Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Amortyzacja

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podczas skręcania kołami słyszysz charakterystyczne puknięcie? To może oznaczać uszkodzenie mocowania kolumny McPhersona. Na szczęście usterka nie jest droga w usunięciu.
Środki trwałe są zdefiniowane w prawie bilansowym i prawie podatkowym w zbliżony sposób. W prawie bilansowym za środki trwałe uważa się rzeczowe aktywa trwałe i zrównane z nimi, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, kompletne, zdatne do użytku i przeznaczone na potrzeby jednostki. Zatem aby uznać dane składniki majątku za środki trwałe, powinny być one kontrolowane przez jednostkę, powinny posiadać wiarygodnie określoną wartość i powodować w przyszłości wpływ do jednostki korzyści ekonomicznych.
Czy w związku z zapowiedzią nowego limitu dla kosztów amortyzacji samochodów osobowych leasing przestanie się opłacać? Przestawiamy komentarz Dyrektora Generalnego Związku Polskiego Leasingu Andrzeja Sugajskiego z Konfederacji Lewiatan.
Amortyzacja dziedziczonego majątku w 2018 r. będzie odbywać się na dotychczasowych zasadach. Zmiany dotyczą darowizn.
Resort finansów zapewnia, że stale pracuje nad tym, żeby warunki prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce były coraz lepsze. W związku z tym wprowadzane są m.in. nowe zachęty podatkowe dla przedsiębiorców. Część z nich już zaczęła obowiązywać, a kolejne pojawią się w 2018 r. Jakie to zachęty i jakie korzyści będą z nich mieli przedsiębiorcy?
W przygotowanym przez Ministerstwo Finansów projekcie nowelizacji ustawy o PIT i CIT, którą teraz zajmuje się Senat, znalazły się propozycje zmian w amortyzacji dziedziczonego majątku. Ministerstwo Finansów wraz z Ministerstwem Rozwoju doszły jednak do wniosku, że amortyzacja powinna odbywać się na dotychczasowych zasadach.
W 2018 r. wysokość jednorazowych odpisów amortyzacyjnych nie może przekroczyć kwoty 216 tys. zł. Zgodnie z przepisami uprawnionymi do jednorazowej amortyzacji są podatnicy, którzy w roku podatkowym rozpoczęli prowadzenie działalności oraz mali podatnicy.
Zakupiłem w październiku samochód ciężarowy. Jeśli pojazd wprowadziłem do ewidencji środków trwałych w październiku, to czy mogę już w tym miesiącu dokonać jednorazowego odpisu amortyzacyjnego? Jak dokonać wpisu do pkpir?
Niedługo ułatwieniami w rozliczeniach może zostać objętych znacznie więcej przedsiębiorstw. Mateusz Morawiecki, wicepremier, minister rozwoju, a obecnie również minister finansów, w pakiecie 100 rozwiązań dla firm zaproponował m.in. podwyższenie limitu do prowadzenia ksiąg rachunkowych. Obecnie wynosi on 1,2 mln euro i miałby wzrosnąć do 2 mln euro. Zgodnie z szacunkami na zmianie, która ma wejść w życie od 2017 r., mogłoby skorzystać około 13,8 tys. podatników.
Przed nadchodzącą powoli zimą warto skontrolować w aucie stan techniczny jego amortyzatorów. Dlaczego? Jak się okazuje, to one decydują chociażby o drodze hamowania pojazdu i jego stabilności na śliskiej nawierzchni. Ale odpowiadają one także za szereg innych właściwości auta.
Zamierzam kupić w kredycie dwa samochody ciężarowe (TIR). Wartość początkowa każdego z nich to 150 000 zł. Czy w 2016 r. mogę w całości zamortyzować jednorazowo jeden z nich, a drugi do wysokości 62 000 zł (czyli łącznie do limitu 212 000 zł, jaki obowiązuje w 2016 r.)?
Na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej nabyłem w dobrej wierze w sierpniu 2014 r. samochód osobowy w autokomisie. Samochód został ujęty w ewidencji środków trwałych i amortyzowany metodą liniową. 2 marca 2015 r. samochód został mi odebrany przez policję. Okazało się, że pochodzi z kradzieży (kradzież miała miejsce na początku 2014 r.). Prowadzone jest postępowanie karne, m.in. względem osoby prowadzącej autokomis, od której nabyłem ten samochód. Czy zaliczone do tego momentu do kosztów odpisy amortyzacyjne oraz wydatki eksploatacyjne muszę teraz wyksięgować z kosztów?
Jestem małym podatnikiem. Czy mogę dokonać jednorazowej amortyzacji motocykla nabytego na potrzeby prowadzonej działalności?
Zakupiłem samochód osobowy na raty, który zamierzam wykorzystywać w prowadzonej działalności gospodarczej. Od jakiego momentu mogę rozpocząć jego amortyzację? Czy muszę czekać, aż zapłacę wszystkie raty?
Spółka wykorzystuje w prowadzonej działalności dystrybucyjnej samochody osobowe. Z konieczności jeżdżą one niezależnie od warunków drogowych i często na dwie zmiany. Czy mamy prawo do podwyższenia stawek amortyzacyjnych?
Posiadam samochód osobowy, wprowadzony do ewidencji środków trwałych. Wykorzystuję go w prowadzonej działalności gospodarczej oraz prywatnie. W jakiej wysokości mogę zaliczać do kosztów dokonywane od niego odpisy amortyzacyjne?
Nabyłem samochód osobowy o wartości poniżej 3500 zł. Czy mam go amortyzować?
Prowadzę działalność m.in. w zakresie wypożyczania samochodów z kierowcą na różnego rodzaju imprezy (śluby, chrzty, jubileusze itp.). Zamierzam kupić i wykorzystywać przez okres dłuży niż rok na potrzeby tej działalności samochód zabytkowy (wpisany do rejestru zabytków) wyprodukowany na początku lat 30. XX wieku (kompletny i zdatny do użytku). Czy mogę taki samochód uznać za środek trwały i go amortyzować?
Razem z rodzeństwem otrzymałam w spadku samochód osobowy. Samochód stanowi obecnie współwłasność trzech osób. Ja chcę wykorzystywać ten samochód w prowadzonej działalności gospodarczej. Czy mogę taki samochód amortyzować? Czy powinnam zawrzeć umowę użyczenia z pozostałymi współwłaścicielami?
Żona w latach 2010-2012 prowadziła działalność gospodarczą. Amortyzowała samochód. Teraz ja rozpoczynam działalność. Jestem współwłaścicielem tego samochodu. Czy mogę go amortyzować w swojej działalności?
Zamierzam sprzedać motocykl zakupiony w 2010 r. i zaliczony do środków trwałych. Motocykl nie jest jeszcze całkowicie zamortyzowany. Przy jego zakupie odliczony został VAT. Jak opodatkować sprzedaż takiego motocykla podatkiem dochodowym?
W prowadzonej działalności gospodarczej wykorzystuję samochód ciężarowy z kratką (do 3,5 tony) kupiony w 2009 r. Samochód jest zamortyzowany. Na koniec 2015 r. chciałbym go sprzedać. Jak opodatkować sprzedaż takiego samochodu podatkiem dochodowym?
Wraz z upływem czasu wszystkie środki trwałe (z wyjątkiem gruntów) zużywają się, tracąc przy tym na wartości. Aby, dla celów podatkowych, ustalić koszt zużycia w czasie danego składnika majątku dokonuje się jego amortyzacji. Jakie są metody amortyzacji podatkowej?
Coraz częściej przedsiębiorcy zastanawiają się nad zakupem innego niż samochód środka transportu -roweru. Czy jego zakup przedsiębiorca będzie mógł ująć w poczet kosztów uzyskania przychodu?
Podatnik prowadzący działalność gospodarczą dokonał odbioru budynku wykorzystywanego na potrzeby tejże działalności. Odbiór dotyczył jednak tylko części budynku, która to część została wprowadzona do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych. Podatnik rozpoczął amortyzację oddanej do użytku części budynku. W związku z powyższym stanem faktycznym podatnik powziął wątpliwość czy amortyzacja oddanej zgodnie z decyzją Inspektora Nadzoru Budowlanego do użytkowania części budynku jest kosztem uzyskania przychodów?
Na czas letnich upałów warto, aby firma zainwestowała w zakup klimatyzacji do biura. Zmniejszenie temperatury w pomieszczeniach zmniejszy również zobowiązanie podatkowe firmy. Zakup, montaż oraz serwis klimatyzacji przedsiębiorcy zaliczą do kosztów firmy.
Kosztem podatkowym korzystającego w przypadku leasingu finansowego, oprócz odsetkowej części każdej z rat leasingowych, jest również odpis amortyzacyjny od wartości początkowej środka trwałego dokonywany zgodnie z przepisami ustaw o podatkach dochodowych. Jak wygląda amortyzacja przedmiotu leasingu finansowego?
Z zasadami amortyzacji samochodów osobowych, jeśli ich wartość przekracza równowartość 20.000 euro, ustawy wiążą niekorzystne dla podatnika skutki w postaci ograniczonej możliwości zaliczenia odpisów amortyzacyjnych oraz kosztów ubezpieczenia do kosztów podatkowych.
Po zakończeniu leasingu operacyjnego korzystający ma możliwość nabycia przedmiotu umowy leasingu. Finansujący może również sprzedać przedmiot leasingu osobie trzeciej. Jak wygląda nabycie rzeczy po zakończeniu umowy leasingu operacyjnego?
Przedmiotem umowy leasingu mogą być przede wszystkim rzeczy materialne. Tak stanowi kodeks cywilny. Jednak zgodnie z ustawami podatkowymi przedmiotem leasingu mogą być również wartości niematerialne. Co może być przedmiotem umowy leasingu?
Jeżeli samochód osobowy został ujęty w ewidencji środków trwałych danego przedsiębiorcy, ma on możliwość dokonania odpisów amortyzacyjnych. W jaki sposób amortyzować samochód w działalności gospodarczej?
Dlaczego banki niechętnie finansują zakup dużych nieruchomości? Tylko nieliczni mogą poważnie myśleć o dużych nieruchomościach na kredyt, których powierzchnia zaczyna się od 300 m kw. Ile pieniędzy trzeba wydać na dużą nieruchomość?
Przedsiębiorca może dokonywać odpisów amortyzacyjnych środków trwałych otrzymanych w spadku. Ekspert, krok po kroku, przybliża podstawy takiego działania.
Firma, która nie rozliczyła jeszcze straty z lat poprzednich może rozważyć obniżenie stawek amortyzacji. Taki zabieg pozwoli „uratować” stratę i obniżyć koszt podatkowy w długim okresie.
Tak. Mogą to jednak zrobić tylko przedsiębiorcy zaczynający działalność i tzw. mali podatnicy, a suma jednorazowych odpisów amortyzacyjnych u danego podatnika nie może przekroczyć w 2011 roku 197 tys. złotych.
Posiadanie CB radia nie wymaga uzyskania specjalnego pozwolenia, a jego posiadanie przy prowadzeniu niektórych rodzajów działalności gospodarczej może okazać się uzasadnionym kosztem. Taka sytuacja oznacza, że CB radio może zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu.
W polskim systemie prawnym umowa leasingu do 2000 roku była umową nienazwaną, co oznacza, że strony mogły dowolnie kształtować uprawnienia i obowiązki wynikające z zawartej umowy. W wyniku nowelizacji kodeksu cywilnego dokonanej ustawą z dnia 26 lipca 2000 roku przepisy dotyczące relacji leasingobiorca - leasingodawca zostały wprowadzone do polskiego systemu prawa.
Zanim przedsiębiorstwo sięgnie po zewnętrze metody finansowania działalności warto rozważyć metody, które są bardziej dostępne. Można tutaj wyróżnić finansowanie wewnętrzne, do którego zalicza się między innymi zysk netto, amortyzację, przekształcenie majątku, przekształcenie kapitału oraz rezerwy.
Jestem przedsiębiorcą i małym podatnikiem. Korzystając z kredytu bankowego zakupiłem w marcu 2008 r. używany samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej 24 tony, za kwotę 65.800,00 zł. Następnie wprowadziłem samochód do ewidencji środków trwałych i rozpocząłem jego użytkowanie...
Koszt ten można rozliczyć jednorazowo (niektórzy przedsiębiorcy) albo poprzez odpisy amortyzacyjne.