REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedłużanie zezwolenia na sprzedaż alkoholu

REKLAMA

Przedsiębiorcy, którzy prowadzą sprzedaż alkoholi - do 31 stycznia muszą złożyć w urzędzie oświadczenia o wartości tej sprzedaży i wnieść opłatę za następny rok. Jeśli nie dopełnią tego obowiązku, przez kolejne sześć miesięcy nie będą mogli prowadzić sprzedaży.
Nie jest ważne, czy przedsiębiorca prowadzi mały sklep spożywczy, gdzie sprzedaje tylko piwo, sklep monopolowy czy restaurację. Jeśli do końca stycznia nie zapłaci za korzystanie z zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych albo nie złoży oświadczenia o wartości sprzedaży za rok poprzedni, zezwolenie mu wygasa i nie będzie mógł prowadzić działalności przez sześć miesięcy. Decyzję w tej sprawie wydaje wójt lub burmistrz (prezydent miasta).
– Wśród osób, które korzystają z zezwolenia wydanego przez nasz urząd, co roku przynajmniej kilkunastu zapomina o złożeniu opłat lub oświadczeń o wartości sprzedanych napojów alkoholowych – twierdzi Tadeusz Sokulski, kierownik zespołu zezwoleń Urzędu Miasta Wrocław Śródmieście.

Danina co roku

Przedsiębiorcy posiadający zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych co roku ponoszą opłaty związane z korzystaniem z tego typu uprawnień. Są one naliczane na podstawie pisemnego oświadczenia o wartości sprzedaży poszczególnych kategorii alkoholi w poprzednim roku. Wartością sprzedaży jest kwota należna sprzedawcy za sprzedane napoje alkoholowe z uwzględnieniem podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego (tj. wartości sprzedaży brutto).
Wyróżnia się trzy grupy alkoholi:
• napoje zawierające 4,5 proc. alkoholu oraz piwo
• napoje zawierające od 4,5 proc. do 18 proc. alkoholu (w większości są to wina)
• alkohole powyżej 18 proc. (czyli zazwyczaj wódki).
Oświadczenie trzeba złożyć w urzędzie gminy (miasta), gdzie zostało wydane zezwolenie. Nie musi być przygotowane na urzędowym formularzu, należy jednak pamiętać o podaniu adresu, nazwy punktu, w którym prowadzi się sprzedaż, oraz o podzieleniu kwoty ze względu na trzy ww. grupy.
Na podstawie przedstawionych kwot przedsiębiorca wylicza opłaty za korzystanie z zezwolenia. Uzależnione są one od wielkości sumy uzyskanej za sprzedaż poszczególnych kategorii alkoholi. Opłata wnoszona jest do kasy gminy (miasta) w każdym kolejnym roku kalendarzowym objętym zezwoleniem, w terminie do dnia 31 stycznia danego roku.

Sankcje za spóźnienie

Podstawową sankcją jest wygaśnięcie zezwolenia na sprzedaż alkoholu (w formie decyzji). Prowadzenie dalszej działalności bez tego zezwolenia to poważne wykroczenie. Grozi za to grzywna sięgająca nawet kilkudziesięciu tysięcy zł. Wygaśnięcie uprawnień następuje na 6 miesięcy, jednak nie oznacza to wcale, że zezwolenie zostanie automatycznie przywrócone po upływie tego czasu. Trzeba będzie się starać o nie ponownie.
Tak jak od każdej decyzji administracyjnej, można się odwoływać. Można to zrobić w ciągu dwóch tygodni od dnia jej doręczenia. Właściwym organem jest samorządowe kolegium odwoławcze. Osoba taka musi skutecznie udowodnić, że nie ponosi winy za niedopełnienie wymienionych obowiązków. W Urzędzie Miasta Łuków powiedziano nam, że szanse na uwzględnienie takiego odwołania są znikome.
Opłaty za zezwolenia na sprzedaż alkoholi w 2006 r. wynoszą:
Za piwo:
525 zł, gdy wartość sprzedaży w 2005 r. nie przekroczyła 37 500 zł.
1,4 proc. wartości sprzedanego w 2005 r., gdy wartość sprzedaży piwa w 2005 r. przekroczyła 37 500 zł.
Za wino:
525 zł, gdy wartość sprzedaży w 2005 r., nie przekroczyła 37 500 zł.
1,4 proc. wartości sprzedanego w 2005 r. gdy wartość sprzedaży piwa w 2005 r. przekroczyła 37 500 zł.
Za wódkę:
2100 zł, gdy wartość sprzedaży w 2005 r. nie przekroczyła 77 000 zł.
2,7 proc. wartości sprzedanej w 2005 r., gdy wartość sprzedaży wódki w 2005 r. przekroczyła 77 000 zł.
Kary za sprzedaż napojów alkoholowych bez zezwolenia
Obowiązkowo:
• grzywna w wysokości od 10 do 360 stawek dziennych (stawka dzienna wynosi od 10 do 2000 zł),
Dodatkowo:
• przepadek napojów alkoholowych,
• zakaz prowadzenia działalności gospodarczej w formie sprzedaży napojów alkoholowych.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Adam Makosz


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA