REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedłużanie zezwolenia na sprzedaż alkoholu

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Przedsiębiorcy, którzy prowadzą sprzedaż alkoholi - do 31 stycznia muszą złożyć w urzędzie oświadczenia o wartości tej sprzedaży i wnieść opłatę za następny rok. Jeśli nie dopełnią tego obowiązku, przez kolejne sześć miesięcy nie będą mogli prowadzić sprzedaży.
Nie jest ważne, czy przedsiębiorca prowadzi mały sklep spożywczy, gdzie sprzedaje tylko piwo, sklep monopolowy czy restaurację. Jeśli do końca stycznia nie zapłaci za korzystanie z zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych albo nie złoży oświadczenia o wartości sprzedaży za rok poprzedni, zezwolenie mu wygasa i nie będzie mógł prowadzić działalności przez sześć miesięcy. Decyzję w tej sprawie wydaje wójt lub burmistrz (prezydent miasta).
– Wśród osób, które korzystają z zezwolenia wydanego przez nasz urząd, co roku przynajmniej kilkunastu zapomina o złożeniu opłat lub oświadczeń o wartości sprzedanych napojów alkoholowych – twierdzi Tadeusz Sokulski, kierownik zespołu zezwoleń Urzędu Miasta Wrocław Śródmieście.

Danina co roku

Przedsiębiorcy posiadający zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych co roku ponoszą opłaty związane z korzystaniem z tego typu uprawnień. Są one naliczane na podstawie pisemnego oświadczenia o wartości sprzedaży poszczególnych kategorii alkoholi w poprzednim roku. Wartością sprzedaży jest kwota należna sprzedawcy za sprzedane napoje alkoholowe z uwzględnieniem podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego (tj. wartości sprzedaży brutto).
Wyróżnia się trzy grupy alkoholi:
• napoje zawierające 4,5 proc. alkoholu oraz piwo
• napoje zawierające od 4,5 proc. do 18 proc. alkoholu (w większości są to wina)
• alkohole powyżej 18 proc. (czyli zazwyczaj wódki).
Oświadczenie trzeba złożyć w urzędzie gminy (miasta), gdzie zostało wydane zezwolenie. Nie musi być przygotowane na urzędowym formularzu, należy jednak pamiętać o podaniu adresu, nazwy punktu, w którym prowadzi się sprzedaż, oraz o podzieleniu kwoty ze względu na trzy ww. grupy.
Na podstawie przedstawionych kwot przedsiębiorca wylicza opłaty za korzystanie z zezwolenia. Uzależnione są one od wielkości sumy uzyskanej za sprzedaż poszczególnych kategorii alkoholi. Opłata wnoszona jest do kasy gminy (miasta) w każdym kolejnym roku kalendarzowym objętym zezwoleniem, w terminie do dnia 31 stycznia danego roku.

Sankcje za spóźnienie

Podstawową sankcją jest wygaśnięcie zezwolenia na sprzedaż alkoholu (w formie decyzji). Prowadzenie dalszej działalności bez tego zezwolenia to poważne wykroczenie. Grozi za to grzywna sięgająca nawet kilkudziesięciu tysięcy zł. Wygaśnięcie uprawnień następuje na 6 miesięcy, jednak nie oznacza to wcale, że zezwolenie zostanie automatycznie przywrócone po upływie tego czasu. Trzeba będzie się starać o nie ponownie.
Tak jak od każdej decyzji administracyjnej, można się odwoływać. Można to zrobić w ciągu dwóch tygodni od dnia jej doręczenia. Właściwym organem jest samorządowe kolegium odwoławcze. Osoba taka musi skutecznie udowodnić, że nie ponosi winy za niedopełnienie wymienionych obowiązków. W Urzędzie Miasta Łuków powiedziano nam, że szanse na uwzględnienie takiego odwołania są znikome.
Opłaty za zezwolenia na sprzedaż alkoholi w 2006 r. wynoszą:
Za piwo:
525 zł, gdy wartość sprzedaży w 2005 r. nie przekroczyła 37 500 zł.
1,4 proc. wartości sprzedanego w 2005 r., gdy wartość sprzedaży piwa w 2005 r. przekroczyła 37 500 zł.
Za wino:
525 zł, gdy wartość sprzedaży w 2005 r., nie przekroczyła 37 500 zł.
1,4 proc. wartości sprzedanego w 2005 r. gdy wartość sprzedaży piwa w 2005 r. przekroczyła 37 500 zł.
Za wódkę:
2100 zł, gdy wartość sprzedaży w 2005 r. nie przekroczyła 77 000 zł.
2,7 proc. wartości sprzedanej w 2005 r., gdy wartość sprzedaży wódki w 2005 r. przekroczyła 77 000 zł.
Kary za sprzedaż napojów alkoholowych bez zezwolenia
Obowiązkowo:
• grzywna w wysokości od 10 do 360 stawek dziennych (stawka dzienna wynosi od 10 do 2000 zł),
Dodatkowo:
• przepadek napojów alkoholowych,
• zakaz prowadzenia działalności gospodarczej w formie sprzedaży napojów alkoholowych.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Adam Makosz


Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA