REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zezwolenie na sprzedaż alkoholu – warunki uzyskania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kamila Mazurek
Zezwolenie na sprzedaż alkoholu – warunki uzyskania /Fot. Fotolia
Zezwolenie na sprzedaż alkoholu – warunki uzyskania /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzenie działalności gospodarczej opartej na sprzedaży napojów alkoholowych wymaga zgromadzenia odpowiednich zezwoleń i uprzednio wystosowania o nie wniosków do właściwych organów. Choć cała procedura nie jest nadmiernie skomplikowana, dla początkujących przedsiębiorców formalności mogą stać się lekkim utrapieniem. Warto zatem przewertować przepisy w celu uniknięcia grzywny czy też zakazu kontynuowania obrotu.

Kto wydaje?

Zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych można uzyskać od wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. Właściwym podmiotem, do którego będzie można zwrócić się z wnioskiem jest ten ze względu na lokalizację punktu planowanej sprzedaży alkoholu. Jeśli natomiast pozwolenie ma obejmować sprzedaż hurtową, a nie detaliczną, z siedzibą lokalu na terenie województwa – dokument uprawniający jest wydawany przez marszałka województwa (dotyczy napojów alkoholowych do 18 procent) lub ministra właściwego do spraw gospodarki (w przypadku alkoholi powyżej osiemnastoprocentowych). Zezwolenia na obrót hurtowy wydaje się na czas oznaczony: napojami alkoholowymi do 18% - nie dłuższy niż 2 lata, zaś tymi powyżej tej skali - nie dłuższy niż rok. Dla trunków powyżej 18% ustala się ponadto limit w wysokości minimum 250 tys. litrów 100% alkoholu rocznie.

REKLAMA

Jak wygląda wniosek?

Wniosek o wydanie zezwolenia powinien zawierać:
1) oznaczenie przedsiębiorcy;
2) siedzibę i adres przedsiębiorcy;
3) numer w rejestrze przedsiębiorców;
4) miejsce prowadzenia działalności gospodarczej;
5) wnioskowany limit – dotyczy wyłącznie wniosku o wydanie zezwolenia na trunki powyżej 18 procent
6) wnioskowany termin ważności zezwolenia;
7) oświadczenie o wartości sprzedaży napojów alkoholowych w ostatnim roku kalendarzowym.

Polecamy: E-wydanie Dziennika Gazety Prawnej

Opłaty

REKLAMA

Polskie ustawodawstwo przewiduje zezwolenia na trzy rodzaje trunków w ramach obrotu hurtowego:
- do 4,5% zawartości alkoholu oraz na piwo,
- powyżej 4,5% do 18% zawartości alkoholu (z wyjątkiem piwa),
- powyżej 18% zawartości alkoholu.
Od zasobności alkoholu w trunku uzależniona będzie wysokość wniesionej opłaty za pozwolenie.
Za wydanie zezwoleń dla przedsiębiorców chcących prowadzić sprzedaż hurtową i występujących o nie po raz pierwszy, ustala się opłatę w wysokości 4000 zł. Uiszczenia opłaty w takiej samej wartości żąda się również w stosunku do tych, którzy za sprzedaż w roku poprzedzającym wygaśnięcie zezwolenia nie przekroczyli kwoty 1 000 000 zł.

W przypadku przedsiębiorców, których wartość sprzedaży hurtowej napojów alkoholowych w roku poprzedzającym wygaśnięcie zezwolenia przekroczyła 1 000 000 zł i zezwoleń dla napojów do 18 % opłatę za wydanie zezwoleń ustala się w wysokości równej 0,4% wartości sprzedaży w roku poprzednim, z zaokrągleniem do 100 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz serwis: Prawo dla firm

Dalsze wymogi…

REKLAMA

Uzyskanie wymaganego zezwolenia nie gwarantuje przedsiębiorcy pełnej swobody w prowadzonej działalności. Chcąc ją dalej realizować zgodnie z prawem, musi spełniać inne warunki, jak posiadanie tytułu prawnego do korzystania z właściwego miejsca do przechowywania alkoholi – tzw. stacjonarny magazyn. Sprzedający jest zobligowany również przekazywać organowi wydającemu koncesję informację o wielkości sprzedaży trunków, w terminie do dnia 31 stycznia za rok poprzedni.

Sprzedaż prowadzona jest jedynie tymi trunkami, które mieszczą się w granicach pozwolenia i, o ile tak stanowią inne przepisy, są oznaczone znakami akcyzy. Zaopatrywanie się w napoje następować może również i wyłącznie u producentów oraz u przedsiębiorców posiadających zezwolenie na obrót hurtowy tymi napojami. O wszelkich zmianach co do stanu faktycznego i prawnego, przedsiębiorca ma obowiązek zgłoszenia ministrowi właściwemu do spraw gospodarki lub właściwemu marszałkowi województwa w stosunku do danych zawartych w zezwoleniu, w terminie 14 dni od dnia powstania zmiany.

Cofnięcie zezwolenia

Cofnięcia może dokonać minister właściwy do spraw gospodarki lub właściwy marszałek województwa w przypadkach, gdy:

  • przedsiębiorca nie przestrzega warunków i zasad określonych w ustawie m.in. praktykuje sprzedaż alkoholu osobom nieletnim lub w stanie nietrzeźwości,
  • zakłóca porządek publiczny nie zawiadamiając o prowadzonej przez siebie działalności określonych organów,
  • alkohol będący przedmiotem handlu pochodzi z nielegalnych źródeł,
  • popełnienia przestępstwa w celu uzyskania korzyści majątkowej przez osobę odpowiedzialną za działalność przedsiębiorcy posiadającego zezwolenie,
  • przedstawienia fałszywych danych w corocznym oświadczeniu o dokonanej sprzedaży,
  • orzeczenia wobec przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną albo wobec osoby odpowiedzialnej za działalność przedsiębiorcy posiadającego zezwolenie, zakazu prowadzenia działalności gospodarczej objętej zezwoleniem,
  • zlecania przez przedsiębiorcę, na podstawie umów, prowadzenia obrotu hurtowego napojami alkoholowymi innym przedsiębiorcom.

Przedsiębiorca, któremu cofnięto zezwolenie, może wystąpić z wnioskiem o ponowne wydanie zezwoleń, nie wcześniej niż po upływie 3 lat od dnia wydania decyzji o jego cofnięciu.

Zobacz: Działalność gospodarcza

Odpowiedzialność za sprzedaż alkoholu bez zezwolenia

Osoby dokonujące dystrybucji alkoholu bez posiadanej koncesji podlegają sankcjom grzywny, o czym mówi art. 43 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi – przepis ten odnosi się nie tylko do osób, które bezpośrednio dokonują handlu niedozwolonym towarem, ale także tych, którzy sprawują nad nimi w tym zakresie nadzór – a zatem kierownik zakładu handlowego czy gastronomicznego będzie odpowiadać za dopuszczenie do popełnienia przestępstwa w jego zakładzie. Dalsze przepisy tego aktu – precyzują wysokość odpowiedzialności pieniężnej - ten, kto bez wymaganego zezwolenia lub wbrew jego warunkom prowadzi obrót hurtowy napojami alkoholowym podlega grzywnie od 10 000 do 500 000 złotych. Natomiast w wypadkach mniejszej wagi sprawca czynu zabronionego – sprzedaży alkoholu bez zezwolenia - podlega karze grzywny do 5000 zł. Sąd może ponadto zasądzić przepadek, czyli przejęcie alkoholu przez Skarb Państwa oraz zakazać przedsiębiorcy prowadzenia w przyszłości działalności polegającej na sprzedaży lub podawaniu alkoholu.

Kodeks karny, za nielegalną sprzedaż alkoholu przewiduje - karą grzywny w wysokości od 10 do 360 stawek dziennych (mające przełożenie na dzienne zarobki), co oznacza, że grzywna może wynieść od 100 złotych do nawet 720 tysięcy.

Podstawa prawna:

- Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. 1982 nr 35 poz. 230 z późn. zm.)

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA

Świadczenia pozapłacowe są dziś standardem w sektorze MŚP

Blisko połowa firm z sektora MŚP przy wyborze benefitów kieruje się przede wszystkim ceną, a niemal tyle samo uwzględnia potrzeby i oczekiwania pracowników – wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jakie inne czynniki wpływają na decyzje pracodawców w tym zakresie?

Hotele mocno podniosły ceny usług, ale i tak muszą ciąć koszty i redukować długi. Czy pomoże im lepszy niż zwykle sezon turystyczny

Hotele i inne firmy świadczące usługi noclegowe wchodzą w sezon majówkowy 2025 z wysoką niepewnością i rosnącym obciążeniem finansowym. Choć dane dotyczące aktywności turystycznej Polaków pozwalały dotąd patrzeć na przyszłość z umiarkowanym optymizmem, rzeczywistość finansowa branży rysuje się znacznie mniej korzystnie.

REKLAMA