REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polityka podatkowa - nowy obowiązek firm od 2021 r.?

Wiktor Podsiadło
Chałas i Wspólnicy
Kancelaria Prawna
Obowiązek posiadania polityki podatkowej będzie dotyczył wybranych podatników CIT./Fot. Shutterstock
Obowiązek posiadania polityki podatkowej będzie dotyczył wybranych podatników CIT./Fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązkowa polityka podatkowa od 2021 r. może stanowić dla firm prawdziwą nowość. Z założeń Ministerstwa Finansów wynika jednak, iż nowy obowiązek dotyczyłby wybranych podatników CIT.

Obowiązkowa polityka podatkowa od 2021 r. Czy jest się czego obawiać?

Z założeń do przygotowanego obecnie przez Ministerstwo Finansów projektu ustawy dotyczącej zmian w podatkach dochodowych wynika, że wybrani podatnicy CIT będą mieli obowiązek posiadania oraz publikacji polityki podatkowej. Tego typu obowiązek – jeśli wejdzie w życie – będzie stanowić dla firm prawdziwą nowość.

REKLAMA

Podstawowa niewiadoma to zawartość polityki podatkowej. Z wyjaśnień Ministerstwa Finansów (MF) dla Polskiej Agencji Prasowej (PAP) wynika, że w polityce podatkowej podatnicy będą mogli „wytłumaczyć” rozbieżność między skalą osiąganych przychodów, a w płaconym w Polsce podatkiem. Taka formuła oznaczałaby nie tylko opisanie strategii podatkowej firmy „na przyszłość”, ale także odniesienie się do wyniku podatkowego zrealizowanego w danym okresie – dokładna wysokość CIT jest przecież z reguły znana dopiero po zamknięciu roku podatkowego.

Z założeń wynika, że obowiązek posiadania polityki podatkowej będzie dotyczył wybranych podatników CIT.

Jak wskazuje MF w wypowiedzi dla PAP, obowiązek nie będzie dotyczył wszystkich podatników, ale tych o relatywnie wysokich obrotach. Mowa tutaj o spółkach z przychodami powyżej 50 mln euro rocznie. Ograniczenie obowiązku sporządzania polityki podatkowej do największych podmiotów należy ocenić pozytywnie. Trudno byłoby zaakceptować sytuację, gdzie politykę podatkową musiałyby sporządzać także najmniejsze jednostki, które często prowadzą nieskomplikowaną i rutynową działalność

– komentuje Wiktor Podsiadło, managing asssociate w zespole podatkowym Kancelarii Chałas i Wspólnicy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak wyjaśnia MF, celem jest większa transparentność. Chodzi o to, aby społeczeństwo mogło zapoznać się z podejściem największych firm do podatków.

Proponowana zmiana wpisuje się w pewien szerszy kontekst. Chodzi tutaj o znaczne zwiększenie w ostatnich latach obowiązków w zakresie ujawniania szczegółowych danych podatkowych. Przykładem tej tendencji jest wspomniane już raportowanie transakcji w formie JPK, raportowanie MDR, jak również publikacja danych największych podatników CIT. Wprowadzenie obowiązku posiadania i publikacji polityki podatkowej bez wątpienia oznacza kontynuację tego trendu.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA