REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Metoda kasowa i metoda memoriałowa w ewidencji kosztów - porada

Kto może stosować metodę kasową,a kto memoriałową?
Kto może stosować metodę kasową,a kto memoriałową?

REKLAMA

REKLAMA

Co oznacza metoda kasowa oraz metoda metoda memoriałowa w ewidencji kosztów, zwłaszcza w kontekście podatku od towarów i usług? Kto może stosować te metody i od czego to zależy?

REKLAMA

Postawione pytanie dotyczy zasad rozliczania kosztów (uzyskania przychodów) w świetle regulacji ustaw o podatku dochodowym tj. ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307, z późn. zm.) oraz z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654, z późn. zm.).

REKLAMA

Podatnicy prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów mogą wybrać do rozliczenia kosztów metodę kasową lub metodę memoriałową. Natomiast podatnicy (osoby prawne) zobowiązani – zgodnie z ustawą z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009r. Nr 152, poz. 1223, z późn. zm.) do prowadzenia ksiąg rachunkowych stosują metodę memoriałową. Zarówno przy prowadzeniu ksiąg rachunkowych jak i sporządzaniu na ich podstawie sprawozdań finansowych obowiązuje tak zwana zasada memoriału (art. 6 ww. ustawy o rachunkowości). W myśl tej zasady należy w księgach rachunkowych danego roku obrotowego, a w następstwie w sprawozdaniu finansowym za ten rok ująć ogół zdarzeń gospodarczych, jakie nastąpiły w danym roku obrotowym, bez względu na to czy zostały one notyfikowane jednostce (podatnikowi) przez kontrahentów, czy też nie, a także niezależnie od tego czy dana transakcja została opłacona, czy nie.

Polecamy: Jak realizować zobowiązania w walutach obcych?

REKLAMA

Z wymogu kompletnego ujęcia ogółu dotyczących danego roku obrotowego zdarzeń wynika konieczność wyodrębnienia z nich tych, które kształtują wynik finansowy roku obrotowego. Obowiązuje w tym zakresie tak zwana zasada współmierności (art. 6 ust. 2, art. 39, art. 41 ww. ustawy o rachunkowości).

Oznacza ona, że na wynik finansowy wpływają uzyskane w roku obrotowym przychody ze sprzedaży produktów (wyrobów i usług) oraz towarów, a także z operacji finansowych oraz odpowiednie, konieczne dla osiągnięcia tych przychodów, a więc współmierne do nich, koszty zarówno rzeczywiście poniesione (np. opłacone), jak i dotyczące ich, choć nieopłacone lub nawet nienotyfikowane. Niespełniające tych warunków przychody lub koszty, gdyż dotyczą innego roku obrotowego niż sprawozdawczy – jako czynne lub bierne (rezerwa) rozliczenia międzyokresowe kosztów bądź przychodów – stanowią składniki aktywów lub pasywów bilansu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podstawową trudność przy stosowaniu tej zasady stanowi okoliczność, że ww. ustawa o rachunkowości nie określa, z drobnymi wyjątkami, daty pod jaką przychody uważa się za osiągnięte, a koszty za poniesione. Uzasadnia to stosowanie dat ustalonych w ustawach o podatku dochodowym.

Przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) przewidują, co do zasady, rozliczenie tego podatku metodą memoriałową.

Regulacje w przedmiotowej kwestii, obowiązujące w przepisach powyższej ustawy o podatku od towarów i usług, są zgodne z przepisami unijnymi dotyczącymi podatku VAT, tj. z art. 63 dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.), w myśl którego obowiązek podatkowy w podatku VAT powstaje w momencie dostarczenia towarów lub wykonania usług.

Przepisy ww. dyrektywy Rady nie przewidują możliwości powszechnego zastosowania rozwiązania, które uzależniałoby określenie momentu powstania obowiązku podatkowego u sprzedawcy od otrzymanej od kupującego kontrahenta zapłaty za dostarczony towar lub świadczoną usługę, a u kupującego kontrahenta odpowiednio uzależniałoby odliczenie podatku naliczonego na fakturze VAT od dokonania zapłaty należności z tej faktury.

Zatem powszechne zastosowanie rozwiązania kasowego dla rozpoznania momentu powstania obowiązku podatkowego stanowiłoby naruszenie przepisów ww. dyrektywy.

Rozpoznawanie momentu powstania obowiązku podatkowego na podstawie otrzymanych przez podatnika zapłat jest możliwe, w drodze odstępstwa zawartego w art. 66 ww. dyrektywy Rady 2006/112/WE, jedynie dla określonych transakcji lub dla określonych kategorii podatników.
Rozwiązanie takie przewidują również polskie przepisy o podatku od towarów i usług. Są to regulacje prawne umożliwiające podatnikom, którzy spełniają określone w ww. ustawie o podatku od towarów i usług kryteria do uznania ich za tzw. małych podatników, rozliczanie podatku od towarów i usług metodą kasową, polegającą na tym, iż obowiązek podatkowy z tytułu wykonanych czynności powstaje u nich nie z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, lecz z chwilą uregulowania całości lub części należności za sprzedane towary lub świadczone usługi, nie później jednak niż 90. dnia, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi (art. 2 pkt 25 w związku z art. 21 powyższej ustawy z dnia 11 marca 2004 r.).

Istotą tej metody jest zatem przesunięcie momentu, w jakim zostaje rozpoznany obowiązek podatkowy z tytułu dokonanych przez małego podatnika transakcji, czego konsekwencją jest przesunięcie terminu, w jakim powinien zostać rozliczony od tych transakcji podatek od towarów i usług. Z terminem rozpoznania momentu powstania obowiązku podatkowego u sprzedawcy skorelowany jest termin prawa do odliczenia podatku naliczonego przez nabywcę towarów lub usług dostarczonych przez podatnika rozliczającego się metodą kasową (uregulowany w § 17 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług – Dz. U. Nr 224, poz. 1799, z późn. zm.).

Polecamy: Kto może liczyć na zwrot podatku z zagranicy?

Źródło: www.eu-go.gov.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaki model logistyczny wybrać dla swojego sklepu internetowego?

Zakładając sklep internetowy, staniesz przed wyzwaniem organizacji całej jego logistyki. Zanim zaczniesz działalność, będziesz musiał zdecydować, gdzie magazynować swoje towary, z jakimi kurierami współpracować i jak obsługiwać zwroty od klientów. Pochłonie to mnóstwo cennego czasu i spory kapitał. W dzisiejszych czasach możesz tego jednak uniknąć. W jaki sposób? Poznaj najciekawsze modele logistyczne dla e-commerce!

Dobrzy w teorii. Dlaczego nie potrafimy odpoczywać i jak to zmienić?

Potrzeba regeneracji wydaje się oczywista dla każdego, kto funkcjonuje w naprzemiennym cyklu, w którym wysiłek absorbujący przeważającą część naszych aktywności przeplata się z czasem wolnym. Skąd zatem trudność w świadomym uwzględnianiu potrzeby wypoczynku i planowaniu przerw w zawodowym funkcjonowaniu?

Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

Startup - jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie?

W startupach najważniejszy jest pomysł. Jak go chronić i zabezpieczyć się przed nieuprawnionym wykorzystywaniem dzieła i pobierania wynagrodzenia za korzystanie z niego przez podmioty trzecie? Jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie? Dlaczego tak ważna jest umowa o zachowaniu poufności?

REKLAMA

Spółki: Premia za kontrolę w Polsce w latach 2019-2023 spadła do poziomu 13,6 proc.

Ostatnie lata przyniosły spadek aktywności na rynku wezwań w Polsce. Coraz częściej inwestorzy decydują się na ogłoszenie wezwania z zamiarem wycofania akcji spółki z obrotu giełdowego, gdy już uzyskają kontrolny pakiet akcji – wynika z najnowszej analizy KPMG, która objęła 133 wezwań do sprzedaży akcji spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w latach 2019-2023.

Firmy będą szukać specjalistów. Jakich?

Z raportu „Barometr Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że polskie firmy chcą poszukiwać specjalistów od automatyzacji i sztucznej inteligencji. 

Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

REKLAMA

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

REKLAMA