REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rola Funkcjonalnego Rachunku Kosztów w placówce medycznej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Katarzyna Adamczyk
Doświadczony manager i profesjonalistka z dziedziny ekonomii zdrowia, specjalizująca się w analizie biznesowej, w tym w kontroli zarządczej w placówkach medycznych, ze szczególnym uwzględnieniem kontrolingu i analizy finansowej szpitala oraz w analityce rynku farmaceutycznego i analizach refundacyjnych.
Rola Funkcjonalnego Rachunku Kosztów w placówce medycznej /fot. Shutterstock
Rola Funkcjonalnego Rachunku Kosztów w placówce medycznej /fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Pojęcie rachunku kosztów w placówce medycznej nie ma swojej definicji. Najbliższym pojęciem jest standard rachunku kosztów określony w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 8 lipca 2015 roku w sprawie zaleceń do standardu rachunku kosztów u świadczeniodawców (Dz. U. 2015, poz. 1126), wydanym na podstawie Ustawy o Świadczeniach Opieki Zdrowotnej Finansowanych ze Środków Publicznych z dnia 27 sierpnia 2004 roku (tekst jednolity Dz.U. 2017, poz. 1938; art. 31lc ustęp 6). Celem regulacji jest normalizacja sposobu identyfikowania, gromadzenia, przetwarzania, prezentowania i interpretowania informacji o kosztach leczenia oraz określenie sposobu kalkulacji kosztu świadczenia opieki zdrowotnej.

W przytoczonych przepisach, rachunek kosztów w placówce medycznej jest definiowany jako system ewidencji kosztów w systemie finansowo-księgowym oraz ich przetwarzanie, prezentowanie i interpretowanie, w celu uzyskania informacji o kosztach leczenia. Jak widać przepisy te przede wszystkim służą standaryzacji sprawozdawczości kosztów do Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji w celu taryfikacji świadczeń zdrowotnych. Odpowiednio opracowany plan kont stanowi dobrą bazę dla Funkcjonalnego Rachunku Kosztów.

REKLAMA

Co to jest Funkcjonalny Rachunek Kosztów?

W odróżnieniu od wspomnianego powyżej księgowego rachunku kosztów, Funkcjonalny Rachunek Kosztów jest raportem obrazującym ekonomiczną działalność oddziału, poradni lub pracowni, przedstawionej przez pryzmat danych statystycznych z obszaru finansów, rozliczeń świadczeń i statystyki medycznej. Jest źródłem danych charakteryzujących działalność oddziału, poradni lub pracowni. Pełni rolę:

  • Rejestracyjną – zbiera dane o danej jednostce organizacyjnej,
  • Informacyjną – dostarcza informacji koniecznych do bieżącej oceny sytuacji,
  • Kontrolną – pozwala dokonać oceny jednostki organizacyjnej pod kątem ekonomicznym i administracyjnym,
  • Sprawozdawczą – ustala dane za dany okres,
  • Motywacyjną – ułatwia optymalizację zarządzania powierzonymi zasobami.

Sprawdź: JPK_VAT 2018 – Instrukcja wdrożenia

Po co przygotowuje się Funkcjonalny Rachunek Kosztów?

Funkcjonalny Rachunek Kosztów przygotowuje się w celu cyklicznego przeglądu działalności oddziału, poradni lub pracowni, w celu śledzenia trendów przychodowych i kosztowych, identyfikacji i wyjaśnienia odchyleń, także w celu oceny sposobu zarządzania oddziałem, poradnią, pracownią i w celu optymalizacji kosztów oraz poszukiwania alternatywnych rozwiązań.

Elementy Funkcjonalnego Rachunku Kosztów?

Do podstawowych elementów Funkcjonalnego Rachunku Kosztów należą:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. Moduł wynikowy: wynik finansowy i koszty leczenia
  2. Moduł „Statystyka medyczna”: ruch chorych, rozliczenie kontraktu NFZ, sprawozdawczość produktowa
  3. Moduł „Finanse” – koszty i przychody
  4. Moduł „Opis” – analiza wskaźnikowa i opis sytuacji ekonomicznej oddziału / poradni / pracowni i najważniejszych trendów.

Zobacz: Prawo dla firm

Korzyści płynące ze stosowania Funkcjonalnego Rachunku Kosztów?

Funkcjonalny Rachunek Kosztów umożliwia efektywne zarządzanie oddziałem dzięki stałemu wglądowi do najbardziej istotnych wskaźników działalności i jednocześnie pozwala na szybką identyfikację obszarów wymagających optymalizacji działań. Do innych korzyści zalicza się:

  • Wspieranie procesów decyzyjnych, umożliwiających kompleksowe zarządzanie pracą oddziału/poradni/pracowni,
  • Skuteczne monitorowanie kosztów i ich odchyleń, ułatwienie porównywania danych,
  • Modułowa struktura danych odzwierciedla obszary działalności oddziału, skupiając się na informacjach dotyczących leczenia.

Kto sporządza Funkcjonalny Rachunek Kosztów?

Funkcjonalny Rachunek Kosztów sporządza analityk finansowy / biznesowy / kontroler finansowy / biznesowy. Ze względu na szeroki zakres i istotność danych, osoba sporządzająca Funkcjonalny Rachunek Kosztów, powinna być ulokowana w organizacji na szczeblu kierowniczym i powinna podlegać członkowi zarządu. Do głównych obowiązków analityka / kontrolera powinno należeć:

  • prowadzenie rachunku kosztów wg miejsc powstawania zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami przyjętymi w placówce,
  • analiza i kontrola kosztów działalności poszczególnych jednostek organizacyjnych, a w szczególności ustalenie i aktualizacja wskaźników ekonomicznych obrazujących sytuację ekonomiczno-organizacyjną jednostki organizacyjnej,
  • opracowanie, wdrożenie i wykonywanie cyklicznych raportów dla ordynatorów, kierowników i zarządu szpitala,
  • definiowanie przychodów oraz kosztów w układzie rodzajowym i funkcjonalnym z uwzględnieniem szczegółowości rachunku kosztów, w tym definiowanie i aktualizacja miejsc powstawania kosztów,
  • opracowanie, walidacja, wdrożenie i aktualizacja kluczy rozliczeniowych, we współpracy ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi,
  • bieżąca kontrola kosztów i analiza odchyleń,
  • monitorowanie i prognozowanie wyniku finansowego, w tym progu rentowności w oparciu o analizę wskaźników finansowych,
  • analiza efektywności ekonomicznej placówki,
  • wspieranie i udostępnianie informacji niezbędnych Zarządowi dla planowania strategicznego,
  • gromadzenie informacji o strukturze problemów decyzyjnych w różnych obszarach zarządzania.

Analityk / kontroler powinien posiadać następujące cechy i kwalifikacje:

  • wysokie zdolności analityczne,
  • umiejętność wyciągania syntetycznych wniosków,
  • znajomość terminologii medycznej,
  • bardzo dobre zdolności komunikacyjne i społeczne,
  • duża samodzielność w działaniu,
  • znajomość przepisów regulujących działalność placówki medycznej, a w szczególności ustawy o działalności leczniczej, ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, ustawy o finansach publicznych, ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych i odpowiednich rozporządzeniach oraz znajomość odpowiednich zarządzeń Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia,
  • znajomość zasad rachunkowości, w tym rachunkowości zarządczej,
  • bardzo dobra znajomość obsługi arkusza kalkulacyjnego, edytora tekstów i programu do tworzenia prezentacji,

Funkcjonalny Rachunek Kosztów wymaga od wykonawcy dużej elastyczności, bardzo dobrej znajomości procesów operacyjnych mających miejsce w placówce medycznej i szerokiej wiedzy ekonomicznej powiązanej z przepisami regulującymi działalność w ochronie zdrowia.

Do czego służy Funkcjonalny Rachunek Kosztów?

Funkcjonalny Rachunek Kosztów jest narzędziem kontroli zarządczej dla dyrektora placówki, dla dyrektora ds. lecznictwa (medycznego), dla dyrektora ekonomicznego / finansowego / głównego księgowego. Jest narzędziem zarządzania dla ordynatora / kierownika oddziału, poradni lub pracowni. Raport dla osób bezpośrednio zarządzających jednostkami organizacyjnymi (ordynatorzy, kierownicy) powinien podawać dane na poziomie szczegółowości zapewniającym skuteczne podjęcie decyzji zarządczych. Natomiast raport dla zarządu może pomijać niektóre szczegóły i powinien mieć formę zestawienia tabelarycznego pokazującego najważniejsze dane i wskaźniki.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

REKLAMA

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

REKLAMA

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

REKLAMA