REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rola Funkcjonalnego Rachunku Kosztów w placówce medycznej

 Katarzyna Adamczyk
Doświadczony manager i profesjonalistka z dziedziny ekonomii zdrowia, specjalizująca się w analizie biznesowej, w tym w kontroli zarządczej w placówkach medycznych, ze szczególnym uwzględnieniem kontrolingu i analizy finansowej szpitala oraz w analityce rynku farmaceutycznego i analizach refundacyjnych.
Rola Funkcjonalnego Rachunku Kosztów w placówce medycznej /fot. Shutterstock
Rola Funkcjonalnego Rachunku Kosztów w placówce medycznej /fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Pojęcie rachunku kosztów w placówce medycznej nie ma swojej definicji. Najbliższym pojęciem jest standard rachunku kosztów określony w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 8 lipca 2015 roku w sprawie zaleceń do standardu rachunku kosztów u świadczeniodawców (Dz. U. 2015, poz. 1126), wydanym na podstawie Ustawy o Świadczeniach Opieki Zdrowotnej Finansowanych ze Środków Publicznych z dnia 27 sierpnia 2004 roku (tekst jednolity Dz.U. 2017, poz. 1938; art. 31lc ustęp 6). Celem regulacji jest normalizacja sposobu identyfikowania, gromadzenia, przetwarzania, prezentowania i interpretowania informacji o kosztach leczenia oraz określenie sposobu kalkulacji kosztu świadczenia opieki zdrowotnej.

W przytoczonych przepisach, rachunek kosztów w placówce medycznej jest definiowany jako system ewidencji kosztów w systemie finansowo-księgowym oraz ich przetwarzanie, prezentowanie i interpretowanie, w celu uzyskania informacji o kosztach leczenia. Jak widać przepisy te przede wszystkim służą standaryzacji sprawozdawczości kosztów do Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji w celu taryfikacji świadczeń zdrowotnych. Odpowiednio opracowany plan kont stanowi dobrą bazę dla Funkcjonalnego Rachunku Kosztów.

REKLAMA

Co to jest Funkcjonalny Rachunek Kosztów?

W odróżnieniu od wspomnianego powyżej księgowego rachunku kosztów, Funkcjonalny Rachunek Kosztów jest raportem obrazującym ekonomiczną działalność oddziału, poradni lub pracowni, przedstawionej przez pryzmat danych statystycznych z obszaru finansów, rozliczeń świadczeń i statystyki medycznej. Jest źródłem danych charakteryzujących działalność oddziału, poradni lub pracowni. Pełni rolę:

  • Rejestracyjną – zbiera dane o danej jednostce organizacyjnej,
  • Informacyjną – dostarcza informacji koniecznych do bieżącej oceny sytuacji,
  • Kontrolną – pozwala dokonać oceny jednostki organizacyjnej pod kątem ekonomicznym i administracyjnym,
  • Sprawozdawczą – ustala dane za dany okres,
  • Motywacyjną – ułatwia optymalizację zarządzania powierzonymi zasobami.

Sprawdź: JPK_VAT 2018 – Instrukcja wdrożenia

Po co przygotowuje się Funkcjonalny Rachunek Kosztów?

Funkcjonalny Rachunek Kosztów przygotowuje się w celu cyklicznego przeglądu działalności oddziału, poradni lub pracowni, w celu śledzenia trendów przychodowych i kosztowych, identyfikacji i wyjaśnienia odchyleń, także w celu oceny sposobu zarządzania oddziałem, poradnią, pracownią i w celu optymalizacji kosztów oraz poszukiwania alternatywnych rozwiązań.

Elementy Funkcjonalnego Rachunku Kosztów?

Do podstawowych elementów Funkcjonalnego Rachunku Kosztów należą:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. Moduł wynikowy: wynik finansowy i koszty leczenia
  2. Moduł „Statystyka medyczna”: ruch chorych, rozliczenie kontraktu NFZ, sprawozdawczość produktowa
  3. Moduł „Finanse” – koszty i przychody
  4. Moduł „Opis” – analiza wskaźnikowa i opis sytuacji ekonomicznej oddziału / poradni / pracowni i najważniejszych trendów.

Zobacz: Prawo dla firm

Korzyści płynące ze stosowania Funkcjonalnego Rachunku Kosztów?

Funkcjonalny Rachunek Kosztów umożliwia efektywne zarządzanie oddziałem dzięki stałemu wglądowi do najbardziej istotnych wskaźników działalności i jednocześnie pozwala na szybką identyfikację obszarów wymagających optymalizacji działań. Do innych korzyści zalicza się:

  • Wspieranie procesów decyzyjnych, umożliwiających kompleksowe zarządzanie pracą oddziału/poradni/pracowni,
  • Skuteczne monitorowanie kosztów i ich odchyleń, ułatwienie porównywania danych,
  • Modułowa struktura danych odzwierciedla obszary działalności oddziału, skupiając się na informacjach dotyczących leczenia.

Kto sporządza Funkcjonalny Rachunek Kosztów?

Funkcjonalny Rachunek Kosztów sporządza analityk finansowy / biznesowy / kontroler finansowy / biznesowy. Ze względu na szeroki zakres i istotność danych, osoba sporządzająca Funkcjonalny Rachunek Kosztów, powinna być ulokowana w organizacji na szczeblu kierowniczym i powinna podlegać członkowi zarządu. Do głównych obowiązków analityka / kontrolera powinno należeć:

  • prowadzenie rachunku kosztów wg miejsc powstawania zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami przyjętymi w placówce,
  • analiza i kontrola kosztów działalności poszczególnych jednostek organizacyjnych, a w szczególności ustalenie i aktualizacja wskaźników ekonomicznych obrazujących sytuację ekonomiczno-organizacyjną jednostki organizacyjnej,
  • opracowanie, wdrożenie i wykonywanie cyklicznych raportów dla ordynatorów, kierowników i zarządu szpitala,
  • definiowanie przychodów oraz kosztów w układzie rodzajowym i funkcjonalnym z uwzględnieniem szczegółowości rachunku kosztów, w tym definiowanie i aktualizacja miejsc powstawania kosztów,
  • opracowanie, walidacja, wdrożenie i aktualizacja kluczy rozliczeniowych, we współpracy ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi,
  • bieżąca kontrola kosztów i analiza odchyleń,
  • monitorowanie i prognozowanie wyniku finansowego, w tym progu rentowności w oparciu o analizę wskaźników finansowych,
  • analiza efektywności ekonomicznej placówki,
  • wspieranie i udostępnianie informacji niezbędnych Zarządowi dla planowania strategicznego,
  • gromadzenie informacji o strukturze problemów decyzyjnych w różnych obszarach zarządzania.

Analityk / kontroler powinien posiadać następujące cechy i kwalifikacje:

  • wysokie zdolności analityczne,
  • umiejętność wyciągania syntetycznych wniosków,
  • znajomość terminologii medycznej,
  • bardzo dobre zdolności komunikacyjne i społeczne,
  • duża samodzielność w działaniu,
  • znajomość przepisów regulujących działalność placówki medycznej, a w szczególności ustawy o działalności leczniczej, ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, ustawy o finansach publicznych, ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych i odpowiednich rozporządzeniach oraz znajomość odpowiednich zarządzeń Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia,
  • znajomość zasad rachunkowości, w tym rachunkowości zarządczej,
  • bardzo dobra znajomość obsługi arkusza kalkulacyjnego, edytora tekstów i programu do tworzenia prezentacji,

Funkcjonalny Rachunek Kosztów wymaga od wykonawcy dużej elastyczności, bardzo dobrej znajomości procesów operacyjnych mających miejsce w placówce medycznej i szerokiej wiedzy ekonomicznej powiązanej z przepisami regulującymi działalność w ochronie zdrowia.

Do czego służy Funkcjonalny Rachunek Kosztów?

Funkcjonalny Rachunek Kosztów jest narzędziem kontroli zarządczej dla dyrektora placówki, dla dyrektora ds. lecznictwa (medycznego), dla dyrektora ekonomicznego / finansowego / głównego księgowego. Jest narzędziem zarządzania dla ordynatora / kierownika oddziału, poradni lub pracowni. Raport dla osób bezpośrednio zarządzających jednostkami organizacyjnymi (ordynatorzy, kierownicy) powinien podawać dane na poziomie szczegółowości zapewniającym skuteczne podjęcie decyzji zarządczych. Natomiast raport dla zarządu może pomijać niektóre szczegóły i powinien mieć formę zestawienia tabelarycznego pokazującego najważniejsze dane i wskaźniki.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Roczny plan urlopów. Nie każdy pracodawca musi go mieć

Ustalając plan urlopów, pracodawca musi uwzględnić wnioski pracowników oraz konieczność zapewnienia normalnego toku pracy - powiedziała radca prawny dr Monika Wieczorek. Zaznaczyła, że w wyjątkowych sytuacjach wypoczynek może być przesunięty.

Niższe składki dzięki Małemu ZUS plus. Dla kogo ulga i jak z niej skorzystać?

Mały ZUS plus to ulga dla przedsiębiorców, którzy chcą obniżyć składki na ubezpieczenia społeczne. Warunkiem jest dochód z działalności gospodarczej poniżej określonego limitu. Sprawdź, kto może skorzystać z Małego ZUS plus, jakie są limity przychodu i terminy zgłoszeń oraz dlaczego ulga nie obejmuje składki zdrowotnej.

Czym jest przygotowana likwidacja przedsiębiorstwa?

Przygotowana likwidacja pozwala na sprawne pozyskanie pieniędzy niezbędnych do uregulowania należności wobec wierzycieli, a niekiedy także na zachowanie przez dłużnika części swojego majątku. Dlatego jest to procedura warta uwagi przy planowaniu strategii oddłużenia.

Pracownik ma lepsze wyniki, gdy może wziąć psa do biura. Jak polityka prozwierzęca wpływa na firmę?

Wprowadzenie praktyk prozwierzęcych w miejscu pracy może zwiększyć produktywność pracowników i przyczynić się do poprawy wyników firmy. Taki wniosek płynie z tegorocznego badania przeprowadzonego przez portugalskich naukowców. Eksperci ze sklepu zoologicznego zooplus podkreślają, że to tylko jeden z wielu pozytywnych efektów tworzenia biur przyjaznych zwierzętom.

REKLAMA

Kryzys wizerunkowy polskich firm 2024: skutki i działania naprawcze [PRZYKŁADY]

Wizerunek przedsiębiorstwa to kluczowy element jego sukcesu. W Polsce, w ciągu ostatnich lat, wiele firm doświadczyło kryzysów wizerunkowych, które wpłynęły na ich postrzeganie przez klientów, partnerów biznesowych i społeczeństwo. Kryzysy te mają różne przyczyny, od błędów zarządzania po problemy produktowe czy etyczne. W artykule analizujemy przykłady polskich przedsiębiorstw, które w 2024 roku zmagały się z kryzysami wizerunkowymi, oraz przedstawiamy działania, jakie należy podjąć, aby ocieplić wizerunek firmy po tego rodzaju zdarzeniach.

Ważne dla właścicieli małych sklepów internetowych i konsumentów: te trendy w e-commerce mocno zmienią styl e-zakupów w 2025 roku

Po skokowych wzrostach zakupów internetowych z czasu pandemii, mijający rok przyniósł wyraźnie spokojniejsze tempo rozwoju handlu online. Nowe przyspieszenie może jednak pojawić się za sprawą jeszcze wygodniejszych rozwiązań płatniczych, które zyskały na popularności w ostatnich miesiącach.

Kłopoty z finansami w firmie. Do tradycyjnych zagrożeń: zatory płatnicze, problem z uzyskaniem finansowania dołącza w 2025 roku potrzeba wali z hakerami

Największe zagrożenie dla polskiej przedsiębiorczości w 2025 roku eksperci widzą w narastających zatorach płatniczych, ograniczonym dostępie do finansowania i rosnącej liczbie ataków hakerskich. To ostatnie zwiększy zapotrzebowanie firm na inwestycje w cyberbezpieczeństwo.

Nowe technologie całkowicie odmieniają sposób działania firm ochroniarskich. Poza dbałością o bezpieczeństwo ludzi i obiektów pozwalają monitorować pracę ochroniarzy

Wiele czynności, dziś wykonywanych przez pracowników ochrony, zostanie zastąpionych (lub już jest zastępowanych) nowoczesnymi technologiami. Nie znaczy to, że branża pracowników ochrony zniknie, jednak bez wątpienia zmaleje liczba etatów.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o stosowanie jak najniższych stawek

W wielu firmach podatek od nieruchomości to koszt rzędu kilkuset tysięcy złotych w skali roku. Najbardziej odczuwają go firmy działające w branży przemysłowej i w logistyce. Ze względu na duże powierzchnie nieruchomości podatek, który płacą liczony jest w setkach tysięcy złotych.

Które branże skontroluje UODO? Znamy plan na 2025 rok

W 2025 r. kontrolerzy Urzędu Ochrony Danych Osobowych skupią się m.in. na bezpieczeństwie danych medycznych i przetwarzaniu danych dzieci. Plan kontroli uwzględnia te sektory, w których coraz częściej pojawiają się zagrożenia oraz te, które społeczne zainteresowanie.

REKLAMA