REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy wydatki na remont w firmie to koszt podatkowy?

Subskrybuj nas na Youtube
Czy wydatki na remont w firmie to koszt podatkowy?
Czy wydatki na remont w firmie to koszt podatkowy?
Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ustawodawca nie wyklucza możliwości rozliczenia w kosztach firmy wydatków na remont. Natomiast ulepszenie środka trwałego powoduje zwiększenie jego wartości początkowej. Jako koszt wystąpi więc w postaci odpisów amortyzacyjnych.

Posiadane i wykorzystywane w firmie środki trwałe cechuje stopniowe zużywanie się. Jest to naturalna konsekwencja użytkowania w działalności maszyn, samochodów, budynków. Podatnik niejednokrotnie zmuszony jest więc remontować składniki majątkowe. Może także zwiększać ich efektywność poprzez modernizację. To czy mamy do czynienia z remontem czy też modernizacją środka trwałego jest kluczowe w aspekcie możliwości zaliczenia wydatków na ten cel do kosztów uzyskania przychodów.

REKLAMA

Remont zaliczysz do kosztów

W ustawach podatkowych nie ma definicji remontu. W orzecznictwie sądów administracyjnych utrwalił się pogląd, że istotą remontu jest przywrócenie pierwotnego stanu środka trwałego wraz z wymianą zużytych składników technicznych. Istotną cechą remontu jest to, że jest on wynikiem naturalnej eksploatacji składnika majątkowego (naprawa, konserwacja). 

Skutkiem podatkowym remontu jest to, że wydatek zaliczany jest bezpośrednio do kosztów podatkowych.

Ulepszenie należy amortyzować

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Od remontu należy odróżnić ulepszenie środka trwałego. Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych (art. 22 g ust 17 ustawy o PIT) z ulepszeniem mamy do czynienia wtedy, gdy:
• następuje przebudowa, rozbudowa, rekonstrukcja, adaptacja lub modernizacja środków trwałych, i
• suma poniesionych wydatków na ten cel przekracza w roku podatkowym 3.500 zł, i
• następuje wzrost wartości użytkowej środków trwałych w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania.

Wzrost wartości użytkowej mierzy się w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji

Wydatki poniesione na ulepszenie środka trwałego zwiększają jego wartość początkową. Kosztem będą w postaci odpisów amortyzacyjnych.

Podatnik posiada maszynę, którą nabył za kwotę 100 tys. zł w 2009r. i od tego roku ją amortyzuje. W 2011 podatnik poniósł wydatki na ulepszenie maszyny (zamontowano w niej specjalne procesory zwiększające szybkość pracy maszyny). W styczniu zamontowany został procesor X – w cenie nabycia 1000zł (wydatek zaliczony został bezpośrednio do kosztów podatkowych), a w lutym procesor Y – w cenie 3000zł. Z uwagi na to, że łączne wydatki na ulepszenie przekroczyły kwotę 3500zł, podatnik zobowiązany jest wyksięgować z kosztów kwotę jaką zapłacił za procesor X (1000zł). Cały wydatek na ulepszenie – 4000zł zwiększy wartość początkową maszyny. Począwszy od marca podatnik będzie dokonywał odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej 104 tys. zł.

Remont czy ulepszenie?

W życiu codziennym odróżnienie remontu od ulepszenia może okazać się trudne. Z drugiej strony podatnik musi dokonać takiego rozgraniczenia, bo od tego zależy poprawne zaewidencjonowanie kosztu w księgach podatkowych. W tym miejscu warto przytoczyć treść orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego z 27 listopada 2000r.: ”Wszystkie działania przywracające pierwotny stan techniczny i użytkowy środka trwałego wraz z wymianą zużytych składników technicznych – można uznać za remont. Natomiast przez ulepszenie należy rozumieć unowocześnienie (modernizację) środka trwałego, które podnosi jego wartość techniczną, użytkową, jak i przystosowanie składnika majątkowego do wykorzystania go w innym celu niż pierwotne jego przeznaczenie albo nadanie temu składnikowi innych cech użytkowych.

Polecamy: Metoda kasowa i metoda memoriałowa w ewidencji kosztów - porada

Ulepszenie i remont przed wprowadzeniem składników do ewidencji 

REKLAMA

Cechy charakterystyczne ulepszenia i remontu przedstawiane powyżej dotyczą środków trwałych wprowadzanych do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych. Może się jednak zdarzyć, że podatnik będzie remontował lub ulepszał środek trwały jeszcze przed wprowadzeniem składnika do ewidencji. W takim przypadku wydatki poniesione na ten cel, bez względu na ich charakter (remont czy ulepszenie) oraz poniesionych kwot (czy są to kwoty większe czy mniejsze niż 3500zł) będą zwiększały wartość początkową składnika majątku.

Warto zwrócić uwagę, że ulepszenie środka trwałego jeszcze przed wprowadzeniem go do ewidencji umożliwia podatnikowi wybór amortyzacji indywidualnej, dzięki której okres amortyzacji może być skrócony w stosunku do stawek z wykazu. Jednym z warunków skorzystania z tego sposobu jest ulepszenie środka trwałego, przy czym za ulepszone uznaje się w tym przypadku środki trwałe, jeżeli przed wprowadzeniem do ewidencji wydatki poniesione przez podatnika na ich ulepszenie stanowiły co najmniej 20 % ich wartości początkowej, a w przypadku budynków mieszkalnych i budowli - co najmniej 30 % ich wartości początkowej.

Polecamy: Co to jest pomoc de minimis i kto może z niej korzystać?

Autor: Dominik Mędrzycki, księgowy Tax Care
we współpracy z Joanną Szlęzak-Matusewicz, Kierownikiem Zespołu Analiz Podatkowych Tax Care

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA