REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak założyć firmę remontowo-budowlaną? - formalności

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kioskprawny.pl
Kancelaria prawnicza
Zakładanie firmy budowlanej nie wiąże się z koniecznością uzyskania koncesji, licencji lub zezwoleń.
Zakładanie firmy budowlanej nie wiąże się z koniecznością uzyskania koncesji, licencji lub zezwoleń.
Shutterstock
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Założenie firmy budowlanej nie wiąże się z koniecznością uzyskania koncesji, licencji lub zezwoleń. W związku z tym właścicielem firmy budowlanej może być zarówno osoba bez wykształcenia kierunkowego jak również inżynier budownictwa. Na tym rynku wiele ekip działa w szarej strefie. Jest to jednak często jedynie etap przejściowy – do czasu zdobycia kontaktów w branży. Działanie w szarej strefie uniemożliwia ubieganie się o dotacje, jak również wystawianie faktur. Ekspert opisuje, jakie kroki należy przedsięwziąć, aby założyć firmę remontowo – budowlaną.

Z uwagi na to, że wiele spośród nowych firm budowlanych w momencie rejestracji uczestniczy w obrocie i często dobrze prosperuje, warto skoncentrować się na aspekcie formalnym, tzn. na działaniach, jakie należy podjąć w urzędach.

REKLAMA

REKLAMA

Firmy remontowo-budowlane mogą działać w każdej formie prawnej. Najczęściej działają jako jednoosobowa działalność gospodarcza osób fizycznych oraz jako spółki cywilne. Dzięki zmianom w kodeksie spółek handlowych, prowadzącym do zmniejszenia minimalnego kapitału zakładowego, popularną formą prowadzenia działalności gospodarczej nawet na małą skalę staje się spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Przedsiębiorcy często uważają, że dzięki tej formie stają się bardziej wiarygodni dla kontrahentów, co ułatwia pozyskiwanie kontraktów. Prowadzenie działalności w formie spółki kapitałowej wiąże się jednak z co najmniej dwukrotnie większymi kosztami obsługi księgowej. Jest także mniej korzystne z uwagi na rozwiązania podatkowe. Z tych względów niniejszy artykuł opisuje, jakie kroki należy podjąć, aby założyć działalność gospodarczą prowadzoną jednoosobowo przez osobę fizyczną.

W pierwszej kolejności przyszły właściciel firmy powinien wypełnić formularz CEIDG-1. Aktualnie rejestracja działalności gospodarczej jest zwolniona od opłat administracyjnych. W ramach "jednego okienka" na podstawie CEIDG-1 przedsiębiorca zostaje wpisany do CEIDG, GUS nadaje mu REGON, zostaje też zgłoszony do ZUS jako płatnik składek, a informacja o rozpoczęciu działalności gospodarczej trafia także do właściwego urzędu skarbowego. Formularz CEIDG-1 służy również do zawieszenia działalności gospodarczej.

Polecamy: Zmiana danych w CEIDG przez Internet

Warto formularz wydrukować i uzupełnić w domowych warunkach. Dzięki temu skrócimy do minimum czas spędzony w urzędzie. Wypełniając CEIDG-1 pamiętajmy o możliwie szerokim oznaczeniu PKD według schematu Polskiej Klasyfikacji Działalności. Dzięki zasadzie "jednego okienka" przedsiębiorcy nie muszą odwiedzać oddziału Głównego Urzędu Statystycznego ani właściwego urzędu skarbowego. W niektórych jednak wypadkach wizyta w urzędzie skarbowym może okazać się niezbędna.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Są to sytuacje:

REKLAMA

1.wyboru opodatkowania w formie: karty podatkowej, ryczałtu ewidencjonowanego, podatku liniowego – przed dniem rozpoczęcia działalności,
2. wyboru rejestracji jako podatnicy VAT – przed dniem dokonania pierwszej czynności opodatkowanej,
3. wyboru kwartalnych wpłat zaliczek na podatek dochodowy – przed dniem rozpoczęcia działalności gospodarczej,
4. ewidencjonowania obrotu za pomocą kas rejestrujących – przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania,
5. prowadzenia działalności wyłącznie w formie spółki (spółek) cywilnych – formularz NIP-2.

Także, mimo zasady "jednego okienka", trzeba odwiedzić właściwy odział ZUS. Konieczne jest zgłoszenie, w terminie 7 dni od daty rozpoczęcia działalności, osoby zgłaszającej działalność gospodarczą do ubezpieczeń społecznych lub ubezpieczenia zdrowotnego (zgłoszenie ZUS ZUA albo ZUS ZZA).

Polecamy: Jakie dane identyfikacyjne należy przekazać do ZUS?

Kiedy już dopełnimy ww. formalności, należy założyć firmowy rachunek bankowy. Do założenia rachunku bankowego potrzebna będzie m. in. pieczątka, którą trzeba w związku z tym wcześniej zamówić. Idąc do banku z zamiarem założenia firmowego rachunku bankowego, powinniśmy mieć przy sobie:
1) pieczątkę,
2) dowód osobisty,
3) dokument stwierdzający nadanie numeru REGON,
4) zaświadczenie o wpisie do Ewidencji Działalności Gospodarczej.

Ważną decyzją na początku działalności gospodarczej jest wybór biura rachunkowego. Trzeba sobie zdawać sprawę z tego, że obowiązujące przepisy podatkowe oraz dotyczące ZUS nakładają na przedsiębiorcę liczne obowiązki i wymuszają określone, systematyczne działania. Jeżeli początkujący przedsiębiorca nie posiada wiedzy z zakresu rachunkowości i prawa podatkowego to warto, aby skorzystał z usług specjalistów, którzy pomogą mu działać zgodnie z przepisami. Niefrasobliwość przy prowadzeniu dokumentacji może się skończyć dotkliwymi karami finansowymi.

Jak wspomniałem na wstępie do niniejszego artykułu, do założenia firmy remontowo – budowlanej nie są konieczne żadne specjalne koncesje ani zezwolenia. Jednakże, aby wykonywać niektóre czynności w budownictwie, konieczne są uprawnienia budowlane. Jeśli więc sam przedsiębiorca nie ma uprawnień budowlanych, a chciałby wykonywać czynności, do których takie wymagania są konieczne, powinien nawiązać współpracę z osobą posiadającą odpowiednie kwalifikacje.

Nikogo nie trzeba przekonywać, że w dzisiejszych czasach podstawowym narzędziem pozyskiwania zleceń jest strona internetowa. Im szybciej wartościowa merytorycznie strona znajdzie się w Internecie, tym większa szansa na zlecenia.

Aby Twoja strona znalazła się na wysokim miejscu w wyszukiwarce Google, powinna być pozycjonowana. Pozycjonowanie to proces długotrwały, na jego pierwsze wyniki można liczyć po około 6 tygodniach. W związku z tym im szybciej umieścisz stronę w Internecie i zaczniesz ją pozycjonować, tym większe korzyści osiągniesz. Na stronie możesz pochwalić się swoimi uprawnieniami budowlanymi, realizacjami, a nawet umieścić referencje od klientów i współpracowników. Poza tymi elementami, które możesz, ale nie musisz zamieścić na stronie, są także informacje, które muszą znaleźć się na niej obowiązkowo.

Przede wszystkim przedsiębiorca ma obowiązek umieszczać w oświadczeniach pisemnych, skierowanych w zakresie swojej działalności do oznaczonych osób i organów, numer identyfikacji podatkowej (NIP) oraz posługiwać się tym numerem w obrocie prawnym i gospodarczym (a więc również na stronie internetowej). Poza tym konieczną informacją jest imię, nazwisko oraz adres przedsiębiorcy.

Polecamy: Poradnik dla firm remontowo-budowlanych: rękojmia

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

REKLAMA

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

REKLAMA