla bezpośredniej korzyści turysty.

System Faktur VAT marża daje nam możliwość opodatkowania podatkiem VAT tylko różnicy pomiędzy ceną nabycia a ceną sprzedaży, a nie całości obrotów uzyskanych przez podatnika. 

Podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług w systemie Faktur VAT marża jest marża, która stanowi różnicę między całkowitym przychodem ze sprzedaży, a ceną nabycia, pomniejszona o kwotę podatku. Sprzedawca odprowadza tylko podatek VAT od marży i nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od faktur zakupu.

Odliczenie VAT z faktury - na co uważać?

Definicja podstawy opodatkowania, która została określona w art. 120 ust.4 ustawy o podatku od towarów i usług oznacza, że podatnik może wyliczyć marżę dopiero wówczas, gdy dokonuje sprzedaży danego towaru lub usługi, czyli dopiero gdy jest znana różnica pomiędzy całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą jaką zapłacił podatnik przy nabyciu. W przypadku uiszczenia zaliczki przez nabywcę przed sprzedażą, marża faktycznie jeszcze nie istnieje.

Polecamy: Pakiet żółtych książek - Podatki 2018

REKLAMA

W przypadku otrzymania tego rodzaju zaliczki, należy wystawić fakturę oznaczoną jako „VAT marża”, przy czym kwota otrzymanej zaliczki nie będzie podlegała opodatkowaniu. W fakturze należy jedynie uwzględnić w kwocie brutto wartość otrzymanej zaliczki. Tak będzie również w przypadku otrzymania każdej kolejnej zaliczki na poczet nabycia towaru, aż do momentu, gdy łączna wartość zaliczek przekroczy kwotę nabycia. Dopiero wtedy pojawi się marża, podlegająca opodatkowaniu. Powstanie dodatnia różnica pomiędzy kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia.

Podsumowując, aby móc zastosować rozliczenie podatku w systemie VAT marża nabycie towarów lub usług musi nastąpić od osoby, która nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, podatnika zwolnionego podmiotowo od podatku, lub od podatnika, który przy dostawie zastosował zwolnienie przedmiotowe albo procedurę opodatkowania marży. Istotny jest tu fakt, że aby zastosować system VAT marża nabywca nie mógł odliczyć na poprzednim etapie podatku VAT.

Najlepszym przykładem stosowania procedury VAT-marża są komisy samochodowe. Komis najczęściej kupuje pojazd od osoby fizycznej na podstawie umowy kupna-sprzedaży lub umowy komisowej za określoną kwotę. Umowa nie określa kwoty podatku VAT, ponieważ taka transakcja nie podlega ustawie. Tym samym sprzedawca nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego. Ale sprzedawca jest płatnikiem podatku VAT i gdy dokona sprzedaży musi go naliczyć. Nie wylicza jednak kwoty podatku od całej ceny sprzedaży. Zaczyna od wyliczenia różnicy pomiędzy całkowita ceną sprzedaży, a ceną zakupu. Różnica jest kwotą prowizji brutto. Różnica pomiędzy prowizją brutto i netto jest kwotą podatku VAT, którą sprzedawca jest zobowiązany wpłacić do US.

Polecamy: Jak rozliczyć VAT - sprzedaż wysyłkowa

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

REKLAMA

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA