REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firma w mieszkaniu - czy wydatki na czynsz i media mogą być kosztem podatkowym?

Subskrybuj nas na Youtube
Firma w mieszkaniu - czy wydatki na czynsz i media mogą być kosztem podatkowym? /Fot. Fotolia
Firma w mieszkaniu - czy wydatki na czynsz i media mogą być kosztem podatkowym? /Fot. Fotolia
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Wiceminister finansów zastępca szefa KAS Paweł Cybulski stwierdził, że wydatki na czynsz mogą być kosztem, jeśli ma to związek z działalnością gospodarczą.

Cybulski pytany był przez PAP, czy fiskus uzależnia możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów części wydatków na np. czynsz, energię, ogrzewanie, wywóz śmieci, od wyodrębniania z lokalu mieszkalnego pomieszczenia, w którym prowadzona jest działalność gospodarcza.

REKLAMA

REKLAMA

"Wydatki na czynsz czy media ponoszone przez przedsiębiorców, którzy zarejestrowali firmę w mieszkaniu, mogą być zaliczone do kosztów podatkowych pod warunkiem, że są związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Przy czym przepisy nie uzależniają możliwości zaliczenia takich wydatków do kosztów podatkowych od wyodrębnienia – w dosłownym, fizycznym sensie - pomieszczenia, w którym prowadzona jest działalność gospodarcza. Nie o takie wyodrębnienie chodzi" - odpowiedział wiceminister.

Jego zdaniem podatnik powinien określić jaka część lokalu mieszkalnego służy prowadzonej przez niego działalności gospodarczej (np. procentowo wskazać powierzchnię) i wówczas może w odpowiedniej proporcji zaliczyć poniesione wydatki do kosztów podatkowych.

"Oczywiście w dalszym ciągu musi być zachowany warunek związku tych wydatków z prowadzoną działalnością" - podkreślił Cybulski.

Polecamy: E-wydanie Dziennika Gazety Prawnej

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zaznaczył, że kosztem uzyskania przychodów mogą być bowiem tylko takie wydatki, które mają lub mogą mieć wpływ na powstanie przychodu lub na zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodu, a przy tym nie zostały wymienione w art. 23 ustawy o PIT w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów. "Te zasady dotyczą wszystkich przedsiębiorców, bez względu na miejsce prowadzenia działalności gospodarczej" - zastrzegł.

REKLAMA

Według niego takie stanowisko resortu finansów nie powinno stanowić dla przedsiębiorców problemu. "Przedsiębiorca prowadzący działalność we własnym lokalu na pewno jest w stanie zadeklarować, jaką część przeznacza na tę działalność" - ocenił wiceminister.

Pytany, czy ministerstwo odniesie się do tych kwestii w interpretacjach podatkowych, wiceminister zadeklarował, że interpretacje indywidualne wydane w tym zakresie są analizowane i te, które są nieprawidłowe na pewno zostaną zmienione.

"Należy jednak pamiętać, że interpretacje są wydawane w konkretnym stanie faktycznym. Jeżeli wynika z niego np. że przedsiębiorca prowadzi działalność gospodarczą w lokalu, w którym jednocześnie mieszka, to trudno zgodzić się, żeby mógł zaliczać do kosztów podatkowych całość wydatków na czynsz, czy media. Część z nich jest bowiem bez wątpienia związana z zaspokajaniem potrzeb osobistych" - uważa Cybulski.

Zobacz: Prawo dla firm

Dodał, że jeżeli będą miały miejsce ewentualne różnice w treści interpretacji, co nie jest przesądzone, to nie można tego utożsamiać z uznaniowym podejmowaniem decyzji przez urzędników. "Treść interpretacji jest bowiem uzależniona od stanu faktycznego przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji, natomiast wpływ na kształt stanu faktycznego ma podatnik, a nie urzędnik.

Analizujemy również czy istnieje potrzeba wydania interpretacji ogólnej w tej kwestii" - poinformował.

Na początku tygodnia "Rzeczpospolita" poinformowała, że fiskus utrudnia prowadzącym firmę w domu rozliczanie kosztów mediów i czynszu. Według gazety "w ostatnich interpretacjach fiskus podkreśla, że korzyści podatkowe są możliwe tylko wtedy, gdy do prowadzenia działalności mamy osobne, wyodrębnione pomieszczenie".

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

REKLAMA

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

REKLAMA

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

REKLAMA