REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak amortyzować stronę internetową?

Amortyzacja strony internetowej - co warto wiedzieć?
Amortyzacja strony internetowej - co warto wiedzieć?

REKLAMA

REKLAMA

Amortyzacja strony internetowej. Jak zamortyzować zakup strony internetowej i fanpage'a?

Amortyzacja strony internetowej

PROBLEM

REKLAMA

Spółka z o.o. zleciła osobie fizycznej nieprowadzącej działalności wykonanie strony internetowej. Została sporządzona i rozliczona umowa o dzieło z przekazaniem praw autorskich. Czy taka strona będzie dla Spółki wartością niematerialną i prawną i będzie amortyzowana? Druga sytuacja - Spółka z o.o. zawarła jako kupujący umowę o przekazanie prawa do dysponowania i zarządzania stroną (przedmiotem umowy jest zmiana użytkownika fanpage'a poprzez wykonanie cesji praw i obowiązków na nabywcę') Czy taka strona będzie dla Spółki wartością niematerialną i prawną i będzie amortyzowana?

RADA

REKLAMA

Zlecenie wykonania strony internetowej nie oznacza automatycznie, że spółka z o.o. nabyła wartość niematerialną i prawną. Za wydatek na nabycie wartości niematerialnej i prawnej uznać można tylko część poniesionego kosztu wykonania strony internetowej wyodrębnioną przez strony jako wynagrodzenie za przeniesienie praw autorskich. Jeżeli strony nie wyodrębniły w umowie takiego wynagrodzenia, nie doszło do nabycia przez spółkę wartości niematerialnej i prawnej, a więc koszt wykonania strony internetowej stanowi w całości koszt uzyskania przychodów spółki bezpośrednio.

Prawo do dysponowania i zarządzania fanpage’em nie stanowi autorskiego lub pokrewnego prawa majątkowego ani żadnego z pozostałych praw należących do wartości niematerialnych i prawnych. W konsekwencji prawo takie (ani sam fanpage) nie będzie stanowić dla spółki wartości niematerialnej i prawnej, a w konsekwencji nie musi być (ani nie może) przez spółkę amortyzowane. Koszt nabycia tego prawa może zostać przez spółkę zaliczony do podatkowych kosztów uzyskania przychodów bezpośrednio.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

UZASADNIENIE

REKLAMA

Amortyzacji podlegają, między innymi, wartości niematerialne i prawne (zob. art. 16b updop). Strony internetowe jako takie nie stanowią wartości niematerialnych i prawnych, a w konsekwencji nie podlegają amortyzacji. Potwierdzają to w udzielanych wyjaśnieniach, czego przykładem może być interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 5 sierpnia 2008 r. (sygn. ITPB1/415-282/08/DP). Czytamy w niej, że „wydatków na opracowanie i wykonanie strony internetowej nie można zaliczyć do wartości niematerialnych i prawnych i nie będą one podlegać amortyzacji”.

Jednakże w związku z tworzeniem stron internetowych dochodzić może do nabywania podlegających amortyzacji wartości niematerialnych i prawnych. Dotyczy to w szczególności sytuacji, gdy w związku z tworzeniem strony internetowej podatnicy ponoszą wydatki na nabycie autorskich praw majątkowych. Amortyzacji jako wartości niematerialne i prawne podlegają bowiem między innymi nabyte nadające się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania autorskie lub pokrewne prawa majątkowe (zob. art. 16b ust. 1 pkt 4 updop). Wydatków na nabycie autorskich praw majątkowych do stworzonej na zlecenie strony internetowej (jako utworu) nie można jednak utożsamiać z wydatkami za wykonanie takiej strony internetowej. Wydatki na nabycie autorskich praw majątkowych do stworzonej na zlecenie strony internetowej mogą stanowić co najwyżej część wynagrodzenia za wykonanie strony internetowej.

A zatem zlecenie wykonania strony internetowej nie oznacza automatycznie, że spółka z o.o. nabyła wartość niematerialną i prawną. Za wydatek na nabycie wartości niematerialnej i prawnej uznać można tylko część poniesionego kosztu wykonania strony internetowej wyodrębnioną przez strony jako wynagrodzenie za przeniesienie praw autorskich. Jeżeli strony nie wyodrębniły w umowie takiego wynagrodzenia (tj. jeżeli wynagrodzenie za przeniesienie praw autorskich zawiera się w kwocie wynagrodzenia za wykonanie strony internetowej), nie doszło do nabycia przez spółkę wartości niematerialnej i prawnej (odpowiednie zastosowanie ma, przykładowo, interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 13 listopada 2012 r. – sygn. IPPB3/423-544/12-4/PK1), a więc koszt wykonania strony internetowej, o której mowa, stanowi w całości koszt uzyskania przychodów spółki bezpośrednio.

Tylko jeżeli w umowie o dzieło wyodrębnione zostało wynagrodzenie za przeniesienie praw autorskich, doszło w tej części do nabycia przez spółkę wartości niematerialnej i prawnej, przy czym amortyzacja tej wartości niematerialnej i prawnej jest konieczna tylko, jeżeli jej wartość początkowa (a więc kwota wyodrębnionego wynagrodzenia za przeniesienie praw autorskich) przekracza 10.000 zł (jest tak, gdyż na podstawie art. 16d ust. 1 updop podatnicy mogą nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych od składników majątku, o których mowa w art. 16a i 16b updop, których wartość początkowa nie przekracza 10.000 zł, lecz wydatki na ich nabycie zaliczać do kosztów uzyskania przychodów bezpośrednio w miesiącu oddania ich do używania). W takim przypadku okres amortyzacji prawa autorskiego jako wartości niematerialnej i prawnej nie mógłby być krótszy niż 24 miesiące (zob. art. 16m ust. 1 pkt 1 updop co odpowiada maksymalnej rocznej stawce amortyzacyjnej w wysokości 50%.

Prawo do dysponowania i zarządzania fanpage’em nie stanowi autorskiego lub pokrewnego prawa majątkowego ani żadnego z pozostałych praw należących do wartości niematerialnych i prawnych. W konsekwencji prawo takie (ani sam fanpage) nie będzie stanowić dla spółki wartości niematerialnej i prawnej, a w konsekwencji nie musi być (ani nie może) przez spółkę amortyzowane. Koszt nabycia tego prawa może zostać przez spółkę zaliczony do podatkowych kosztów uzyskania przychodów bezpośrednio.

Podstawa prawna:

art. 16b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2021 r., poz. 1800 ze zm.).

Tomasz Krywan

Artykuł pochodzi z kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Zamów bezpłatny 14-dniowy dostęp do INFORLEX »

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFORLEX

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA