REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak założyć firmę remontowo-budowlaną? - formalności

Kioskprawny.pl
Kancelaria prawnicza
Zakładanie firmy budowlanej nie wiąże się z koniecznością uzyskania koncesji, licencji lub zezwoleń.
Zakładanie firmy budowlanej nie wiąże się z koniecznością uzyskania koncesji, licencji lub zezwoleń.
Shutterstock
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Założenie firmy budowlanej nie wiąże się z koniecznością uzyskania koncesji, licencji lub zezwoleń. W związku z tym właścicielem firmy budowlanej może być zarówno osoba bez wykształcenia kierunkowego jak również inżynier budownictwa. Na tym rynku wiele ekip działa w szarej strefie. Jest to jednak często jedynie etap przejściowy – do czasu zdobycia kontaktów w branży. Działanie w szarej strefie uniemożliwia ubieganie się o dotacje, jak również wystawianie faktur. Ekspert opisuje, jakie kroki należy przedsięwziąć, aby założyć firmę remontowo – budowlaną.

Z uwagi na to, że wiele spośród nowych firm budowlanych w momencie rejestracji uczestniczy w obrocie i często dobrze prosperuje, warto skoncentrować się na aspekcie formalnym, tzn. na działaniach, jakie należy podjąć w urzędach.

REKLAMA

REKLAMA

Firmy remontowo-budowlane mogą działać w każdej formie prawnej. Najczęściej działają jako jednoosobowa działalność gospodarcza osób fizycznych oraz jako spółki cywilne. Dzięki zmianom w kodeksie spółek handlowych, prowadzącym do zmniejszenia minimalnego kapitału zakładowego, popularną formą prowadzenia działalności gospodarczej nawet na małą skalę staje się spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Przedsiębiorcy często uważają, że dzięki tej formie stają się bardziej wiarygodni dla kontrahentów, co ułatwia pozyskiwanie kontraktów. Prowadzenie działalności w formie spółki kapitałowej wiąże się jednak z co najmniej dwukrotnie większymi kosztami obsługi księgowej. Jest także mniej korzystne z uwagi na rozwiązania podatkowe. Z tych względów niniejszy artykuł opisuje, jakie kroki należy podjąć, aby założyć działalność gospodarczą prowadzoną jednoosobowo przez osobę fizyczną.

W pierwszej kolejności przyszły właściciel firmy powinien wypełnić formularz CEIDG-1. Aktualnie rejestracja działalności gospodarczej jest zwolniona od opłat administracyjnych. W ramach "jednego okienka" na podstawie CEIDG-1 przedsiębiorca zostaje wpisany do CEIDG, GUS nadaje mu REGON, zostaje też zgłoszony do ZUS jako płatnik składek, a informacja o rozpoczęciu działalności gospodarczej trafia także do właściwego urzędu skarbowego. Formularz CEIDG-1 służy również do zawieszenia działalności gospodarczej.

Polecamy: Zmiana danych w CEIDG przez Internet

Warto formularz wydrukować i uzupełnić w domowych warunkach. Dzięki temu skrócimy do minimum czas spędzony w urzędzie. Wypełniając CEIDG-1 pamiętajmy o możliwie szerokim oznaczeniu PKD według schematu Polskiej Klasyfikacji Działalności. Dzięki zasadzie "jednego okienka" przedsiębiorcy nie muszą odwiedzać oddziału Głównego Urzędu Statystycznego ani właściwego urzędu skarbowego. W niektórych jednak wypadkach wizyta w urzędzie skarbowym może okazać się niezbędna.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Są to sytuacje:

REKLAMA

1.wyboru opodatkowania w formie: karty podatkowej, ryczałtu ewidencjonowanego, podatku liniowego – przed dniem rozpoczęcia działalności,
2. wyboru rejestracji jako podatnicy VAT – przed dniem dokonania pierwszej czynności opodatkowanej,
3. wyboru kwartalnych wpłat zaliczek na podatek dochodowy – przed dniem rozpoczęcia działalności gospodarczej,
4. ewidencjonowania obrotu za pomocą kas rejestrujących – przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania,
5. prowadzenia działalności wyłącznie w formie spółki (spółek) cywilnych – formularz NIP-2.

Także, mimo zasady "jednego okienka", trzeba odwiedzić właściwy odział ZUS. Konieczne jest zgłoszenie, w terminie 7 dni od daty rozpoczęcia działalności, osoby zgłaszającej działalność gospodarczą do ubezpieczeń społecznych lub ubezpieczenia zdrowotnego (zgłoszenie ZUS ZUA albo ZUS ZZA).

Polecamy: Jakie dane identyfikacyjne należy przekazać do ZUS?

Kiedy już dopełnimy ww. formalności, należy założyć firmowy rachunek bankowy. Do założenia rachunku bankowego potrzebna będzie m. in. pieczątka, którą trzeba w związku z tym wcześniej zamówić. Idąc do banku z zamiarem założenia firmowego rachunku bankowego, powinniśmy mieć przy sobie:
1) pieczątkę,
2) dowód osobisty,
3) dokument stwierdzający nadanie numeru REGON,
4) zaświadczenie o wpisie do Ewidencji Działalności Gospodarczej.

Ważną decyzją na początku działalności gospodarczej jest wybór biura rachunkowego. Trzeba sobie zdawać sprawę z tego, że obowiązujące przepisy podatkowe oraz dotyczące ZUS nakładają na przedsiębiorcę liczne obowiązki i wymuszają określone, systematyczne działania. Jeżeli początkujący przedsiębiorca nie posiada wiedzy z zakresu rachunkowości i prawa podatkowego to warto, aby skorzystał z usług specjalistów, którzy pomogą mu działać zgodnie z przepisami. Niefrasobliwość przy prowadzeniu dokumentacji może się skończyć dotkliwymi karami finansowymi.

Jak wspomniałem na wstępie do niniejszego artykułu, do założenia firmy remontowo – budowlanej nie są konieczne żadne specjalne koncesje ani zezwolenia. Jednakże, aby wykonywać niektóre czynności w budownictwie, konieczne są uprawnienia budowlane. Jeśli więc sam przedsiębiorca nie ma uprawnień budowlanych, a chciałby wykonywać czynności, do których takie wymagania są konieczne, powinien nawiązać współpracę z osobą posiadającą odpowiednie kwalifikacje.

Nikogo nie trzeba przekonywać, że w dzisiejszych czasach podstawowym narzędziem pozyskiwania zleceń jest strona internetowa. Im szybciej wartościowa merytorycznie strona znajdzie się w Internecie, tym większa szansa na zlecenia.

Aby Twoja strona znalazła się na wysokim miejscu w wyszukiwarce Google, powinna być pozycjonowana. Pozycjonowanie to proces długotrwały, na jego pierwsze wyniki można liczyć po około 6 tygodniach. W związku z tym im szybciej umieścisz stronę w Internecie i zaczniesz ją pozycjonować, tym większe korzyści osiągniesz. Na stronie możesz pochwalić się swoimi uprawnieniami budowlanymi, realizacjami, a nawet umieścić referencje od klientów i współpracowników. Poza tymi elementami, które możesz, ale nie musisz zamieścić na stronie, są także informacje, które muszą znaleźć się na niej obowiązkowo.

Przede wszystkim przedsiębiorca ma obowiązek umieszczać w oświadczeniach pisemnych, skierowanych w zakresie swojej działalności do oznaczonych osób i organów, numer identyfikacji podatkowej (NIP) oraz posługiwać się tym numerem w obrocie prawnym i gospodarczym (a więc również na stronie internetowej). Poza tym konieczną informacją jest imię, nazwisko oraz adres przedsiębiorcy.

Polecamy: Poradnik dla firm remontowo-budowlanych: rękojmia

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kiedy w biznesie można powołać na siłę wyższą, czy to pozwoli uniknąć odpowiedzialności za niedotrzymanie umowy

Analizując okoliczności danej sprawy, zawsze musimy brać pod uwagę jej indywidualny charakter. Nie każda sytuacja, która dla nas jest oczywista na pierwszy rzut oka, stanowi okoliczność wyłączająca naszą odpowiedzialność z tytułu siły wyższej.

Zabezpieczenie przyszłości firmy. Czyli czym jest zarząd sukcesyjny?

Wyobraź sobie, że prowadzisz firmę, z sukcesami, ale nagle… coś się dzieje. Co z twoim przedsiębiorstwem, jeśli ciebie zabraknie? Czy twoi bliscy będą w stanie kontynuować działalność? Właśnie tutaj wchodzi na scenę zarząd sukcesyjny – pomysł ustawodawcy na to, by firma mogła płynnie funkcjonować, nawet gdy jej twórca nie może już jej prowadzić.

Transport: Kiedy przewoźnik może powołać się na siłę wyższą?

Wydarzenia takie jak niedawna powódź na południu kraju czy pandemia Covid-19 sprzed kilku lat mogą spowodować problemy z transportem towarów, w tym z dostarczeniem ich na czas bądź utratą lub uszkodzeniem. Przewoźnik nie ma wpływu na ich wystąpienie i nie jest w stanie zapobiec ich konsekwencjom. Czy takie okoliczności dają podstawy do powołania się na siłę wyższą?

Ważna zmiana w prawie: 3499,50 zł co miesiąc można zarobić bez rejestrowania działalności gospodarczej w 2025 roku

Działalność nierejestrowana czyli bez obowiązku wpisu do CEIDG – Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej ma tę unikalną zaletę, że nie trzeba płacić składek na obowiązkowe ubezpieczenie społeczne i składki zdrowotnej. To duża ulga, zwłaszcza więc dla osób chcących dorobić działalność nierejestrowana to wygodne rozwiązanie.

REKLAMA

Wakacje składkowe. Przedsiębiorcy złożyli już ponad 333 tys. wniosków

Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 1 do 12 listopada przedsiębiorcy złożyli ponad 333 tys. wniosków o wakacje składkowe. W jakim województwie było ich najwiecej, a w jakim najmniej? 

Świadczenie interwencyjne: dla kogo, warunki, gdzie złożyć wniosek?

Świadczenie interwencyjne: dla kogo, warunki, gdzie złożyć wniosek? Czym jest świadczenie interwencyjne? Komu przysługuje? Jakie warunki należy spełniać by je otrzymać? Jakie dokumenty należy dołączyć do wniosku?

Polska prezydencja w UE 2025: priorytety przedsiębiorców to m.in. wzmocnienie i ochrona jednolitego rynku UE w związku z rosnącą rolą Chin i wyborami prezydenckimi w USA

Już z początkiem 2025 roku Polska obejmie prezydencję w Radzie UE. Przedsiębiorcy widzą w tym szanse na kształtowanie unijnej polityki, wspieranie jednolitego rynku oraz odpowiedź na wyzwania związane z globalną konkurencją, rosnącą rolą Chin i zmianami politycznymi w USA. Wśród priorytetów są zwiększenie konkurencyjności UE, bezpieczeństwo energetyczne i poszerzenie Unii o Ukrainę i Mołdawię.

Regulacje ESG w transporcie. Z czym to się wiąże?

Branża TSL nie ma łatwo. Firmy z tego sektora muszą zmierzyć się z nowymi wymogami regulacyjnymi i raportowymi – ESG (Environmental, Social, Governance). Chodzi o poprawę standardów środowiskowych, społecznych i zarządzania korporacyjnego. Któe regulacje już są w Europie obowiązkowe, a na które jeszcze czekamy? I najważniejsze - ile trzeba na to wydać i co grozi za ignorowanie tych zmian? 

REKLAMA

Na jakie reformy czeka rynek pracy?

Przedsiębiorcy oczekują większego wsparcia od rządu, zwłaszcza w kwestii aktywizacji grup niedoreprezentowanych na rynku pracy. Chcieliby również zmniejszenia kosztów zatrudnienia i zapewnienia dostępu do kandydatów z państw trzecich. Nawołują także do stworzenia warunków sprzyjających rozwojowi kompetencji i kwalifikacji zawodowych. 

Maksymalizacja bezpieczeństwa: Dlaczego oprogramowanie on-premise ma kluczowe znaczenie w świecie zdominowanym przez SaaS?

Jak wynika z szacunków Gartnera, już za 3 lata aż 75 proc. przedsiębiorstw będzie traktować tworzenie kopii zapasowych aplikacji typu SaaS (Oprogramowanie jako Usługa) jako wymóg krytyczny. Jeszcze w tym roku było to 15 proc . Ta istotna różnica wynika z oceny ryzyka. O ile oprogramowanie dostępne w modelu SaaS jest coraz częstszym wyborem organizacji na całym świecie, kluczowe staje się zapewnienie, że przechowywane tam dane są zarówno dobrze chronione, jak i możliwe do odzyskania. W tym kontekście zasadne może być pytanie o dostępne alternatywy, a zwłaszcza możliwość korzystania z tradycyjnego oprogramowania on-premise, które jest instalowane i zarządzane lokalnie.

REKLAMA