REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak amortyzować stronę internetową?

Amortyzacja strony internetowej - co warto wiedzieć?
Amortyzacja strony internetowej - co warto wiedzieć?

REKLAMA

REKLAMA

Amortyzacja strony internetowej. Jak zamortyzować zakup strony internetowej i fanpage'a?

Amortyzacja strony internetowej

PROBLEM

REKLAMA

Spółka z o.o. zleciła osobie fizycznej nieprowadzącej działalności wykonanie strony internetowej. Została sporządzona i rozliczona umowa o dzieło z przekazaniem praw autorskich. Czy taka strona będzie dla Spółki wartością niematerialną i prawną i będzie amortyzowana? Druga sytuacja - Spółka z o.o. zawarła jako kupujący umowę o przekazanie prawa do dysponowania i zarządzania stroną (przedmiotem umowy jest zmiana użytkownika fanpage'a poprzez wykonanie cesji praw i obowiązków na nabywcę') Czy taka strona będzie dla Spółki wartością niematerialną i prawną i będzie amortyzowana?

RADA

REKLAMA

Zlecenie wykonania strony internetowej nie oznacza automatycznie, że spółka z o.o. nabyła wartość niematerialną i prawną. Za wydatek na nabycie wartości niematerialnej i prawnej uznać można tylko część poniesionego kosztu wykonania strony internetowej wyodrębnioną przez strony jako wynagrodzenie za przeniesienie praw autorskich. Jeżeli strony nie wyodrębniły w umowie takiego wynagrodzenia, nie doszło do nabycia przez spółkę wartości niematerialnej i prawnej, a więc koszt wykonania strony internetowej stanowi w całości koszt uzyskania przychodów spółki bezpośrednio.

Prawo do dysponowania i zarządzania fanpage’em nie stanowi autorskiego lub pokrewnego prawa majątkowego ani żadnego z pozostałych praw należących do wartości niematerialnych i prawnych. W konsekwencji prawo takie (ani sam fanpage) nie będzie stanowić dla spółki wartości niematerialnej i prawnej, a w konsekwencji nie musi być (ani nie może) przez spółkę amortyzowane. Koszt nabycia tego prawa może zostać przez spółkę zaliczony do podatkowych kosztów uzyskania przychodów bezpośrednio.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

UZASADNIENIE

REKLAMA

Amortyzacji podlegają, między innymi, wartości niematerialne i prawne (zob. art. 16b updop). Strony internetowe jako takie nie stanowią wartości niematerialnych i prawnych, a w konsekwencji nie podlegają amortyzacji. Potwierdzają to w udzielanych wyjaśnieniach, czego przykładem może być interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 5 sierpnia 2008 r. (sygn. ITPB1/415-282/08/DP). Czytamy w niej, że „wydatków na opracowanie i wykonanie strony internetowej nie można zaliczyć do wartości niematerialnych i prawnych i nie będą one podlegać amortyzacji”.

Jednakże w związku z tworzeniem stron internetowych dochodzić może do nabywania podlegających amortyzacji wartości niematerialnych i prawnych. Dotyczy to w szczególności sytuacji, gdy w związku z tworzeniem strony internetowej podatnicy ponoszą wydatki na nabycie autorskich praw majątkowych. Amortyzacji jako wartości niematerialne i prawne podlegają bowiem między innymi nabyte nadające się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania autorskie lub pokrewne prawa majątkowe (zob. art. 16b ust. 1 pkt 4 updop). Wydatków na nabycie autorskich praw majątkowych do stworzonej na zlecenie strony internetowej (jako utworu) nie można jednak utożsamiać z wydatkami za wykonanie takiej strony internetowej. Wydatki na nabycie autorskich praw majątkowych do stworzonej na zlecenie strony internetowej mogą stanowić co najwyżej część wynagrodzenia za wykonanie strony internetowej.

A zatem zlecenie wykonania strony internetowej nie oznacza automatycznie, że spółka z o.o. nabyła wartość niematerialną i prawną. Za wydatek na nabycie wartości niematerialnej i prawnej uznać można tylko część poniesionego kosztu wykonania strony internetowej wyodrębnioną przez strony jako wynagrodzenie za przeniesienie praw autorskich. Jeżeli strony nie wyodrębniły w umowie takiego wynagrodzenia (tj. jeżeli wynagrodzenie za przeniesienie praw autorskich zawiera się w kwocie wynagrodzenia za wykonanie strony internetowej), nie doszło do nabycia przez spółkę wartości niematerialnej i prawnej (odpowiednie zastosowanie ma, przykładowo, interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 13 listopada 2012 r. – sygn. IPPB3/423-544/12-4/PK1), a więc koszt wykonania strony internetowej, o której mowa, stanowi w całości koszt uzyskania przychodów spółki bezpośrednio.

Tylko jeżeli w umowie o dzieło wyodrębnione zostało wynagrodzenie za przeniesienie praw autorskich, doszło w tej części do nabycia przez spółkę wartości niematerialnej i prawnej, przy czym amortyzacja tej wartości niematerialnej i prawnej jest konieczna tylko, jeżeli jej wartość początkowa (a więc kwota wyodrębnionego wynagrodzenia za przeniesienie praw autorskich) przekracza 10.000 zł (jest tak, gdyż na podstawie art. 16d ust. 1 updop podatnicy mogą nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych od składników majątku, o których mowa w art. 16a i 16b updop, których wartość początkowa nie przekracza 10.000 zł, lecz wydatki na ich nabycie zaliczać do kosztów uzyskania przychodów bezpośrednio w miesiącu oddania ich do używania). W takim przypadku okres amortyzacji prawa autorskiego jako wartości niematerialnej i prawnej nie mógłby być krótszy niż 24 miesiące (zob. art. 16m ust. 1 pkt 1 updop co odpowiada maksymalnej rocznej stawce amortyzacyjnej w wysokości 50%.

Prawo do dysponowania i zarządzania fanpage’em nie stanowi autorskiego lub pokrewnego prawa majątkowego ani żadnego z pozostałych praw należących do wartości niematerialnych i prawnych. W konsekwencji prawo takie (ani sam fanpage) nie będzie stanowić dla spółki wartości niematerialnej i prawnej, a w konsekwencji nie musi być (ani nie może) przez spółkę amortyzowane. Koszt nabycia tego prawa może zostać przez spółkę zaliczony do podatkowych kosztów uzyskania przychodów bezpośrednio.

Podstawa prawna:

art. 16b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2021 r., poz. 1800 ze zm.).

Tomasz Krywan

Artykuł pochodzi z kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Zamów bezpłatny 14-dniowy dostęp do INFORLEX »

Źródło: INFORLEX

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

Widzieć człowieka. Czyli power skills menedżerów przyszłości

W świecie nieustannych zmian empatia i zrozumienie innych ludzi stają się fundamentem efektywnej współpracy, kreatywności i innowacyjności. Kompetencje przyszłości są związane nie tylko z automatyzacją, AI i big data, ale przede wszystkim z power skills – umiejętnościami interpersonalnymi, wśród których zarządzanie różnorodnością, coaching i mentoring mają szczególne znaczenie.

Czy cydry, wina owocowe i miody pitne doczekają się wersji 0%?

Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa wystąpił z wnioskiem do Ministra Rolnictwa o nowelizację ustawy o wyrobach winiarskich. Powodem jest brak regulacji umożliwiających polskim producentom napojów winiarskich, takich jak cydr, wina owocowe czy miody pitne, oferowanie produktów bezalkoholowych. W obliczu rosnącego trendu NoLo, czyli wzrostu popularności napojów o zerowej lub obniżonej zawartości alkoholu, coraz więcej firm z branży alkoholowej wprowadza takie opcje do swojej oferty.

REKLAMA

Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku? Komentarz ekspercki

W najbliższą niedzielę (26.01.2025 r.) swój Finał będzie miała Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Bez wątpienia wielu przedsiębiorców, jak również tysiące osób prywatnych, będzie wspierać to wydarzenie, a z takiego działania płynie wiele korzyści. Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku?

Idą zmiany. Co czeka producentów i użytkowników elektroniki konsumenckiej w 2025 r.?

W 2025 roku branża elektroniki użytkowej czeka rewolucja – od standaryzacji ładowarek do smartfonów, przez obowiązkowy recykling baterii, aż po prawo do naprawy. A do tego wszystkiego… nieprzewidywalna polityka Donalda Trumpa. Co jeszcze wpłynie na przyszłość technologii?

REKLAMA