REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skutki podatkowe nabycia przedsiębiorstwa w spadku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Pązik
Skutki podatkowe nabycia przedsiębiorstwa w spadku. / Fot. Fotolia
Skutki podatkowe nabycia przedsiębiorstwa w spadku. / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Z chwilą śmierci spadkodawcy będącego właścicielem przedsiębiorstwa, jego firma wejdzie w skład masy spadkowej. Spadkobiercy powinni jednak dokładnie przemyśleć przyjęcie spadku, gdyż wraz z samym przedsiębiorstwem przejmują również długi spadkowe spadkodawcy. Oznacza to, że będą również odpowiadać za wszystkie zobowiązania związane z prowadzeniem firmy. W takim przypadku spadkobierca zobowiązany będzie uregulować wszelkie zaległe należności.

Przyjęcie spadku

Kwestię przyjęcia spadku regulują przepisy kodeksu cywilnego. Przepisy ordynacji podatkowej w tym zakresie również odsyłają do regulacji kodeksowych. Zgodnie z art. 922 § 1 k.c. prawa i obowiązki majątkowe zmarłego z chwilą śmierci przechodzą na jedną lub kilka osób. W porozumieniu z art. 98 ordynacji podatkowej dochodzi jednocześnie do sukcesji podatkowej w odniesieniu do wszystkich zobowiązań i zaległości podatkowych. Ustawodawca przedstawia w tym zakresie w szczególności:

REKLAMA

REKLAMA

  1. zaległości podatkowe,
  2. odsetki za zwłokę od zaległości podatkowych spadkodawcy,
  3. pobrane, a niewpłacone podatki z tytułu sprawowanej przez spadkodawcę funkcji płatnika lub inkasenta,
  4. niezwrócone przez spadkodawcę zaliczki na naliczony podatek od towarów i usług oraz ich oprocentowanie,
  5. opłatę prolongacyjną;
  6. koszty postępowania podatkowego,
  7. koszty upomnienia i koszty postępowania egzekucyjnego prowadzonego wobec spadkodawcy powstałe do dnia otwarcia spadku.

Skoro zatem zdarza się, że spadkobierca może nabyć drogą spadku długi przedsiębiorcy powinien zastanowić się nad przyjęciem bądź odrzuceniem spadku. Zgodnie z art. 1012 k.c. może on przyjąć spadek bez ograniczenia odpowiedzialności, z dobrodziejstwem inwentarza bądź spadek odrzucić. Oświadczenie o odrzuceniu spadku należy złożyć w ciągu 6 miesięcy od dnia, w którym powołany do spadku dowiedział się o swoim powołaniu. Ważne jest, aby oświadczenie o odrzuceniu złożyła osoba mająca pełną zdolność do czynności prawnych. Skutkiem niezłożenia oświadczenia w terminie jest jednoznaczne z przyjęciem spadku, a to wiąże się z przejęciem długów podatkowych zmarłego przedsiębiorcy.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Działalność gospodarcza a dziedziczenie

REKLAMA

Kontynuacja działalności

Spadkobierca, który zdecydował się kontynuować działalność spadkodawcy powinien w miarę sprawnie dopełnić wszystkich formalności związanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa. Przede wszystkim, jeżeli spadkobierca do tej pory nie prowadził działalności powinien zarejestrować ją w CEIDG. Ponadto powinien powiadomić właściwego naczelnika urzędu skarbowego o zamiarze rozliczania się z podatku VAT. Zgodnie z art. 96 ust. 6 i 7 ustawy o VAT spadkobierca powinien poinformować o zamiarze zaprzestania wykonywania działalności w wyniku śmierci podatnika VAT. Wówczas naczelnik wykreśli podatnika z rejestru VAT. Obowiązek ten nie będzie miał miejsca, jeżeli spadkodawca był zwolniony z opłacania VAT. Jeżeli spadkodawcy przysługiwały prawa o charakterze niemajątkowym w związku z prowadzoną działalnością, przechodzą one na spadkobiercę, w tym zawiadomienie o zrzeczeniu się opodatkowania na podstawie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz zgłoszenie żądania o przeprowadzenie postępowania podatkowego. Jeżeli spadkodawca zatrudniał w firmie pracowników, spadkobierca będzie zobowiązany uregulować zaliczki na podatek dochodowy pracowników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy dotacja unijna może być dziedziczona?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA