REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak założyć firmę remontowo-budowlaną? - formalności

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kioskprawny.pl
Kancelaria prawnicza
Zakładanie firmy budowlanej nie wiąże się z koniecznością uzyskania koncesji, licencji lub zezwoleń.
Zakładanie firmy budowlanej nie wiąże się z koniecznością uzyskania koncesji, licencji lub zezwoleń.
Shutterstock
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Założenie firmy budowlanej nie wiąże się z koniecznością uzyskania koncesji, licencji lub zezwoleń. W związku z tym właścicielem firmy budowlanej może być zarówno osoba bez wykształcenia kierunkowego jak również inżynier budownictwa. Na tym rynku wiele ekip działa w szarej strefie. Jest to jednak często jedynie etap przejściowy – do czasu zdobycia kontaktów w branży. Działanie w szarej strefie uniemożliwia ubieganie się o dotacje, jak również wystawianie faktur. Ekspert opisuje, jakie kroki należy przedsięwziąć, aby założyć firmę remontowo – budowlaną.

Z uwagi na to, że wiele spośród nowych firm budowlanych w momencie rejestracji uczestniczy w obrocie i często dobrze prosperuje, warto skoncentrować się na aspekcie formalnym, tzn. na działaniach, jakie należy podjąć w urzędach.

REKLAMA

REKLAMA

Firmy remontowo-budowlane mogą działać w każdej formie prawnej. Najczęściej działają jako jednoosobowa działalność gospodarcza osób fizycznych oraz jako spółki cywilne. Dzięki zmianom w kodeksie spółek handlowych, prowadzącym do zmniejszenia minimalnego kapitału zakładowego, popularną formą prowadzenia działalności gospodarczej nawet na małą skalę staje się spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Przedsiębiorcy często uważają, że dzięki tej formie stają się bardziej wiarygodni dla kontrahentów, co ułatwia pozyskiwanie kontraktów. Prowadzenie działalności w formie spółki kapitałowej wiąże się jednak z co najmniej dwukrotnie większymi kosztami obsługi księgowej. Jest także mniej korzystne z uwagi na rozwiązania podatkowe. Z tych względów niniejszy artykuł opisuje, jakie kroki należy podjąć, aby założyć działalność gospodarczą prowadzoną jednoosobowo przez osobę fizyczną.

W pierwszej kolejności przyszły właściciel firmy powinien wypełnić formularz CEIDG-1. Aktualnie rejestracja działalności gospodarczej jest zwolniona od opłat administracyjnych. W ramach "jednego okienka" na podstawie CEIDG-1 przedsiębiorca zostaje wpisany do CEIDG, GUS nadaje mu REGON, zostaje też zgłoszony do ZUS jako płatnik składek, a informacja o rozpoczęciu działalności gospodarczej trafia także do właściwego urzędu skarbowego. Formularz CEIDG-1 służy również do zawieszenia działalności gospodarczej.

Polecamy: Zmiana danych w CEIDG przez Internet

REKLAMA

Warto formularz wydrukować i uzupełnić w domowych warunkach. Dzięki temu skrócimy do minimum czas spędzony w urzędzie. Wypełniając CEIDG-1 pamiętajmy o możliwie szerokim oznaczeniu PKD według schematu Polskiej Klasyfikacji Działalności. Dzięki zasadzie "jednego okienka" przedsiębiorcy nie muszą odwiedzać oddziału Głównego Urzędu Statystycznego ani właściwego urzędu skarbowego. W niektórych jednak wypadkach wizyta w urzędzie skarbowym może okazać się niezbędna.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Są to sytuacje:

1.wyboru opodatkowania w formie: karty podatkowej, ryczałtu ewidencjonowanego, podatku liniowego – przed dniem rozpoczęcia działalności,
2. wyboru rejestracji jako podatnicy VAT – przed dniem dokonania pierwszej czynności opodatkowanej,
3. wyboru kwartalnych wpłat zaliczek na podatek dochodowy – przed dniem rozpoczęcia działalności gospodarczej,
4. ewidencjonowania obrotu za pomocą kas rejestrujących – przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania,
5. prowadzenia działalności wyłącznie w formie spółki (spółek) cywilnych – formularz NIP-2.

Także, mimo zasady "jednego okienka", trzeba odwiedzić właściwy odział ZUS. Konieczne jest zgłoszenie, w terminie 7 dni od daty rozpoczęcia działalności, osoby zgłaszającej działalność gospodarczą do ubezpieczeń społecznych lub ubezpieczenia zdrowotnego (zgłoszenie ZUS ZUA albo ZUS ZZA).

Polecamy: Jakie dane identyfikacyjne należy przekazać do ZUS?

Kiedy już dopełnimy ww. formalności, należy założyć firmowy rachunek bankowy. Do założenia rachunku bankowego potrzebna będzie m. in. pieczątka, którą trzeba w związku z tym wcześniej zamówić. Idąc do banku z zamiarem założenia firmowego rachunku bankowego, powinniśmy mieć przy sobie:
1) pieczątkę,
2) dowód osobisty,
3) dokument stwierdzający nadanie numeru REGON,
4) zaświadczenie o wpisie do Ewidencji Działalności Gospodarczej.

Ważną decyzją na początku działalności gospodarczej jest wybór biura rachunkowego. Trzeba sobie zdawać sprawę z tego, że obowiązujące przepisy podatkowe oraz dotyczące ZUS nakładają na przedsiębiorcę liczne obowiązki i wymuszają określone, systematyczne działania. Jeżeli początkujący przedsiębiorca nie posiada wiedzy z zakresu rachunkowości i prawa podatkowego to warto, aby skorzystał z usług specjalistów, którzy pomogą mu działać zgodnie z przepisami. Niefrasobliwość przy prowadzeniu dokumentacji może się skończyć dotkliwymi karami finansowymi.

Jak wspomniałem na wstępie do niniejszego artykułu, do założenia firmy remontowo – budowlanej nie są konieczne żadne specjalne koncesje ani zezwolenia. Jednakże, aby wykonywać niektóre czynności w budownictwie, konieczne są uprawnienia budowlane. Jeśli więc sam przedsiębiorca nie ma uprawnień budowlanych, a chciałby wykonywać czynności, do których takie wymagania są konieczne, powinien nawiązać współpracę z osobą posiadającą odpowiednie kwalifikacje.

Nikogo nie trzeba przekonywać, że w dzisiejszych czasach podstawowym narzędziem pozyskiwania zleceń jest strona internetowa. Im szybciej wartościowa merytorycznie strona znajdzie się w Internecie, tym większa szansa na zlecenia.

Aby Twoja strona znalazła się na wysokim miejscu w wyszukiwarce Google, powinna być pozycjonowana. Pozycjonowanie to proces długotrwały, na jego pierwsze wyniki można liczyć po około 6 tygodniach. W związku z tym im szybciej umieścisz stronę w Internecie i zaczniesz ją pozycjonować, tym większe korzyści osiągniesz. Na stronie możesz pochwalić się swoimi uprawnieniami budowlanymi, realizacjami, a nawet umieścić referencje od klientów i współpracowników. Poza tymi elementami, które możesz, ale nie musisz zamieścić na stronie, są także informacje, które muszą znaleźć się na niej obowiązkowo.

Przede wszystkim przedsiębiorca ma obowiązek umieszczać w oświadczeniach pisemnych, skierowanych w zakresie swojej działalności do oznaczonych osób i organów, numer identyfikacji podatkowej (NIP) oraz posługiwać się tym numerem w obrocie prawnym i gospodarczym (a więc również na stronie internetowej). Poza tym konieczną informacją jest imię, nazwisko oraz adres przedsiębiorcy.

Polecamy: Poradnik dla firm remontowo-budowlanych: rękojmia

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test zaspokojenia – nowy mechanizm ochrony wierzycieli

Test zaspokojenia wierzycieli jest nową instytucją w Prawie restrukturyzacyjnym. Jej podstawowym celem pozostaje udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy postępowanie restrukturyzacyjne rzeczywiście pozostaje najlepszą metodą wyjścia z zadłużenia przez przedsiębiorcę.

Odsetki w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Odsetki stanowią jeden z podstawowych mechanizmów motywowania dłużnika do regulowania należności na rzecz wierzyciela. Założenie jest tu bardzo proste: im dłuższe opóźnienie, tym większe odsetki trzeba zapłacić. Otwarcie postępowania restrukturyzacyjnego właściwie niewiele tutaj zmienia, aczkolwiek w inny sposób się ich dochodzi, a niekiedy również kalkuluje.

Etyka w sprzedaży bezpośredniej - standardy i wyzwania. Jak odróżnić legalny MLM od piramidy finansowej?

Sprzedaż bezpośrednia to sektor, który od dekad oferuje elastyczne możliwości pracy i rozwój osobisty. W Polsce funkcjonuje on w oparciu o jasne standardy wyznaczane przez Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej (PSSB). Organizacja zrzesza firmy działające transparentnie i zgodnie z prawem, a jej celem jest ochrona zarówno konsumentów, jak i sprzedawców.

Leasing vs. wynajem: najlepszy wybór dla aut elektrycznych [Gość Infor.pl]

Elektromobilność staje się jednym z głównych kierunków rozwoju transportu w Polsce i na świecie. Dla wielu firm inwestycja w pojazdy elektryczne to jednak poważne wyzwanie finansowe, dlatego coraz częściej sięgają po zewnętrzne formy wsparcia. Jakie możliwości mają przedsiębiorcy? O tym w rozmowie Gość Infor.pl opowiedział Allan Wodzyński, dyrektor Biura ESG w PKO Leasing.

REKLAMA

Podział wierzycieli na grupy po nowelizacji Prawa restrukturyzacyjnego

Wierzyciele objęci układem w restrukturyzacji mogą zostać podzieleni na grupy. W niektórych przypadkach, w myśl nowych przepisów, taki podział jest obowiązkowy. W zamyśle ustawodawcy ma to usprawnić proces restrukturyzacji.

IP Box na Cyprze – czym jest i jak działa?

W świecie globalnej gospodarki coraz większą rolę odgrywają prawa własności intelektualnej – patenty, oprogramowanie, znaki towarowe czy prawa autorskie. Dla wielu firm to właśnie one są najcenniejszym aktywem, przynoszącym największe zyski. Dlatego wiele krajów wprowadza specjalne rozwiązania podatkowe, które mają zachęcać do rejestrowania i rozwijania praw IP w danej jurysdykcji. Jednym z najbardziej atrakcyjnych rozwiązań jest IP Box na Cyprze, który od lat cieszy się dużym zainteresowaniem międzynarodowych przedsiębiorców.

Zawodowe FOMO w pracy profesjonalisty

Każdy profesjonalista zna uczucie zmęczenia z powodu ciągłych zmian, do których należy się dostosować. Nowe przepisy, konieczność śledzenia orzecznictwa, a także pędzące transformacje technologii i w biznesu to jest rzeczywistość, z którą musimy być na bieżąco. Jeśli temu nie sprostamy, ryzykujemy jakością pracy i reputacją, a w konsekwencji może ucierpieć nasza kariera. Czy takiego stresu można uniknąć?

Bezpłatny webinar: Ostatnia prosta do Systemu e-Faktur (KSeF). Zgodność dziś i architektura na lata

Stało się – ustawa podpisana, zegar tyka. Po latach zwrotów i nagłych zahamowań, Krajowy System e-Faktur niczym prawdziwy rollercoaster wjedzie na główny tor i zrewolucjonizuje naszą codzienność biznesową już od 1 lutego 2026 roku. Samo „podpięcie wagoników” do platformy to dopiero pierwszy zjazd. Prawdziwe wyzwanie zaczyna się w chwili, gdy kolejka rusza pełną prędkością i konieczne jest utrzymanie stałej zgodności w świecie nieustannych zakrętów regulacyjnych, w Polsce i za granicą.

REKLAMA

Turystyka premium w Polsce. Jesteśmy coraz bardziej widoczni na mapie świata [Gość Infor.pl]

Sezon wakacyjny dobiegł końca, a wraz z nim pojawiły się statystyki i rankingi, które pokazują, jak mocno zmienia się pozycja Polski w globalnej turystyce. Najnowsze zestawienie wskazuje nasz kraj na 19. miejscu wśród najchętniej odwiedzanych kierunków świata. To duży awans, za którym stoją zarówno liczby, jak i realne zmiany w jakości oferty turystycznej.

Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

REKLAMA