Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

CIT

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Luka w podatku CIT, to według autorów Polskiego Ładu główna przyczyna konieczności wprowadzenia w Polsce minimalnego, 10 proc. CIT. Podatek dotyczy firm, które nieadekwatnie do skali i rodzaju prowadzonej działalności, wykazują niskie dochody, lub nawet straty. Czym jest i kogo obejmie nowy, minimalny CIT?
Federacja Przedsiębiorców Polskich (FPP) apeluje o poprawienie mechanizmu podatku przychodowego, który został wprowadzony w ramach Polskiego Ładu. Wadliwości mechanizmu podatku minimalnego w formie wprowadzonej w ramach Polskiego Ładu dowodzą stale pojawiające się doniesienia o tym, że jednymi z jego najistotniejszych płatników będą m.in. szpitale wykazujące ujemny wynik finansowy. Wiele grup spółek, takich jak wydobywcze, energetyczne czy lotnicze, zostały już wyłączone z podatku w ramach pospiesznych korekt ustawy. Nie tędy jednak droga – zamiast mnożyć wyjątki należy usunąć podstawowe mankamenty tego podatku.
Polski Ład odbiera przedsiębiorcom możliwość odliczania od podatku wydatków na obowiązkowe składki zdrowotne. Wynagrodzenia innych, działających na podstawie powołania, okraja o wartość 9% składki, której przed 1 stycznia 2022 roku nie mieli obowiązku odprowadzać. W tym kontekście, zwłaszcza w przypadku wysokich dochodów z biznesu, warto rozważyć wejście w spółkę z o.o. Przedsiębiorca będący wspólnikiem takiej spółki nie zapłaci składki na ZUS i skorzysta z niskiego opodatkowania CIT.
Polski Ład dokonał istotnej zmiany w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych, od środków trwałych zaliczonych do grupy 1 Klasyfikacji Środków Trwałych (budynki i lokale oraz spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego i spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego). Zmiana dotyczy jedynie spółek nieruchomościowych, jednak może mieć znaczący wpływ na zobowiązanie podatkowe w 2022 r. i kolejnych latach.
Usługi pośrednictwa, ze względu na nieprecyzyjne przepisy podatkowe, są niejednokrotnie przedmiotem sporów z fiskusem. Które usługi pośrednictwa podlegają podatkowi u źródła?
Estoński CIT czy CIT klasyczny? Od 2021 r. obowiązuje w Polsce nowa forma opodatkowania podatkiem dochodowym przedsiębiorstw i innych osób prawnych zwana Estońskim CIT-em. Polski Ład od 2022 roku zmodyfikował tę formę rozliczeń firm z fiskusem, czyniąc ją atrakcyjniejszą, a przede wszystkim bardziej przejrzystą. Spółki, które chciałyby przejść na Estoński CIT powinny się jednak spieszyć – czas mają tylko do 31 stycznia.
Polski Ład wprowadza pojęcie „ukrytej dywidendy” i regulacje mające na celu zapobieganie ich wypłacaniu. Nowe przepisy mogą dotknąć podmioty, które dotychczas rozliczały się z udziałowcem w inny sposób niż wypłata dywidendy, w tym w szczególności w oparciu o system prowizyjny zależny od zysku. Co istotne, w wyniku konsultacji społecznych odroczono wejście w życie nowych przepisów do 1 stycznia 2023 r.
W 2022 roku wzrośnie do 30 tys. złotych kwota wolna od podatku w PIT, a próg, po przekroczeniu którego zapłacimy 32 proc. zostanie podniesiony do 120 tys. zł; nie będzie jednak można odliczyć od podatku składek zdrowotnych. Od 1 stycznia firmy będą mogły wystawiać e-faktury.
Podatek od niezrealizowanych zysków tzw. exit tax (podatek od wyjścia) został wprowadzony między innymi po to, aby przeciwdziałać praktykom unikania opodatkowania poprzez przenoszenie aktywów, rezydencji podatkowej lub stałego zakładu do krajów oferujących preferencje podatkowe, w sytuacjach gdy zmiany te dokonywane są w celu skorzystania z niższego opodatkowania transakcji sprzedaży przeniesionego majątku. Czy w takim razie wywóz maszyn poza granice celem wykonania usług w innym kraju, a następnie ich powrót podlegać będzie regulacjom exit tax?
Polski Ład i przepisy związane z VAT-em oraz ustawa zmieniająca fakturowanie – z tym muszą się liczyć przedsiębiorcy w 2022 r. Niektóre regulacje zaczną obowiązywać już od stycznia, inne dopiero od lipca przyszłego roku. Warto zatem sprawdzić, czy pamiętamy o wszystkich i jesteśmy na nie odpowiednio przygotowani.
Podatek dochodowy od dywidendy. Przepisy dotyczące podatku u źródła są przyczyną licznych problemów przedsiębiorców. Jednym z nich jest kwestia weryfikacji statusu beneficjenta rzeczywistego przy wypłacie dywidendy na rzecz zagranicznego podmiotu. Brak w tej sprawie jednolitego stanowiska organów podatkowych oraz sądów administracyjnych.
Otrzymane przez wspólnotę mieszkaniową odszkodowanie od dewelopera z tytułu usterek i wad budowlanych pochodzi z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Jeżeli odszkodowanie to zostanie przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych wspólnoty mieszkaniowej, to dochód z tytułu tego odszkodowania podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT. Tak zinterpretował przepisy Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 5 listopada 2021 r.
Wprowadzenie globalnego podatku majątkowego zapewniłoby 289 mld USD rocznie, globalnego podatku klimatycznego – 279 mld USD rocznie, a globalnej minimalnej stawki CIT – 127 mld USD rocznie. Na co można by przeznaczyć taką kwotę?
Estoński CIT to temat przewodnika, który zostanie przygotowany przez Ministerstwo Finansów. Objaśnienia na ten temat będą chronić przedsiębiorców z mocą wiążącą dla administracji skarbowej.
Jest to już kolejna danina, którą przedsiębiorcy (a na koniec dnia – gospodarstwa domowe) będą musieli ponosić już od przyszłego roku.
Nakładając podatek CIT na spółki komandytowe posłowie nie posłuchali apelu 128 organizacji biznesowych i przedsiębiorstw. Pozostaje jednak jeszcze argument, że wprowadzenie ustawy 30 listopada 2020 r. będzie niezgodne z orzecznictwem TK.
Przedsiębiorcy i współwłaściciele spółek komandytowych jednoznacznie negatywnie ocenili wpływ wprowadzenia podatku CIT na przyszłość ich biznesów. 97% ankietowanych przedsiębiorców-współwłaścicieli spółek komandytowych uważa, że podatek CIT zmniejszy ich skłonność do inwestycji.
W maju 2021 roku firmy działające w formie spółek komandytowych zostaną objęte podatkiem CIT. Na co uważać przy przekształcaniu firmy?
Wbrew twierdzeniom Ministerstwa Finansów w większości analizowanych krajów w Europie spółki komandytowe (lub o zbliżonym charakterze) są spółkami transparentnymi podatkowo. Opodatkowanie spółek komandytowych w innych europejskich krajach nie ma związku ze wzmożoną w ostatnich latach walką z unikaniem opodatkowania.
Misterstwo Finansów zapowiedziało przesunięcie wejścia w życie przepisów wprowadzających opodatkowanie spółek komandytowych. Co to oznacza dla przedsiębiorców? Czy takie działanie będzie miało wpływ na ich płynność finansową? Pracodawcy RP ostrzegają, że to tylko odroczenie kary.
Rada Pracodawców RP krytycznie odnosi się do przepisów, które mają wprowadzić opodatkowanie spółek komandytowych. Zdaniem ekspertów takie przepisy mogą silnie uderzyć w przedsiębiorczość.
Jak prognozuje Związek Przedsiębiorców i Pracodawców objęcie podatkiem CIT spółek komandytowych doprowadzi do istotnego wzrostu podatków dla blisko 73 000 polskich przedsiębiorców. Najbardziej ucierpią najprężniej działające biznesy, które nie będą miały szansy skorzystać z niższej 9%-owej stawki CIT, a faktyczne opodatkowanie wspólników tych spółek wzrośnie do poziomu 34%-38% zamiast dotychczasowego 19%-23%.
Związek Przedsiębiorców i Pracodawców już od lat podnosi konsekwentnie postulat umożliwienia wszystkim przedsiębiorcom rozliczania się za pomocą najprostszej metody, tj. ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Dla małych działalności powinna być to w zasadzie domyślna forma opodatkowania.
Rząd, mimo nadzwyczajnej sytuacji związanej z pandemią podniesie próg dla możliwości rozliczenia się za pomocą estońskiego CIT do obrotów 100 mln zł - oświadczył we wtorek na konferencji prasowej po posiedzeniu rządu premier Mateusz Morawiecki.
Zmiana sposobu opodatkowania spółek komandytowych (tj. objęcie opodatkowaniem CIT) może zniweczyć wiele projektów deweloperskich - ocenia Polski Związek Firm Deweloperskich. Projekt w tej sprawie zakłada, że nowe przepisy wejdą w życie od 2021 roku. Związek postuluje przesunięcie terminu wejścia nowych przepisów o rok.
Estoński CIT nadal poddawany jest analizom. Ministerstwo Finansów nie wyklucza zmian w zakresie kryterium przychodów. Estoński CIT ma zacząć obowiązywać w Polsce od 2021 r.
Gdyby wprowadzono podwójne opodatkowanie spółek komandytowych przedsiębiorcy powinni zastanowić się czy nie skorzystać z rozwiązania znanego u nas jako estoński CIT, ale w rzeczywistym jego modelu - wyjaśnia mec. Grzegorz Baran. Oznacza to, że przedsiębiorca, który się na to zdecyduje powinien założyć w Estonii spółkę z o.o.
To już przesądzone. Spółka komandytowa stanie się podatnikiem CIT już od 1 stycznia 2021 r. Stracą, zarówno komplementariusze, jak i komandytariusze takich spółek. Takie właśnie wnioski nasuwają się po lekturze projektu nowelizacji PIT i CIT ogłoszonego właśnie przez Ministerstwo Finansów.
Czy rząd powinien rozszerzyć zakres stosowania tzw. estońskiego CIT-u? Są zwolennicy takiego rozwiązania, którzy podkreślają, że powinno się dążyć do zmniejszenie ryzyka prawnego i kosztowego dla przedsiębiorców.
Najwięksi podatnicy będą mieli obowiązek sporządzenia i publikacji sprawozdania z realizacji strategii podatkowej. Wiktor Podsiadło z Kancelarii Chałas i Wpólnicy wskazuje, iż zakres sprawozdania jest dość szeroki. Za brak dostosowania się do nowego obowiązku będą groziły wysokie kary.
W Biuletynie Informacji Publicznej pojawiła się, opublikowana przez Radę Ministrów zapowiedź istotnych zmian w podatkach dochodowych. Niektóre z zapowiadanych zmian, o ile wejdą w życie, mają charakter wręcz rewolucyjny, zmieniając istotnie sposób opodatkowania wielu biznesów w Polsce.
Podwyższenie limitu przychodów z bieżącego roku podatkowego, z 1,2 mln euro do 2 mln euro, uprawniających do korzystania z obniżonej 9-proc. stawki podatku CIT - zakłada projekt ustawy resortu finansów. MF chce powiązać wysokość płaconego przez duże firmy podatku z miejscem uzyskiwania dochodu.
Ulga na złe długi w CIT znajduje zastosowanie jedynie do wierzytelności lub zobowiązań wynikających z płatności za transakcje handlowe, jeżeli przynajmniej u jednego z podmiotów biorących udział w tej transakcji określa się przychody lub koszty podatkowe. Zastosowanie ulgi wiąże się z różnymi konsekwencjami dla wierzyciela oraz dłużnika danej płatności.
Są wątpliwości czy zasady konstrukcji proponowanego w projekcie tzw. ryczałtu od dochodów spółek kapitałowych nazywanego potocznie „estońskim CIT-em” pozwolą na osiągnięcie zamierzonego celu i będą one wystarczająco przejrzyste i atrakcyjne.
To rozwiązanie ma poprawić sytuację na rynku oraz promować inwestycje i uatrakcyjnić polski rynek dla inwestorów. Koszt wprowadzenia estońskiego CIT-u dla budżetu jest szacowany na ok. 5 mld zł.
Rozwiązanie ma dotyczyć spółek nieposiadających udziałów w innych podmiotach, zatrudniających co najmniej 3 pracowników i wykazujących nakłady inwestycyjne.
Pracodawcy RP alarmują, że Ministerstwo Finansów przedłuża termin rozliczenia CIT... ale nie przedsiębiorcom. Apelują do szefa resortu finansów o skorzystanie z przepisu art. 50 Ordynacji podatkowej, pozwalającego przedłużyć terminy rozliczeń podatkowych i zastosowanie tego rozwiązania dla dobra przedsiębiorców, którzy takiego wsparcia potrzebują najpilniej.
Z początkiem przyszłego roku mocą nowelizacji ustawy o CIT stawka 15% zostanie obniżona do 9%. Nowa stawka co prawda będzie miała zastosowanie do dochodów osiągniętych w 2018 r., lecz z obniżonej stawki nie skorzystają wszyscy, a część firm nawet straci ulgę.
Sejm uchwalił m.in. 9-proc. CIT dla małych firm, oraz zmiany dotyczące kosztów w przypadku nabycia i eksploatacji samochodów osobowych przez firmy.
Pakiet MŚP to prawie 50 uproszczeń w prawie podatkowym i gospodarczym, dzięki którym w kieszeniach przedsiębiorców zostanie przez 10 lat blisko 4 mld zł. To kolejna – po pakiecie 100 zmian dla firm oraz Konstytucji Biznesu – propozycja, która ma ułatwić życie polskim przedsiębiorcom.
Ministerstwo Finansów pracuje nad nową koncepcją opodatkowania firm, możliwe, że zmiany wejdą w życie w 2020 r. – zapowiedział we wtorek podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach wiceminister finansów Paweł Gruza. Według niego pokazanie projektu uproszczenia w stawkach VAT to kwestia tygodni.
Premier Mateusz Morawiecki zapowiedział na konwencji PiS i Zjednoczonej Prawicy duże ułatwienia dla przedsiębiorców - znaczną obniżkę CIT dla małych i średnich firm a także tzw. mały ZUS.
Ministerstwo Finansów przewidziało, że zmiany w CIT wejdą w życie z datą wsteczną od 1 stycznia 2018 r. Według ekspertów nowelizacja nie powinna wejść z tą datą, ponieważ zawiera także przepisy niekorzystne dla podatników.
Ustawa o uproszczeniach dla firm co do zasady wejdzie w życie 1 czerwca w 2018 r., a jej przepisy dotyczące CIT z początkiem 2019 r. - poinformowało PAP biuro prasowe resortu rozwoju. Zaznaczono, że opracowywana jest nowa wersja projektu.
Amortyzacja dziedziczonego majątku w 2018 r. będzie odbywać się na dotychczasowych zasadach. Zmiany dotyczą darowizn.
Resort finansów chce zwolnić z obowiązku zapłaty zaliczki na podatek dochodowy (bądź zaliczki od dochodów osiągniętych przez kilka następujących po sobie okresów rozliczeniowych), gdy nie przekracza ona 1000 zł. Zmiana ma ułatwić prowadzenie działalności gospodarczej przez małych przedsiębiorców. Nowe regulacje, które znajdą się w ustawie o PIT oraz ustawie o CIT, mają wejść w życie od 2018 r.
Zmiany dotyczą obrotu bezgotówkowego pomiędzy przedsiębiorcami. Będą one miały wpływ na rozliczenia podatkowych kosztów uzyskania przychodów.
Od 1 stycznia 2017 r. limit płatności gotówkowych zostanie obniżony z 15 tys. euro do 15 tys. zł. Jakie to oznacza konsekwencje dla przedsiębiorców?
Ministerstwo Finansów wprowadzi nowy program e-Podatki, zgodnie z przyjętym harmonogramem w 2015 r. Możliwe opóźnienia w jego wprowadzeniu są związane z ulepszeniami, które zapewnią wyższy standard produktu.
Sejm w drugim czytaniu rozpatrzył projekt nowelizacji ustawy o CIT, PIT i innych ustaw, który zakłada m.in. opodatkowanie dochodów zagranicznych spółek kontrolowanych.