REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Estoński CIT do poprawy - konieczne modyfikacje

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Wnuk
ekspertka BCC ds. podatku dochodowego od osób prawnych i międzynarodowego prawa podatkowego
Estoński CIT do poprawy
Estoński CIT do poprawy

REKLAMA

REKLAMA

Są wątpliwości czy zasady konstrukcji proponowanego w projekcie tzw. ryczałtu od dochodów spółek kapitałowych nazywanego potocznie „estońskim CIT-em” pozwolą na osiągnięcie zamierzonego celu i będą one wystarczająco przejrzyste i atrakcyjne.

Chęć wprowadzenia przez Ministerstwo Finansów nowych rozwiązań w zakresie podatku dochodowego, których celem byłoby stymulowanie rozwoju i inwestycji dokonywanych przez przedsiębiorców prowadzących działalność w Polsce jest pozytywnie oceniania. Jednak BCC  wyraża wątpliwość, czy zasady konstrukcji proponowanego w projekcie tzw. ryczałtu od dochodów spółek kapitałowych nazywanego potocznie „estońskim CIT-em” pozwolą na osiągnięcie zamierzonego celu i będą one wystarczająco przejrzyste i atrakcyjne dla podmiotów kwalifikujących się do stosowania, w porównaniu do narzędzi dostępnych w całej UE oraz u innych sąsiadów Polski.

REKLAMA

Polecamy: Nowe technologie w pracy księgowych

Z punktu widzenia przedsiębiorcy:

REKLAMA

Problemem jest wysoki poziom skomplikowania nowych przepisów, który będzie dla przedsiębiorców przeszkodą zniechęcającą do wyboru ryczałtu. – Znane są wypowiedzi medialne przedstawicieli MF, jak również wyjaśnienia zamieszczone na oficjalnej stronie internetowej MF poświęconej ryczałtowi, zgodnie z którymi ryczałt jest rozwiązaniem zupełnie nowym, odchodzącym od „klasycznego CIT” na tyle, że konieczne jest szczegółowe uregulowanie wielu kwestii, niemniej jednak są to wyjaśnienia istotne z perspektywy MF, lecz nie adresują one problemu skomplikowania modelu dla przedsiębiorcy, do którego jest on skierowany – podkreśla Agnieszka Wnuk, ekspertka BCC ds. podatku dochodowego od osób prawnych i międzynarodowego prawa podatkowego

Przedsiębiorcy, do których nowy model jest adresowany (tzn. tacy, których roczny obrót brutto nie przekracza 50 mln zł) to często niewielkie rodzinne spółki, które nie posiadają rozbudowanych wewnętrznych działów finansowo-księgowych, a z zewnętrznych doradców podatkowych i księgowych również korzystają w ograniczonym zakresie. Stąd też, jasność i prostota przepisów mają kluczowe znaczenie jeżeli przepisy dotyczące ryczałtu mają w ogóle być wykorzystywane w praktyce. W obecnym brzmieniu przepisów, dla wielu przedsiębiorców korzystanie z ryczałtu okaże się zbyt ryzykowne – niejasne i zawiłe regulacje zwiększają bowiem ryzyko popełnienia błędu, czy nieświadomego niewypełnienia obowiązków – podkreśla ekspertka BCC.

BCC zwraca również uwagę, że zasady opodatkowania ryczałtem w brzmieniu zaproponowanym w projekcie mogą w praktyce być stosowane tylko w bardzo ograniczonym zakresie z uwagi na bardzo surowe ograniczenia podmiotowe:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

· Tylko najmniejsi przedsiębiorcy

· Brak możliwości posiadania podmiotów zależnych i ograniczenia dotyczące dokonywania czynności reorganizacyjnych

· Tylko osoby fizyczne mogą być wspólnikami

· Brak możliwości korzystania z ulgi badawczo-rozwojowej oraz zwolnienia dochodów z PSI (Polskiej Strefy Inwestycji)

Zwolnienie z opodatkowania

Polski system opodatkowania podatkiem dochodowym zdecydowanie potrzebuje rozwiązań pozostawiających w rękach przedsiębiorców środki na inwestycje i innowacje. Niemniej jednak, jeżeli polscy przedsiębiorcy mieliby mieć zbliżone warunki do podmiotów zagranicznych, aby móc z nimi skutecznie konkurować i nie uciekać się w tym celu do optymalizacji podatkowych, w ocenie BCC, konieczne jest pójście o krok dalej, tzn. zwolnienie z opodatkowania określonej kategorii dochodów, które obowiązuje od lat w innych krajach.

Odroczenie opodatkowania, w szczególności w kontekście surowych wymogów i zawiłości modelu, wydaje się niewystarczającą zachętą.

W wielu państwach Unii Europejskiej funkcjonuje tzw. zwolnienie partycypacyjne (participation exemption) pozwalające, po spełnieniu określonych warunków, na reinwestycję środków bez opodatkowania, również w przypadku sprzedaży udziałów / akcji w spółce. Brak takiego rozwiązania w polskim porządku prawnym jest w naszej ocenie jednym z istotnych powodów tworzenia przez polskich przedsiębiorców struktur holdingowych zlokalizowanych w innych jurysdykcjach – uważa Agnieszka Wnuk. Wprowadzenie podobnych regulacji w Polsce mogłoby więc – w horyzoncie długoterminowym – przełożyć się na zwiększenie wpływów fiskalnych, a także na uatrakcyjnienie Polski dla zagranicznego kapitału.

Agnieszka Wnuk, ekspertka BCC ds. podatku dochodowego od osób prawnych i międzynarodowego prawa podatkowego

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

REKLAMA

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA