Kategorie

Koszty podatkowe

Posiadanie przez podatnika statusu małego podatnika dla celów VAT umożliwia stosowanie szczególnych zasad rozliczania VAT. Osiągnięcie statusu małego podatnika uzależnione jest od wysokości rocznego obrotu. Status umożliwia m.in. korzystanie z ulg podatkowych oraz wybór sposóbu rozliczania VAT.
Opłata klimatyczna jest dodatkowym kosztem urlopu. Opłatę klimatyczną należy opłacić, jeżeli przebywa się w kurorcie dłużej niż 24 godziny. 
Bezbłędny wniosek o interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego zwiększa szansę na szybszą odpowiedź fiskusa. Każda niepełna informacja może oddalić moment uzyskania wykładni, za podanie nieprawdziwych podatnikowi grozi odpowiedzialność karna.
W poniższym artykule przedstawię podatkowe aspekty założenia własnej strony internetowej. W dzisiejszych czasach trudno bowiem wyobrazić sobie przedsiębiorstwo, które nie posiada własnej strony internetowej.
Wstępna opłata leasingowa wnoszona jest przez leasingobiorcę zanim jeszcze leasing zostanie uruchomiony. Rozliczenie wstępnej opłaty leasingowej może przysporzyć wiele problemów. W jaki sposób prawidłowo rozliczyć wstępną opłatę leasingową?
Trzecia ustawa deregulacyjna. Ministerstwo gospodarki pracuje nad kolejną ustawą deregulacyjną, której celem jest zmniejszenie biurokracji hamującej wzrost przedsiębiorczości w Polsce. Jedną z proponowanych zmian jest wydłużenie terminu na rozliczenie VAT w imporcie.
Kwestia wątpliwości co do powstania po stronie wspólników obowiązku podatkowego od dochodu z tytułu udziału w zyskach osób prawnych po wniesieniu przez spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością prowadzonego przez siebie przedsiębiorstwa jako wkładu niepieniężnego do spółki komandytowej stała się przedmiotem jednej z ostatnich interpretacji indywidualnych wydanej 7 marca 2012 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy (nr ITPB1/415-1255/11/AK).
Komisja Nadzoru Finansowego od dłuższego czasu miała kłopot z lokatami antypodatkowymi. Teraz, kiedy w końcu udało jej się uporać z tym problemem, a po lokacie z dzienną kapitalizacją nie został nawet ślad, mamy do wyboru niżej oprocentowane tradycyjne lokaty, polisolokaty i obligacje oraz mniej bezpieczne formy oszczędzania.
Zastanawiając się nad odpowiednim dla siebie funduszem parasolowym, powinniśmy uwzględnić szereg czynników, nie tylko liczbę subfunduszy, wchodzących w skład funduszu. Porównując ze sobą fundusze parasolowe, należy wziąć pod uwagę również koszty czy dotychczasowe wyniki inwestycyjne. Przyjrzyjmy się poszczególnym funduszom parasolowym.
Kwota podatków od nieruchomości jest ustalana przez daną gminę. Jednak podatki od nieruchomości płacimy tylko wówczas, gdy gmina wyda decyzję o wysokości opłat. Przyjrzyjmy się podatkowi od nieruchomości i ustalmy, ile może on wynieść.
Jeżeli nie odpowiada nam oferta produktów strukturyzowanych, dostępnych na rynku, możemy poprosić bank, aby stworzył nową strukturę specjalnie dla nas. To rozwiązanie może jednak sprawić, że produktem strukturyzowanym zainteresują się również inni klienci. Przyjrzyjmy się produktom strukturyzowanym w private bankingu.
Lokaty, które dobiegną końca po 31 marca, zostaną opodatkowane. Niektóre banki przygotowały jednak przejściowe oferty, pozwalające zarobić odsetki z lokat bez opodatkowania. Na której lokacie bardziej się wzbogacimy, mimo nowej Ordynacji podatkowej?
Która lokata może przynieść największy zysk i jakie ryzyko się z tym wiąże? Pamiętajmy, że oprocentowanie na zwykłych lokatach bankowych z reguły jest najmniejsze. Przyglądając się poszczególnym lokatom, przeanalizujmy potencjalne korzyści.
Niektórzy pracownicy otrzymują imienne miesięczne bilety komunikacji miejskiej w celu wykonywania swoich obowiązków służbowych poza siedzibą firmy. Czy imienne bilety wydawane każdorazowo przed wyjściem w teren, a po powrocie oddawane do depozytu stanowią nieodpłatne świadczenie podlegające opodatkowaniu?
Rynki akcji zareagowały na wiadomość o braku porozumienia między amerykańskimi politykami. Trudności, związane z redukcją budżetu i zmianą ordynacji podatkowej, będą odczuwalne dla rynków jeszcze przez kilkanaście miesięcy. Czy silna zależność między sytuacją rynkową a areną polityczną w USA utrzyma się w przyszłym roku?
Wybrane banki, których oferty lokat terminowych należą do czołówki najlepszych w Polsce, podniosły oprocentowanie depozytów. Ile można było zarobić w listopadzie na lokacie terminowej? W którym banku nasza lokata będzie miała jeszcze wyższe oprocentowanie niż miesiąc temu?
Założenie spółki z o.o. to koszty wynagrodzenia notariusza. Niezależnie od tego trzeba pamiętać o opłatach podatkowych, a także kosztach rejestracji spółki. Ile kosztuje założenie spółki z.o.o.?
Założenie spółki z o.o. wymaga wypełnienia wielu formularzy. Nie obejdzie się też bez wizyty u notariusza. Ile może kosztować samo założenie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością?
Z oszczędzaniem na emeryturę wiążą się różne obostrzenia, takie jak płacenie podatku od zysków kapitałowych. Od 2012 r. będziemy mieli do dyspozycji nowy instrument, umożliwiający oszczędzanie – IKZE. Są to indywidualne konta zabezpieczenia emerytalnego, którymi można posłużyć się w oszczędzaniu, bez konieczności płacenia podatku przed wypłatą.
Dzięki kupionym za pół miliona dolarów nieruchomościom można otrzymać wizę rezydencką na trzy lata do USA. Niestety zarządzanie taką nieruchomością nie upoważnia do legalnej pracy w Stanach Zjednoczonych. Z kolei Hiszpanie usiłują zainteresować potencjalnych nabywców nowymi nieruchomościami, okresowo obniżając na nie stawkę podatku VAT.
Jeżeli wynajmujesz mieszkanie i posiadasz umowę najmu lokalu, masz coraz mniej czasu na decyzję, jaki podatek będziesz płacić. Zgłoś się niezwłocznie z umową najmu do Urzędu Skarbowego, żeby odprowadzić podatek w wysokości 8,5% od przychodów z najmu.
Jakie przesłanki musi spełniać dany wydatek, aby zostać zakwalifikowanym do kosztów uzyskania przychodu?
W praktyce często występują sytuacje, gdy kontynuowanie określonej umowy jest dla jednej ze stron gospodarczo nieuzasadnione. Strony mogą się wtedy porozumieć, iż umowa zostanie rozwiązana przedwcześnie, za zapłatą określonej kwoty odszkodowania przez jedną ze stron.
Ustawodawca nie wyklucza możliwości rozliczenia w kosztach firmy wydatków na remont. Natomiast ulepszenie środka trwałego powoduje zwiększenie jego wartości początkowej. Jako koszt wystąpi więc w postaci odpisów amortyzacyjnych.
Jeżeli bank uznał, że stać Ciebie na zakup własnego mieszkania, powinieneś przygotować się na rozmaite wydatki, związane nie tylko z kosztem kredytu. Eksperci zwracają uwagę na to, że będziesz musiał ponieść również koszty transakcji. Dowiedz się, w co tak naprawdę trzeba zainwestować.
Jeżeli planujesz rozpocząć działalność gospodarczą i nie masz wystarczających środków na zakup niezbędnych sprzętów i urządzeń postaraj się o nieodpłatną pożyczkę. Jeśli udzieliłaby Ci jej osoba z rodziny, jest szansa, że od takiego przychodu nie zapłacisz podatku. Poniesione wydatki będziesz mógł natomiast potraktować jako koszty.
Osoby prawne za koszty podatkowe mogą uznawać wszystkie koszty bezpośrednio lub pośrednio związane z prowadzoną działalnością. W celu minimalizacji zobowiązania podatkowego mogą dokonywać przenoszenia kosztów osobistych na koszty działalności przedsiębiorstwa. Proces podatkowego zarządzania kosztami jest jednak o wiele bardziej złożony.
Jeśli zatrudniasz na dzień 1 stycznia co najmniej 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty musisz utworzyć Zakładowego funduszu Świadczeń Socjalnych. Gdy zatrudniasz mniej niż 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty, masz dwie możliwości. Jakie? Czytaj w poniższym artykule.
Prowadząc firmę wydatki związane z bieżącą eksploatacją mieszkania, w którym prowadzisz działalność gospodarczą zalicza się do kosztów uzyskania przychodów. Jakie konkretnie wydatki zalicza się do kosztów bieżących? A co w sytuacji, kiedy w mieszkaniu w którym prowadzisz działalność jednocześnie mieszkasz?
Decyzja o uczestniczeniu w organizacjach zrzeszających przedsiębiorców łączy się z koniecznością opłacania składek. Z uwagi na to, że przynależność do nich nie jest obowiązkowa,  to wydatki na nie uznawane są za koszty jedynie w części.
Koszty i wydatki w dużym stopniu wpływają na finanse firmy, ponieważ zmniejszają kwotę od której oblicza się należy podatek dochodowy.
Posiadanie CB radia nie wymaga uzyskania specjalnego pozwolenia, a jego posiadanie przy prowadzeniu niektórych rodzajów działalności gospodarczej może okazać się uzasadnionym kosztem. Taka sytuacja oznacza, że CB radio może zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu.
Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego nie wpłynął na urzędy skarbowe, które w dalszym ciągu utrzymują, że opłaty wstępnej w umowie leasingu nie można wrzucić w koszty firmy jednorazowo. Jest jednak sposób na pogodzenie interesów przedsiębiorców i fiskusa.
Spotkania prezentujące produkty, czy usługi danej firmy, jak również organizowane przez firmę szkolenia wymagają niejednokrotnie skorzystania z usług cateringowych. Przy spełnieniu kilku warunków istnieje możliwość zaliczenia tego rodzaju wydatków do kosztów uzyskania przychodów firmy.
Niemal każdy przedsiębiorca wykorzystuje do celów prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej samochód – czy to będący środkiem trwałym stanowiącym majątek firmy, czy też na podstawie różnych umów dzierżawy lub najmu – oraz opłaca przynajmniej polisę odpowiedzialności cywilnej. Czy wobec tego polisa OC jest kosztem uzyskania przychodu?
Wspólnik był członkiem zarządu spółki, natomiast z chwilą nabycia uprawnień emerytalnych zakończył pracę w spółce. Spółka powierzyła mu jednak pewne zadania (m.in. koordynacja inwestycji oraz programu rozwoju spółki, nadzór nad pracami, organizowanie współpracy z zagranicznymi inwestorami), ściśle związane z prowadzoną przez spółkę działalnością. W zamian za wykonanie tych zadań, wspólnikowi zostaną zwrócone wydatki (udokumentowane) poniesione na eksploatację samochodu służbowego, telefonu komórkowego, delegacje – czy wydatki te będą stanowiły koszty uzyskania przychodu dla Spółki?
Często  spotykamy się ze stwierdzeniem, że prowadząc własną działalność gospodarczą praktycznie wszystko możemy „wrzucić w koszty”. Ale czy w tym przypadku mamy do czynienia z faktem, a może raczej kolejnym mitem towarzyszącym zakładaniu własnej firmy?
W systemie gospodarki wolnorynkowej, przedsiębiorcy rozpoczynający własną działalność często starają się przyciągnąć klientów przez obniżanie cen. Czasami stworzenie polityki cenowej korzystniejszej niż konkurencja niesie za sobą konieczność sprzedaży poniżej kosztów wytworzenia danego produktu lub świadczenia usługi. Czy takie działanie jest dopuszczalne?
W dzisiejszych czasach trudno sobie wyobrazić prowadzenie działalności gospodarczej bez wykorzystywania samochodu osobowego. W firmach jednoosobowych najczęściej używany jest prywatny samochód dla celów służbowych, z kolei w większych podmiotach samochód może stanowić majątek firmy albo może być leasingowany lub użytkowany na podstawie innych umów cywilnoprawnych.
W dzisiejszych czasach trudno wyobrazić sobie firmę bez minimum jednego komputera, drukarki a często również innych tego typu sprzętów.
Do 200 złotych (czyli o 100 zł więcej) wynosić będzie od 20 maja 2010 r. limit wartości upominków (i innych świadczeń) wręczanych w celach promocyjnych i reklamowych przez przedsiębiorców swoim klientom i kontrahentom.
Co do zasady odpowiedź na pytanie tytułowe jest twierdząca. Koszty ubezpieczenia samochodu firmowego przedsiębiorca może wrzucić do kosztów uzyskania przychodu. Są jednak wyjątki od tej zasady.
Jeśli Twój szef często lata służbowo najczęściej linie lotnicze proponują przeloty w klasie business, która zapewnia wysoki standard podróży.
Wyjazd służbowy wiąże się z pewnymi obowiązkami pracodawcy, który musi m.in. rozliczyć się z pracownikiem i zwrócić mu koszty poniesione na przejazdy. Poniżej przedstawiamy jeden ze sposobów takiego rozliczenia.
W przypadku zachorowania za granicą w trakcie odbywania podróży służbowej, pracownikowi należy się zwrot udokumentowanych kosztów leczenia – na podstawie rachunku ze szpitala, rachunku za wizytę u lekarza itp.
Właściwe udokumentowanie wydatku zabezpiecza podatnika przed kwestionowaniem jego zaliczenia do kosztów podatkowych przez organy skarbowe.
Występujące na szeroką skalę używanie przez pracowników samochodów służbowych, bardzo często jest związane z charakterem wykonywanej pracy. Problem pojawia się w sytuacji, gdy pracownik uzyskuje od pracodawcy zgodę na wykorzystywanie samochodu służbowego do celów prywatnych.
Prowadzę małą firmę i zatrudniam jednego pracownika. Z pracownikiem tym podpisałem umowę o używanie samochodu osobowego do celów służbowych. Pracownik wyjeżdża poza siedzibę firmy średnio trzy razy w tygodniu w celu obsługi klientów. Na podstawie przedstawionej ewidencji przebiegu pojazdu wypłacam pracownikowi zwrot kosztów używania jego samochodu. Czy zwracane pracownikowi kwoty z tytułu używania samochodu są zwolnione z PIT?
Amortyzacja jednorazowa jest to zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów całości ceny nabycia środka trwałego. Jednorazowo można wrzucić w koszty wydatki na zakup środków trwałych z grup 3-8 Klasyfikacji Środków Trwałych z wyłączeniem samochodów osobowych.
Zamierzam kupić pojazd i potrzebuję kosztów - z jakiego produktu powinienem skorzystać ?