REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zezwolenie na sprzedaż alkoholu – warunki uzyskania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kamila Mazurek
Zezwolenie na sprzedaż alkoholu – warunki uzyskania /Fot. Fotolia
Zezwolenie na sprzedaż alkoholu – warunki uzyskania /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzenie działalności gospodarczej opartej na sprzedaży napojów alkoholowych wymaga zgromadzenia odpowiednich zezwoleń i uprzednio wystosowania o nie wniosków do właściwych organów. Choć cała procedura nie jest nadmiernie skomplikowana, dla początkujących przedsiębiorców formalności mogą stać się lekkim utrapieniem. Warto zatem przewertować przepisy w celu uniknięcia grzywny czy też zakazu kontynuowania obrotu.

Kto wydaje?

Zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych można uzyskać od wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. Właściwym podmiotem, do którego będzie można zwrócić się z wnioskiem jest ten ze względu na lokalizację punktu planowanej sprzedaży alkoholu. Jeśli natomiast pozwolenie ma obejmować sprzedaż hurtową, a nie detaliczną, z siedzibą lokalu na terenie województwa – dokument uprawniający jest wydawany przez marszałka województwa (dotyczy napojów alkoholowych do 18 procent) lub ministra właściwego do spraw gospodarki (w przypadku alkoholi powyżej osiemnastoprocentowych). Zezwolenia na obrót hurtowy wydaje się na czas oznaczony: napojami alkoholowymi do 18% - nie dłuższy niż 2 lata, zaś tymi powyżej tej skali - nie dłuższy niż rok. Dla trunków powyżej 18% ustala się ponadto limit w wysokości minimum 250 tys. litrów 100% alkoholu rocznie.

REKLAMA

REKLAMA

Jak wygląda wniosek?

Wniosek o wydanie zezwolenia powinien zawierać:
1) oznaczenie przedsiębiorcy;
2) siedzibę i adres przedsiębiorcy;
3) numer w rejestrze przedsiębiorców;
4) miejsce prowadzenia działalności gospodarczej;
5) wnioskowany limit – dotyczy wyłącznie wniosku o wydanie zezwolenia na trunki powyżej 18 procent
6) wnioskowany termin ważności zezwolenia;
7) oświadczenie o wartości sprzedaży napojów alkoholowych w ostatnim roku kalendarzowym.

Polecamy: E-wydanie Dziennika Gazety Prawnej

Opłaty

Polskie ustawodawstwo przewiduje zezwolenia na trzy rodzaje trunków w ramach obrotu hurtowego:
- do 4,5% zawartości alkoholu oraz na piwo,
- powyżej 4,5% do 18% zawartości alkoholu (z wyjątkiem piwa),
- powyżej 18% zawartości alkoholu.
Od zasobności alkoholu w trunku uzależniona będzie wysokość wniesionej opłaty za pozwolenie.
Za wydanie zezwoleń dla przedsiębiorców chcących prowadzić sprzedaż hurtową i występujących o nie po raz pierwszy, ustala się opłatę w wysokości 4000 zł. Uiszczenia opłaty w takiej samej wartości żąda się również w stosunku do tych, którzy za sprzedaż w roku poprzedzającym wygaśnięcie zezwolenia nie przekroczyli kwoty 1 000 000 zł.

REKLAMA

W przypadku przedsiębiorców, których wartość sprzedaży hurtowej napojów alkoholowych w roku poprzedzającym wygaśnięcie zezwolenia przekroczyła 1 000 000 zł i zezwoleń dla napojów do 18 % opłatę za wydanie zezwoleń ustala się w wysokości równej 0,4% wartości sprzedaży w roku poprzednim, z zaokrągleniem do 100 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz serwis: Prawo dla firm

Dalsze wymogi…

Uzyskanie wymaganego zezwolenia nie gwarantuje przedsiębiorcy pełnej swobody w prowadzonej działalności. Chcąc ją dalej realizować zgodnie z prawem, musi spełniać inne warunki, jak posiadanie tytułu prawnego do korzystania z właściwego miejsca do przechowywania alkoholi – tzw. stacjonarny magazyn. Sprzedający jest zobligowany również przekazywać organowi wydającemu koncesję informację o wielkości sprzedaży trunków, w terminie do dnia 31 stycznia za rok poprzedni.

Sprzedaż prowadzona jest jedynie tymi trunkami, które mieszczą się w granicach pozwolenia i, o ile tak stanowią inne przepisy, są oznaczone znakami akcyzy. Zaopatrywanie się w napoje następować może również i wyłącznie u producentów oraz u przedsiębiorców posiadających zezwolenie na obrót hurtowy tymi napojami. O wszelkich zmianach co do stanu faktycznego i prawnego, przedsiębiorca ma obowiązek zgłoszenia ministrowi właściwemu do spraw gospodarki lub właściwemu marszałkowi województwa w stosunku do danych zawartych w zezwoleniu, w terminie 14 dni od dnia powstania zmiany.

Cofnięcie zezwolenia

Cofnięcia może dokonać minister właściwy do spraw gospodarki lub właściwy marszałek województwa w przypadkach, gdy:

  • przedsiębiorca nie przestrzega warunków i zasad określonych w ustawie m.in. praktykuje sprzedaż alkoholu osobom nieletnim lub w stanie nietrzeźwości,
  • zakłóca porządek publiczny nie zawiadamiając o prowadzonej przez siebie działalności określonych organów,
  • alkohol będący przedmiotem handlu pochodzi z nielegalnych źródeł,
  • popełnienia przestępstwa w celu uzyskania korzyści majątkowej przez osobę odpowiedzialną za działalność przedsiębiorcy posiadającego zezwolenie,
  • przedstawienia fałszywych danych w corocznym oświadczeniu o dokonanej sprzedaży,
  • orzeczenia wobec przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną albo wobec osoby odpowiedzialnej za działalność przedsiębiorcy posiadającego zezwolenie, zakazu prowadzenia działalności gospodarczej objętej zezwoleniem,
  • zlecania przez przedsiębiorcę, na podstawie umów, prowadzenia obrotu hurtowego napojami alkoholowymi innym przedsiębiorcom.

Przedsiębiorca, któremu cofnięto zezwolenie, może wystąpić z wnioskiem o ponowne wydanie zezwoleń, nie wcześniej niż po upływie 3 lat od dnia wydania decyzji o jego cofnięciu.

Zobacz: Działalność gospodarcza

Odpowiedzialność za sprzedaż alkoholu bez zezwolenia

Osoby dokonujące dystrybucji alkoholu bez posiadanej koncesji podlegają sankcjom grzywny, o czym mówi art. 43 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi – przepis ten odnosi się nie tylko do osób, które bezpośrednio dokonują handlu niedozwolonym towarem, ale także tych, którzy sprawują nad nimi w tym zakresie nadzór – a zatem kierownik zakładu handlowego czy gastronomicznego będzie odpowiadać za dopuszczenie do popełnienia przestępstwa w jego zakładzie. Dalsze przepisy tego aktu – precyzują wysokość odpowiedzialności pieniężnej - ten, kto bez wymaganego zezwolenia lub wbrew jego warunkom prowadzi obrót hurtowy napojami alkoholowym podlega grzywnie od 10 000 do 500 000 złotych. Natomiast w wypadkach mniejszej wagi sprawca czynu zabronionego – sprzedaży alkoholu bez zezwolenia - podlega karze grzywny do 5000 zł. Sąd może ponadto zasądzić przepadek, czyli przejęcie alkoholu przez Skarb Państwa oraz zakazać przedsiębiorcy prowadzenia w przyszłości działalności polegającej na sprzedaży lub podawaniu alkoholu.

Kodeks karny, za nielegalną sprzedaż alkoholu przewiduje - karą grzywny w wysokości od 10 do 360 stawek dziennych (mające przełożenie na dzienne zarobki), co oznacza, że grzywna może wynieść od 100 złotych do nawet 720 tysięcy.

Podstawa prawna:

- Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. 1982 nr 35 poz. 230 z późn. zm.)

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

REKLAMA

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

REKLAMA

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

Eksport do Arabii Saudyjskiej - nowe przepisy od 1 października. Co muszą zrobić polskie firmy?

Każda firma eksportująca towary do Arabii Saudyjskiej musi dostosować się do nowych przepisów. Od 1 października 2025 roku obowiązuje certyfikat SABER dla każdej przesyłki – bez niego towar nie przejdzie odprawy celnej. Polskie firmy muszą zadbać o spełnienie nowych wymogów, aby uniknąć kosztownych opóźnień w dostawach.

REKLAMA