Skutki podatkowe nabycia przedsiębiorstwa w spadku
REKLAMA
REKLAMA
Przyjęcie spadku
Kwestię przyjęcia spadku regulują przepisy kodeksu cywilnego. Przepisy ordynacji podatkowej w tym zakresie również odsyłają do regulacji kodeksowych. Zgodnie z art. 922 § 1 k.c. prawa i obowiązki majątkowe zmarłego z chwilą śmierci przechodzą na jedną lub kilka osób. W porozumieniu z art. 98 ordynacji podatkowej dochodzi jednocześnie do sukcesji podatkowej w odniesieniu do wszystkich zobowiązań i zaległości podatkowych. Ustawodawca przedstawia w tym zakresie w szczególności:
REKLAMA
- zaległości podatkowe,
- odsetki za zwłokę od zaległości podatkowych spadkodawcy,
- pobrane, a niewpłacone podatki z tytułu sprawowanej przez spadkodawcę funkcji płatnika lub inkasenta,
- niezwrócone przez spadkodawcę zaliczki na naliczony podatek od towarów i usług oraz ich oprocentowanie,
- opłatę prolongacyjną;
- koszty postępowania podatkowego,
- koszty upomnienia i koszty postępowania egzekucyjnego prowadzonego wobec spadkodawcy powstałe do dnia otwarcia spadku.
Skoro zatem zdarza się, że spadkobierca może nabyć drogą spadku długi przedsiębiorcy powinien zastanowić się nad przyjęciem bądź odrzuceniem spadku. Zgodnie z art. 1012 k.c. może on przyjąć spadek bez ograniczenia odpowiedzialności, z dobrodziejstwem inwentarza bądź spadek odrzucić. Oświadczenie o odrzuceniu spadku należy złożyć w ciągu 6 miesięcy od dnia, w którym powołany do spadku dowiedział się o swoim powołaniu. Ważne jest, aby oświadczenie o odrzuceniu złożyła osoba mająca pełną zdolność do czynności prawnych. Skutkiem niezłożenia oświadczenia w terminie jest jednoznaczne z przyjęciem spadku, a to wiąże się z przejęciem długów podatkowych zmarłego przedsiębiorcy.
Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!
Działalność gospodarcza a dziedziczenie
Kontynuacja działalności
Spadkobierca, który zdecydował się kontynuować działalność spadkodawcy powinien w miarę sprawnie dopełnić wszystkich formalności związanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa. Przede wszystkim, jeżeli spadkobierca do tej pory nie prowadził działalności powinien zarejestrować ją w CEIDG. Ponadto powinien powiadomić właściwego naczelnika urzędu skarbowego o zamiarze rozliczania się z podatku VAT. Zgodnie z art. 96 ust. 6 i 7 ustawy o VAT spadkobierca powinien poinformować o zamiarze zaprzestania wykonywania działalności w wyniku śmierci podatnika VAT. Wówczas naczelnik wykreśli podatnika z rejestru VAT. Obowiązek ten nie będzie miał miejsca, jeżeli spadkodawca był zwolniony z opłacania VAT. Jeżeli spadkodawcy przysługiwały prawa o charakterze niemajątkowym w związku z prowadzoną działalnością, przechodzą one na spadkobiercę, w tym zawiadomienie o zrzeczeniu się opodatkowania na podstawie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz zgłoszenie żądania o przeprowadzenie postępowania podatkowego. Jeżeli spadkodawca zatrudniał w firmie pracowników, spadkobierca będzie zobowiązany uregulować zaliczki na podatek dochodowy pracowników.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.