REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak założyć firmę remontowo-budowlaną? - formalności

Kioskprawny.pl
Kancelaria prawnicza
Zakładanie firmy budowlanej nie wiąże się z koniecznością uzyskania koncesji, licencji lub zezwoleń.
Zakładanie firmy budowlanej nie wiąże się z koniecznością uzyskania koncesji, licencji lub zezwoleń.
Shutterstock
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Założenie firmy budowlanej nie wiąże się z koniecznością uzyskania koncesji, licencji lub zezwoleń. W związku z tym właścicielem firmy budowlanej może być zarówno osoba bez wykształcenia kierunkowego jak również inżynier budownictwa. Na tym rynku wiele ekip działa w szarej strefie. Jest to jednak często jedynie etap przejściowy – do czasu zdobycia kontaktów w branży. Działanie w szarej strefie uniemożliwia ubieganie się o dotacje, jak również wystawianie faktur. Ekspert opisuje, jakie kroki należy przedsięwziąć, aby założyć firmę remontowo – budowlaną.

Z uwagi na to, że wiele spośród nowych firm budowlanych w momencie rejestracji uczestniczy w obrocie i często dobrze prosperuje, warto skoncentrować się na aspekcie formalnym, tzn. na działaniach, jakie należy podjąć w urzędach.

REKLAMA

REKLAMA

Firmy remontowo-budowlane mogą działać w każdej formie prawnej. Najczęściej działają jako jednoosobowa działalność gospodarcza osób fizycznych oraz jako spółki cywilne. Dzięki zmianom w kodeksie spółek handlowych, prowadzącym do zmniejszenia minimalnego kapitału zakładowego, popularną formą prowadzenia działalności gospodarczej nawet na małą skalę staje się spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Przedsiębiorcy często uważają, że dzięki tej formie stają się bardziej wiarygodni dla kontrahentów, co ułatwia pozyskiwanie kontraktów. Prowadzenie działalności w formie spółki kapitałowej wiąże się jednak z co najmniej dwukrotnie większymi kosztami obsługi księgowej. Jest także mniej korzystne z uwagi na rozwiązania podatkowe. Z tych względów niniejszy artykuł opisuje, jakie kroki należy podjąć, aby założyć działalność gospodarczą prowadzoną jednoosobowo przez osobę fizyczną.

W pierwszej kolejności przyszły właściciel firmy powinien wypełnić formularz CEIDG-1. Aktualnie rejestracja działalności gospodarczej jest zwolniona od opłat administracyjnych. W ramach "jednego okienka" na podstawie CEIDG-1 przedsiębiorca zostaje wpisany do CEIDG, GUS nadaje mu REGON, zostaje też zgłoszony do ZUS jako płatnik składek, a informacja o rozpoczęciu działalności gospodarczej trafia także do właściwego urzędu skarbowego. Formularz CEIDG-1 służy również do zawieszenia działalności gospodarczej.

Polecamy: Zmiana danych w CEIDG przez Internet

Warto formularz wydrukować i uzupełnić w domowych warunkach. Dzięki temu skrócimy do minimum czas spędzony w urzędzie. Wypełniając CEIDG-1 pamiętajmy o możliwie szerokim oznaczeniu PKD według schematu Polskiej Klasyfikacji Działalności. Dzięki zasadzie "jednego okienka" przedsiębiorcy nie muszą odwiedzać oddziału Głównego Urzędu Statystycznego ani właściwego urzędu skarbowego. W niektórych jednak wypadkach wizyta w urzędzie skarbowym może okazać się niezbędna.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Są to sytuacje:

REKLAMA

1.wyboru opodatkowania w formie: karty podatkowej, ryczałtu ewidencjonowanego, podatku liniowego – przed dniem rozpoczęcia działalności,
2. wyboru rejestracji jako podatnicy VAT – przed dniem dokonania pierwszej czynności opodatkowanej,
3. wyboru kwartalnych wpłat zaliczek na podatek dochodowy – przed dniem rozpoczęcia działalności gospodarczej,
4. ewidencjonowania obrotu za pomocą kas rejestrujących – przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania,
5. prowadzenia działalności wyłącznie w formie spółki (spółek) cywilnych – formularz NIP-2.

Także, mimo zasady "jednego okienka", trzeba odwiedzić właściwy odział ZUS. Konieczne jest zgłoszenie, w terminie 7 dni od daty rozpoczęcia działalności, osoby zgłaszającej działalność gospodarczą do ubezpieczeń społecznych lub ubezpieczenia zdrowotnego (zgłoszenie ZUS ZUA albo ZUS ZZA).

Polecamy: Jakie dane identyfikacyjne należy przekazać do ZUS?

Kiedy już dopełnimy ww. formalności, należy założyć firmowy rachunek bankowy. Do założenia rachunku bankowego potrzebna będzie m. in. pieczątka, którą trzeba w związku z tym wcześniej zamówić. Idąc do banku z zamiarem założenia firmowego rachunku bankowego, powinniśmy mieć przy sobie:
1) pieczątkę,
2) dowód osobisty,
3) dokument stwierdzający nadanie numeru REGON,
4) zaświadczenie o wpisie do Ewidencji Działalności Gospodarczej.

Ważną decyzją na początku działalności gospodarczej jest wybór biura rachunkowego. Trzeba sobie zdawać sprawę z tego, że obowiązujące przepisy podatkowe oraz dotyczące ZUS nakładają na przedsiębiorcę liczne obowiązki i wymuszają określone, systematyczne działania. Jeżeli początkujący przedsiębiorca nie posiada wiedzy z zakresu rachunkowości i prawa podatkowego to warto, aby skorzystał z usług specjalistów, którzy pomogą mu działać zgodnie z przepisami. Niefrasobliwość przy prowadzeniu dokumentacji może się skończyć dotkliwymi karami finansowymi.

Jak wspomniałem na wstępie do niniejszego artykułu, do założenia firmy remontowo – budowlanej nie są konieczne żadne specjalne koncesje ani zezwolenia. Jednakże, aby wykonywać niektóre czynności w budownictwie, konieczne są uprawnienia budowlane. Jeśli więc sam przedsiębiorca nie ma uprawnień budowlanych, a chciałby wykonywać czynności, do których takie wymagania są konieczne, powinien nawiązać współpracę z osobą posiadającą odpowiednie kwalifikacje.

Nikogo nie trzeba przekonywać, że w dzisiejszych czasach podstawowym narzędziem pozyskiwania zleceń jest strona internetowa. Im szybciej wartościowa merytorycznie strona znajdzie się w Internecie, tym większa szansa na zlecenia.

Aby Twoja strona znalazła się na wysokim miejscu w wyszukiwarce Google, powinna być pozycjonowana. Pozycjonowanie to proces długotrwały, na jego pierwsze wyniki można liczyć po około 6 tygodniach. W związku z tym im szybciej umieścisz stronę w Internecie i zaczniesz ją pozycjonować, tym większe korzyści osiągniesz. Na stronie możesz pochwalić się swoimi uprawnieniami budowlanymi, realizacjami, a nawet umieścić referencje od klientów i współpracowników. Poza tymi elementami, które możesz, ale nie musisz zamieścić na stronie, są także informacje, które muszą znaleźć się na niej obowiązkowo.

Przede wszystkim przedsiębiorca ma obowiązek umieszczać w oświadczeniach pisemnych, skierowanych w zakresie swojej działalności do oznaczonych osób i organów, numer identyfikacji podatkowej (NIP) oraz posługiwać się tym numerem w obrocie prawnym i gospodarczym (a więc również na stronie internetowej). Poza tym konieczną informacją jest imię, nazwisko oraz adres przedsiębiorcy.

Polecamy: Poradnik dla firm remontowo-budowlanych: rękojmia

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

Startup - jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie?

W startupach najważniejszy jest pomysł. Jak go chronić i zabezpieczyć się przed nieuprawnionym wykorzystywaniem dzieła i pobierania wynagrodzenia za korzystanie z niego przez podmioty trzecie? Jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie? Dlaczego tak ważna jest umowa o zachowaniu poufności?

Spółki: Premia za kontrolę w Polsce w latach 2019-2023 spadła do poziomu 13,6 proc.

Ostatnie lata przyniosły spadek aktywności na rynku wezwań w Polsce. Coraz częściej inwestorzy decydują się na ogłoszenie wezwania z zamiarem wycofania akcji spółki z obrotu giełdowego, gdy już uzyskają kontrolny pakiet akcji – wynika z najnowszej analizy KPMG, która objęła 133 wezwań do sprzedaży akcji spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w latach 2019-2023.

Firmy będą szukać specjalistów. Jakich?

Z raportu „Barometr Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że polskie firmy chcą poszukiwać specjalistów od automatyzacji i sztucznej inteligencji. 

REKLAMA

Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

REKLAMA

Paragon fiskalny przy sprzedaży on-line: kiedy i jak powinien wystawić sprzedawca oraz dostarczyć klientowi [wszystkie przypadki]

Dla klientów kupowanie w e-sklepach jest wygodniejsze niż w placówkach stacjonarnych. Dla samych sprzedawców jednak procedura ta jest dużo bardziej skomplikowana od strony fiskalnej. Dotyczy to zwłaszcza wystawiania paragonów i obowiązków w podatku VAT.

Pomoc dla sadowników do 31 stycznia 2025 roku

Pomoc dla polskich sadowników (sady i winorośle) do 31 stycznia 2025 roku - Komisja Europejska zdecydowała. To wsparcie dla sadowników, którzy ucierpieli w trakcie kwietniowych przymrozków i gradobicia.

REKLAMA