REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Co to jest faktura VAT marża?

Monika Siwik
Specjalista ds. księgowości
Parco
Biuro Rachunkowe PARCO S.C.
Faktura VAT marża
Faktura VAT marża

REKLAMA

REKLAMA

Faktury VAT marża wystawia podatnik, dla którego podstawą opodatkowania jest marża. Transakcje, które można opodatkowywać wg tej procedury określa ustawa o podatku od towarów i usług. Do tej grupy należą podatnicy świadczący usługi turystyki oraz dokonujący dostaw towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków.

Faktura VAT marża jest szczególnym rodzajem faktury. Zgodnie z art. 119 i 120 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy świadczący usługi turystyczne i pośrednicy opodatkowani wystawiają faktury, które zawierają:

REKLAMA

• oznaczenie Faktura VAT marża;
• imię i nazwisko lub nazwy (bądź skrócone nazwy) sprzedawcy i nabywcy, ich adresy oraz NIP-y;
• dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury; podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym (o takiej możliwości decyduje umowa zawarta pomiędzy stronami);
• nazwę towaru lub usługi, jednostkę miary i ilość sprzedanych towarów lub rodzaj wykonanych usług;
• kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem, wyrażoną cyframi i słownie.

Redakcja poleca: JPK_VAT 2018 – Instrukcja wdrożenia

Wystawiając fakturę VAT-marża, sprzedawca nie wykazuje:

• ceny jednostkowej netto towaru lub usługi;
• wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług;
stawki podatku;
• kwoty podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług) z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
• wartości sprzedaży towarów lub wykonanych usług wraz z kwotą podatku (wartość sprzedaży brutto), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku lub zwolnionych od podatku, lub niepodlegających opodatkowaniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

INFORAKADEMIA poleca: JPK_VAT 2018

Podatnicy wystawiający fakturę VAT marża nie mają prawa do wykazania na fakturze kwot podatku należnego od dokonanej dostawy towarów czy też świadczonej usługi. Jedynie w przypadku gdy nabywcą usług turystycznych jest podatnik VAT na fakturze należy wykazać odrębnie tę część kwoty należności, do której ma zastosowanie stawka VAT 0% (jest to kwota za usługi świadczone dla bezpośredniej korzyści turysty poza terytorium UE).

Polecamy: Przedawnienie roszczeń z faktur VAT

W przypadku podatnika, który wykonuje czynności polegające na dostawie towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika od:

REKLAMA

• osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej polskim podatnikiem VAT lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;
• polskich podatników VAT, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona (towary używane w rozumieniu art.43 ustawy o VAT albo zwolnienie podmiotowe u podatnika);
• podatników podatku od wartości dodanych, których dostawa również była zwolniona na zasadach odpowiadających powyższym (towary używane w rozumieniu art.43 ustawy o VAT albo zwolnienie podmiotowe u podatnika);
• podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana na zasadzie marży (od pośredników opodatkowanych);
• podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadzie marży (pośrednik opodatkowany), a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.

Dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku (pośrednictwo opodatkowane).

Przychodem dla celów podatku dochodowego jest kwota należna z tytułu świadczonych usług, czyli wartość należności wynikająca z faktury VAT-marża, pomniejszona o podatek należny VAT od marży. Kosztami uzyskania przychodów w przypadku szczególnej procedury VAT będzie kwota brutto usług nabytych dla bezpośredniej korzyści turysty.

System Faktur VAT marża daje nam możliwość opodatkowania podatkiem VAT tylko różnicy pomiędzy ceną nabycia a ceną sprzedaży, a nie całości obrotów uzyskanych przez podatnika. 

Podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług w systemie Faktur VAT marża jest marża, która stanowi różnicę między całkowitym przychodem ze sprzedaży, a ceną nabycia, pomniejszona o kwotę podatku. Sprzedawca odprowadza tylko podatek VAT od marży i nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od faktur zakupu.

Odliczenie VAT z faktury - na co uważać?

Definicja podstawy opodatkowania, która została określona w art. 120 ust.4 ustawy o podatku od towarów i usług oznacza, że podatnik może wyliczyć marżę dopiero wówczas, gdy dokonuje sprzedaży danego towaru lub usługi, czyli dopiero gdy jest znana różnica pomiędzy całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą jaką zapłacił podatnik przy nabyciu. W przypadku uiszczenia zaliczki przez nabywcę przed sprzedażą, marża faktycznie jeszcze nie istnieje.

Polecamy: Pakiet żółtych książek - Podatki 2018

REKLAMA

W przypadku otrzymania tego rodzaju zaliczki, należy wystawić fakturę oznaczoną jako „VAT marża”, przy czym kwota otrzymanej zaliczki nie będzie podlegała opodatkowaniu. W fakturze należy jedynie uwzględnić w kwocie brutto wartość otrzymanej zaliczki. Tak będzie również w przypadku otrzymania każdej kolejnej zaliczki na poczet nabycia towaru, aż do momentu, gdy łączna wartość zaliczek przekroczy kwotę nabycia. Dopiero wtedy pojawi się marża, podlegająca opodatkowaniu. Powstanie dodatnia różnica pomiędzy kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia.

Podsumowując, aby móc zastosować rozliczenie podatku w systemie VAT marża nabycie towarów lub usług musi nastąpić od osoby, która nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, podatnika zwolnionego podmiotowo od podatku, lub od podatnika, który przy dostawie zastosował zwolnienie przedmiotowe albo procedurę opodatkowania marży. Istotny jest tu fakt, że aby zastosować system VAT marża nabywca nie mógł odliczyć na poprzednim etapie podatku VAT.

Najlepszym przykładem stosowania procedury VAT-marża są komisy samochodowe. Komis najczęściej kupuje pojazd od osoby fizycznej na podstawie umowy kupna-sprzedaży lub umowy komisowej za określoną kwotę. Umowa nie określa kwoty podatku VAT, ponieważ taka transakcja nie podlega ustawie. Tym samym sprzedawca nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego. Ale sprzedawca jest płatnikiem podatku VAT i gdy dokona sprzedaży musi go naliczyć. Nie wylicza jednak kwoty podatku od całej ceny sprzedaży. Zaczyna od wyliczenia różnicy pomiędzy całkowita ceną sprzedaży, a ceną zakupu. Różnica jest kwotą prowizji brutto. Różnica pomiędzy prowizją brutto i netto jest kwotą podatku VAT, którą sprzedawca jest zobowiązany wpłacić do US.

Polecamy: Jak rozliczyć VAT - sprzedaż wysyłkowa

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA