REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rola Funkcjonalnego Rachunku Kosztów w placówce medycznej

Katarzyna Adamczyk
Doświadczony manager i profesjonalistka z dziedziny ekonomii zdrowia, specjalizująca się w analizie biznesowej, w tym w kontroli zarządczej w placówkach medycznych, ze szczególnym uwzględnieniem kontrolingu i analizy finansowej szpitala oraz w analityce rynku farmaceutycznego i analizach refundacyjnych.
Rola Funkcjonalnego Rachunku Kosztów w placówce medycznej /fot. Shutterstock
Rola Funkcjonalnego Rachunku Kosztów w placówce medycznej /fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Pojęcie rachunku kosztów w placówce medycznej nie ma swojej definicji. Najbliższym pojęciem jest standard rachunku kosztów określony w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 8 lipca 2015 roku w sprawie zaleceń do standardu rachunku kosztów u świadczeniodawców (Dz. U. 2015, poz. 1126), wydanym na podstawie Ustawy o Świadczeniach Opieki Zdrowotnej Finansowanych ze Środków Publicznych z dnia 27 sierpnia 2004 roku (tekst jednolity Dz.U. 2017, poz. 1938; art. 31lc ustęp 6). Celem regulacji jest normalizacja sposobu identyfikowania, gromadzenia, przetwarzania, prezentowania i interpretowania informacji o kosztach leczenia oraz określenie sposobu kalkulacji kosztu świadczenia opieki zdrowotnej.

W przytoczonych przepisach, rachunek kosztów w placówce medycznej jest definiowany jako system ewidencji kosztów w systemie finansowo-księgowym oraz ich przetwarzanie, prezentowanie i interpretowanie, w celu uzyskania informacji o kosztach leczenia. Jak widać przepisy te przede wszystkim służą standaryzacji sprawozdawczości kosztów do Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji w celu taryfikacji świadczeń zdrowotnych. Odpowiednio opracowany plan kont stanowi dobrą bazę dla Funkcjonalnego Rachunku Kosztów.

REKLAMA

REKLAMA

Co to jest Funkcjonalny Rachunek Kosztów?

W odróżnieniu od wspomnianego powyżej księgowego rachunku kosztów, Funkcjonalny Rachunek Kosztów jest raportem obrazującym ekonomiczną działalność oddziału, poradni lub pracowni, przedstawionej przez pryzmat danych statystycznych z obszaru finansów, rozliczeń świadczeń i statystyki medycznej. Jest źródłem danych charakteryzujących działalność oddziału, poradni lub pracowni. Pełni rolę:

  • Rejestracyjną – zbiera dane o danej jednostce organizacyjnej,
  • Informacyjną – dostarcza informacji koniecznych do bieżącej oceny sytuacji,
  • Kontrolną – pozwala dokonać oceny jednostki organizacyjnej pod kątem ekonomicznym i administracyjnym,
  • Sprawozdawczą – ustala dane za dany okres,
  • Motywacyjną – ułatwia optymalizację zarządzania powierzonymi zasobami.

Sprawdź: JPK_VAT 2018 – Instrukcja wdrożenia

Po co przygotowuje się Funkcjonalny Rachunek Kosztów?

Funkcjonalny Rachunek Kosztów przygotowuje się w celu cyklicznego przeglądu działalności oddziału, poradni lub pracowni, w celu śledzenia trendów przychodowych i kosztowych, identyfikacji i wyjaśnienia odchyleń, także w celu oceny sposobu zarządzania oddziałem, poradnią, pracownią i w celu optymalizacji kosztów oraz poszukiwania alternatywnych rozwiązań.

REKLAMA

Elementy Funkcjonalnego Rachunku Kosztów?

Do podstawowych elementów Funkcjonalnego Rachunku Kosztów należą:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. Moduł wynikowy: wynik finansowy i koszty leczenia
  2. Moduł „Statystyka medyczna”: ruch chorych, rozliczenie kontraktu NFZ, sprawozdawczość produktowa
  3. Moduł „Finanse” – koszty i przychody
  4. Moduł „Opis” – analiza wskaźnikowa i opis sytuacji ekonomicznej oddziału / poradni / pracowni i najważniejszych trendów.

Zobacz: Prawo dla firm

Korzyści płynące ze stosowania Funkcjonalnego Rachunku Kosztów?

Funkcjonalny Rachunek Kosztów umożliwia efektywne zarządzanie oddziałem dzięki stałemu wglądowi do najbardziej istotnych wskaźników działalności i jednocześnie pozwala na szybką identyfikację obszarów wymagających optymalizacji działań. Do innych korzyści zalicza się:

  • Wspieranie procesów decyzyjnych, umożliwiających kompleksowe zarządzanie pracą oddziału/poradni/pracowni,
  • Skuteczne monitorowanie kosztów i ich odchyleń, ułatwienie porównywania danych,
  • Modułowa struktura danych odzwierciedla obszary działalności oddziału, skupiając się na informacjach dotyczących leczenia.

Kto sporządza Funkcjonalny Rachunek Kosztów?

Funkcjonalny Rachunek Kosztów sporządza analityk finansowy / biznesowy / kontroler finansowy / biznesowy. Ze względu na szeroki zakres i istotność danych, osoba sporządzająca Funkcjonalny Rachunek Kosztów, powinna być ulokowana w organizacji na szczeblu kierowniczym i powinna podlegać członkowi zarządu. Do głównych obowiązków analityka / kontrolera powinno należeć:

  • prowadzenie rachunku kosztów wg miejsc powstawania zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami przyjętymi w placówce,
  • analiza i kontrola kosztów działalności poszczególnych jednostek organizacyjnych, a w szczególności ustalenie i aktualizacja wskaźników ekonomicznych obrazujących sytuację ekonomiczno-organizacyjną jednostki organizacyjnej,
  • opracowanie, wdrożenie i wykonywanie cyklicznych raportów dla ordynatorów, kierowników i zarządu szpitala,
  • definiowanie przychodów oraz kosztów w układzie rodzajowym i funkcjonalnym z uwzględnieniem szczegółowości rachunku kosztów, w tym definiowanie i aktualizacja miejsc powstawania kosztów,
  • opracowanie, walidacja, wdrożenie i aktualizacja kluczy rozliczeniowych, we współpracy ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi,
  • bieżąca kontrola kosztów i analiza odchyleń,
  • monitorowanie i prognozowanie wyniku finansowego, w tym progu rentowności w oparciu o analizę wskaźników finansowych,
  • analiza efektywności ekonomicznej placówki,
  • wspieranie i udostępnianie informacji niezbędnych Zarządowi dla planowania strategicznego,
  • gromadzenie informacji o strukturze problemów decyzyjnych w różnych obszarach zarządzania.

Analityk / kontroler powinien posiadać następujące cechy i kwalifikacje:

  • wysokie zdolności analityczne,
  • umiejętność wyciągania syntetycznych wniosków,
  • znajomość terminologii medycznej,
  • bardzo dobre zdolności komunikacyjne i społeczne,
  • duża samodzielność w działaniu,
  • znajomość przepisów regulujących działalność placówki medycznej, a w szczególności ustawy o działalności leczniczej, ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, ustawy o finansach publicznych, ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych i odpowiednich rozporządzeniach oraz znajomość odpowiednich zarządzeń Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia,
  • znajomość zasad rachunkowości, w tym rachunkowości zarządczej,
  • bardzo dobra znajomość obsługi arkusza kalkulacyjnego, edytora tekstów i programu do tworzenia prezentacji,

Funkcjonalny Rachunek Kosztów wymaga od wykonawcy dużej elastyczności, bardzo dobrej znajomości procesów operacyjnych mających miejsce w placówce medycznej i szerokiej wiedzy ekonomicznej powiązanej z przepisami regulującymi działalność w ochronie zdrowia.

Do czego służy Funkcjonalny Rachunek Kosztów?

Funkcjonalny Rachunek Kosztów jest narzędziem kontroli zarządczej dla dyrektora placówki, dla dyrektora ds. lecznictwa (medycznego), dla dyrektora ekonomicznego / finansowego / głównego księgowego. Jest narzędziem zarządzania dla ordynatora / kierownika oddziału, poradni lub pracowni. Raport dla osób bezpośrednio zarządzających jednostkami organizacyjnymi (ordynatorzy, kierownicy) powinien podawać dane na poziomie szczegółowości zapewniającym skuteczne podjęcie decyzji zarządczych. Natomiast raport dla zarządu może pomijać niektóre szczegóły i powinien mieć formę zestawienia tabelarycznego pokazującego najważniejsze dane i wskaźniki.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Firma Dobrze Widziana 2025 i Medal Solidarności Społecznej – poznaliśmy tegorocznych laureatów

W czwartek, 27 listopada 2025 r. w Warsaw Presidential Hotel odbył się finał XVI edycji konkursu Firma Dobrze Widziana. Konkurs ten ma na celu promowanie firm członkowskich Business Centre Club, które realizują działania CSR oraz ESG. Wydarzenie odbyło się pod Honorowym Patronatem Ministra Rodziny i Polityki Społecznej oraz Rektora Szkoły Głównej Handlowej.

Główny Inspektorat Sanitarny: kontrola produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych [Podsumowanie]

Główny Inspektorat Sanitarny przeprowadził ogólnopolską kontrolę produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych stosowanych m.in. w konserwacji drewna oraz materiałów budowlanych. Oto podsumowanie akcji.

Dłuższy termin na oświadczenie o korzystaniu z zamrożonej ceny prądu. Firmy z sektora MŚP będą miały czas do 30 czerwca 2026 r.

Rząd przyjął w środę [red. 26 listopada 2025 r.] projekt ustawy o przedłużeniu firmom z sektora MŚP do 30 czerwca 2026 r. czasu na złożenie swoim sprzedawcom energii elektrycznej, oświadczeń o korzystaniu z zamrożonych cen prądu w II połowie 2024 r.

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

REKLAMA

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. UE zaostrza przepisy. Mniej chemikaliów w składzie i cyfrowy paszport

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. W UE zaostrza się przepisy o bezpieczeństwie zabawek. Lista zakazanych w zabawkach chemikaliów się wydłuża. Dodatkowo Parlament Europejski wprowadza cyfrowy paszport ułatwiający kontrolę spełniania norm bezpieczeństwa przez zabawkę.

BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

REKLAMA

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA