REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy wydatki na remont w firmie to koszt podatkowy?

Czy wydatki na remont w firmie to koszt podatkowy?
Czy wydatki na remont w firmie to koszt podatkowy?
Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ustawodawca nie wyklucza możliwości rozliczenia w kosztach firmy wydatków na remont. Natomiast ulepszenie środka trwałego powoduje zwiększenie jego wartości początkowej. Jako koszt wystąpi więc w postaci odpisów amortyzacyjnych.

Posiadane i wykorzystywane w firmie środki trwałe cechuje stopniowe zużywanie się. Jest to naturalna konsekwencja użytkowania w działalności maszyn, samochodów, budynków. Podatnik niejednokrotnie zmuszony jest więc remontować składniki majątkowe. Może także zwiększać ich efektywność poprzez modernizację. To czy mamy do czynienia z remontem czy też modernizacją środka trwałego jest kluczowe w aspekcie możliwości zaliczenia wydatków na ten cel do kosztów uzyskania przychodów.

REKLAMA

Remont zaliczysz do kosztów

W ustawach podatkowych nie ma definicji remontu. W orzecznictwie sądów administracyjnych utrwalił się pogląd, że istotą remontu jest przywrócenie pierwotnego stanu środka trwałego wraz z wymianą zużytych składników technicznych. Istotną cechą remontu jest to, że jest on wynikiem naturalnej eksploatacji składnika majątkowego (naprawa, konserwacja). 

Skutkiem podatkowym remontu jest to, że wydatek zaliczany jest bezpośrednio do kosztów podatkowych.

Ulepszenie należy amortyzować

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Od remontu należy odróżnić ulepszenie środka trwałego. Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych (art. 22 g ust 17 ustawy o PIT) z ulepszeniem mamy do czynienia wtedy, gdy:
• następuje przebudowa, rozbudowa, rekonstrukcja, adaptacja lub modernizacja środków trwałych, i
• suma poniesionych wydatków na ten cel przekracza w roku podatkowym 3.500 zł, i
• następuje wzrost wartości użytkowej środków trwałych w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania.

Wzrost wartości użytkowej mierzy się w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji

Wydatki poniesione na ulepszenie środka trwałego zwiększają jego wartość początkową. Kosztem będą w postaci odpisów amortyzacyjnych.

Podatnik posiada maszynę, którą nabył za kwotę 100 tys. zł w 2009r. i od tego roku ją amortyzuje. W 2011 podatnik poniósł wydatki na ulepszenie maszyny (zamontowano w niej specjalne procesory zwiększające szybkość pracy maszyny). W styczniu zamontowany został procesor X – w cenie nabycia 1000zł (wydatek zaliczony został bezpośrednio do kosztów podatkowych), a w lutym procesor Y – w cenie 3000zł. Z uwagi na to, że łączne wydatki na ulepszenie przekroczyły kwotę 3500zł, podatnik zobowiązany jest wyksięgować z kosztów kwotę jaką zapłacił za procesor X (1000zł). Cały wydatek na ulepszenie – 4000zł zwiększy wartość początkową maszyny. Począwszy od marca podatnik będzie dokonywał odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej 104 tys. zł.

Remont czy ulepszenie?

W życiu codziennym odróżnienie remontu od ulepszenia może okazać się trudne. Z drugiej strony podatnik musi dokonać takiego rozgraniczenia, bo od tego zależy poprawne zaewidencjonowanie kosztu w księgach podatkowych. W tym miejscu warto przytoczyć treść orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego z 27 listopada 2000r.: ”Wszystkie działania przywracające pierwotny stan techniczny i użytkowy środka trwałego wraz z wymianą zużytych składników technicznych – można uznać za remont. Natomiast przez ulepszenie należy rozumieć unowocześnienie (modernizację) środka trwałego, które podnosi jego wartość techniczną, użytkową, jak i przystosowanie składnika majątkowego do wykorzystania go w innym celu niż pierwotne jego przeznaczenie albo nadanie temu składnikowi innych cech użytkowych.

Polecamy: Metoda kasowa i metoda memoriałowa w ewidencji kosztów - porada

Ulepszenie i remont przed wprowadzeniem składników do ewidencji 

REKLAMA

Cechy charakterystyczne ulepszenia i remontu przedstawiane powyżej dotyczą środków trwałych wprowadzanych do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych. Może się jednak zdarzyć, że podatnik będzie remontował lub ulepszał środek trwały jeszcze przed wprowadzeniem składnika do ewidencji. W takim przypadku wydatki poniesione na ten cel, bez względu na ich charakter (remont czy ulepszenie) oraz poniesionych kwot (czy są to kwoty większe czy mniejsze niż 3500zł) będą zwiększały wartość początkową składnika majątku.

Warto zwrócić uwagę, że ulepszenie środka trwałego jeszcze przed wprowadzeniem go do ewidencji umożliwia podatnikowi wybór amortyzacji indywidualnej, dzięki której okres amortyzacji może być skrócony w stosunku do stawek z wykazu. Jednym z warunków skorzystania z tego sposobu jest ulepszenie środka trwałego, przy czym za ulepszone uznaje się w tym przypadku środki trwałe, jeżeli przed wprowadzeniem do ewidencji wydatki poniesione przez podatnika na ich ulepszenie stanowiły co najmniej 20 % ich wartości początkowej, a w przypadku budynków mieszkalnych i budowli - co najmniej 30 % ich wartości początkowej.

Polecamy: Co to jest pomoc de minimis i kto może z niej korzystać?

Autor: Dominik Mędrzycki, księgowy Tax Care
we współpracy z Joanną Szlęzak-Matusewicz, Kierownikiem Zespołu Analiz Podatkowych Tax Care

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

REKLAMA

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

Jak założyć spółkę z o.o. przez S24?

Rejestracja spółki z o.o. przez system S24 w wielu przypadkach jest najlepszą metodą zakładania spółki, ze względu na ograniczenie kosztów, szybkość (np. nie ma konieczności umawiania spotkań z notariuszem) i możliwość działania zdalnego w wielu sytuacjach. Mimo tego, że funkcjonowanie systemu s24 wydaje się niezbyt skomplikowane, to jednak zakładanie spółki wymaga posiadania pewnej wiedzy prawnej.

REKLAMA