REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak amortyzować stronę internetową?

Amortyzacja strony internetowej - co warto wiedzieć?
Amortyzacja strony internetowej - co warto wiedzieć?

REKLAMA

REKLAMA

Amortyzacja strony internetowej. Jak zamortyzować zakup strony internetowej i fanpage'a?

Amortyzacja strony internetowej

PROBLEM

REKLAMA

Spółka z o.o. zleciła osobie fizycznej nieprowadzącej działalności wykonanie strony internetowej. Została sporządzona i rozliczona umowa o dzieło z przekazaniem praw autorskich. Czy taka strona będzie dla Spółki wartością niematerialną i prawną i będzie amortyzowana? Druga sytuacja - Spółka z o.o. zawarła jako kupujący umowę o przekazanie prawa do dysponowania i zarządzania stroną (przedmiotem umowy jest zmiana użytkownika fanpage'a poprzez wykonanie cesji praw i obowiązków na nabywcę') Czy taka strona będzie dla Spółki wartością niematerialną i prawną i będzie amortyzowana?

RADA

REKLAMA

Zlecenie wykonania strony internetowej nie oznacza automatycznie, że spółka z o.o. nabyła wartość niematerialną i prawną. Za wydatek na nabycie wartości niematerialnej i prawnej uznać można tylko część poniesionego kosztu wykonania strony internetowej wyodrębnioną przez strony jako wynagrodzenie za przeniesienie praw autorskich. Jeżeli strony nie wyodrębniły w umowie takiego wynagrodzenia, nie doszło do nabycia przez spółkę wartości niematerialnej i prawnej, a więc koszt wykonania strony internetowej stanowi w całości koszt uzyskania przychodów spółki bezpośrednio.

Prawo do dysponowania i zarządzania fanpage’em nie stanowi autorskiego lub pokrewnego prawa majątkowego ani żadnego z pozostałych praw należących do wartości niematerialnych i prawnych. W konsekwencji prawo takie (ani sam fanpage) nie będzie stanowić dla spółki wartości niematerialnej i prawnej, a w konsekwencji nie musi być (ani nie może) przez spółkę amortyzowane. Koszt nabycia tego prawa może zostać przez spółkę zaliczony do podatkowych kosztów uzyskania przychodów bezpośrednio.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

UZASADNIENIE

REKLAMA

Amortyzacji podlegają, między innymi, wartości niematerialne i prawne (zob. art. 16b updop). Strony internetowe jako takie nie stanowią wartości niematerialnych i prawnych, a w konsekwencji nie podlegają amortyzacji. Potwierdzają to w udzielanych wyjaśnieniach, czego przykładem może być interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 5 sierpnia 2008 r. (sygn. ITPB1/415-282/08/DP). Czytamy w niej, że „wydatków na opracowanie i wykonanie strony internetowej nie można zaliczyć do wartości niematerialnych i prawnych i nie będą one podlegać amortyzacji”.

Jednakże w związku z tworzeniem stron internetowych dochodzić może do nabywania podlegających amortyzacji wartości niematerialnych i prawnych. Dotyczy to w szczególności sytuacji, gdy w związku z tworzeniem strony internetowej podatnicy ponoszą wydatki na nabycie autorskich praw majątkowych. Amortyzacji jako wartości niematerialne i prawne podlegają bowiem między innymi nabyte nadające się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania autorskie lub pokrewne prawa majątkowe (zob. art. 16b ust. 1 pkt 4 updop). Wydatków na nabycie autorskich praw majątkowych do stworzonej na zlecenie strony internetowej (jako utworu) nie można jednak utożsamiać z wydatkami za wykonanie takiej strony internetowej. Wydatki na nabycie autorskich praw majątkowych do stworzonej na zlecenie strony internetowej mogą stanowić co najwyżej część wynagrodzenia za wykonanie strony internetowej.

A zatem zlecenie wykonania strony internetowej nie oznacza automatycznie, że spółka z o.o. nabyła wartość niematerialną i prawną. Za wydatek na nabycie wartości niematerialnej i prawnej uznać można tylko część poniesionego kosztu wykonania strony internetowej wyodrębnioną przez strony jako wynagrodzenie za przeniesienie praw autorskich. Jeżeli strony nie wyodrębniły w umowie takiego wynagrodzenia (tj. jeżeli wynagrodzenie za przeniesienie praw autorskich zawiera się w kwocie wynagrodzenia za wykonanie strony internetowej), nie doszło do nabycia przez spółkę wartości niematerialnej i prawnej (odpowiednie zastosowanie ma, przykładowo, interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 13 listopada 2012 r. – sygn. IPPB3/423-544/12-4/PK1), a więc koszt wykonania strony internetowej, o której mowa, stanowi w całości koszt uzyskania przychodów spółki bezpośrednio.

Tylko jeżeli w umowie o dzieło wyodrębnione zostało wynagrodzenie za przeniesienie praw autorskich, doszło w tej części do nabycia przez spółkę wartości niematerialnej i prawnej, przy czym amortyzacja tej wartości niematerialnej i prawnej jest konieczna tylko, jeżeli jej wartość początkowa (a więc kwota wyodrębnionego wynagrodzenia za przeniesienie praw autorskich) przekracza 10.000 zł (jest tak, gdyż na podstawie art. 16d ust. 1 updop podatnicy mogą nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych od składników majątku, o których mowa w art. 16a i 16b updop, których wartość początkowa nie przekracza 10.000 zł, lecz wydatki na ich nabycie zaliczać do kosztów uzyskania przychodów bezpośrednio w miesiącu oddania ich do używania). W takim przypadku okres amortyzacji prawa autorskiego jako wartości niematerialnej i prawnej nie mógłby być krótszy niż 24 miesiące (zob. art. 16m ust. 1 pkt 1 updop co odpowiada maksymalnej rocznej stawce amortyzacyjnej w wysokości 50%.

Prawo do dysponowania i zarządzania fanpage’em nie stanowi autorskiego lub pokrewnego prawa majątkowego ani żadnego z pozostałych praw należących do wartości niematerialnych i prawnych. W konsekwencji prawo takie (ani sam fanpage) nie będzie stanowić dla spółki wartości niematerialnej i prawnej, a w konsekwencji nie musi być (ani nie może) przez spółkę amortyzowane. Koszt nabycia tego prawa może zostać przez spółkę zaliczony do podatkowych kosztów uzyskania przychodów bezpośrednio.

Podstawa prawna:

art. 16b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2021 r., poz. 1800 ze zm.).

Tomasz Krywan

Artykuł pochodzi z kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Zamów bezpłatny 14-dniowy dostęp do INFORLEX »

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFORLEX

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Wskaźnik koniunktury GUS. Gastronomia i zakwaterowanie z największym wzrostem

    Zakwaterowanie i gastronomia znalazły się wśród branż, w których notowany był do tej pory dodatni wskaźnik koniunktury (informacja i komunikacja oraz finanse i ubezpieczenia).

    Troska i zrozumienie w kontakcie z pacjentami – klucz do profesjonalnej opieki zdrowotnej

    Empatia jest kluczowa w relacjach między personelem medycznym a pacjentami, będąc nieodzownym fundamentem wysokiej jakości opieki zdrowotnej. W obecnych czasach, gdy pacjenci mają coraz większe oczekiwania, a zmiany w medycynie są nieustanne, zdolność do empatii wyróżnia się jako jeden z głównych czynników wpływających na poziom świadczonych usług. Nawet w czasach, gdy technologie medyczne rozwijają się dynamicznie, to właśnie empatyczny kontakt między pacjentem a personelem zdrowotnym ma zasadnicze znaczenie. Umiejętność wczucia się w położenie innej osoby jest kluczowa, tworząc solidną podstawę dla profesjonalnej i skutecznej opieki nad pacjentami.

    Koszty zatrudnienia to główne wyzwanie dla firm w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    W pierwszym półroczu 2024 roku wiele firm planuje rozbudowanie swoich zespołów – potwierdzają to niezależne badania ManpowerGroup czy Konfederacji Lewiatan. Jednocześnie pracodawcy mówią wprost - rosnące koszty zatrudnienia to główne wyzwanie w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    Nauka języka obcego poprawi zdolność koncentracji. Ale nie tylko!

    Ostatnia dekada przyniosła obniżenie średniego czasu skupienia u człowieka aż o 28 sekund. Zdolność do koncentracji spada i to wina głównie social mediów. Czy da się to odwrócić? 

    REKLAMA

    Nowe przepisy: Po świętach rząd zajmie się cenami energii. Będzie bon energetyczny

    Minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska zapowiedziała, że po świętach pakiet ustaw dotyczących cen energii trafi pod obrady rządu. Dodała też, że proces legislacyjny musi zakończyć się w pierwszej połowie maja.

    Wielkanoc 2024. Polacy szykują się na święta przed telewizorem?

    Jaka będzie tegoroczna Wielkanoc? Z badania online przeprowadzonego przez firmę Komputronik wynika, że leniwa. Polacy są zmęczeni i marzą o odpoczynku. 

    Biznes kontra uczelnie – rodzaj współpracy, korzyści

    Czy doktorat dla osób ze świata biznesu to synonim synergii? Wielu przedsiębiorców może zadawać sobie to pytanie podczas rozważań nad podjęciem studiów III stopnia. Na ile świat biznesu przenika się ze światem naukowym i gdzie należy szukać wzajemnych korzyści?

    Jak cyberprzestępcy wykorzystują sztuczną inteligencję?

    Hakerzy polubili sztuczną inteligencję. Od uruchomienia ChataGPT liczba złośliwych wiadomości pishingowych wzrosła o 1265%! Warto wiedzieć, jak cyberprzestępcy wykorzystują rozwiązania oparte na AI w praktyce.

    REKLAMA

    By utrzymać klientów tradycyjne sklepy muszą stosować jeszcze nowocześniejsze techniki marketingowe niż e-commerce

    Konsumenci wciąż wolą kupować w sklepach stacjonarnych produkty spożywcze, kosmetyki czy chemię gospodarczą, bo chcą je mieć od razu, bez czekania na kuriera. Jednocześnie jednak oczekują, że tradycyjne markety zapewnią im taki sam komfort kupowania jak sklepy internetowe.

    Transakcje bezgotówkowe w Polsce rozwijają się bardzo szybko. Gotówka jest wykorzystywana tylko do 35 proc. transakcji

    W Polsce około 2/3 transakcji jest dokonywanych płatnościami cyfrowymi. Pod tym względem nasz kraj jest w światowej czołówce - gotówka jest wykorzystywana tylko do ok. 35 proc. transakcji.

    REKLAMA