REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polityka podatkowa - nowy obowiązek firm od 2021 r.?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wiktor Podsiadło
Chałas i Wspólnicy
Kancelaria Prawna
Obowiązek posiadania polityki podatkowej będzie dotyczył wybranych podatników CIT./Fot. Shutterstock
Obowiązek posiadania polityki podatkowej będzie dotyczył wybranych podatników CIT./Fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązkowa polityka podatkowa od 2021 r. może stanowić dla firm prawdziwą nowość. Z założeń Ministerstwa Finansów wynika jednak, iż nowy obowiązek dotyczyłby wybranych podatników CIT.

Obowiązkowa polityka podatkowa od 2021 r. Czy jest się czego obawiać?

Z założeń do przygotowanego obecnie przez Ministerstwo Finansów projektu ustawy dotyczącej zmian w podatkach dochodowych wynika, że wybrani podatnicy CIT będą mieli obowiązek posiadania oraz publikacji polityki podatkowej. Tego typu obowiązek – jeśli wejdzie w życie – będzie stanowić dla firm prawdziwą nowość.

REKLAMA

Podstawowa niewiadoma to zawartość polityki podatkowej. Z wyjaśnień Ministerstwa Finansów (MF) dla Polskiej Agencji Prasowej (PAP) wynika, że w polityce podatkowej podatnicy będą mogli „wytłumaczyć” rozbieżność między skalą osiąganych przychodów, a w płaconym w Polsce podatkiem. Taka formuła oznaczałaby nie tylko opisanie strategii podatkowej firmy „na przyszłość”, ale także odniesienie się do wyniku podatkowego zrealizowanego w danym okresie – dokładna wysokość CIT jest przecież z reguły znana dopiero po zamknięciu roku podatkowego.

Z założeń wynika, że obowiązek posiadania polityki podatkowej będzie dotyczył wybranych podatników CIT.

Jak wskazuje MF w wypowiedzi dla PAP, obowiązek nie będzie dotyczył wszystkich podatników, ale tych o relatywnie wysokich obrotach. Mowa tutaj o spółkach z przychodami powyżej 50 mln euro rocznie. Ograniczenie obowiązku sporządzania polityki podatkowej do największych podmiotów należy ocenić pozytywnie. Trudno byłoby zaakceptować sytuację, gdzie politykę podatkową musiałyby sporządzać także najmniejsze jednostki, które często prowadzą nieskomplikowaną i rutynową działalność

– komentuje Wiktor Podsiadło, managing asssociate w zespole podatkowym Kancelarii Chałas i Wspólnicy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak wyjaśnia MF, celem jest większa transparentność. Chodzi o to, aby społeczeństwo mogło zapoznać się z podejściem największych firm do podatków.

Proponowana zmiana wpisuje się w pewien szerszy kontekst. Chodzi tutaj o znaczne zwiększenie w ostatnich latach obowiązków w zakresie ujawniania szczegółowych danych podatkowych. Przykładem tej tendencji jest wspomniane już raportowanie transakcji w formie JPK, raportowanie MDR, jak również publikacja danych największych podatników CIT. Wprowadzenie obowiązku posiadania i publikacji polityki podatkowej bez wątpienia oznacza kontynuację tego trendu.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obligacje korporacyjne: wciąż wysoki popyt u inwestorów

W pierwszym kwartale tego roku emitenci przeprowadzili cztery publiczne emisje obligacji korporacyjnych o wartości 286,5 mln zł. Popyt inwestorów ponownie przekroczył wartość emisji i wyniósł 747 mln zł, a średni poziom redukcji dla emisji sięgnął 44 proc.

Przedsiębiorcy na całym świecie już nie patrzą w przyszłość optymistycznie

Spada poziom optymizmu przedsiębiorców na świecie. Powodem niepewność i nieprzewidywalność w globalnym handlu i wysokie stopy procentowe, tak wynika z przeprowadzonego przez Dun & Bradstreet badania na próbie ponad 10 tys. przedsiębiorców.

Wystawianie faktur przez freelancerów w 2025 r. Zasady, narzędzia, terminy, opłaty, najczęstsze błędy przy wystawianiu faktur

Praca freelancera daje dużą swobodę – pozwala samodzielnie zarządzać czasem, projektami i klientami. Z tą niezależnością wiąże się jednak także odpowiedzialność za kwestie formalne, takie jak wystawianie faktur. Kto może wystawiać faktury jako freelancer? Co powinno znaleźć się na fakturze? Jakie są najczęstsze błędy?

Susza rolnicza może w tym roku być wcześniej

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej prognozuje, że susza rolnicza może w tym roku rozwinąć się wcześniej. W raporcie podał także, ze prognozy dotyczące opadów są optymistyczne.

REKLAMA

Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

REKLAMA