REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak amortyzować stronę internetową?

Subskrybuj nas na Youtube
Amortyzacja strony internetowej - co warto wiedzieć?
Amortyzacja strony internetowej - co warto wiedzieć?

REKLAMA

REKLAMA

Amortyzacja strony internetowej. Jak zamortyzować zakup strony internetowej i fanpage'a?

Amortyzacja strony internetowej

PROBLEM

REKLAMA

Spółka z o.o. zleciła osobie fizycznej nieprowadzącej działalności wykonanie strony internetowej. Została sporządzona i rozliczona umowa o dzieło z przekazaniem praw autorskich. Czy taka strona będzie dla Spółki wartością niematerialną i prawną i będzie amortyzowana? Druga sytuacja - Spółka z o.o. zawarła jako kupujący umowę o przekazanie prawa do dysponowania i zarządzania stroną (przedmiotem umowy jest zmiana użytkownika fanpage'a poprzez wykonanie cesji praw i obowiązków na nabywcę') Czy taka strona będzie dla Spółki wartością niematerialną i prawną i będzie amortyzowana?

RADA

REKLAMA

Zlecenie wykonania strony internetowej nie oznacza automatycznie, że spółka z o.o. nabyła wartość niematerialną i prawną. Za wydatek na nabycie wartości niematerialnej i prawnej uznać można tylko część poniesionego kosztu wykonania strony internetowej wyodrębnioną przez strony jako wynagrodzenie za przeniesienie praw autorskich. Jeżeli strony nie wyodrębniły w umowie takiego wynagrodzenia, nie doszło do nabycia przez spółkę wartości niematerialnej i prawnej, a więc koszt wykonania strony internetowej stanowi w całości koszt uzyskania przychodów spółki bezpośrednio.

Prawo do dysponowania i zarządzania fanpage’em nie stanowi autorskiego lub pokrewnego prawa majątkowego ani żadnego z pozostałych praw należących do wartości niematerialnych i prawnych. W konsekwencji prawo takie (ani sam fanpage) nie będzie stanowić dla spółki wartości niematerialnej i prawnej, a w konsekwencji nie musi być (ani nie może) przez spółkę amortyzowane. Koszt nabycia tego prawa może zostać przez spółkę zaliczony do podatkowych kosztów uzyskania przychodów bezpośrednio.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

UZASADNIENIE

REKLAMA

Amortyzacji podlegają, między innymi, wartości niematerialne i prawne (zob. art. 16b updop). Strony internetowe jako takie nie stanowią wartości niematerialnych i prawnych, a w konsekwencji nie podlegają amortyzacji. Potwierdzają to w udzielanych wyjaśnieniach, czego przykładem może być interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 5 sierpnia 2008 r. (sygn. ITPB1/415-282/08/DP). Czytamy w niej, że „wydatków na opracowanie i wykonanie strony internetowej nie można zaliczyć do wartości niematerialnych i prawnych i nie będą one podlegać amortyzacji”.

Jednakże w związku z tworzeniem stron internetowych dochodzić może do nabywania podlegających amortyzacji wartości niematerialnych i prawnych. Dotyczy to w szczególności sytuacji, gdy w związku z tworzeniem strony internetowej podatnicy ponoszą wydatki na nabycie autorskich praw majątkowych. Amortyzacji jako wartości niematerialne i prawne podlegają bowiem między innymi nabyte nadające się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania autorskie lub pokrewne prawa majątkowe (zob. art. 16b ust. 1 pkt 4 updop). Wydatków na nabycie autorskich praw majątkowych do stworzonej na zlecenie strony internetowej (jako utworu) nie można jednak utożsamiać z wydatkami za wykonanie takiej strony internetowej. Wydatki na nabycie autorskich praw majątkowych do stworzonej na zlecenie strony internetowej mogą stanowić co najwyżej część wynagrodzenia za wykonanie strony internetowej.

A zatem zlecenie wykonania strony internetowej nie oznacza automatycznie, że spółka z o.o. nabyła wartość niematerialną i prawną. Za wydatek na nabycie wartości niematerialnej i prawnej uznać można tylko część poniesionego kosztu wykonania strony internetowej wyodrębnioną przez strony jako wynagrodzenie za przeniesienie praw autorskich. Jeżeli strony nie wyodrębniły w umowie takiego wynagrodzenia (tj. jeżeli wynagrodzenie za przeniesienie praw autorskich zawiera się w kwocie wynagrodzenia za wykonanie strony internetowej), nie doszło do nabycia przez spółkę wartości niematerialnej i prawnej (odpowiednie zastosowanie ma, przykładowo, interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 13 listopada 2012 r. – sygn. IPPB3/423-544/12-4/PK1), a więc koszt wykonania strony internetowej, o której mowa, stanowi w całości koszt uzyskania przychodów spółki bezpośrednio.

Tylko jeżeli w umowie o dzieło wyodrębnione zostało wynagrodzenie za przeniesienie praw autorskich, doszło w tej części do nabycia przez spółkę wartości niematerialnej i prawnej, przy czym amortyzacja tej wartości niematerialnej i prawnej jest konieczna tylko, jeżeli jej wartość początkowa (a więc kwota wyodrębnionego wynagrodzenia za przeniesienie praw autorskich) przekracza 10.000 zł (jest tak, gdyż na podstawie art. 16d ust. 1 updop podatnicy mogą nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych od składników majątku, o których mowa w art. 16a i 16b updop, których wartość początkowa nie przekracza 10.000 zł, lecz wydatki na ich nabycie zaliczać do kosztów uzyskania przychodów bezpośrednio w miesiącu oddania ich do używania). W takim przypadku okres amortyzacji prawa autorskiego jako wartości niematerialnej i prawnej nie mógłby być krótszy niż 24 miesiące (zob. art. 16m ust. 1 pkt 1 updop co odpowiada maksymalnej rocznej stawce amortyzacyjnej w wysokości 50%.

Prawo do dysponowania i zarządzania fanpage’em nie stanowi autorskiego lub pokrewnego prawa majątkowego ani żadnego z pozostałych praw należących do wartości niematerialnych i prawnych. W konsekwencji prawo takie (ani sam fanpage) nie będzie stanowić dla spółki wartości niematerialnej i prawnej, a w konsekwencji nie musi być (ani nie może) przez spółkę amortyzowane. Koszt nabycia tego prawa może zostać przez spółkę zaliczony do podatkowych kosztów uzyskania przychodów bezpośrednio.

Podstawa prawna:

art. 16b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2021 r., poz. 1800 ze zm.).

Tomasz Krywan

Artykuł pochodzi z kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Zamów bezpłatny 14-dniowy dostęp do INFORLEX »

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFORLEX

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

REKLAMA

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA