REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zezwolenie na sprzedaż alkoholu – warunki uzyskania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kamila Mazurek
Zezwolenie na sprzedaż alkoholu – warunki uzyskania /Fot. Fotolia
Zezwolenie na sprzedaż alkoholu – warunki uzyskania /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzenie działalności gospodarczej opartej na sprzedaży napojów alkoholowych wymaga zgromadzenia odpowiednich zezwoleń i uprzednio wystosowania o nie wniosków do właściwych organów. Choć cała procedura nie jest nadmiernie skomplikowana, dla początkujących przedsiębiorców formalności mogą stać się lekkim utrapieniem. Warto zatem przewertować przepisy w celu uniknięcia grzywny czy też zakazu kontynuowania obrotu.

Kto wydaje?

Zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych można uzyskać od wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. Właściwym podmiotem, do którego będzie można zwrócić się z wnioskiem jest ten ze względu na lokalizację punktu planowanej sprzedaży alkoholu. Jeśli natomiast pozwolenie ma obejmować sprzedaż hurtową, a nie detaliczną, z siedzibą lokalu na terenie województwa – dokument uprawniający jest wydawany przez marszałka województwa (dotyczy napojów alkoholowych do 18 procent) lub ministra właściwego do spraw gospodarki (w przypadku alkoholi powyżej osiemnastoprocentowych). Zezwolenia na obrót hurtowy wydaje się na czas oznaczony: napojami alkoholowymi do 18% - nie dłuższy niż 2 lata, zaś tymi powyżej tej skali - nie dłuższy niż rok. Dla trunków powyżej 18% ustala się ponadto limit w wysokości minimum 250 tys. litrów 100% alkoholu rocznie.

REKLAMA

Jak wygląda wniosek?

Wniosek o wydanie zezwolenia powinien zawierać:
1) oznaczenie przedsiębiorcy;
2) siedzibę i adres przedsiębiorcy;
3) numer w rejestrze przedsiębiorców;
4) miejsce prowadzenia działalności gospodarczej;
5) wnioskowany limit – dotyczy wyłącznie wniosku o wydanie zezwolenia na trunki powyżej 18 procent
6) wnioskowany termin ważności zezwolenia;
7) oświadczenie o wartości sprzedaży napojów alkoholowych w ostatnim roku kalendarzowym.

Polecamy: E-wydanie Dziennika Gazety Prawnej

Opłaty

REKLAMA

Polskie ustawodawstwo przewiduje zezwolenia na trzy rodzaje trunków w ramach obrotu hurtowego:
- do 4,5% zawartości alkoholu oraz na piwo,
- powyżej 4,5% do 18% zawartości alkoholu (z wyjątkiem piwa),
- powyżej 18% zawartości alkoholu.
Od zasobności alkoholu w trunku uzależniona będzie wysokość wniesionej opłaty za pozwolenie.
Za wydanie zezwoleń dla przedsiębiorców chcących prowadzić sprzedaż hurtową i występujących o nie po raz pierwszy, ustala się opłatę w wysokości 4000 zł. Uiszczenia opłaty w takiej samej wartości żąda się również w stosunku do tych, którzy za sprzedaż w roku poprzedzającym wygaśnięcie zezwolenia nie przekroczyli kwoty 1 000 000 zł.

W przypadku przedsiębiorców, których wartość sprzedaży hurtowej napojów alkoholowych w roku poprzedzającym wygaśnięcie zezwolenia przekroczyła 1 000 000 zł i zezwoleń dla napojów do 18 % opłatę za wydanie zezwoleń ustala się w wysokości równej 0,4% wartości sprzedaży w roku poprzednim, z zaokrągleniem do 100 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz serwis: Prawo dla firm

Dalsze wymogi…

REKLAMA

Uzyskanie wymaganego zezwolenia nie gwarantuje przedsiębiorcy pełnej swobody w prowadzonej działalności. Chcąc ją dalej realizować zgodnie z prawem, musi spełniać inne warunki, jak posiadanie tytułu prawnego do korzystania z właściwego miejsca do przechowywania alkoholi – tzw. stacjonarny magazyn. Sprzedający jest zobligowany również przekazywać organowi wydającemu koncesję informację o wielkości sprzedaży trunków, w terminie do dnia 31 stycznia za rok poprzedni.

Sprzedaż prowadzona jest jedynie tymi trunkami, które mieszczą się w granicach pozwolenia i, o ile tak stanowią inne przepisy, są oznaczone znakami akcyzy. Zaopatrywanie się w napoje następować może również i wyłącznie u producentów oraz u przedsiębiorców posiadających zezwolenie na obrót hurtowy tymi napojami. O wszelkich zmianach co do stanu faktycznego i prawnego, przedsiębiorca ma obowiązek zgłoszenia ministrowi właściwemu do spraw gospodarki lub właściwemu marszałkowi województwa w stosunku do danych zawartych w zezwoleniu, w terminie 14 dni od dnia powstania zmiany.

Cofnięcie zezwolenia

Cofnięcia może dokonać minister właściwy do spraw gospodarki lub właściwy marszałek województwa w przypadkach, gdy:

  • przedsiębiorca nie przestrzega warunków i zasad określonych w ustawie m.in. praktykuje sprzedaż alkoholu osobom nieletnim lub w stanie nietrzeźwości,
  • zakłóca porządek publiczny nie zawiadamiając o prowadzonej przez siebie działalności określonych organów,
  • alkohol będący przedmiotem handlu pochodzi z nielegalnych źródeł,
  • popełnienia przestępstwa w celu uzyskania korzyści majątkowej przez osobę odpowiedzialną za działalność przedsiębiorcy posiadającego zezwolenie,
  • przedstawienia fałszywych danych w corocznym oświadczeniu o dokonanej sprzedaży,
  • orzeczenia wobec przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną albo wobec osoby odpowiedzialnej za działalność przedsiębiorcy posiadającego zezwolenie, zakazu prowadzenia działalności gospodarczej objętej zezwoleniem,
  • zlecania przez przedsiębiorcę, na podstawie umów, prowadzenia obrotu hurtowego napojami alkoholowymi innym przedsiębiorcom.

Przedsiębiorca, któremu cofnięto zezwolenie, może wystąpić z wnioskiem o ponowne wydanie zezwoleń, nie wcześniej niż po upływie 3 lat od dnia wydania decyzji o jego cofnięciu.

Zobacz: Działalność gospodarcza

Odpowiedzialność za sprzedaż alkoholu bez zezwolenia

Osoby dokonujące dystrybucji alkoholu bez posiadanej koncesji podlegają sankcjom grzywny, o czym mówi art. 43 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi – przepis ten odnosi się nie tylko do osób, które bezpośrednio dokonują handlu niedozwolonym towarem, ale także tych, którzy sprawują nad nimi w tym zakresie nadzór – a zatem kierownik zakładu handlowego czy gastronomicznego będzie odpowiadać za dopuszczenie do popełnienia przestępstwa w jego zakładzie. Dalsze przepisy tego aktu – precyzują wysokość odpowiedzialności pieniężnej - ten, kto bez wymaganego zezwolenia lub wbrew jego warunkom prowadzi obrót hurtowy napojami alkoholowym podlega grzywnie od 10 000 do 500 000 złotych. Natomiast w wypadkach mniejszej wagi sprawca czynu zabronionego – sprzedaży alkoholu bez zezwolenia - podlega karze grzywny do 5000 zł. Sąd może ponadto zasądzić przepadek, czyli przejęcie alkoholu przez Skarb Państwa oraz zakazać przedsiębiorcy prowadzenia w przyszłości działalności polegającej na sprzedaży lub podawaniu alkoholu.

Kodeks karny, za nielegalną sprzedaż alkoholu przewiduje - karą grzywny w wysokości od 10 do 360 stawek dziennych (mające przełożenie na dzienne zarobki), co oznacza, że grzywna może wynieść od 100 złotych do nawet 720 tysięcy.

Podstawa prawna:

- Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. 1982 nr 35 poz. 230 z późn. zm.)

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

REKLAMA

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA