REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak amortyzować stronę internetową?

Subskrybuj nas na Youtube
Amortyzacja strony internetowej - co warto wiedzieć?
Amortyzacja strony internetowej - co warto wiedzieć?

REKLAMA

REKLAMA

Amortyzacja strony internetowej. Jak zamortyzować zakup strony internetowej i fanpage'a?

Amortyzacja strony internetowej

PROBLEM

REKLAMA

REKLAMA

Spółka z o.o. zleciła osobie fizycznej nieprowadzącej działalności wykonanie strony internetowej. Została sporządzona i rozliczona umowa o dzieło z przekazaniem praw autorskich. Czy taka strona będzie dla Spółki wartością niematerialną i prawną i będzie amortyzowana? Druga sytuacja - Spółka z o.o. zawarła jako kupujący umowę o przekazanie prawa do dysponowania i zarządzania stroną (przedmiotem umowy jest zmiana użytkownika fanpage'a poprzez wykonanie cesji praw i obowiązków na nabywcę') Czy taka strona będzie dla Spółki wartością niematerialną i prawną i będzie amortyzowana?

RADA

Zlecenie wykonania strony internetowej nie oznacza automatycznie, że spółka z o.o. nabyła wartość niematerialną i prawną. Za wydatek na nabycie wartości niematerialnej i prawnej uznać można tylko część poniesionego kosztu wykonania strony internetowej wyodrębnioną przez strony jako wynagrodzenie za przeniesienie praw autorskich. Jeżeli strony nie wyodrębniły w umowie takiego wynagrodzenia, nie doszło do nabycia przez spółkę wartości niematerialnej i prawnej, a więc koszt wykonania strony internetowej stanowi w całości koszt uzyskania przychodów spółki bezpośrednio.

REKLAMA

Prawo do dysponowania i zarządzania fanpage’em nie stanowi autorskiego lub pokrewnego prawa majątkowego ani żadnego z pozostałych praw należących do wartości niematerialnych i prawnych. W konsekwencji prawo takie (ani sam fanpage) nie będzie stanowić dla spółki wartości niematerialnej i prawnej, a w konsekwencji nie musi być (ani nie może) przez spółkę amortyzowane. Koszt nabycia tego prawa może zostać przez spółkę zaliczony do podatkowych kosztów uzyskania przychodów bezpośrednio.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

UZASADNIENIE

Amortyzacji podlegają, między innymi, wartości niematerialne i prawne (zob. art. 16b updop). Strony internetowe jako takie nie stanowią wartości niematerialnych i prawnych, a w konsekwencji nie podlegają amortyzacji. Potwierdzają to w udzielanych wyjaśnieniach, czego przykładem może być interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 5 sierpnia 2008 r. (sygn. ITPB1/415-282/08/DP). Czytamy w niej, że „wydatków na opracowanie i wykonanie strony internetowej nie można zaliczyć do wartości niematerialnych i prawnych i nie będą one podlegać amortyzacji”.

Jednakże w związku z tworzeniem stron internetowych dochodzić może do nabywania podlegających amortyzacji wartości niematerialnych i prawnych. Dotyczy to w szczególności sytuacji, gdy w związku z tworzeniem strony internetowej podatnicy ponoszą wydatki na nabycie autorskich praw majątkowych. Amortyzacji jako wartości niematerialne i prawne podlegają bowiem między innymi nabyte nadające się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania autorskie lub pokrewne prawa majątkowe (zob. art. 16b ust. 1 pkt 4 updop). Wydatków na nabycie autorskich praw majątkowych do stworzonej na zlecenie strony internetowej (jako utworu) nie można jednak utożsamiać z wydatkami za wykonanie takiej strony internetowej. Wydatki na nabycie autorskich praw majątkowych do stworzonej na zlecenie strony internetowej mogą stanowić co najwyżej część wynagrodzenia za wykonanie strony internetowej.

A zatem zlecenie wykonania strony internetowej nie oznacza automatycznie, że spółka z o.o. nabyła wartość niematerialną i prawną. Za wydatek na nabycie wartości niematerialnej i prawnej uznać można tylko część poniesionego kosztu wykonania strony internetowej wyodrębnioną przez strony jako wynagrodzenie za przeniesienie praw autorskich. Jeżeli strony nie wyodrębniły w umowie takiego wynagrodzenia (tj. jeżeli wynagrodzenie za przeniesienie praw autorskich zawiera się w kwocie wynagrodzenia za wykonanie strony internetowej), nie doszło do nabycia przez spółkę wartości niematerialnej i prawnej (odpowiednie zastosowanie ma, przykładowo, interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 13 listopada 2012 r. – sygn. IPPB3/423-544/12-4/PK1), a więc koszt wykonania strony internetowej, o której mowa, stanowi w całości koszt uzyskania przychodów spółki bezpośrednio.

Tylko jeżeli w umowie o dzieło wyodrębnione zostało wynagrodzenie za przeniesienie praw autorskich, doszło w tej części do nabycia przez spółkę wartości niematerialnej i prawnej, przy czym amortyzacja tej wartości niematerialnej i prawnej jest konieczna tylko, jeżeli jej wartość początkowa (a więc kwota wyodrębnionego wynagrodzenia za przeniesienie praw autorskich) przekracza 10.000 zł (jest tak, gdyż na podstawie art. 16d ust. 1 updop podatnicy mogą nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych od składników majątku, o których mowa w art. 16a i 16b updop, których wartość początkowa nie przekracza 10.000 zł, lecz wydatki na ich nabycie zaliczać do kosztów uzyskania przychodów bezpośrednio w miesiącu oddania ich do używania). W takim przypadku okres amortyzacji prawa autorskiego jako wartości niematerialnej i prawnej nie mógłby być krótszy niż 24 miesiące (zob. art. 16m ust. 1 pkt 1 updop co odpowiada maksymalnej rocznej stawce amortyzacyjnej w wysokości 50%.

Prawo do dysponowania i zarządzania fanpage’em nie stanowi autorskiego lub pokrewnego prawa majątkowego ani żadnego z pozostałych praw należących do wartości niematerialnych i prawnych. W konsekwencji prawo takie (ani sam fanpage) nie będzie stanowić dla spółki wartości niematerialnej i prawnej, a w konsekwencji nie musi być (ani nie może) przez spółkę amortyzowane. Koszt nabycia tego prawa może zostać przez spółkę zaliczony do podatkowych kosztów uzyskania przychodów bezpośrednio.

Podstawa prawna:

art. 16b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2021 r., poz. 1800 ze zm.).

Tomasz Krywan

Artykuł pochodzi z kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Zamów bezpłatny 14-dniowy dostęp do INFORLEX »

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFORLEX

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

REKLAMA

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA