REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obniżka akcyzy na piwo

Subskrybuj nas na Youtube
Obniżka akcyzy na piwo /Fot. Fotolia
Obniżka akcyzy na piwo /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów planuje obniżkę akcyzy na piwo. Zdaniem przedstawiciela browarów rzemieślniczych Marka Kamińskiego na tej zmianie najbardziej zyskają duże browary regionalne, a najmniej - małe, rzemieślnicze.

"Ujednolicenie limitu zwolnienia dla wszystkich małych browarów produkujących piwo ma stanowić dla nich impuls do podnoszenia wielkości produkcji" - poinformowało PAP biuro prasowe Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

"Proponowaną zmianę w zakresie ujednolicenia limitów należy ponadto oceniać łącznie z wprowadzaną zmianą, dotyczącą podatników produkujących piwo, którzy współpracują ze sobą na podstawie umowy i w roku kalendarzowym poprzedzającym rok podatkowy łącznie sprzedali do 200 000 hl piwa. Powoduje ona, że ze zwolnienia dla małych browarów mogą korzystać także tacy podatnicy. Celem tego zapisu jest udzielenie wsparcia dla tzw. browarów kontraktowanych" - dodało MF.

"Projekt ustawy oczywiście może podlegać zmianom podczas dalszych prac legislacyjnych" - zaznaczył resort finansów.

REKLAMA

W komentarzu do projektu nowelizacji rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego współwłaściciel browaru rzemieślniczego Browar Kingpin Marek Kamiński uważa, że na proponowanej zmianie najbardziej zyskają duże browary regionalne, a najmniej - małe, rzemieślnicze. Wskazał, że kluczową zmianą jest wprowadzenie 50 proc. ulgi w akcyzie dla wszystkich producentów piwa, którzy sprzedają do 200 tysięcy hl piwa rocznie.

"Oznacza to istotną zmianę w dotychczas obowiązujących przepisach polegającą na zniesieniu progów wielkościowych uprawniających do zastosowania odpowiedniej wysokości ulgi w akcyzie" - wyjaśnił. Wskazał, że w przypadku produkcji do 20 tys. hektolitrów piwa – zwolnienie wynosi 30 zł/hl; do 70 tys. hl piwa – 15 zł/hl; do 150 tys. hl piwa – zwolnienie wynosi 12 zł/hl; do 200 tys. hl piwa – zwolnienie w wysokości 9 zł/hl.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Pakiet żółtych książek - Podatki 2018

Zdaniem Kamińskiego w praktyce zmiana doprowadzi do tego, że najmniejsze browary rzemieślnicze, korzystające do tej pory z maksymalnej ulgi, uzyskają jedynie niewielką dodatkową korzyść, podczas gdy duże browary regionalne, których obecna ulga w akcyzie była relatywnie niewielka, uzyskają znaczące obniżki w akcyzie.

REKLAMA

"Biorąc pod uwagę fakt, że akcyzę płacimy w oparciu o ekstrakt początkowy piwa, dla większości piw proponowana przez ministra obniżka będzie oznaczała kilkunastoprocentową obniżkę akcyzy dla browarów rzemieślniczych, a kilkudziesięcioprocentową dla browarów regionalnych" - wyjaśnił. Tym samym, jak ocenił, resort finansów postanowił wesprzeć browary regionalne oferując jednocześnie symboliczne wsparcie dla browarów rzemieślniczych, które produkują poniżej 20 tys. hl rocznie.

"Proponowane zmiany są wręcz ze szkodą dla browarów rzemieślniczych, bo oznaczają symboliczne oszczędności w akcyzie, przy jednoczesnym znaczącym obniżeniu ich konkurencyjności w stosunku do browarów regionalnych" - dodał współwłaściciel Browaru Kingpin.

Jego zdaniem być może intencje były dobre, ale zabrakło głębszej analizy i refleksji nad proponowanymi zmianami oraz zrozumienia różnic między małymi browarami rzemieślniczymi a browarami regionalnymi.

"Naszym zdaniem najbardziej uczciwe byłoby utrzymanie dotychczasowych progów i obniżka akcyzy proporcjonalna w progach, czyli taka, która daje takie same procentowo obniżki w każdym z progów. Wówczas na obniżce skorzystaliby wszyscy, ale nie wpłynęłoby to na zmianę konkurencyjności między uczestnikami rynku piwa i nie pogorszyło sytuacji konkurencyjnej browarów rzemieślniczych względem browarów regionalnych" - ocenił Kamiński.

"Uważamy, że utrzymanie progów jest również uzasadnione względami ekonomii skali, które oznaczają potrzebę wsparcia faktycznie najmniejszych browarów rzemieślniczych, gdyż one tego wsparcia potrzebują najbardziej. A warto przypomnieć, że są to producenci piwa, którzy stanowią najbardziej dynamicznie rozwijający się segment rynku piwa, który warto dalej wesprzeć.

Na początku listopada resort finansów opublikował projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego. W jego uzasadnieniu wskazano, że zmiana ma na celu wprowadzenie zwolnienia od akcyzy w wysokości 50 proc. kwoty akcyzy stawki bazowej dla wszystkich podatników produkujących piwo, którzy w poprzednim roku sprzedali do 200 tys. hl piwa.

Zobacz: Prawo dla firm

"Celem tej zmiany jest ujednolicenie systemu zwolnień od akcyzy dla +małych browarów+” - wyjaśniono.

Według resortu finansów zaproponowane rozwiązanie powinno przyczynić się do rozwoju tej gałęzi branży piwowarskiej. "Zakłada się ponadto, iż będzie asumptem do szerszego wejścia na rynek małych firm rodzinnych o specyficznej produkcji oraz browarów rzemieślniczych poprzez zwiększenie konkurencyjności na rynku wobec dużych koncernów piwowarskich" - napisano w uzasadnieniu.

Zwrócono uwagę, że mikro, mali i średni przedsiębiorcy w branży piwowarskiej mają większe koszty produkcji, szczególnie w stosunku do produkowanych unikalnych gatunków piwa wymagających wydłużenia reżimów technologicznych. Stosują też odmienne niż w masowej produkcji surowce.

"Proponowane w projekcie rozporządzenia rozwiązanie powinno pozytywnie wpłynąć na rozwój przemysłu piwowarskiego poprzez wprowadzenie na tym rynku różnorodności, wyrównanie dysproporcji ponoszonych kosztów produkcji a tym samym obniżenie cen wyrobów, przy generowaniu większych zysków dla mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców" - uważa MF.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

REKLAMA

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA