REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprawozdanie z realizacji strategii podatkowej - szeroki zakres i wysokie kary

Wiktor Podsiadło
Chałas i Wspólnicy
Kancelaria Prawna
Sprawozdanie ma być publikowane – co do zasady – na stronie internetowej podatnika, który będzie zobowiązany przesłać informację o jej adresie naczelnikowi urzędu skarbowego./Fot. Shutterstock
Sprawozdanie ma być publikowane – co do zasady – na stronie internetowej podatnika, który będzie zobowiązany przesłać informację o jej adresie naczelnikowi urzędu skarbowego./Fot. Shutterstock
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Najwięksi podatnicy będą mieli obowiązek sporządzenia i publikacji sprawozdania z realizacji strategii podatkowej. Wiktor Podsiadło z Kancelarii Chałas i Wpólnicy wskazuje, iż zakres sprawozdania jest dość szeroki. Za brak dostosowania się do nowego obowiązku będą groziły wysokie kary.

Sprawozdanie z realizacji strategii podatkowej – nowy obowiązek i wysokie kary

Z opublikowanego 16 września 2020 r. projektu ustawy nowelizującej m.in. ustawę o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że najwięksi podatnicy będą mieli obowiązek sporządzenia i publikacji sprawozdania z realizacji strategii podatkowej.

REKLAMA

Polecamy: INFORLEX Twój Biznes Jak w praktyce korzystać z tarczy antykryzysowej Zamów już od 98 zł

Obowiązkiem mają być objęte podatkowe grupy kapitałowe, spółki nieruchomościowe oraz podatnicy, których przychody za dany rok przekroczyły równowartość 50 mln euro.

Jak wynika z projektu ustawy, sprawozdanie ma zawierać m.in. opis procesów oraz procedur dotyczących zarządzania wykonywaniem obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego. Dodatkowo, podatnik powinien poinformować o ilości przekazanych Szefowi KAS informacji o schematach podatkowych oraz złożonych wnioskach o interpretacje podatkowe, wiążące informacje stawkowe oraz akcyzowe. Sprawozdanie ma również obejmować wybrane transakcje z podmiotami powiązanymi.

Mimo że nowy obowiązek ma zostać uregulowany w ustawie o CIT, to z brzmienia projektowanych przepisów nie wynika, aby sprawozdanie miało obejmować jedynie strategię w zakresie podatku dochodowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zakres sprawozdania jest dość szeroki. Projekt ustawy przewiduje konieczność opisu procesów dotyczących zarządzania obowiązkami wynikającymi z przepisów prawa podatkowego, a nie jedynie z ustawy o podatku dochodowym. W związku z tym, nie można wykluczyć, że organy podatkowe będą oczekiwały ujęcia w sprawozdaniu nie tylko strategii w zakresie CIT, ale także innych podatków. To z kolei powoduje, że przygotowanie kompleksowego sprawozdania - przynajmniej na początku - może być czasochłonnym przedsięwzięciem

– komentuje Wiktor Podsiadło, managing asssociate w zespole podatkowym Kancelarii Chałas i Wspólnicy.

Powyższe zdaje się potwierdzać fakt, że z projektu wprost wynika, że sprawozdanie ma obejmować informacje o złożonych wnioskach o wydanie wiążących informacji stawkowych oraz akcyzowych, a więc kwestie wynikające z ustawy o VAT i podatku akcyzowym

– dodaje Wiktor Podsiadło, managing asssociate w zespole podatkowym Kancelarii Chałas i Wspólnicy.

Sprawozdanie ma być publikowane – co do zasady – na stronie internetowej podatnika, który będzie zobowiązany przesłać informację o jej adresie naczelnikowi urzędu skarbowego. Publikacja powinna nastąpić do końca 9 miesiąca po upływie terminu na złożenie zeznania rocznego.

Za brak realizacji obowiązku będą grozić wysokie kary.

Ministerstwo Finansów postanowiło zabezpieczyć wykonanie obowiązku bardzo wysokimi sankcjami. Kara za brak dostosowania się do  nowego wymogu może wynieść maksymalnie 1 000 000 zł. W tej chwili trudno powiedzieć, jak bardzo rygorystycznie organy podatkowe będą podchodzić do ewentualnych błędów lub niedociągnięć w sprawozdaniach. Niemniej jednak, wysokość potencjalnych sankcji generuje dla przedsiębiorców pewne ryzyko

– konkluduje Wiktor Podsiadło.

Polecamy serwis: Prawo dla firm

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA