REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Metoda kasowa i metoda memoriałowa w ewidencji kosztów - porada

Subskrybuj nas na Youtube
Kto może stosować metodę kasową,a kto memoriałową?
Kto może stosować metodę kasową,a kto memoriałową?

REKLAMA

REKLAMA

Co oznacza metoda kasowa oraz metoda metoda memoriałowa w ewidencji kosztów, zwłaszcza w kontekście podatku od towarów i usług? Kto może stosować te metody i od czego to zależy?

REKLAMA

Postawione pytanie dotyczy zasad rozliczania kosztów (uzyskania przychodów) w świetle regulacji ustaw o podatku dochodowym tj. ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307, z późn. zm.) oraz z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654, z późn. zm.).

REKLAMA

Podatnicy prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów mogą wybrać do rozliczenia kosztów metodę kasową lub metodę memoriałową. Natomiast podatnicy (osoby prawne) zobowiązani – zgodnie z ustawą z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009r. Nr 152, poz. 1223, z późn. zm.) do prowadzenia ksiąg rachunkowych stosują metodę memoriałową. Zarówno przy prowadzeniu ksiąg rachunkowych jak i sporządzaniu na ich podstawie sprawozdań finansowych obowiązuje tak zwana zasada memoriału (art. 6 ww. ustawy o rachunkowości). W myśl tej zasady należy w księgach rachunkowych danego roku obrotowego, a w następstwie w sprawozdaniu finansowym za ten rok ująć ogół zdarzeń gospodarczych, jakie nastąpiły w danym roku obrotowym, bez względu na to czy zostały one notyfikowane jednostce (podatnikowi) przez kontrahentów, czy też nie, a także niezależnie od tego czy dana transakcja została opłacona, czy nie.

Polecamy: Jak realizować zobowiązania w walutach obcych?

REKLAMA

Z wymogu kompletnego ujęcia ogółu dotyczących danego roku obrotowego zdarzeń wynika konieczność wyodrębnienia z nich tych, które kształtują wynik finansowy roku obrotowego. Obowiązuje w tym zakresie tak zwana zasada współmierności (art. 6 ust. 2, art. 39, art. 41 ww. ustawy o rachunkowości).

Oznacza ona, że na wynik finansowy wpływają uzyskane w roku obrotowym przychody ze sprzedaży produktów (wyrobów i usług) oraz towarów, a także z operacji finansowych oraz odpowiednie, konieczne dla osiągnięcia tych przychodów, a więc współmierne do nich, koszty zarówno rzeczywiście poniesione (np. opłacone), jak i dotyczące ich, choć nieopłacone lub nawet nienotyfikowane. Niespełniające tych warunków przychody lub koszty, gdyż dotyczą innego roku obrotowego niż sprawozdawczy – jako czynne lub bierne (rezerwa) rozliczenia międzyokresowe kosztów bądź przychodów – stanowią składniki aktywów lub pasywów bilansu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podstawową trudność przy stosowaniu tej zasady stanowi okoliczność, że ww. ustawa o rachunkowości nie określa, z drobnymi wyjątkami, daty pod jaką przychody uważa się za osiągnięte, a koszty za poniesione. Uzasadnia to stosowanie dat ustalonych w ustawach o podatku dochodowym.

Przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) przewidują, co do zasady, rozliczenie tego podatku metodą memoriałową.

Regulacje w przedmiotowej kwestii, obowiązujące w przepisach powyższej ustawy o podatku od towarów i usług, są zgodne z przepisami unijnymi dotyczącymi podatku VAT, tj. z art. 63 dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.), w myśl którego obowiązek podatkowy w podatku VAT powstaje w momencie dostarczenia towarów lub wykonania usług.

Przepisy ww. dyrektywy Rady nie przewidują możliwości powszechnego zastosowania rozwiązania, które uzależniałoby określenie momentu powstania obowiązku podatkowego u sprzedawcy od otrzymanej od kupującego kontrahenta zapłaty za dostarczony towar lub świadczoną usługę, a u kupującego kontrahenta odpowiednio uzależniałoby odliczenie podatku naliczonego na fakturze VAT od dokonania zapłaty należności z tej faktury.

Zatem powszechne zastosowanie rozwiązania kasowego dla rozpoznania momentu powstania obowiązku podatkowego stanowiłoby naruszenie przepisów ww. dyrektywy.

Rozpoznawanie momentu powstania obowiązku podatkowego na podstawie otrzymanych przez podatnika zapłat jest możliwe, w drodze odstępstwa zawartego w art. 66 ww. dyrektywy Rady 2006/112/WE, jedynie dla określonych transakcji lub dla określonych kategorii podatników.
Rozwiązanie takie przewidują również polskie przepisy o podatku od towarów i usług. Są to regulacje prawne umożliwiające podatnikom, którzy spełniają określone w ww. ustawie o podatku od towarów i usług kryteria do uznania ich za tzw. małych podatników, rozliczanie podatku od towarów i usług metodą kasową, polegającą na tym, iż obowiązek podatkowy z tytułu wykonanych czynności powstaje u nich nie z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, lecz z chwilą uregulowania całości lub części należności za sprzedane towary lub świadczone usługi, nie później jednak niż 90. dnia, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi (art. 2 pkt 25 w związku z art. 21 powyższej ustawy z dnia 11 marca 2004 r.).

Istotą tej metody jest zatem przesunięcie momentu, w jakim zostaje rozpoznany obowiązek podatkowy z tytułu dokonanych przez małego podatnika transakcji, czego konsekwencją jest przesunięcie terminu, w jakim powinien zostać rozliczony od tych transakcji podatek od towarów i usług. Z terminem rozpoznania momentu powstania obowiązku podatkowego u sprzedawcy skorelowany jest termin prawa do odliczenia podatku naliczonego przez nabywcę towarów lub usług dostarczonych przez podatnika rozliczającego się metodą kasową (uregulowany w § 17 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług – Dz. U. Nr 224, poz. 1799, z późn. zm.).

Polecamy: Kto może liczyć na zwrot podatku z zagranicy?

Źródło: www.eu-go.gov.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA